• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina. Potrzeba więcej czasu na projekt

Patryk Szczerba
2 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni. Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni.

Dokumentacja projektowo-kosztorysowa obwodnicy Witomina powinna być już gotowa. Władze Gdyni podpiszą jednak aneks z projektantem i dokument pojawi się dopiero pod koniec roku. - Termin zakończenia budowy to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - zapewniają urzędnicy.



Obwodnica Witomina ma połączyć ul. ChwarznieńskąMapkaKieleckąMapka.

Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Pomysł wrócił po tym, gdy - z powodu wysokich cen w przetargu budowlanym - fiaskiem zakończyła się koncepcja przebudowy ulicy wewnątrz dzielnicy.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - informował w lipcu 2019 r. Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, ogłaszając budowę Obwodnicy Witomina.

Powstanie Obwodnica Witomina



Problemy z dokumentacją projektową



Władze Gdyni twierdziły, że zaprezentowaną wtedy koncepcję drogi przez las pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych.

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazywał Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dokumentację projektowo-kosztorysową dla inwestycji od lutego 2020 roku przygotuje firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski inkasuje blisko 2 mln zł. Zgodnie z terminem wykonania dokumentacja pod koniec czerwca powinna być już na biurkach gdyńskich urzędników. Wciąż jej nie ma. I nie będzie prawdopodobnie aż do grudnia.

Przedstawiciele miasta wyjaśniają, że dokument w części drogowej jest niemal gotowy. Tłumaczą, że problem pojawił się, gdy trzeba trzeba było uzyskać decyzję środowiskową dla inwestycji.

- Wykonawcy nie udało się uzyskać decyzji środowiskowej w przewidywanym w umowie terminie. Zostanie podpisany aneks do umowy - tłumaczy opóźnienia Marek Łucyk.

Termin przetargu na budowę niezagrożony



Zapewnia jednocześnie, że przetarg na wykonanie inwestycji zostanie ogłoszony zgodnie z planem jeszcze w tym roku. Ten sam plan wskazuje, że po podpisaniu umowy z wykonawcą prac budowlanych Obwodnica Witomina ma powstać w półtora roku.

- Termin zakończenia budowy zgodnie z harmonogramem to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - mówi Łucyk.

Obwodnica Witomina: niewykluczone, że będą buspasy



Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 m. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów. Koszt budowy Obwodnicy Witomina jest szacowany na ok. 70 mln zł.

Co ciekawe, jest rozważana koncepcja utworzenia buspasów, które mogą wspomóc ewentualne starania władz miasta dotyczące dofinansowania unijnego na inwestycję. Unijni urzędnicy chętnie bowiem przyznają środki na rozwój transportu publicznego, stroniąc od wspierania rozbudowy dróg dla ruchu kołowego.

Jesienią władze miasta przyznały, że jeśli tylko będzie taka możliwość, Gdynia będzie o dotację wnioskować.

Czytaj też: Obwodnica Witomina: czy będą buspasy?

Miejsca

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • Dlaczgo aneks do budowy? (17)

    Jeżeli projekt nie wykonano w terminie to należą się kary umowne. W cenie projektu wchodził również czas , jeżeli nie został dotrzymany to cena powinna ulec obniżeniu za każdy dzien opóźnienia. Zawieranie umów "zrobimy to kiedyś jak będziemy mieli czas" jest niedopuszczalne.

    • 173 15

    • masz procent jakiś z tych kar umownych? (2)

      • 3 25

      • PLN

        Takie są procedury, chyba że ktoś ma coś z tego.

        • 15 1

      • nie ,to łapówkarze z UM mają procent od tych co "zawsze wygrywają konkursy"

        • 8 2

    • A masz pewność, że wykonawca zawinił? (1)

      • 13 9

      • a masz argument, że jednak tak było?

        • 2 1

    • Musiałbyś być jasnowidzem (5)

      W naszym kraju nie da się przewidzieć czasu uzyskania decyzji środowiskowej. Dodatkowo był Covid, a praca zdalna urzędników to niestety w wielu wypadkach nie różni się od urlopu.

      • 20 5

      • urzędnicy urzędnikom zgotowali ten los??? nie zdążyli bo byli na home??? (4)

        • 14 3

        • Urzędnicy prywatnej firmie zgotowali ten los. (3)

          • 9 1

          • (2)

            Dokładnie. Urzędy od 1,5 roku nie działają praktycznie bo nie umieją sobie skonfigurować poczty żeby odbierać maile zdalnie.

            • 6 0

            • no jak to (1)

              doskonale sobie radzą, widać to po Dworczyku i innych?

              • 3 2

              • No świetnie - skonfigurował sobie tak przekierowanie, że mu się włamali ;)

                • 2 0

    • Czy ? (1)

      Na wydanue opini Srodowiskowej nie ma Ustawowych terminow ?

      • 9 1

      • Teraz jest Covid i terminy nie obowiązują

        • 3 0

    • Współpracowałam kiedyś z Gdynia przy projekcie. Wszelkie możliwe opóźnienia wynikają z niekompetencji gdyńskich urzędników. Czasem na jedną odpowiedź od nich czeka się kilka miesięcy, bo nikt nic nie wie albo nie chce wiedzieć. A dodzwonić się to jak do papieża.

      • 13 1

    • Decyzje (2)

      Uzyskiwanie decyzji administracyjnych niestety trwa zwykle dłużej niż jest to możliwe do przewidzenia. Nie ma tu często, chodź nie zawsze, winy wykonawcy. A przedłużenia wynikające z procedur administracyjnych zawsze są opisane w umowach. Bez tego nikt przy naszej rzeczywistości nie podpisze umowy. Urzędy powinny wszystkie kluczowe decyzje już posiadać zanim zacznie się etap projektowania, ale to wymaga wysiłku więc wola zrzucić na wykonawcę i potem aneksy podpisywać...

      • 4 1

      • (1)

        O wiele decyzji można dopiero występować gdy jest zrobiona jakaś część projektu - na tym to polega. Najpierw robisz coś, żeby pokazać urzędom, a one muszą się wypowiedzieć. I projekt od nowa. Bo każdy ma swój pomysł

        • 2 0

        • Nie do końca.

          Dobra koncepcja wariantowa, uzyskanie decyzji na jej podstawie i zapisami ogólnymi, tak aby nie było problemów później i dopiero projekty itp. Uzyskuje takie decyzje i wszystko się da, a zaprojektuj i zbuduj bez decyzji środowiskowej lub/i bez pozwolenia wodnoprawnego gdy jest to konieczne to pewne problemy i przesunięcia terminów budowy ...

          • 2 0

  • Na pierwszym zdjeciu widac gotowa obwodnice. Taka nie za spektakularna

    • 19 1

  • Gdansk

    • 1 14

  • Uzyskajcie dotacje na buspasy w ciągu Chwarznienskiej.

    Obwodnice Witomina zostawcie jak jest.

    • 14 15

  • Gdańsk Nowy Port (6)

    W Gdańsku tylko obradują i coraz to projekty zmieniają,a obwodnicy dzielnicy Nowy Port jak nie było,tak i nie ma.Cały ciężki transport do portu gdańskiego i na budowy nowych osiedli w Nowej Letnicy jeżdzi ul.Wyzwolenia,przez środek osiedla mieszkaniowego trując mieszkańców spalinami. A o Nowej Wyzwolenia dalej cicho....sza.

    • 21 8

    • Przepraszam, tak jest tam od 70 lat. (5)

      Nie powiesz mi że nie wiedziałeś o tym kupując mieszkanie...

      • 5 3

      • Acha, czyli władze gdańskie usprawiedliwione. (1)

        Brawa za ten tok myślenia

        • 3 3

        • Zamieszkam w dzielnicy przemysłowej.

          Będę płakał że jest tam przemysł... Litości..

          • 0 1

      • Walnij się "gumianym" młotkiem w bańkę, może się przejaśni? (1)

        Ale co to ma do rzeczy? Dziad miał odciski, ociec miał, to ja też muszę mieć?

        • 2 1

        • Dziad miał za małe buty, ojciec miał za małe buty.

          Ty zamiast zmienić buty rządasz operacji skrócenia stopy na koszt podatników...

          • 1 0

      • 70 lat temu to było 70 lat temu

        Podatki też płacisz jak 70 lat temu? Ogarnij się.

        • 1 0

  • Będą buspasy w obu kierunkach

    Oraz będzie trakt konny dla gryzonia.

    • 30 5

  • Lafrentz Polska z Poznania

    I wszystko w temacie biura projektowego, pożalsięboże

    • 26 0

  • (2)

    Nie dla obwodnicy kosztem drzew! Niech kopią tunel!

    • 20 24

    • Jaki tunel, a infrastruktura podziemna? (1)

      Upadłeś na głowę, Polacy nie potrafią jeździć w tunelach zwłaszcza pod Martwą Wisłą.

      • 4 0

      • zwłaszcza w dół tunelu, zawsze im paliwa brakuje

        bo tankują za 50 złotych żeby ominąć podwyżki paliw...

        • 1 0

  • (3)

    W 2023r będą wybory samorządowe.Teraz trochę opóźnia budowę,przed wyborami trochę przyspieszą i będzie znakomita kiełbasa wyborcza.Do tego kupią kilka nowych autobusów,zorganizują jakieś igrzyska dla mieszkańców i Samorządność wygra kolejne wybory samorządowe.Niestety obecnie rządzący Gdynia mocno się zasiedzieli,co było widać nawet w tym tygodniu.Pan Łucyk opowiadając o przyczynach podniesienia opłat za parkowanie wymienia ekologię,w tym samym czasie zmniejszając częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej traktuje swoich wyborców jak głupców.Tu trzeba zmienić władzę,albo płacić podatki w jakimś Szemudzie.

    • 61 5

    • No nie . (2)

      A kto ma wygrac w normalnym miescie ?

      PIS ?

      To bylby zart .

      • 1 1

      • Tu nie ma mowy o żadnym PiS.Rządzący miastem lecą w kulki,mieszkańców mają za i**otów i coś z tym trzeba zrobić.Ale Ty jesteś tak zaślepiony antypisem,że nawet wybierzesz ludzi rozwalających miasto byle by PiS nie wygrał.Chyba że nie mieszkasz w Gdyni i wypisujesz jakieś brednie w celu podgrzania atmosfery.

        • 1 1

      • Gdynia to juz od lat nie jest normalne miasto - to prywatny folwark, ktory zostal zadluzony na 1mld200mln przez "ekonoma"

        • 0 0

  • Czy ktoś wziął po uwagę ze cały ruch (10)

    teraz skupi się na Chwarznie na skrzyżowaniach z obwodnicą , Apollina i Sliskiej (do Biedronki).
    Już teraz nie można w godzinach szczytu wyjechać z ulicy Apollina a miasto nic nie robi.

    • 126 30

    • a co ma robić?

      przebudować skrzyżowanie według planów niezrealizowanej jeszcze drogi?

      • 18 2

    • Chwarzno (7)

      Trzeba było tam budować jeszcze więcej bez żadnej koncepcji drogi ani PKM-ki. Miasto ma gdzieś mieszkańców, liczy się tylko szybki zysk ze sprzedaży ziemi, opłaty parkingowe, podwyżki dzierżaw i pewnie wiele innych elementów pod pretekstem budowania miasta nowoczesnego ze szczęśliwymi mieszkańcami żyjącymi w zgodzie z naturą... I temu służą te wszystkie kupowane nagrody jakoby Gdynia była najlepszym miastem w Polsce, a jest zupełnie odwrotnie.

      • 40 9

      • Ale jest koncepcja gondoli w centrum miasta. Kiedyś.

        • 13 1

      • Płać kataster to miasto będzie (3)

        Miało środki na inwestycje. Co? To już się nie podoba?

        • 9 13

        • (2)

          zwolnić połowę urzędników i miasto będzie miało pieniądze na inwestycje.

          • 18 6

          • a kto będzie dysponował tymi pieniędzmi? (1)

            • 4 5

            • Lud

              Jak to kiedyś bywało.
              Głupi żart oczywiście

              • 6 1

      • koncepcja na transport szynowy akurat jest, nawet podobno rezerwy terenowe na tory (1)

        ale patrząc na to jak poszli z retencją to raczej plany sa już nieaktualne ;)

        • 8 1

        • Nadal chyba aktualne

          Bojano rok temu zgłosiło akces by nie kończyć trakcji w Gdyni a przedłużyć do granicy z gminą Szemud by tam dalej ja rozciągnąć . W planach to są okreslane te pojazdy jako szynobusy czyli za pewne tramwaje

          • 3 1

    • A miasto poza oczywiście zmiennymi planami robi cokolwiek? Nawet dziury po zimie jeszcze straszą sakramencko i to w wielu miejscach.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane