• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Południowa: 50 proc. więcej aut niż planowano

Michał Sielski
19 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z Południowej Obwodnicy Gdańska korzysta wiele ciężarówek, na czym zyskują też kierowcy samochodów osobowych. Z Południowej Obwodnicy Gdańska korzysta wiele ciężarówek, na czym zyskują też kierowcy samochodów osobowych.

Lipcowe pomiary ruchu na Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska wskazują na wielkie zainteresowanie kierowców tą trasą. W niektórych miejscach natężenie samochodów przekracza plany o 50 proc., w innych sięga już nawet ruchu prognozowanego na 2020 rok. Przedstawiciele GDDKiA przekonują jednak, że drogi nie będzie trzeba w najbliższych latach poszerzać.



Gdy budowano Obwodnicę Południową, planowano odciążenie głównie Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, ale też całego centrum Gdańska oraz trasy W-Z, które zatykały się głównie przez samochody ciężarowe, jadące tranzytem. I udało się, ale nikt nie przypuszczał, że pójdzie tak szybko i zmiany będą tak wielkie.

Po roku funkcjonowania drogi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła pomiary ruchu na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wyniki są zaskakujące. Po pomiarach, które odbyły się w lipcu w dzień powszedni okazało się, że pomiędzy węzłem Gdańsk Południe, na którym na POG można wjechać z obwodnicy Trójmiasta a zjazdem na Trakt św. Wojciecha, jeździ nawet 18,7 tys. samochodów na dobę (szczegółowe liczby na poszczególnych węzłach na infografikach po prawej). Tyle nie miało ich być nawet w 2020 roku, gdyż planiści zakładali, że za siedem lat liczba sięgnie 17 tys. aut.

- To wielki sukces i najlepszy dowód na to, jak bardzo droga była potrzebna. Teraz nikt już nie pamięta innych tras i korków na nich, podobnie jak np. korków na Węźle Karczemki zobacz na mapie Gdańska, który przed rozbudową był permanentnie zatkany. Przyzwyczajamy się do dobrego, ale przecież o to chodzi, bo wszyscy na tym korzystają - przekonuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jeździsz Południową Obwodnicą Gdańska?

Kto skorzystał najbardziej? Przede wszystkim kierowcy jeżdżący Podwalem Przedmiejskim, ale też trasą W-Z, a nawet ul. Łostowicką. Według badań gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni miesiąc po otwarciu POG liczba samochodów ciężarowych na Podwalu spadła o ponad połowę. Szybciej jedzie się też w stronę Elbląga, choć kłopotem jest fakt, że niedaleko za zjazdem z POG droga zwęża się do jednego pasa. Projekt rozbudowy odcinka Koszwały - Kazimierzowo gotowy będzie w przyszłym roku, więc jak dobrze pójdzie, prace budowlane zaczną się na koniec 2014 roku.

Urzędnicy GDDKiA szacowali, że początkowo z nowej obwodnicy będzie korzystać 12-14 tys. pojazdów na dobę. Już jest dwukrotnie więcej, a samochodów i entuzjastów tej drogi ciągle przybywa. Czy oznacza to, że szybko będzie trzeba dobudowywać trzeci pas, a jeśli nie będzie na to pieniędzy, droga się zakorkuje?

Spokojnie, do tego jeszcze daleko. Także dwupasmową obwodnicą Trójmiasta jeździ nawet 55 tys. samochodów na dobę, a na dobrą sprawę zatyka się tylko w momencie zwężenia do jednego pasa z powodu wypadku lub samochodów nie mieszczących się na pasie do zjazdu i blokujących prawy pas obwodnicy.

- Przepustowość mamy zagwarantowaną na wiele lat, teraz najważniejszy jest odcinek drogi S7 w Koszwałach, bo tam wystarcza nawet najmniejsze utrudnienie i tworzą się spore zatory - podkreśla Piotr Michalski.

Opinie (193) 1 zablokowana

  • Panie Michalski (1)

    A może ktoś by się pokusił o wyjaśnienie dla złych prognoz? To, że ta obwodnica była potrzebna nikt nie ma wątpliwości, ale prognozy ruchu są źle napisane. Wskaźnik motoryzacji nie będzie się już powiększał tak jak do tej pory, bo ludzie dwoma autami naraz już jeździć nie będą... ale nie uwzględnia się kompletnie faktu, że nowe, lepsze drogi generują ruch same, tylko dlatego, że są. Wiele osób, które do tej pory jeździły innymi środkami transportu, po oddaniu drogi zmieniają go na samochód - to jest przyczyna większego ruchu. Za 7 lat nie będzie on wcale proporcjonalnie większy, bynajmniej liniowo.

    • 4 4

    • co drugi wóz to obwód 39....

      • 1 0

  • Południowa jest a gdzie Północna ? !!!

    Dobrze, że macie obwodnicę południową. Niestety Obwodnica Północna ciągle w odległych planach. Czas na OPAT! I to w rozsądnym układzie. Nie przez Redę tylko wokół Redy !

    • 8 5

  • Dlaczego jeszcze jeżdżą Podwalem Przedmiejskim (centrum Gdańska) ciężkie TIRY? Może ZDiZ powienien założyć zakaz! (1)

    • 16 3

    • a jak się mają dostać do stoczni albo do innych firm w mieście? Przefrunąć?

      • 6 2

  • Super że ją zrobiono. (2)

    drogi to podstawa , nie jakieś sciezki roverowe...

    • 6 5

    • oczywiście, że ścieżki rowerowe nie powinny powstawać (1)

      pasy rowerowe w jezdniach jak na całym świecie.

      • 5 2

      • przydałyby się jeszcze strefy pieszo rowerowe

        oraz cyklostrady. jak się myśli tylko o transporcie samochodowym, mamy kurz, hałas i wydatki na budowę i utrzymanie dróg. Za koszt jednego kilometra drogi "szybkiego" ruchu (typu Słowackiego) można sfinansować pełny zestaw infrastruktury rowerowej Trójmiasta

        • 0 2

  • trójmiasto=przedruki z gazeta.pl z jedno lub dwudniowym poslizgiem

    • 3 2

  • Lekkie przegięcie nazywać użytkowników drogi entuzjastami

    To raczej naturalne, że jeśli ktoś jedzie tranzytem lub w stronę dzielnic położonych na południu Gdańska to skorzysta z tej drogi. W ten sposób ludzi chodzących po chodniku, który położono gdzieś na osiedlu po 10-ciu latach od jego powstania też można nazwać jego entuzjastami.

    • 8 0

  • polki dobudujta jeszcze jeden pas nie rubta wiohy ! what ? to teraz to zwykla szosa yee

    • 1 2

  • typowe - zle planowano....

    podobna sytuacja wystepuje na A1 - pamietam jak idioci z rzadu tlumaczyli, ze nie oplaca sie budowac A1 bo ilosc korzystajacych z drogi bedzie zbyt mala zeby to mialo sens......
    teraz ludzie stoja na A1 w siedmiokilometrowych korkach bo zjazdy sa za male......
    widac jasno, ze tematem planowania rozwoju drog w Polsce zajmuja sie IDIOCI

    • 14 2

  • Oznakowanie

    Dlaczego na tej obwodnicy jest takie nieestetyczne oznakowanie? Tablica na węźle Gdańsk-Port w kierunku Straszyna wygląda tragicznie. Oraz drugie pytanie: Co skłoniło Gddkia aby ostatni węzeł nazwać Żuławy Zachód skoro to środek Żuław Gdańskich (Granica Żuław Wiślanych (wg urzędu część zachodnia od wisły to Żuławy Gdańskie) przebiega dokładnie na Kanale Raduni na Oruni) który nikomu nic nie mówi i utrudnia dojazd do okolicznych wsi?

    • 5 1

  • dziwne ,że niby taki ruch ??? ile razy tam jadę to zawsze droga pusta... (3)

    mąż jezdzi do pracy południową codziennie i zawsze mówi, że świeci pustkami tam

    • 2 8

    • (1)

      Wydaje mu się że tam jest pusto bo pewnie porównuje ją do przepełnionej obwodnicy S6. Jak wjeżdżam z A1 na obwodnicę S6 czuję się prawie jak na parkingu centrum handlowego.

      • 4 0

      • dokładnie, jeżdżę do pracy południową i zjeżdżając na obwodnicę 3miasta czuję się jak mała myszka

        Południowa jest ok, powinno poszerzyć się S6

        • 2 1

    • to zapewne maz wcale nie bywa na tej drodze moje droga ;)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane