• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: jest siedem wariantów. Konsultacje za miesiąc

Maciej Naskręt
18 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta.

Siedem wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do końca 2016 r. Wtedy też dowiemy się, czy Obwodnica Trójmiasta przejdzie pod zarząd Gdańska i Gdyni.



Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a. Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a.
Projektanci z poznańskiej spółki Lafarentz opracowali studium sieciowe - wstępne założenia przebiegu dwupasmowej drogi ekspresowej - Obwodnicy Metropolitalnej, nazywanej też Obwodnicą Trójmiasta Bis. W zadaniu, zleconym przez drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci wyłonili siedem wariantów przyszłej drogi, która odciąży dzisiejszą obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolitalna miałaby zaczynać się (w zależności od wybranego wariantu) w Szemudzie, Koleczkowie lub Chwaszczynie. Droga wiodłaby głównie przez gminę Żukowo. Trasa miałaby kończyć się na Węźle Karczemki lub w splocie Południowej Obwodnicy Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta w Straszynie.

Mieszkańcy terenów, przez które pobiegnie OM, przyjmują wszelkie informacje o drodze z obawą. - Nie bardzo wiem, jaka jest moja przyszłość. Jeden z moich sąsiadów zastanawia się, czy jest sens kończyć budowę domu, skoro jeden z wariantów zakłada wybudowanie w naszej miejscowości węzła drogowego. Czy GDDKiA planuje konsultacje społeczne? - pyta pan Jerzy, mieszkaniec Rębiechowa.

- Spotkania z mieszkańcami ruszą w połowie listopada. Informacje odnośnie terminów i miejsc tych spotkań podamy do wiadomości publicznej. Nie szybciej, jak w połowie przyszłego roku, poznają ostateczny przebieg Obwodnicy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Który wariant przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej jest najlepszy?

Drogowcy z GDDKiA nie chcą na razie wypowiadać się na temat kosztów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Inwestycja na pewno będzie wiązać się z ogromnymi wydatkami, choćby z uwagi na wykup terenów. - Ceny transakcyjne działek budowlanych oraz gruntów inwestycyjnych osiągają w tym rejonie poziom nawet 300 zł za metr kwadratowy. Za dom z działką trzeba zapłacić od 3 tys. do ponad 5 tysięcy złotych za metr kwadratowy, w zależności od stanu technicznego - wyjaśnia Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy, prezes firmy Emmerson Evaluation North.

W roboczych materiałach, GDDKiA określa OM drogą ekspresową nr S6, tak jak dziś Obwodnicę Trójmiasta. Dlaczego? - Przewidujemy, że minister infrastruktury zdecyduje o zmianie statusu tej drogi. Dotychczasowa ekspresowa S6 Obwodnica Trójmiasta mogłaby zostać zmieniona w drogę główną ruchu przyspieszonego i przekazana w zarządzanie gminom - rzecznik prasowy GDDKiA.

Pod koniec stycznia poznamy treść studium korytarzowego dla OM. Dokument będzie pierwszym opracowaniem, które kompleksowo określi lokalizację pasa pod Obwodnicę Metropolitalną z uwzględnieniem wielu warunków. Studium korytarzowe uściśli przebieg tras - projektanci wykluczą w nim te warianty, które przewidują rozwiązania techniczne nie w pełni bezpieczne, wątpliwe ekonomicznie, najmniej korzystne przyrodniczo i społecznie.

Latem 2011 r. światło dzienne ujrzy kolejne opracowanie - Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ) - dokument niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Drogowcy Z GDDKiA planują, że drogowa inwestycja ma być gotowa do końca 2016 r.

Więcej informacji o Obwodnicy Metropolitalnej znajduje się na stronie Metropolitalna.pl.

Wiele wątpliwości wokół wariantów.

Jeśli GDDKiA zdecyduje się budować Obwodnicę Metropolitalną według wariantu 1a (czerwony) - do węzła w Chwaszczynie - lepszy dojazd do Gdyni zyskają mieszkańcy-kierowcy powiatu kartuskiego. Jednak auta jadące od strony Południowej Obwodnicy Gdańska nie pojadą nową obwodnicą, bowiem będzie ona drogą okrężną. Wybiorą krótszą drogę - Obwodnicę Trójmiasta.

Gdyby GDDKiA przystąpiła do realizacji wariantu 1b (fioletowy), nową drogą nie pojechaliby mieszkańcy powiatu kartuskiego. Wybraliby wtedy istniejącą drogę krajową nr 20. Rozwiązanie dla kierowców jadących Południową Obwodnicą Gdańska w stronę Słupska byłoby idealne.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozwidlenie dróg w Miszewie w kierunku węzła Koleczkowo i Chwaszczyno. Takiego jednak rozwiązania projektanci nie uwzględnili w żadnym z wariantów.

- Nie zamykamy obecnej drogi krajowej nr 20, więc każdy kierowca indywidualnie będzie decydował, którędy dojedzie do celu podróży. Wariant 1a z Koleczkowa przez Miszewo, Żukowo, Lublewo do Straszyna jest w studium sieciowym wskazany właśnie pod kątem natężeń ruchu i kosztów budowy jako optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • no i na co ta trawa? nie lepiej zrobic 3 pasy w jedna strone! aut(zlomu)przybywa!

    3 pasy w jedna strone czyli 6 pasow to standard ,norma jak woda w klozecie a oni dalej ida na latwizne i buduja na wczoraj! typowi polacy minimalizm i sluzyc na zmywaku za granica to wszystko co potrafia!

    • 0 0

  • 1B

    1B

    • 1 3

  • 2 pasy (1)

    Co to za obwodnica, która ma dwa pasy? %)

    • 2 2

    • a dlaczego obwodnica ne mogla by miec dwoch pasow??? Chociaz mogli by zmienic na A6

      • 0 0

  • wszystkie wezly oprocz 2b maja przebiegac przez zokowo???????!!!!!

    • 0 0

  • minie 50 lat zanim wpelni powstanie, ile czekalismy na estakade kwiatkowskiego?

    • 0 0

  • Projekt jest mało perspektywiczny! (1)

    Jak zwykle projektanci myślą głowami obecnych mieszkańców.
    Trzeba myśleć 20 lat do przodu a wówczas się okaże że:
    - Żukowo to dzielnica Gdańska
    - Miszewo również
    - Koleczkowo i Chwaszczyno a nawet Wejherowo to dzielnice Gdyni
    Więc taka obwodnica powinna przebiegać od Starogardu przez Kartuzy do Krokowej!

    • 5 4

    • Aż tak nie będzie. Pamiętaj, że ostatnie 10 lat rozbudowy nowych osiedli to wynik zacofania z czasów PRL i przyrost zamożności z lat 90'. Takie tempo rozbudowy jest nie do utrzymania.

      • 0 0

  • (1)

    z tekstu skumałem pare spraw
    1. że GDDKiA chce przerzucić na gminy utrzymanie istniejącej "obwodnicy"
    to zła wiadomość, bo na gminy przerzuca się coraz więcej obowiązków związanych z finansowaniem np. podwyżki dla nauczycieli, gdzie z 7% podwyżki 3 zapewnia państwo, a 4 spadły na barki gmin
    gdyby tak miało się stać, to obwodnica popadnie w powolną ruinę, bo gminy zadłużone nad miare nie będą w stanie utrzymać obwodnicy, istnieje też obawa, ze zaczną się przepychanki w udziale poszczególnych gmin co do kosztów

    2. nie rozumiem skąd nazwa obwodnica metropolitarna skoro rząd nie zaklasyfikował gdańska/trójmiasta do grupy miast o statusie metropolii, o tym się milczy gdyż ten "sukces" lokalnych władz szału raczej nie wzbudza

    3. ceny działek też są chyba z kosmosu
    300 zł za m.kw. to przy działce o powierzchni 600 metrów daje 180 000 za działke, w rumi niezabudowana działka o takiej powierzchni wystawiona na sprzedaż wyceniona została na 420 000, nie wiem kto tu buja w obłokach, ale wiem że okres na tanie działki skończył się pod koniec ubiegłego roku

    4. no i sprawa ostatnia czyli koszt budowy tej megakosmicznej inwestycji, na razie pozostający w strefie 52, czyli nikt nic nie wie, nikt nie widział, wielu słyszało

    • 22 3

    • Z tą ceną działek to przesada. Że ktoś za tyle wystawił to nie znaczy że ona jest tyle warta. Większość z tych planowanych obwodnic obwodnicy przebiega przez okolice Żukowa Miszewa Chwaszczyna zobacz po ile są tam działki i co najważniejsze po ile są sprzedawane. Towar jest tle wart ile za niego da klient. Realna wartość za metr ^2 ziemi budowlanej w tych okolicach to 50-80 PLN a tam jest też sporo tańszych pól. A niedługo ziemia i mieszkania jeszcze potanieją i to sporo.

      • 1 1

  • 1b, tylko tak

    • 0 3

  • A po co to? Zrobiliby lepiej jedną obwodnicę Trójmiasta (Gdańsk, Sopot, Gdynia) + Małego Trójmiasta (Rumia, Reda, Wejherowo), (1)

    żeby człowiek jadący np. z krajowej 7 do Lęborka, Słupska czy Koszalina (itp.) mógł ominąć całą aglomerację, bez tracenia czasu na korki, światła, itp. szczególnie w okresie letnim, kiedy to wiele ludzi rusza na Półwysep Helski i przejechać wtedy przez te 6 miast to strata naprawdę wielu godzin :(

    • 15 0

    • trasa kaszubska plus obwodnica metropolitalna i masz co chcesz

      • 0 0

  • TYPOWE BICIE PIANY PRZED WYBORAMI. (4)

    Obiecanki cacanki Adamowicza, który do tej pory tyłka nie ruszył, a po radykalnych głosach mieszkańców stojących w korkach trzęsie portkami i rzuca nowymi pomysłami z rękawa, żeby tylko wygrać wybory. A potem będzie jak zwykle.

    • 25 6

    • nie Adamowicza tylko Tuska.

      • 0 1

    • Jakimś dziwnym trafem taki kompletnie nowy temat wyskakuje miesiąc przed wyborami.

      Kto takie działania promocyjne forsuje. To dopiero wstęp do planów. Ale jak działa na wyborców?!!! Hmmmm.

      • 3 0

    • Kolejny tylko o wyborach

      tą drogę buduje GDDKIA, a nie żaden Adamowicz czy miasto Gdańsk.

      • 6 3

    • nie pierwsze i nie ostatnie ...

      lemingi i tak to kupią i pójdą po łyżkę ... budyniu ...

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane