• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna w formule ppp? Menedżerowie są ostrożni w ocenach

Maciej Naskręt
8 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Na budowę Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Rząd pieniądze chce znaleźć w partnerstwie publiczno-prywatnym. Na budowę Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Rząd pieniądze chce znaleźć w partnerstwie publiczno-prywatnym.

Warta ok. 2 mld zł Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta może powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego - zadeklarował rząd. Menedżerowie dużych firm budowlanych nie są zgodni w ocenie tego pomysłu.



Czy Obwodnica Metropolitalna powinna powstać w formule ppp?

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował 5 czerwca, że cztery odcinki dróg ekspresowych w Polsce powstaną w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. To nowość w naszym kraju.

  • S6 obwodnica Metropolii Trójmiejskiej,
  • S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie),
  • S10 Bydgoszcz - Toruń,
  • S6 zachodnia obwodnica Szczecina.


Budowa dróg w modelu ppp zakłada, że partner prywatny projektuje i buduje drogę, a następnie utrzymuje ją przez określony czas (np. 30 lat). Rząd natomiast regularnie płaci inwestorowi za dostępność danej drogi. Warunki realizacji zostaną wynegocjowane pomiędzy stronami.

Ważne: zastosowanie modelu ppp w tym przypadku nie wiąże się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych. Za przejazd płacą natomiast kierowcy ciężarówek, ale tylko w ramach państwowego systemu viaToll.

Skąd pieniądze na spłatę obwodnicy wartej ok. 2 mld zł?



Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek (22,5 tys. aut dziennie przez 30 lat).

Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut, a ma ona 140 km długości i kilkanaście zjazdów. Obwodnica Metropolitalna będzie ponad czterokrotnie krótsza. Gdyby więc spłacać budowę drogi tylko z tego źródła, zwrot z inwestycji w formule ppp nie ograniczyłby sie do 30 lat. Opłaty z systemu poboru opłat viaToll nie wystarczą więc na spłatę partnera prywatnego. Rząd będzie musiał sięgnąć więc po dodatkowe środki z budżetu państwa.

Pierwsze drogi w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego



Formuła ppp byłaby nowością w naszym kraju nie tylko w zakresie budowy dróg, ale w ogóle infrastruktury o znaczeniu krajowym. Dotychczas prywatni przedsiębiorcy budowali drogi na podstawie koncesji (tak jak w przypadku autostrady A1), która nie jest tak elastyczna. W koncesji odpowiedzialność za projekt w 100 proc. ponosi przedsiębiorca. W umowach ppp odpowiedzialność można ustalać dowolnie. Można więc też sądzić, że ministerialni urzędnicy otwierają się na biznes albo go po prostu bardzo go potrzebują, by realizować swoje plany.



Powodzenie pomysłu zależy od ufności banków



Trzeba pamiętać, że realizacja projektu w formie partnerstwa publicznego to nie tylko kontrakt między organem publicznym, który wnosi aportem np. teren pod budowę i prywatnym przedsiębiorcą. Za przedsiębiorcą stoją także instytucje finansowe - zazwyczaj są to banki, które wyceniają ryzyko inwestycji, w celu udzielenia finansowego wsparcia.

To od nich będzie zależało głównie podpisanie kontraktu na ppp.

- W każdym takim kontrakcie firma budowlana, a także stojące za nią instytucje finansujące,oceniają ryzyko. Mówiąc kolokwialnie: chodzi o opłacalność i ryzyko. Im jest ono wyższe, tym kontrakt jest droższy. Czasem ryzyko jest tak duże, że sektor publiczny nie chce wydawać dodatkowych środków finansowych i rezygnuje z przedsięwzięcia, albo po prostu podmiot publiczny przenosi na siebie część spornego ryzyka - tłumaczy menedżer z dużej międzynarodowej firmy budowlanej, który z racji pełnionej funkcji chce pozostać anonimowy.
W przypadku partnerstwa publiczno-prywatnego przedsiębiorcy oceniają nie tylko zysk z inwestycji, ale także atmosferę panującą wokół publicznego podmiotu.

- Jeśli rząd, który chce budować drogi w formule ppp, zachowuje się nieprzewidywalnie i np. wprowadza regulacje szkodzące gospodarce, to nie ma szans, by jakakolwiek firma podpisała z nim kontrakt, bo ryzyko będzie zbyt duże - mówi nasz rozmówca.

Trykosko: na ten pomysł patrzę z optymizmem



O sprawę budowy obwodnicy w ramach ppp zapytaliśmy także Ryszarda Trykoskę, który obecnie jest doradcą zarządu spółki NDI w Sopocie. Wcześniej pracując dla Gdańska przeprowadził budowę stadionu w Letnicy i tunelu pod Martwą Wisłą.

- Na pomysł realizacji drogi w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego patrzę z dużym optymizmem, nawet jeśli na razie nie ma wielu szczegółów w tym zakresie. Powodzenie tego planu zależy jednak od podziału ryzyka inwestycji. Jeśli rząd uzna, że większość ryzyk ma ponosić firma budowlana, to trudno będzie znaleźć mu chętnych - zaznacza Trykosko.
Doradca zarządu NDI dodaje, że firmy budowlane nie rzucą się na umowę z rządem, jeśli jej warunki nie będą racjonalnie określone.

Przebieg obwodnicy z podziałem na etapy realizacji. Przebieg obwodnicy z podziałem na etapy realizacji.

Dlaczego inwestycja nie może liczyć na finansowanie z UE?



Przypomnijmy, że budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej zniknęła z ministerialnej listy inwestycji drogowych finansowanych z UE w listopadzie ubiegłego roku. Wpływ na jej wykreślenie miało odsuwające się w czasie uprawomocnienie decyzji środowiskowej. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, a następnie wróciłą do sądu niższej instancji. Do końca ubiegłego tygodnia sąd administracyjny w Warszawie dał czas na uzupełnienie dokumentów przez jednego z uczestników postępowania, który 30 kwietnia złożył skargę kasacyjną od ponownego wyroku WSA w sprawie decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej. Skarga nie była kompletna. Może być tak, że jeśli dodatkowe dokumenty nie dotrą na dniach decyzja stanie się prawomocna.

- Wciąż czekamy na zakończenie postępowania w sprawie decyzji przed sądem - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Brak decyzji środowiskowej utrudnił staranie urzędników o dofinansowanie budowy obwodnicy z Unii Europejskiej. Oddanie drogi po 2023 r., do kiedy trzeba zamknąć wszystkie inwestycje z perspektywy budżetowej na lata 2014-2020, groziłoby odebraniem wszystkich środków unijnych na daną inwestycję.

W kolejnej perspektywie natomiast rząd nie mógłby liczyć już na dofinansowanie nawet na 50 proc. dofinansowanie.

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Miejsca

Opinie (225) 1 zablokowana

  • obwodnica tylko dla okolicznych wsi. (14)

    • 40 155

    • (7)

      Celem każdej obwodnicy jest ominięcie danej miejscowości lub miasta

      • 34 6

      • To chyba nie tej (3)

        • 6 17

        • Przypomnę (2)

          Aby myśleć o jakiejkolwiek rozbudowie obecnej obwodnicy do 3 , 4 , 5, pasów musimy wybudować bajpas, bo inaczej wszyscy zdechniemy w korku. Formuła OMT nie podoba mi się, ale wolę to niż nic, a za 5 lat obecną obwodnicą pojedziemy 20 km/h.

          • 19 4

          • przejedziemy szybciej bo paliwo będzie po 7-8zł (1)

            i tylko kastę panów przy korycie będzie stać tankowanie

            • 4 0

            • nie tylko

              to,że jesteś nieudacznikiem nie oznacza że wszyscy są

              • 2 3

      • W przypadku Chwaszczyna Obwodnica Metropolitalna będzie przecinała miejscowość na pół i węzeł będzie odcinał drogę na Gdynię

        • 3 4

      • 66.6 mln zł za kilometr drogi ekspresowej? (1)

        oj koryta się wypełnią po brzegi :)

        • 14 4

        • To wybuduj za 66.5 mln - wygrasz przetarg i ustawisz się do końca życia... jak jesteś taki mądry.

          • 16 0

    • oczywiście - to zamorduje Trójmiasto (2)

      powstaną Babina bis i Południa kwadrat. Rozlania się ludzi na wiochy, sparaliżuje ruch, położy komunikację miasta, ubędzie mieszkańców. Dodatkowo samochody rozjeżdżą Kaszuby już dokumentnie

      • 7 15

      • zapomniałeś

        wziąć leki!!!!

        • 0 1

      • Zycie

        Ależ to byłoby cudownie gdyby w końcu ubyło mieszkańcòw! Dosyć okropnych tanich blokowisk ktòre ciągle przybywają w Tròjmieście! Dosyć slumsòw budowanych przy obwodnicy! Dosyć paskudnych centròw logistycznych!

        • 3 1

    • (2)

      przecież wczorajsze przyjęcie kolejnej podwyżki za paliwa ok 10groszy daje sumę na tą obwodnicę, więc w czym problem

      • 19 1

      • (1)

        W tym, że jak przeholują z podatkami, to znowu mrówki z Braniewa będą miały pełne ręce roboty.

        • 15 0

        • wiecej tam jednak mrówek z Mamonowa;)

          • 2 1

  • Dojazd z Somonina do pracy i na studia do Gdańska będzie w końcu ułatwiony :))

    Pozdrawiam

    • 1 0

  • Czyli Genowefa kosztowala nasz kraj jakies 1.4 mld dofinansowania z Unii (1)

    fajnie...

    • 3 1

    • Nie kosztowała, bo oszczędzimy wkład własny. Ta droga nigdy nie powstanie.

      • 2 0

  • niech zapłacą odważni co zaskarżali bezzasadnie (14)

    .....niech za całą obwodnicę zapłacą ci, co ja bezzasadnie zaskarżali i przyczynili się do utraty finansowania unijnego- niech teraz zapłacą i niech liczą się też z prywatnymi pozwami przeciwko nim ze strony tych, których życie było w zawieszeniu przez tyle lat...co za niebywali pyszałkowie- także ten, który 30 .04.2018r. jeszcze złożył sprzeciw choć w ogóle nie miał do tego prawa...teraz niech płacą w USA to by się nie zdarzyło, żeby jakiś człowiek blokował inwestycję, która ma poprawić życie tysiącom- ludzi i podnieść cały region; każdy kto podróżuje, widzi, że Pomorze jest upośledzone komunikacyjnie i jesteśmy poza POlską, jesteśmy odcięci i wykluczeni

    • 144 21

    • Genowefa i spółka (3)

      Jak Genowefa nie chce mieć drogi koło swojego domu to najlepiej złożyć protest . Tak samo Patoka . Ludzie zablokowali drogę bo im prywatnie przeszkadza . A opinię wystawiają np. jako sołtys Glincza .
      To są ludzie których nie wolno popierać a wręcz natychmiast odwołać !!!.
      To są działania na szkodę naszego regionu

      • 26 6

      • (2)

        Mają prawo się odwołać to to robią. Co ich obchodzi szkoda regionu? Pieniędzy z tego nie będzie i rodziny nie utrzymają. Wprowadzając się 15 lat temu w te okolice nie było planów na tę drogę. Nie dziwię się mieszkańcom,bo inwestując swój dorobek życia w mieszkanie,firmę maja teraz to stracić. Nie jest to fair

        • 1 2

        • od ponad 40 lat (1)

          od ponad 40 lat były plany na tę droge

          • 1 2

          • LOL

            WARIANTY tej trasy przedstawiono kilka lat temu, ostateczny wybrano niedawno. To, że ktoś 40 lat temu stwierdził "będziemy gdzieś budować" to nie plan, tylko stwierdzenie, i do tego bez pokrycia.

            • 0 0

    • Zgadzam się z opinią. (1)

      Też uważam, że osoby które przyczyniły się do utraty dofinansowania powinny ponosić konsekwencje swoich czynów. Tak jak mówisz, w USA prawnicy by to wywalczyli. I nie, nie popieram w 100% systemu prawniczego w USA ale po prostu przez krótkowzroczność i zacietrzewienie 5 osób cierpieć będzie teraz całe Trójmiasto i okolica. Odpowiedzialność finansowa zniechęciłaby w przyszłości inne podobne osoby myślące tylko o swoim własnym interesie.

      • 15 6

      • Wprost przeciwnie

        To tam narodziła się tradycja NIMB. Jak czegoś od kogoś chcesz (tu: ziemi), to decydując się na wywłaszczenie i burzenie dorobku życia mieszkańców musisz liczyć się z tym, że pociągną sprawę przez wszystkie instancje.

        • 0 1

    • (1)

      Ci co zaskarżali nie zapłacą ale ja bym im dał zakaz wjazdu na nową drogę.

      • 14 5

      • To poprowadź ja przez swój teren

        Masz tyle m2 w swoim "apartamencie " ma 30 lat?

        • 2 2

    • Idioto (2)

      A co masz działeczkę pod budowe drogi do sprzedania?

      Ciekawe ilu POciotków zainwestowało w grunty znając wcześniej przebieg obwodnicy, a teraz ich życie jest w "zawieszeniu".

      A miała być szybka kasa i odszkodowania.

      • 7 34

      • Tymku alkurat budowe blokowali pisiory ( 4 osoby ) lacznie z burmistrzem kolbud, ktory stracilby na tym finansowo!!!! (1)

        • 11 1

        • Zatem jeśli miałby stracić to stara się przed tym bronic

          Czy to takie trudne?? Było z ludźmi rozmawiać a nie na siłę uszczęśliwić

          • 2 0

    • Co Ty pier...lisz. Ludzie mają takie prawo więc z niego korzystają.

      Nie można kogos karac za to, że korzysta z przysługujących mu praw. Nawet jeżeli "wiąże to ręce" komus innemu.

      • 10 14

    • Wierzę że w trakcie wybór zostaną wywiezieni na taczce

      • 12 2

    • Juz kaszub co zaplaci

      • 4 1

  • PO nas mamilo ze juz buduja a potem sie okazalo, ze nie bylo przygotowanej dokumentacji... (24)

    Mam nadzieje, ze zbuduja i to szybko.
    PPP- dobry pomysl.
    Liczymy na innowacyjne pomysly a nie instrukcje z Berlina...

    • 71 202

    • Wszystko było przygotowane (7)

      wystarczyło ogłosić przetarg i... zapłacić. Ale pieniądze zamiast na inwestycje (jakimi są dobre drogi) poszły na konsumpcje - 500plus.

      • 39 9

      • Przygotowane (4)

        Przecież jest napisane, że zablokowały to jakieś zielone ludziki. Moim skromnym zdaniem jeśli przegrają w Sądzie to powinni zostać zaskarżeni i ukarani za bezpodstawne blokowanie inwestycji. Najlepiej solidarnie do kwoty utraconej z dofinansowania inwestycji przez UE. Kolejni zastanowiliby się dwa razy czy mają rację składając skargę.

        • 17 5

        • (3)

          jednak wole stan, w którym obywatel jednak może nie zgadzać się władzą;)

          • 18 0

          • Ja też.... (2)

            .... o ile ma rację.

            • 2 2

            • Obywatel może mieć rację (1)

              ale nie w ocenie sądu.

              • 0 0

              • Może też nie mieć racji - ale ma prawo walczyć o swoje, bo to jego ziemię zabierają. I wszelkie konsekwencje doprowadzenia do drogi sądowej ponosi naturalnie inwestor - miał inne narzędzia, wybrał opcję siłową.

                • 2 2

      • Czytales artykul? (1)

        Tam jest napisane, ze nie byla gotowa dokumentacja... PO prostu czytaj!!!

        Rzucila Cie zona? Wina 500+...

        • 9 30

        • Wystarczyło sypnąć trochę więcej hajsu tym co zaskarżyli decyzje i byłoby po problemie. Ale nie... lepiej ludzi wysiedlić za bezcen. Nich dostaną ochłapy i jakoś sobie radzą. To takie pisowskie.

          • 16 9

    • Za PO parę dróg w okolicy powstało (8)

      Całe szczęście, że już procedury na S7 do Elblaga były tak daleko, że nie dało się tego cofnąc pisowi.

      • 38 5

      • S7 Tusk obiecal na 2012 do Warszawy... (7)

        Za PIS powstanie zdecydowanie wiecej

        • 8 38

        • po czym ma się takie wizje

          dobre to jest?

          • 1 0

        • Pomników

          • 2 0

        • (1)

          Taa, jakoś 3 lata mijają i co powstało?? Wykończenia po poprzedniej ekipie, nowego - nic. Dlaczego? Bo kasa idzie na kupowanie głosów. Do tego stopnia brakuje że chcą sprzedać Lotos (ponad 50% udziałów SP) dla Orlenu (27% udziałów SP) i przytulić kolejne 5mld na rozwalenie. Wyjaśnij mi gdzie tu ta ich „repatriacja” o której tyle smarkali w związku z PEKAO? Bank przejąć a rafinerię sprzedać? Sens poproszę? Jak nie rozumiesz to ja Ci wyjaśnię, sens jest taki że wyprzedają nas jeszcze szybciej niż PO a durnym ludziom walą dym w oczy.

          • 22 4

          • Chyba "repolonizacja" ;-)

            • 1 0

        • Na razie siłą rozpędu idzie kontynuacja rozpoczętych dróg

          Ale widać, że powoli wszystko zdycha. Młodocianych wyborców PiS zachęcam do zapoznania się z pouczającą historią z lat 2005-7 "Jak PiS drogi budował".

          • 20 5

        • Co na przykład? Bo nowe przetargi gdzieś wcięło

          Jedyne co robią, to dają następny ukryty socjal na Podkarpaciu...

          • 17 2

        • Jak PiS tak sprawnie jak to robi teraz będzie dalej nas sklocal z Unią i innymi, to za moment skończymy jako republika polska Federacji rosyjskiej.

          • 20 7

    • "PPP- dobry pomysl." (4)

      Czy ty jesteś normalny?
      wyjasniam....
      podjezdzasz pod bramki w zukowie ,
      -dokad ?
      -do gdanska..
      -12 zl ....

      • 16 32

      • Czy Ty czytales artykul? Bo normalny na pewno nie jestes (3)

        W artykule jest napisane, ze droga nie bedzie platna...

        • 24 11

        • (2)

          A jaki problem po roku zmienić rozporządzenie i będzie płatna. W artykule jest napisane, że z samych ciężarowych to będzie za mało.

          • 16 6

          • Właśnie o to chodzi ze nikt nie zagwarantuje (1)

            Za po 3 Msc będziesz płacić

            • 5 1

            • tym bardziej prawicowy rzad!

              miał nie podnosić podatków a podnosi!
              ciemny lud musi dostać po du.ie inaczej nic do niego nie trafia

              • 7 0

    • Ta propagande to sprzedawaj na podlasiu, tu nikt tego nie kupi

      • 6 0

    • Liczymy? Liczyć to trzeba najpierw umieć, a nie wykonywać instrukcji z Nowogrodzkiej.

      • 45 6

  • ppp? (17)

    No to przypomnę autostradę Kulczyka za Nasze, publiczne pieniądze.

    • 160 16

    • za to PiS daje kasę na biegnącą przez ścianę wschodnią Via Baltica (10)

      na której ruch jest znikomy, poniżej 10 tysięcy pojazdów na dobę (u nas na Obwodnicy do 100 tysięcy!), dziesiątki miliardów na centralne lotnisko, miliard na przekop mierzei wiślanej, miliardy na węglową elektrownię w Ostrołęce.

      • 32 5

      • Mamy swoją obwodnicę, mamy swoje lotnisko, mamy swój port, Gdańsk leży nad morzem (4)

        Więc o co ci chodzi? Pojedz na wschód kraju, to zobaczysz, że tam trzeba też rozwinąć infrastrukturę. Zacznijmy myśleć o innych a nie o sobie

        • 3 8

        • To niech podatnicy ze Wschodu płacą za infrastrukturę tam. (2)

          Ja tutaj płacę podatki i chcę aby drogi powstawały tutaj. Z jakiej racji moje pieniądze mają trafiać gdzie indziej?

          • 0 1

          • bo Polska to twoj kraj i podatki ludzi z innych regionow trafiaja rowniez na pomorze (1)

            Co za mental jak tam nie mieszkam to mam w d...pie, tylko sie różnić i dzielić potrafimy

            • 0 0

            • Na Pomorzu będzie zero poparcia dla Via Baltica, bo to jest bezpośrednie uderzenie w gospodarkę Pomorza. Litwini Orlenowi demontują alternatywne tory, aby móc go potem kosić monopolistycznymi stawkami - a my im za własne pieniądze budujemy trasę zmniejszającą pozycję konkurencyjną naszych portów.

              • 0 0

        • Zacznijmy myśleć o innych ale w ramach województwa.

          Sorry, ale nic mnie nie łączy ze wschodem.

          • 0 1

      • Via Baltica jest aby wypromować port w Kłajpedzie

        Ogólnie pomysł jest taki aby polskie porty stały się mniej atrakcyjne.

        • 1 0

      • PO też inwestowało miliardy z VAT (2)

        ale w rajach podatkowych.

        • 4 17

        • dowody? (1)

          • 10 2

          • brak

            typowe majaczenie chorego pisuara

            • 3 1

      • Polska to nie tylko woj. pomorskie, więc możesz sobie ujadać przygłupie.

        • 7 26

    • Tajna umowa... za SLD i dodatkowa za PO (1)

      A klauzula jest to, ze obok nie moze powstac droga ekspresowa...

      • 33 10

      • w międzyczasie było jeszcze AWS, PiS i teraz od 3 lat znowu PiS

        i jakoś wszystkim to pasuje...

        Wszyscy są umoczeni.

        • 0 0

    • Jest tak jak piszesz. (3)

      Umowy PPP się generalnie nie sprawdziły i nawet sam p. Trykosko kiedyś tak mówił. No ale jako, że z zawodu jest dyrektorem to musi mówić tak, jak wieje wiatr - czytaj tak jaka jest aktualna wizja polityczna.
      W PPP każdy na każdego patrzy wilkiem tzn. "prywaciarz" na państwo i na odwrót więc każdy się zabezpiecza jak może, umowy się rozrastają i są o wiele bardziej skomplikowane, zawierają o wiele więcej zapisów i wykluczeń a pieniądze muszą zostać podzielone na większą liczbę udziałowców.
      Tyle lat to już funkcjonuje i znów ktoś chce wracać do tego bubla pod nazwą PPP.

      • 23 3

      • (2)

        ale to nie jest dotychczasowe ppp z autostrad, czyli prywatny inwestor buduje i trzepie kasę z kierowców.
        Tym razem będzie trzepać ze skarbu państwa (tak wiem, że tym samym i z kierowców ;))
        czyli do facto sprowadza się to innej formy kredytowania, nie zdziwiłbym się, gdyby to miało innych wpływ na sposób wyliczania długu publicznego czy coś.
        to, że droga nie będzie na siebie zarabiała to nie problem, nie po to są drogi.

        • 2 1

        • Pół biedy jeżeli tylko z kierowców, którzy bezpośrednio z danej drogi korzystają.
          Jak z budżetu to trzepani będą wszyscy, nawet z drugiego końca Polski bez samochodu.

          • 0 0

        • pożyjemy - zobaczymy kto z kogo będzie ściągał kasę :]

          • 1 0

  • Blokada budowy drogi przez kilku butnych kaszubów? (1)

    Wywłaszczyć ich i przesiedlić na wschód polski w rejony puszczy białowieskiej, tam będą mieli spokój....
    Region musi się rozwijać.
    Swoją drogą przez Wójta gminy Kolbudy, można określić, że miejsce to stoi w miejscu a nawet się uwstecznia.
    Przykładem tego jest ot choćby zbyt mały zakres inwestycji w gminie, niedofinasowana komunikacja autobusowa gminy, czy brak możliwości wskrzeszenia linii kolejowej 229 przynajmniej w obrębie aglomeracji....

    • 26 5

    • A co to za wiocha te kolbudy

      • 0 0

  • Skoro kaszubiaki sobie blokują tą inwestycję to widocznie ta obwodnica im do szczęścia nie potrzebna (1)

    Za te pieniądze to już chyba nawet przekop pod pachołkiem ma większy sens.

    • 9 4

    • To niech siedza na swojej wsi i do miasta sie nie ochaja

      Bo to przez nich te wszystkie korki... bo do ikea po nożyk do pizzy musza...

      • 0 1

  • Nieważne jak powstanie...ważne żeby powstała jak najszybciej

    • 2 1

  • (3)

    Nie powinno tak być że kilku cwaniaków zablokowało budowę takiej ważnej drogi doprowadzając do utraty środków na nią przeznaczonych. Powinni ich obciążyć kosztami teraz. Obecna obwodnica przestała być obwodnicą juz dawno i prowadzi teraz przez miasto.

    • 31 3

    • nie cwaniaków (2)

      Tylko właścicieli gruntów, po których wymyślono sobie jej poprowadzenie. Jak będę chciał skorzystać z twojego salonu na potrzeby dowolne, to też wyjdzie, że Ty jesteś cwaniakiem i mamy Cię obciążać kosztami?

      • 1 9

      • (1)

        Każdy teren do kogoś należy. Jak by patrzeć twoimi kategoriami to żadna droga nie mogłaby powstać bo ktoś straci kawałek ziemi. Pazerne cwaniaki chcą poprostu lepiej na tym zarobic. Gdyby mi chcieli zabrać dom pod budowę takiej drogi to wziąłbym kase ,budował nowy dom i jeszcze się cieszył że droga powstanie.

        • 3 2

        • Jak się nie raczyło wytyczyć przebiegu z wyprzedzeniem, jak w cywilizowanym świecie, i dało się pozwolenie na budowę - to można albo zapomnieć o wykupie za bezcen albo zaryzykować. Stawki przy wywłaszczeniach nie zapewniają nawet wartości odtworzeniowej, a jakby mi ktoś dom wybudowany kosztem także mojego czasu zabierał, to bez wartości odtworzeniowej x 1,5 też bym bez walki pogonić się nie dał. Tu inwestor nie chciał wyskoczyć z dwóch milionów, zaryzykował i stracił 2 miliardy.

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane