• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: projektanci wskazali jej przebieg

Maciej Naskręt
19 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Obwodnica Metropolitalna w przyszłości połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską. Obwodnica Metropolitalna w przyszłości połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską.

Projektanci Obwodnicy Metropolitalnej zalecają jej budowę według wariantu czerwonego, czyli na wschód od Żukowa. O przebiegu drogi zadecyduje jednak GDDKiA.



Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z ujęciem wariantu czerwonego. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z ujęciem wariantu czerwonego.
Biuro projektowe Lafrentz z Poznania sugeruje budowę Obwodnicy Metropolitalnej według wariantu, w którym droga pobiegnie między Gdańskiem i Żukowem. To efekt przygotowywanego przez poznańskie biuro Studium Techniczo-Ekonomiczno-Środowiskowego dla drogi, która ma stać się nową obwodnicą Trójmiasta. Jej budowa jest niezbędna, ponieważ obecna obwodnica coraz bardziej staje się wewnętrzną arterią naszej aglomeracji.

Dlaczego wariant czerwony jest najlepszy? - Przy wyborze najważniejszą rolę odgrywały warunki środowiskowe. Ale nie był to jedyny argument. Analizowaliśmy także warunki społeczne, bezpieczeństwo ruchu - mówi Dariusz Jarysz, projektant ze spółki Lafrentz.

Projektanci nie chcą mówić o ewentualnych kosztach budowy drogi i wyburzaniach budynków. Odsyłają do inwestora - gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Rekomendacja projektanta jednak nie oznacza, że droga według wariantu czerwonego kiedykolwiek powstanie. Ostatnie słowo należy właśnie do inwestora.

Z której strony Obwodnica Metropolitalna powinna omijać Żukowo?

- Trwa sprawdzanie projektu, co potrwa jeszcze kilka tygodni. Zakończy się to odebraniem formalnym dokumentacji i wyborem wariantu - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA, oddział w Gdańsku.

Posiedzenie Komisji Opiniującej Projekty Inwestycyjne zatwierdzające wariant drogi przeznaczony do realizacji, które działa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych, odbędzie się na przełomie marca i kwietnia.

Jeśli drogowcy przystaną na propozycję projektantów to Obwodnica Metropolitalna przetnie na pół m.in. ieś Lublewo. Projektanci zrezygnowali z budowy ekspresówki na zachód od Żukowa.

Obwodnica Metropolitalna, zwana też Obwodnicą Trójmiasta Bis, połączy Chwaszczyno (projektowaną Trasę Kaszubską - droga S6 do Słupska) z Południową Obwodnicą Gdańska (S7). Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Zasady ruchu drogowego będą podobne do tych panujących na Obwodnicy Trójmiasta.

Przypomnijmy, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej znalazła się na liście rezerwowej opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury w styczniu ubiegłego roku Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Drogowcy przewidują, że inwestycja mogłaby ruszyć w 2015 r.

W galerii poniżej prezentujemy przebieg wariantu czerwonego naniesiony na ortofotomapę.

Miejsca

Opinie (234) 10 zablokowanych

  • tempo

    Może nasze dzieci tego dożyją. Ale nic pewnego.

    • 2 0

  • cóż za dokładna mapa no brawo

    Przecież z tej mapy to nic nie wiadomo, nie ma to jak z ludzi głupków robić.

    • 2 1

  • Budować do Redy !

    Zachodnia obwodnica powinna kończyć się w Redzie i wyprowadzć tranzyt na półwysep. Powinna także mię bezpośrednie połączenie z Trasą Kwiatkowskiego. W obecnym kształcie to ni pies ni wydra i mało kto z niej skorzysta.

    • 7 1

  • Ten projekt wraz z argumentacją uzasadniającą powstanie tej niby obwodnicy jest żenująco kiepski.Tu jest potrzebna Obwodnica Północna,połączenie obwodowe Chwaszczyna z Wejherowem,poszerzenie obecnej Obwodnicy Trójmiasta o jeden pas ruchu w każdym kierunku. Czy w GDDKiA nie ma kogoś,kto przywróci normalność w rozsądnym podejmowaniu decyzji.Głupawe tłumaczenie ludziom ,że nowa obwodnica odciąży obecną Trójmiejską to kompletna bzdura.Zapomina się,że Trójmiasto w szerszym znaczeniu to także Pruszcz Gdański,ale także Rumia,Reda i Wejherowo.

    • 6 2

  • Jak ja lubie jak Poznaniak

    Gdańszczaniniowi będzie obwodnicę projektował.... :(

    • 7 0

  • BUDOWAC

    BUDOWAC ale na zachód od ZUKOWA

    • 5 4

  • drogowe inwestycje, a prawo

    to już kolejna w ostatnich dniach informacja w sprawie rozbudowy systemu komunikacyjnego naszego regionu. Wcześniej dowiedzieliśmy się o wydaniu decyzji lokalizacyjnej kolejki wiodącej na lotnisko i dalej w kierunku Kaszub.
    Każda z tych spraw oczywiście cieszy kierowców, czy osoby zainteresowane prostym, a jednocześnie szybkim dojazdem do miasta, ale martwi właścicieli nieruchomości przez które przebiegać będą drogi, czy linie kolejowe.

    Jako adwokat obsługuję sporą grupę osób, których prawo własności zostało naruszone (lub ma być naruszone) w związku z budową Południowej Obwodnicy Gdańska, czy też przebudową układu energetycznego aglomeracji. W ray mach realizacji tej pracy zorientowałam się po raz kolejny, że problem rozumienia prawa i jego wykorzystywania jest nadal problemem dla sporej grupy rodaków.

    Inwestycje celu publicznego, a taką inwestycją jest niewątpliwie przygotowywana budowa nowego rozwiązania drogowego z reguły realizowane są na zasadach spec ustawy drogowej, która ma ułatwić realizację inwestycji. Nie ma więc ustawowego obowiązku informowania zainteresowanych stron o rozpoczęciu procesu inwestycyjnego. Dyskusje publiczne przed inwestycją, to głos ważny, ale pod warunkiem jego zapisania w protokołach, notatkach, uzgodnieniach. Z chwilą włączenia tych uwag do projektu są one ważne dla wykonawcy. Uwagi, które były treścią dyskusji takiej, jak ta na tym portalu nikogo nie wzruszą.
    Co najważniejsze, ostatnim momentem, w którym można odnieść się do zamierzeń inwestycyjnych jest moment po wydaniu decyzji, gdzie zainteresowane strony mogą zgłosić swoje zastrzeżenia.
    Problemem jest jednak u nas to, że jako naród jesteśmy rozdyskutowani wtedy, gdy nie trzeba, a narzekamy po fakcie. W chwili, gdy należy składać swoje uwagi do projektu brakuje nam zapału, chęci, bo trzeba coś napisać.
    Wszystkim, którzy mogą być zainteresowani tymi uwagami poddaję to pod rozwagę. Zacznijcie bacznie przyglądać się postępowi prac przygotowawczych, zgłaszajcie swoje zastrzeżenia. Jeżeli sami nie potraficie tego zrobić, skorzystajcie z usług fachowców. Ale nie bądźcie przed i po szkodzie głupi.

    • 11 3

  • No i Otomińskie lasy szlag trafi... (4)

    Nie wiem komu a droga jest potrzebna, chyba tylko tym co ją projektują i będą budować...
    Najwyraźniej muszą się wykazać, podpisać kontrakty,dać sobie zarobić...
    A że pół Kaszub zaleją betonem i powycinają lasy to taki pikuś... ważne,że plan się wykona.

    Nikt, kogo znam, tej drogi nie chce!

    • 9 10

    • (3)

      Zgodzę się z tobą K2 bo już nic z tych lasów nie zostanie. Po co ta obwodnica. Ta która istnieje wystarczy. Poza tym ten drugi dubel zabierze trasy rowerowe w lasach otomińskich i drogę z Otomina do Sulmina jako alternatywę dojazdu rowerem z Gdańska do Żukowa. Jestem przeciw tej budowie jak tunelowi pod Martwą Wisłą. Dość dróg dla samochodów. Teraz czas na drogi dla rowerów. Ja chcę obwodnicy ale rowerowej

      • 4 0

      • Nie da się tego słuchać juz (2)

        Nie budują to zle i wszyscy placzą ze jezdza jednojezdniowka z dwoma pasami.
        Jak chca wybudować to zle, bo lasku troche zniknie. Droga zajmuje pas o szerokosci 30-40 m wiec jak sie to ma do setek hektarów lasow???
        Nie znosze takiego malkontenctwa.

        • 2 4

        • To nie jestmalkontenctwo

          ja siez inwestycji bardzo ciesze.
          Np. z przebudowa węzła Karczemki, z kolei metroplitarnej...
          ....ale nie z idiotycznie poprowadzonej drogi, której nikt nie chce, a która przetnie na pół najatrakcyjniejsze przyrodniczo tereny okolic Gdańska.
          I to nie jest tylko kwestia 30-40m, bo taka droga na długich odcinkach jest barierą nie do przejścia a słychać ją będzie z odległości kilkuset metrów (jak obecną obwodnicę).

          Jak nie budują to źle,ale jak budują BEZ SENSU, to jeszcze gorzej.

          • 2 0

        • 30-40 metrów, ale rozgranicza kompleksy leśne oraz ludzkie osiedla barierą trudną do przebycia, wymuszając budowę kosztownych i niewygodnych przejsć, przepustów, tuneli, wiaduktów, bez których ani rusz... To też trzeba brać pod uwagę.

          • 4 0

  • i co z tego ???

    projektowac mozna i to wiele , piszcie chociarz o zatwierdzonych projektach z realna perspektywa realizacji

    • 1 0

  • Rysunek (2)

    Nie ma to jak czytelny rysunek :)

    • 30 13

    • Udaj się z tym rysunkiem do najbliższej szkoły podstawowej i poproś o jego objaśnienie uczniów podczas lekcji Geografii. Gwarantuję, że zrobią to bez zająknięcia.

      Pozdrawiam,
      i oby Cie Nawigacja nigdy nie zawiodła ;)

      • 2 1

    • Niech zgadnę, chómanista

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane