• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica w rękach Gdańska i Gdyni. Stać nas na to?

Maciej Naskręt
28 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Po przekazaniu drogi S6 w zarząd władzom Gdańska i Gdyni prawdopodobnie trasa straci status drogi ekspresowej. Po przekazaniu drogi S6 w zarząd władzom Gdańska i Gdyni prawdopodobnie trasa straci status drogi ekspresowej.

Przynajmniej 2,1 mln zł rocznie może kosztować utrzymanie Obwodnicy Trójmiasta, gdy trafi ona w zarząd samorządów. Czy Gdańsk i Gdynię stać będzie na taki wydatek?



Czy GDDKiA powinna przekazć nadzór nad Obwodnicą Trójmiasta miejskim zarządom dróg?

Gdy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybuduje już Obwodnicę Metropolitalną (lata 2016-17 r.), jej starsza siostra - Obwodnica Trójmiasta - prawdopodobnie trafi w ręce władz Gdańska i Gdyni. Powód? GDDKiA uzna, że jest to praktycznie droga biegnąca w całości przez miasto i nie będzie już nią zarządzać. Budżety miejskie zostaną obciążone kosztami jej całorocznego utrzymania.

Sprawdziliśmy, ile to będzie kosztowało.

- Trudno jednoznacznie powiedzieć, bowiem ceny za usługi utrzymania dróg ekspresowych zmieniają się. Niemniej przeciętnie za każdy kilometr Obwodnicy Trójmiasta wykładamy ok. 60-80 tys. zł rocznie - mówi Karol Markowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA.

Obwodnica Trójmiasta przebiega w granicach administracyjnych Gdańska i Gdyni na odcinku ok. 28 km. Oznacza to, że samorządy będą musiały znaleźć w przyszłości w budżecie przynajmniej ok. 2,1 mln zł.

Więcej pieniędzy do tej puli dołoży Gdańsk. Powód? Na jego obszarze Obwodnica Trójmiasta po 2016 r. będzie najdłuższa, najszersza i składała się będzie z większej liczby węzłów drogowych, niż odcinek w Gdyni. Z kolei tam problem stanowić będą głównie koszty utrzymania zimowego - obwodnica przebiega na wzniesieniach i w dolinach, które będzie trzeba intensywnie odśnieżać i posypywać solą, a to wcale nie jest tanie.

Według najświeższych pomiarów ruchu drogowego po Obwodnicy Trójmiasta porusza się każdego dnia ponad 50 tys. pojazdów. Ta liczba będzie wzrastać. Czy zwiększająca się liczba pojazdów wpływa na wzrost kosztów utrzymania?

- Tak, ale na szczęście w niewielkim stopniu. Większe szkody w drodze wyrządzają przeciążone pojazdy ciężarowe. To one potęgują koszty utrzymania - mówi Markowski.

Tu kończą się dobre informacje dla władz Gdańska i Gdyni. Drogę będzie trzeba, oprócz zimowego i letniego utrzymania, też remontować. Miasta będą w swoich budżetach musiały znaleźć na to pieniądze.

Na całej obwodnicy jest kilkadziesiąt obiektów inżynierskich: przepustów, wiaduktów, węzłów. Po otwarciu Węzła Karczemki przybędą kolejne. Cyklicznie, w okresie 3-5 lat, trzeba naprawiać uszkodzone przez pojazdy dylatacje - łączenia wiaduktów z drogą. Ich remont kosztuje ok. 500 tys. zł za jeden obiekt.

Czy samorządy stać na taki wydatki?

-Zdajemy sobie sprawę z ryzyka przejęcia tej drogi w zarząd. Poczyniliśmy już wstępne rozmowy i zaznaczyliśmy w Ministerstwie Infrastruktury, że będziemy starać się od państwa uzyskać rekompensaty za koszty eksploatacji Obwodnicy Trójmiasta. Trudno na tym etapie wskazywać konkretne rozwiązania, bowiem jest jeszcze za wcześnie - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta miasta Gdańska.

Podobne kroki będą musieli poczynić samorządowcy z Gdyni, jeśli będą chcieli zabezpieczyć budżet miasta przed wypływem pieniędzy na utrzymanie Obwodnicy Trójmiasta.

Po reformie ustroju samorządowego państwa w 1999 r. część dróg wybudowanych za pieniądze z budżetu państwa z mocy prawa trafiło w zarząd samorządów, m.in. most im. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na gdańskiej Przeróbce. Wtedy samorządowcy nie mieli zbyt wiele do powiedzenia, przejęli drogi często dziurawe i z poważnymi uszkodzeniami. Pozostaje mieć jedynie nadzieję, że z Obwodnicą Trójmiasta nie dadzą się wyprowadzić w pole.

Na "miejskiej" obwodnicy trzeba będzie zwolnić

Gdy Obwodnica Trójmiasta trafi w zarząd Gdańska i Gdyni, przestanie być drogą ekspresową. Będzie miała ona wtedy status drogi głównej przyspieszonej. Co to oznacza dla kierowców? Zarządca drogi będzie mógł do niej włączać drogi lokalne. To z kolei wiąże się z ograniczeniami prędkości, nawet do 70 km/h. Droga będzie miała ten sam status, co leśny odcinek ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (154) ponad 10 zablokowanych

  • Jeszcze wiele wiosen przeminie zanim ta Metropolitalna powstanie (12)

    • 219 3

    • (7)

      najpierw muszą pasożyty po solidarności odejść

      • 18 10

      • (1)

        musi się znaleźć miejsce dla Mira, Rycha i Zbycha

        • 17 3

        • "Na obszarze Gdańska Obwodnica Trójmiasta po 2016 r. będzie najdłuższa, najszersza i składała się będzie z większej liczby węzłów drogowych, niż odcinek w Gdyni. Z kolei tam problem stanowić będą głównie koszty utrzymania zimowego - obwodnica przebiega na wzniesieniach i w dolinach, które będzie trzeba intensywnie odśnieżać i posypywać solą"
          To prawda - kiedy w Gdyni muszą jeszcze odśnieżać i solić, u mnie w Gdańsku jest już wiosna. Przyczyną jest zapewne fakt, że Gdynia leży bliżej bieguna niż Gdańsk.
          Panie redaktorze Maćku - litości!!!

          • 1 0

      • wiele pokloleń przeminie (4)

        • 9 0

        • i dobrze (3)

          wole przekraczać prędkość o 40 a nie o 90km/h zawsze to bezpieczniej.
          Przynajmniej dla mnie.

          Dla przebiegających w sumie nie bo i tak jadę z tą samą prędkością.

          • 0 6

          • kobieto wracaj do kuchni

            • 0 0

          • a jak straci status drogi expresowej to jak będzie dozwolona prędkość 80 :) (1)

            już to widzę

            • 5 0

            • jasne max 70 fotoradar co kilometr jak na słowaka i porobia kolizyjne wjazdy z dzielnic

              i na skrzyżowaniach zrobią 50 milusio będzie :]

              • 7 0

    • Tak , ale do tego czasu...

      Owszem, poczekamy, ale projekt -(na który są pieniądze) będzie zatwierdzony - to potem już się nic nie zmieni , a obecne propozycje przebiegu OMT są idiotyczne - to nawet nie jest obwodnica tylko droga wewnątrz-sypialniana (tnie po nowo wybudowanych osiedlach domków wokół trójmiasta). Skoro nie można jej teraz budować - to należy zrobić projekt z perspektywą 20-letnią - projekt dużego ringu. A najpierw poprawić drogi dojazdowe i istniejące zjazdy z obwodnicy.

      • 0 0

    • Na S7 kasy nie mają, tną gdzie się da, autostrady leżą odłogiem a już myślą o budowie kolejnej obwodnicy :D
      W GDDKiA jacyś fantaści siedzą, swoje wizje układają na mocno zakrapianych nasiadówkach z dopalaczami włącznie!

      • 7 0

    • jak to nie stac?

      patrzac sie na pomysly baranow w urzedzie miasta mozna powiedziec "po cos biedy bus glupi, a po cos glupi bos biedny" - to jacy jestesmy panie prezydencie, stac nas na to?

      • 1 0

    • wiele pokloleń przeminie

      ale PO nie przeminie!

      • 11 3

  • Nowe zadania na barki samorządów bez zapewniania na ten cel pieniędzy (9)

    Rząd koalicji PO PSL tradycyjnie rozwiązuje problemy, zrzucając problemy na barki samorządów. Tutaj nie tylko o drogi chodzi. A skąd samorządy mają wziąć pieniądze na to?

    Skoro mamy zieloną wyspę - jak zapewniał premier Tusk - to co się dzieje z owocami wzrostu gospodarczego?

    • 67 28

    • owoce wzrostu?????

      Owoce wzrostu są zgniłe zanim jeszcze dojrzeją a te nieliczne są zjadane przez elity.

      • 0 0

    • Tak za to na stadion i nową halę Gdańsk i Sopot maja kasę. Głupi wyborca to i głupi prezydent.

      • 0 0

    • boli myslenie? oj boli (5)

      Gdy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybuduje już Obwodnicę Metropolitalną (lata 2016-17 r.), jej starsza siostra - Obwodnica Trójmiasta - prawdopodobnie trafi w ręce władz Gdańska i Gdyni.

      • 7 6

      • (4)

        Mnie dziś boli gardło...

        Idąc twoim tokiem - jeżeli np droga krajowa nr 6 biegnie przez Rumię, Redę, Wejherowo to należy zmienić klasyfikację tej drogi np. na powiatową i zrzucić odpowiedzialność na samorząd?

        Autor tego wątku ma rację - nie od dziś rząd zrzuca obowiązki, nie wskazując tym samym źródeł finansowania. Takie polskie: jakoś to będzie!

        Pzdr

        • 10 5

        • Popieram

          W każdym poście człowieka małego jest jakiś element poniżający rozmówcę - po tym łatwo poznać, że post ten napisała osoba zakompleksiona

          Powoli państwo staje się atrapą, zarządzanie czymkolwiek jest dla obecnego rządu za trudne. Prowadzi się politykę podrzucania kukułczego jaja; takie jajo Tusk chciał nawet Putinowi podrzucić, by Rosjanie załatwili "sprawę smoleńską"! Wyszedł z tego międzynarodowy szok, Putin Tuska zwyczajnie ośmieszył... niestety, Polska została ośmieszona też. Lekcja ta nie nauczyła Tuska niczego, jego polityka to obarczanie wszelkimi kłopotami innych. W naszym kraju odpowiedzialność rządu krajowego jest systematycznie scedowana na władze samorządowe bez przeznaczania funduszy na ich realizację. Polityka obecnej koalicji na zasadzie "macie i radźcie sobie sami". Przykładów sporo: kolej, zabezpieczenie przeciwpowodziowe, sytuacja służby zdrowia... Używają uczonych sformułowań w stylu "komercjalizacja szpitali" która rzekomo nie oznacza prywatyzacji. A jest to po prostu przerzucanie odpowiedzialności i zwyczajne pacjentów oszukiwanie. Podobnie jest z oświatą, koleją. Rząd ucieka od odpowiedzialności za usługi publiczne, za nasze bezpieczeństwo. A powodzie? Ile jeszcze kataklizmów będzie musiało dotknąć Polaków, żeby władze państwowe były zmuszone do wzięcia odpowiedzialności za finansowanie systemu zabezpieczeń przeciwpowodziowych?

          • 3 0

        • kiedy _moze_ przejsc? 2016-17? pozniej? rozumiem, ze ktos tu byl w przyszlosci i wie rowniez kto wtedy bedzie tworzyl rzad.

          niech osoba powyzej nie marudzi "dla zasady" na cos tylko przyczyta uwaznie i przemysli - tylko tyle. jak krytykujemy to konkretnie, a nie zeby 'jakos to bylo' skrytykowane

          • 0 3

        • (1)

          Zrzuca obowiązki... pomijasz taki drobiazg, że aby tak się stało rząd musi wybudować nową drogę. Obwodnica stanie się wtedy zbędna w perspektywie krajowego systemu komunikacyjnego (pozostanie jednak b. ważna dla aglomeracji). Nikt też nie zmusi samorządów do finansowania obwodnicy - mogą ją po prostu zamknąć... Nie gderajmy dla samego gderania ba nas żółć zaleje.

          • 9 2

          • Jestem za! Żadnego gmerania.

            Ale przy takim przyroście gwałtownym ruchu samochodowego nawet ta metropolitalna nie będzie wyrabiać - stąd wg mnie Obwodnica nie będzie nigdy zbędna, tymbardziej, ze jest podpięta pod A1. Takie moje zdanie.

            Pzdr

            • 6 2

    • Tadzik mógłby dołożyć!

      Dla swoich trójmiejskich fanów powinien to zrobić, jesteś za?

      • 3 11

  • Ludzieeee! Nie przekazujcie obwodnicy pod zarząd Gdańska i Gdyni!!!

    Jest to jedyna droga, która w zimie jeszcze bywa jako tako utrzymywana )odśnieżana), szczególnie w przypadku intensywnych opadów. Jak miasta ja przejmą, to w szczególności w części gdańskiej nie da się bezpiecznie jeździć. Dowód? Wystarczy popatrzeć, jak wyglądają ulice Gdańska w zimie.

    • 2 0

  • Poszerzyc obwodnicę o dwa pasy z każdej strony. (12)

    Myslec 50 lat do przodu a nie doraznie.

    • 124 21

    • I co to da, kiedy jakaś koparka zahaczy o wiadukt? (2)

      ..będzie pięć pasów zablokowanych ze względów bezpieczeństwa. Obwodnica Metropolitalna jest niezbędna. Trójmiasto ze swoim osiowym układem komunikacyjnym jest bardzo podatne na paraliż komunikacyjny z powodu zablokowania jednego punktu..

      • 7 5

      • gupiś obwodnica nie rozładuje korków na Małomiejskiej, Świekokrzyskiej, Jabłoniowej, (1)

        czy skrzyżowaniu Armii Krajowej - Okopowa o Podwalu Przedmiejskim nie wspominając ani też Spacerowej i wielu innych. Budowa O. Metropolitarnej to bzdurne myślenie kilku urzędasów z GDDKiA wydających nasze podatki na ich wizje!

        • 5 3

        • Racja, tez wydaje mi się ze brakuje nam alternatywy dla ciągu ulic Grunwaldzka, Niepodległości, Zwycięstwa. To właśnie fakt ze mamy jedna "przelotówkę" skutkuje tym ze stoimy w na niej w korkach.

          PS. mi pomysł z estakadą nad SKM się podoba. Teren wzdłuż torów jest mocno industrialny wiec nie popsuło by to tak widoku a nawet jest szansa ze poprawiło by go wszak mosty i estakady to przewaznie ładne obiekty.
          Zjazdy oczywiście zajmują wiele przestrzeni ale taka nowa przelotówka powinna mieć ich tylko kilka. Ze 2 w gdansku 1 w sopocie i 2 w gdyni.

          • 0 0

    • Pieniadze!!

      kazdy sredniointeligentny wie ze tak nalezy budowac. niestety pieniadze sa bariera nie do przeskoczenia. rzad nigdy nie ma na to pieniedzy (nawet gdy 3/4 daje unia). biedne panstwo niestety. moze za 30 lat...

      • 0 0

    • jak bylam w USA to mialam okazje jechac 16 pasmowka bylam w SZOKU! USA TO POTEGA! (2)

      I s****.. NA DLUGI U CHINOLI! ZA TO MAJA DROGI CACKA A TO KRAJ 34 RAZY WIEKSZY OD PL!!!! I WSZEDZIE zarąbISTE DROGI !!! 3 PASY W JEDNA STRONE TO WIEJSKA,LOKALNA DROGA U NICH ! A U NAS TO JUZ JAKIAS MEGA-INTER -AUTOSTRDA HAHAHAHAHA ! I OPLATA ZA CO ZA DWA PASKI ? polacy buduja na wczoraj! teraz 3 -4 pasy w jedna strone sa wszedzie w normalnych krajach! to standard.

      • 2 6

      • Polakow jest o polowe mniej niz Niemcow (kraj zblizonej popwierzchni), wiec nie potrzebujemy takich szerokich autostrad jak w Niemczech

        dwa pasy przez caly kraj bez skrzyzowan i bede zadowolony, wystarczy ekpres nie musi byc autostrada

        • 4 0

      • jasne a świstak siedzi ... pojedż sobie w Alpy to zoabczysz 3 paski heheheh :D

        • 4 0

    • Nawet jak będzie 10 pasów to nic to nie da, jak nie będzie dobrych ulic dojazdowych.

      • 9 1

    • (1)

      Ile by pasów nie było, bydło i tak będzie jechać lewym.

      • 14 2

      • jak to tobie przeszkadza to widocznie też jeździsz lewy pasem i też bydło z ciebie, hehe

        • 9 5

    • Pierwotnie tak miało być... ale teraz powstały osiedla, hioermarkety. JAkiś BARAN na to zezwolił i jest już za wąsko.

      To jest Polska.

      • 21 3

    • u nas

      ...to jest raczej 50 lat ale wstecz

      • 12 3

  • (2)

    na obwodnicy mają zrobić światła i drogę rowerową

    • 4 1

    • (1)

      ty serio mowisz?

      • 0 0

      • tylko w części gdańskiej oczywiście

        • 0 0

  • Zapraszamy do Gdyni - u nas nie śmierdzi :)

    Drogi Turysto, gdy zjedziesz z autostrady i będziesz jechać dalej obwodnicą, kiedy poczujesz okropny smród to znaczy że jesteś w Gdańsku. Zatkaj nos, nie zatrzymuj się i jedź dalej. Wkrótce koszmar się skończy i będziesz w Gdyni!

    • 4 1

  • Utrzymanie

    My gdańszczanie wolimy utrzymywać ECS - bo jesteśmy znanymi w świecie masochistami a POza tym kumplami Budynia.........

    • 1 0

  • Połużcie BETON na niej i będzie spokój jak w Berlinie!

    dlaczego ciągle leje się ten asfalt? dlatego by byy takie a nie inne problemy! psiakość

    • 0 0

  • obwodowa

    Wybraliśta to nie narzekajta................

    • 0 0

  • Do bezstronny!

    Ty jesteś tak bezstronny jak "elity" PIS-u.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane