• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Południowa: 50 proc. więcej aut niż planowano

Michał Sielski
19 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z Południowej Obwodnicy Gdańska korzysta wiele ciężarówek, na czym zyskują też kierowcy samochodów osobowych. Z Południowej Obwodnicy Gdańska korzysta wiele ciężarówek, na czym zyskują też kierowcy samochodów osobowych.

Lipcowe pomiary ruchu na Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska wskazują na wielkie zainteresowanie kierowców tą trasą. W niektórych miejscach natężenie samochodów przekracza plany o 50 proc., w innych sięga już nawet ruchu prognozowanego na 2020 rok. Przedstawiciele GDDKiA przekonują jednak, że drogi nie będzie trzeba w najbliższych latach poszerzać.



Gdy budowano Obwodnicę Południową, planowano odciążenie głównie Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, ale też całego centrum Gdańska oraz trasy W-Z, które zatykały się głównie przez samochody ciężarowe, jadące tranzytem. I udało się, ale nikt nie przypuszczał, że pójdzie tak szybko i zmiany będą tak wielkie.

Po roku funkcjonowania drogi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła pomiary ruchu na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wyniki są zaskakujące. Po pomiarach, które odbyły się w lipcu w dzień powszedni okazało się, że pomiędzy węzłem Gdańsk Południe, na którym na POG można wjechać z obwodnicy Trójmiasta a zjazdem na Trakt św. Wojciecha, jeździ nawet 18,7 tys. samochodów na dobę (szczegółowe liczby na poszczególnych węzłach na infografikach po prawej). Tyle nie miało ich być nawet w 2020 roku, gdyż planiści zakładali, że za siedem lat liczba sięgnie 17 tys. aut.

- To wielki sukces i najlepszy dowód na to, jak bardzo droga była potrzebna. Teraz nikt już nie pamięta innych tras i korków na nich, podobnie jak np. korków na Węźle Karczemki zobacz na mapie Gdańska, który przed rozbudową był permanentnie zatkany. Przyzwyczajamy się do dobrego, ale przecież o to chodzi, bo wszyscy na tym korzystają - przekonuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jeździsz Południową Obwodnicą Gdańska?

Kto skorzystał najbardziej? Przede wszystkim kierowcy jeżdżący Podwalem Przedmiejskim, ale też trasą W-Z, a nawet ul. Łostowicką. Według badań gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni miesiąc po otwarciu POG liczba samochodów ciężarowych na Podwalu spadła o ponad połowę. Szybciej jedzie się też w stronę Elbląga, choć kłopotem jest fakt, że niedaleko za zjazdem z POG droga zwęża się do jednego pasa. Projekt rozbudowy odcinka Koszwały - Kazimierzowo gotowy będzie w przyszłym roku, więc jak dobrze pójdzie, prace budowlane zaczną się na koniec 2014 roku.

Urzędnicy GDDKiA szacowali, że początkowo z nowej obwodnicy będzie korzystać 12-14 tys. pojazdów na dobę. Już jest dwukrotnie więcej, a samochodów i entuzjastów tej drogi ciągle przybywa. Czy oznacza to, że szybko będzie trzeba dobudowywać trzeci pas, a jeśli nie będzie na to pieniędzy, droga się zakorkuje?

Spokojnie, do tego jeszcze daleko. Także dwupasmową obwodnicą Trójmiasta jeździ nawet 55 tys. samochodów na dobę, a na dobrą sprawę zatyka się tylko w momencie zwężenia do jednego pasa z powodu wypadku lub samochodów nie mieszczących się na pasie do zjazdu i blokujących prawy pas obwodnicy.

- Przepustowość mamy zagwarantowaną na wiele lat, teraz najważniejszy jest odcinek drogi S7 w Koszwałach, bo tam wystarcza nawet najmniejsze utrudnienie i tworzą się spore zatory - podkreśla Piotr Michalski.

Opinie (193) 1 zablokowana

  • W stanach (1)

    Jak budują trasę planując na przyszłe lata to robią po 6-8 pasów w jedna stronę a i tak po 30 latach są straszne korki. Ciekawe jak będzie u nas za 5 lat

    • 4 1

    • taki jest efekt szerokich dróg

      co z tego, że trasa jest szeroka, jeżeli masz wąskie gardła w postaci węzłów?

      • 0 0

  • Wniosek? Burzenie estakady na Podwalu byłoby wariactwem. (4)

    Nienawidzicie tirowców? A myślicie, że jeżdżą dla pasji jak kierowcy quadów?? Dzięki nim, wszyscy mamy pracę.

    Czytelniku! Nawet jeśli Twój chlebodawca nie wysyła nic tirami lub odbiera, na pewno robi to jego klient lub dostawca. Oraz klient klienta klienta. I dostawca, dostawcy, dostawcy. Bez tirów, nie ma pracy i basta. Kiedy prosperują firmy korzystające z tirów, prosperują firmy, które są ich dostawcami i klientami. A któraś z nich jest firmą Twoją, moją... Dlatego tirowcom należy się szacunek.

    Zapomnijcie o "tiry na tory". Już teraz na nielicznych torach wysokiej jakości jest bardzo ciasno. Chyba, że do Warszawy chcecie jechać czterdzieści dni i nocy.

    • 6 5

    • Matematyku, przestań imputować innym że kogoś nienawidzą (3)

      chyba sam masz z tym problem. Znam wiele krajów, w których ruch TIRów do miast się ogranicza tworząc odpowiednie alternatywy przejazdu. W tych krajach bezrobocie jest dużo niższe niż w krajach, w których myśli się wyłącznie o przemyśle i transporcie samochodowym, jako czynnikach wzrostu gospodarczego. Na dłuższe odległości alternatywą dla TIR-ów są przewozy koleją. Nie udawaj specjalisty od transportu i gospodarki, bo jesteś po prostu uzależniony od jazdy samochodem, to się leczy.

      • 3 1

      • Tirowiec jest ulubionym kozłem ofiarnym wszystkich forumowiczów, poza mną. (2)

        Na bezrybiu i rak ryba. Póki alternatywy leżą, tirowcy są układem krwionośnym gospodarki. Wydaje Ci się, że jeśli pstrykniesz palcami, to owe możliwości przejazdu bez miast i swobodny dostęp do kolei pojawią się astralnie? To się leczy... Lekarstwem jest rzeczywistość. Nie ma alternatyw efektywnych. Póki co, trzeba pocierpieć trochę, by nie cierpieć głód. Sytość dopiero uzależnia.

        • 0 0

        • kozioł jaki jest każdy widzi (1)

          Nikt nie kwestionuje że transport samochodowy a szczególnie TIRy są ważne dla gospodarki i każdego obywatela, dowodem na zrozumienie tego faktu jest choćby rzeczona obwodnica południowa. Kierowcy TIRów zapracowali sobie jednak na opinię wśród pozostałych użytkowników dróg. Nie wszyscy TIRowcy to zakały dróg ale niestety to najgorsi wybijają się na pierwszy plan. Ale niech Pan się nie martwi w centrum miast zakałami coraz częściej są taksówkarze a nie TIRy.

          • 1 1

          • Wydaje Ci się, że prowadzenie tira to kaszka z mleczkiem?

            Trzeba zwracać uwagę na 365 potężnych sił działających na pojazd i otoczenie pojazdu. I nie rozdeptać maruderów w autkach. Nie uszkodzić ładunku. Dla samochodów osobowych, wiele z tych wartości jest niewyczuwalnych. Reszta, to pan i pani pikuś. Myślisz, że jak tirowiec Cię wpuści do kokpitu, to zaraz dostaniesz etat instruktora? To tylko niewiele łatwiejsze od prowadzenia dżambodżeta. Dlatego należy się szacun tirowcom. Kawał dobrej i niedocenianej roboty.

            • 1 0

  • sukces

    jak można nazywać sukcesem nieudolność planistów? Przecież tak duża różnica pomiędzy stanem zakładanym a faktycznym to szok.... Czy oni otrzymują wypłatę za wróżenie z fusów????
    i to wszystko po artykułach, że obwodnica się ugina...

    • 2 3

  • Planiści.

    Proponuję dobudować kolejny stadion na 2-3 mecze, dociązyć budżet opłatami za utrzymanie i wstrzymać wszystkie inwestycje drogowe.

    • 0 4

  • nie przewidziano

    Przy zwiększonym ruchu pewnie zaraz będzie potrzebny remont.

    • 1 0

  • gamonie!

    to wniosek jest, 1.
    Zwolnić planistow.

    • 2 1

  • Chcę powiedzieć burakom z GDDkIA (3)

    którzy bezprawnie zmienili polskie nazewnictwo miejscowości, że

    Są Koszwały niema Zuław Zachód
    Jest Straszyn a nie "Gdańsk południe"
    Jest Przejazdowo anie gdańsk wschód"
    Jest Matarnia a nie gdańsk lotnisko

    Mam nadzieje że po zmianie rządu wróci zdrowy rozsadek a skończą sie "wielkomiejskie" kompleksy.

    • 7 11

    • Zjazdy maja nazwy od kierunku gdzie prowadzą ... (2)

      a nie pipidówy w której się znajdują. Nikt spoza okolicy nie ma pojęcia co to Przejazdowo, Koszwały czy Matarnia !!!

      • 5 2

      • Są też debile, nie znający swojej ojczyzny, którzy nie wiedzą też gdzie jest taka pipidówa jak np Gdańsk,

        Może zamiast "Gdańsk" - "Warszawa Północ"?

        • 0 5

      • Nieprawda

        Czy w Lipcach zjezdzasz do Lipiec czy może do Gdańska od południa, Traktem św Wojciecha, albo do Pruszcza Gd? Czy w węzle Karczemki zjeżdzaśz z obwodnicy do Karczemek, czy moze do Sródmieścia, Jasienia, lub do Zukowa czy Kartuz?

        Nazwa węzła powinna ułatwiać orientacje podóżnych, nie tylko tych zza siedmiu gór ale też tych którzy tu jezdza cały rok, czyli nas gdańszczan. A my wiemy co to jest Przjazdowo,czy Straszyn a nie bardzo wiemy co to takiego "Gdańsk Wschód". Nazewnictwo węzłów nie jest ok

        • 1 1

  • OBWODNICA

    NIEDLUGO SIE ZAPADNIE I BEDZIE DO REMONTU !!!

    • 2 4

  • węzeł Karczemki (1)

    Korki na węźle Karczmki mają się dobrze szczególnie popołudniami w stronę Łodzi gdy jadący z lotniska i Słowackiwgo chcą wjechać na obwodnicę. Ktoś nie pomyślał i nie przedłużył pasa rozbiegowego skutkiem czego jest tam zwężenie do dwóch pasów...

    • 4 0

    • Całkowicie się zgadzam, myślę że za jakiś czas ten problem zostanie rozwiązany - to jest małe piwko.

      • 0 0

  • ja jestem zadowolony

    sam jeżdżę obwodnicą południową. wolę jechać nią do CH Matarnia lub Auchan niż dziurawymi drogami przez Gdańsk. Owszem nadkładam kilka kilometrów bo muszę się cofnąć do wjazdu na POG ale coś za coś :)

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane