• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejscy urzędnicy zdecydują o losie Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Naskręt
23 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jednym z zadań Obwodnicy Metropolitalnej będzie odciążenie Obwodnicy Trójmiasta. Jednym z zadań Obwodnicy Metropolitalnej będzie odciążenie Obwodnicy Trójmiasta.

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie ma szans na dofinansowanie z Unii Europejskiej. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury chce ją wybudować z udziałem kapitału prywatnego. Warunkiem jest uzyskanie opinii urzędników z Eurostatu, że inwestycja nie zostanie ujęta w długu publicznym Polski.



Czy uda się zbudować obwodnicę w formule PPP?

Wydawać mogłoby się, że korzystny dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyrok w sprawie decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej rozwiąże problemy związane z budową nowej drogi ekspresowej. Jednak centrala GDDKiA otwarcie przyznaje, że w obecnym rozdaniu środków unijnych nie ma szans na dofinansowanie tego przedsięwzięcia.

Istnieją dwa wyjścia z tej sytuacji:
  1. czekanie na nowy budżet unijny, na lata 2020-2027,
  2. realizacja inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.


Pierwsza opcja znacznie odwleka realizację w czasie. Z kolei w przypadku drugiej propozycji sytuacja jest skomplikowana formalnie.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

Budowa obwodnicy nie może wliczać się do długu publicznego



Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów 5 czerwca 2018 r. podjął decyzję o kontynuacji prac przygotowawczych do budowy Obwodnicy Metropolitalnej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednocześnie realizację inwestycji w tej formule uzależnił od pozytywnego zakwalifikowania projektu przez Eurostat. Chodzi o to, by inwestycja nie została wliczona do długu publicznego.

Specyfika projektu PPP polega na tym, że za zaprojektowanie, wykonanie i sfinansowanie inwestycji płaci partner prywatny. Podmiot publiczny zobowiązany jest do okresowych płatności - uiszczania rat będących wynagrodzeniem partnera prywatnego. Ponadto po wybudowania ekspresówki państwo musi płacić za jej utrzymanie.

Rozłożenie na raty zapłaty za wykonanie robót budowlanych może powodować, że transakcja PPP nabierze charakteru podobnego do umowy kredytu. To natomiast powoduje, że takie zobowiązanie zaliczane jest do długu publicznego.

Obwodnica Metropolitalna to jedna z sześciu inwestycji, jakie rząd chce przeprowadzić w formule PPP w naszym kraju. Łącznie potrzeba na nie ok. 10-15 mld zł (ok. 2 mld zł kosztować może Obwodnica Metropolitalna). Rządzący chcą uniknąć zaliczenia tak dużej kwoty do długu publicznego.

Trwają prace przygotowawcze



- Dla projektów znajdujących się w ciągu drogi ekspresowej S6, w tym Obwodnicy Metropolitalnej, przewidzianej do realizacji w systemie PPP, zlecone zostały uszczegóławiające badania geologiczne, które zostaną wykonane w 2019 r. Dla wszystkich zadań planowanych do realizacji w systemie PPP w IV kwartale 2018 r. zakończona została szczegółowa inwentaryzacja techniczna - mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji do analizy VfM (Value for Money, dawniej tzw. komparator) oraz przetargowej, a także projektów umów PPP. Opracowania te są konieczne do przygotowania materiałów niezbędnych do przeprowadzenia przez Eurostat kwalifikacji projektów w kontekście długu sektora instytucji rządowych i samorządowych.

40-kilometrowa ekspresówka odciąży obwodnicę



Przypomnijmy, że 30-kilometrowa droga ekspresowa ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga wokół Trójmiasta miałaby nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta.

Wstępny termin oddania do ruchu drogi (pod warunkiem szybkiego znalezienia wykonawcy) to 2022 lub 2023 r.

Eurostat jest urzędem Komisji Europejskiej z siedzibą w Luksemburgu. Jego pracownicy zajmują się sporządzaniem prognoz i analiz statystycznych dotyczących obszaru Unii Europejskiej i EFTA, które są istotne dla podejmowania decyzji przez organy wspólnotowe. Ponadto urząd koordynuje i monitoruje prace narodowych urzędów statystycznych w celu unifikacji stosowanych przez nie metod badań a także konsolidowaniem statystyk krajowych, państw członkowskich.

Miejsca

Opinie (270) 6 zablokowanych

  • To jest (1)

    To jest pisowska zemsta na Pomorzu blokowanie tej inwestycji, jaki to ma sens?

    • 20 16

    • Pan ze Straszyna i jakiś wójt działali jak rozumiem pod dyktando władzy centralnej?

      • 3 4

  • Ludzie, weźcie się puknijcie w głowy (3)

    Pod pierwszym zdjęciem piszecie, że zadaniem OM będzie odciążenie ZOT, po czym na kolejnym obrazku pokazujecie jak pięknym łukiem dokłada kilkanaście kilometrów każdemu, kto będzie jechał z Gdańska do Gdyni. Kto normalny będzie z takiego objazdu korzystał? Jedyne, co zmieni OM, to ułatwi dojazd na działki pod Żukowem powiększając urban sprawl.

    • 29 10

    • Poruszamy się pomiędzy punktem A i B (1)

      słownik PWN: obwodnica «droga biegnąca dookoła miasta lub śródmieścia, której zadaniem jest odciążenie ruchu w mieście i ułatwienie przejazdu.

      Jak Tobie nawigacja powie że nową trasą do celu dotrzesz 10 min szybciej to automatycznie nią pojedziesz kilka kilometrów więcej nie ma znaczenia - najcenniejszy jest czas.
      Zwłaszcza zrobi tak przyjezdny Wszystko zależy od punktu docelowego.

      Polecam obejrzeć mapy wokół większych miast: przykładowo Wrocław, Kraków - ustaw siatkę na 2 km - takie kręgi się sprawdzają.

      • 12 4

      • Ta droga niczego nie ułatwi ani nie odkorkuje.

        Mieszkańcy Gdyni jadący do Gdańska i odwrotnie nie bedą robić koła i co najmniej 15 dodatkowych km tą drogą. Turyści jadący nad morze tez nie pojadą bo nikt nie będzie robił 15 dodatkowych km żeby stanąć w korku w Chyloni albo na bramkach przed autostradą. Podejrzewam tez ze na węzłach wokół Zukowa i pewnie Chwaszczyna będą korki i zatory tych co jadą dalej na Kaszuby. Taka obwodnica miałaby większy sens gdyby jej koniec był w okolicach Wejherowa . Czyli miej więcej przebieg drogi 224 lub 218.

        • 3 3

    • to raczej droga dla mieszkańców pow kartuskiego do trójmiasta i z powrotem.

      • 7 1

  • Czyli OM będzie płatna (3)

    • 13 3

    • Tak zawsze pisali ze będzie płatna i to gotówka

      • 1 1

    • Platna

      Zawsze pisali ze płatna i to gotówką

      • 1 1

    • Ty gamoniu

      To ty niewiesz ze trzeba będzie płacić podobno w rublach

      • 1 0

  • I tak ją kierofczyki zakorkują... kasa w błoto (2)

    Tunel też miał odciążyć centrum, a samochodów wcale nie jest mniej.

    • 10 13

    • Jeszcze dociążył Przymorze

      • 5 3

    • ty chyba nie wiesz jak wygladalo centrum

      przed tunelem

      wiec dam ci rade
      nie gadaj glupot

      • 1 1

  • Szlag mnie trafia kiedy po raz kolejny czytam, że o tym co dziać ma się w polsce, decydują unijni urzędnicy... (10)

    Polska ma po prostu pecha, bo jeśli nie była najeżdżana w całej swojej historii przez wrogie nam kraje, to z kolei wypaczona szlachta działała przeciw Polsce, następnie rozbiory, później chwila oddechu i kolejna wojna a po wojnie pod butem ZSRR, ledwo wyszliśmy spod buta ZSRR, jeszcze nie złapaliśmy dobrze oddechu, dopadła nas dzika reprywatyzacja a zaraz potem weszliśmy pod but UE... Czy Polacy własnego rozumu nie posiadają, że zawsze muszą być pod czyimiś nie do końca korzystnymi dla nas rządami?
    Ja rozumiem, ze na wszystko trzeba pieniędzy, rozumiem tez ze może ich brakować, ale nie traktujmy naszej ojczyzny jak panienki lekkich obyczajów, która za kasę zrobi wszystko co się jej rozkaże...
    Trochę honoru, trochę godności, Polska to nasza ojczyzna za którą ginęli nasi dziadkowie, nie dajmy sobie w kaszę dmuchać, dlaczego ktoś kto nawet raz tą drogą nie pojedzie ma o jej powstaniu podejmować decyzje?
    Polska poza tym powinna tak konstruować ustawy aby nie była okradana przez nieuczciwych ludzi którzy wywożą pieniądze z polski, którzy omijają przepisy podatkowe a zwłaszcza tych którzy w bezczelny sposób nie płacą podatków a równolegle chcą korzystać z rzeczy wybudowanych na koszt podatnika.
    Pamiętajmy, żaden polityk z własnych pieniędzy nam niczego nie da, niezależnie czy to nasz lokalny czy unijny, to są pieniądze które pochodzą z naszych podatków, to my powinniśmy decydować o naszych pieniądzach, nie zaś unijni politycy...
    Sami mieszkańcy pomorza wiedzą najlepiej jak bardzo ta droga jest potrzebna, nie może o tym decydować ktoś pokroju wiecznie pijanego Junkera czy ktoś kto jest jego szatniarzem...
    Niezależnie od wszystkiego, pieniądze na budowę tej drogi są, są w Polsce, wystarczy przestać przymykać oko na to, że nasz sąsiad robi fuchy i nie odprowadza podatku, czy sklepikarz nie drukuje paragonów, pamiętajmy! - z każdej transakcji musi być odprowadzony podatek, bo to z tych pieniędzy powstają inwestycje. Pamiętajmy też, że skoro nam od wynagrodzenia pobierany jest podatek, to dlaczego taki sklepikarz czy taksówkarz ma omijać ten obowiązek?
    Niech wszyscy płacą uczciwie podatki, to wówczas nie będzie nam potrzebne ani jedno Euro z Unii, bo sami za własne pieniądze zbudujemy wszystko, bez dyktowania warunków z zewnątrz...
    Niech się wtedy Merkelowa z Makaronem wypcha sianem i niech decydują o sobie a nie o nas...

    • 33 41

    • Po ilości łapek z kciukiem skierowanym w dół, widać ile osób popiera oszukiwanie fiskusa (1)

      Udział procentowy osób które popierają złodziejstwo i postawę antypolską jest porażający...

      • 7 9

      • Po ilości łapek w górę widać ile osób nie widzi dalej niż czubek własnego nosa i nie patrz na świat globalnie lub w perspektywie przyszłościowej.

        • 3 0

    • Napisałeś

      To niewiesz ze Polacy chcą aby ktoś za nich decydował sami maja z tym problemy

      • 3 3

    • Problem u nas jest taki, że jak naszej władzy dasz pieniądze to zaraz gdzieś znikną w dziwnych okolicznościach.

      • 4 1

    • Te minusy to typowa postawa gdańszczan.

      Zupełnie jak przedszkolaki. Na złość babci nie włożę czapki. Niech mi uszy zmarzną.

      • 3 1

    • UE === demokracja (1)

      Poza UE masz Biaoruś, Ukrainę, Mołdawię i Federację Rosyjską. Masz państwa bałkańskie. Wiem, że UE może uwierać, bo z dalekiej Brukseli narzucają nam reguły i obciążenia. Ale jakie to reguły? Przy Brexicie okazało się, że unijne prawa chronią zwykłego szarego obywatela, a utrudniają życie wielkim korpo i politykom (bo nie mogą robić, co im się żywnie podoba), a durnowate prawa były tak naprawdę brytyjskie. Wmawianie ludziom, że nie mają wpływu na maszynę biurokratyczną w Brukseli też jest nieprawdą. W wyborach powszechnych wyłaniany jest władza ustawodawcza (parlament), więc mamy te same prawa do wyboru co w wyborach do sejmu. Powiem nawet, że większe, bo europosłów wybieramy w JOWach, a głosując w systemie proporcjonalnym. Co do władzy wykonawczej, to rada UE składa się z przywódców wszystkich państw i każdy ma tam prawo weta! Tak, tak. Gdyby Polskę naprawdę jakieś przepisy UE uwierały, to by zawetowała. Kocham to szczucie ludzi Unią, ale ja jeszcze pamiętam PRL i pamiętam lata 90te. Pamiętam biedę i beznadzieję. Pamiętam, gdy dostawało się w łeb we Wrzeszczu za nowe buty. Pamiętam kontrole graniczne(...). Nie oczerniajcie Unii, bo narzuca nam prawo i sprawiedliwość. Za to, że bardziej interesuje ją los każdego obywatela, niż interesuje to nasz rząd. Za to, że chce, aby powietrze było czyste, wydawanie pieniędzy przejrzyste a podstawowe prawa człowieka respektowane. Proponuję wypad na Białoruś na miesiąc, aby sprawdzić jak wygląda Eldorado bez Unii.

      • 6 8

      • dobre

        byłeś ostatnio na Białorusi ?

        • 2 0

    • czytaj

      ze zrozumieniem . Agendy unijne nie decyduje gdzie drogi w Polsce mają być budowane. Tutaj chodzi o to, że wymyślili sobie partnertstwo publiczno-prywatne do budowy drogi ekspresowej. Oznacz to, że zgodnie z założeniem kasę na taką budowę i eksploatację drogi wykłada firma prywatna np. z kredytu jej udzielonego , zaś gwarantem tego kredytu jest włąśnie Skarb Państwa. Gwarancja to zobowiązanie się do zapłaty kredytu jeżeli firma będzie niewypłacalna. Bank nie da tak wielkiej kasy bez poręczeń. Zatem jeżeli mamy zobowiązanie do ewentualnej spłaty kredytu, to to zobowiązanie wlicza się do pasywów i powinno powiększyć dług publiczny. Zapytanie do Eurostatu ( to taki eurepejski GUS) jest takie czy jeżeli poręczenie zostanie udzielone Eurostat policzy to do długu publicznego Polski czy nie .

      • 4 0

    • skoro mieszkancy troujmiasta potrzebuja tej drogi (1)

      to niech wyloza kase i ja zbuduja

      czemu jakis warszawiak czy poznaniak ma placic za droge ktora nigdy nie pojedzie?

      • 0 0

      • Tych akurat w sezonie jest pod dostatkiem.

        W okolicach wakacji nie ma praktycznie dnia bez korka lub/i wypadku na obwodnicy, gdy cała Polska jedzie nad morze. Teraz zastanów się czy mieszkaniec trójmiasta chce płacić za drogi w warszawie czy poznaniu???

        • 1 0

  • Taka Unia (4)

    Nie dadza ani zeta ale wpitalac sie beda

    • 13 16

    • (3)

      Mało Unia dała na drogi? Puknij się w łeb. Żeby nie kasa z UE nie byłoby połowy dróg i autostrad.

      • 6 6

      • Marek pusty dzbanie (2)

        Zrozum, że Polska za darmo tych pieniędzy z UE na te drogi nie dostała, Polska cały czas wpłaca pieniądze do UE, i będzie wpłacać dalej, nawet wtedy kiedy przestanie je już z UE otrzymywać... Nie ma nic za darmo... Pomyśl najpierw niż coś napiszesz.

        • 9 3

        • A z jakiej racji (1)

          Polska ma dostawać coś za darmo? I dlaczego UE miałaby dawać ma coś za darmo? I jak na razie dają więcej i wpłacamy

          • 1 3

          • wyrównanie szans wewnątrz UE

            Kraje postkomunistyczne, w tym Polska, ze zruinowaną gospodarką i zmeczonym społeczeństwem, weszły do UE, gdzie działają interesy rozkręcone długo przed II Wojną Światową i ludzie żyli spokojniej. Nasza resztka działającej gospodarki nie była na tyle silna, żeby wytrzymać konkurencję z zachodem. Wnieśliśmy nowe tereny, zasoby naturalne, sprywatyzowane przedsiębiorstwa, siłę roboczą, wielki rynek zbytu a co mamy w zamian? Dotacje z UE. Nie dostajemy tego za darmo i nie dostajemy tego w takiej ilości, jak powinniśmy, żeby dogonić ów mityczny zachód i być członkiem UE na zasadach partnerskich. Jesteśmy częściowo państwem kolonialnym.

            • 4 0

  • (2)

    Gdyby nie PiS i Szydło kto wie czy Obwodnica Metropolitalna już by nie była w budowie. A, że jest bardzo potrzebna nie trzeba nikogo przekonywać.

    • 21 21

    • To nie tyle przez PiS co przez blokujących inwestycję lokalnych mieszkańców (1)

      • 6 3

      • Buahaha serio w to wierzysz?

        • 0 2

  • Rozbudowa ZOT tak, budowa OMT nie.
    Ludzie, proszę o jeden dobry argument co budowa OMT poprawi na ZOT?

    Dlaczego nie można zamiast OMT rozbudować i dodatkowo (za pieniądze gmin pijawek) S20 Żukago-Gdynia i S7 Żukago-Węzeł Karczemki?

    Województwo zbudowało PKM, za 2-3 linia będzie pod drutem, skończą się problemy z ptzepelnionymi pociągami.

    Dlaczego znowu ktoś ma finansować budowę autostrady dla cwaniakow, którzy myślą, że im się wszytko należy?

    • 11 8

  • W Austrii istnieje wiele skrzyżowań autostrad na których jedzie się z maksymalną prędkością (2)

    U nas projektanci i GDDKiA zatrzymali się na węźle typu koniczynka i jego wariacjach oraz pseudo turbinach. Oczywiście łącznice projektowane na maksymalnie 70 km/h ze wstawionym ograniczeniem do 40 km/h i wielkie zdziwienie że każdego dnia krzyżówka S6 i S7 się zapycha. A jak ma się nie zapychać jeśli infrastruktura jest zaprojektowana przez kogoś kto zna standardy lat 70tych?!

    • 21 4

    • wva

      • 1 0

    • w austrii to kangury latajo

      • 5 1

  • Partia celowo uzalezni droge od UE -> UE powie nie bo jak nie nazywac tego dlugiem? -> "No coz, staralismy sie ale to UE zablokowalo ta inwestycje" -> Zla UE -> Partia szczesliwa

    • 10 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane