- 1 Wypadek po pościgu. Nie żyją nastolatkowie (289 opinii)
- 2 Samolot lądował przez atak paniki pasażera (10 opinii)
- 3 10 lat temu Stefana W. skazano za napady (50 opinii)
- 4 Węzeł Południe nie będzie zamknięty latem (166 opinii)
- 5 Obiecali środki na zjeżdżalnię, ale nie ma (57 opinii)
- 6 Zaparkował BMW na plaży. Sezon ruszył (220 opinii)
Oceniamy dworzec Gdańsk Główny: nowocześnie i ładnie, ale pusto, betonowo i z kuriozalną windą
Sporo miejsc do siedzenia, czysto i nowocześnie - dworzec Gdańsk Główny po remoncie na pierwszy rzut oka zachwyca. Ale są też wady i niedociągnięcia. W oczy rzuca się brak zieleni i betonoza na zewnątrz, a w środku brak najemców i kuriozalna winda, która między poziomem -2 a -1 ma do pokonania... 30 cm.
Postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się nowej infrastrukturze i spojrzeć na oddany do użytku dworzec z perspektywy pasażera.
Pierwsze wrażenie - zachwyt
Z zewnątrz bryła wyremontowanego budynku robi bardzo dobre wrażenie. Może podobać się odnowiona elewacja, nowa stolarka okienna i drzwiowa czy przywrócone historyczne, wzorzyste poszycie dachu. Lepiej wygląda też plac przed dworcem: nowe chodniki, oznakowana droga rowerowa i miejsca postoju dla taksówek i osób niepełnosprawnych (dlaczego tylko jedno miejsce?!).
Ale żeby nie było zbyt różowo, w oczy aż bije przeraźliwa betonoza tego miejsca i brak choćby skrawka nowej zieleni. O tym, jak mogłoby wyglądać to miejsce, gdyby zamiast betonowej kostki wykonano kilka nasadzeń świadczy rabata i drzewo rosnące po zachodniej stronie budynku dworca. Brak zieleni przed budynkiem sprawia, że w słoneczne czy gorące dni nie ma szans na schronienie w cieniu. Z kolei w dni deszczowe, woda zamiast do niecki, ogrodu deszczowego czy po prostu trawnika, na którym rośnie drzewo (a najlepiej kilka) spływać będzie do kanalizacji deszczowej lub... po schodach do podziemnych tuneli prowadzących na perony.
Na betonowym placu oprócz braku zieleni nie znaleźliśmy też stojaków rowerowych, a przestrzeń wokół dworca wciąż wygląda jak plac budowy. Po jednej stronie wciąż stoją wygrodzenia uniemożliwiające wjazd na parking, a z drugiej - trwa rozbiórka kontenerów, z których zbudowany był tymczasowy dworzec.
W środku kolejki do kas, brak biletomatów i najemców
I znów - zachwyt i szczęka na podłodze. W oczy rzucają się efektowne witraże, odrestaurowane zdobienia, łuki, pieczołowicie wykonane herby miast. Klimatu dodają dębowe witryny kas biletowych. Podróżni oprócz tego, że mają na czym zawiesić oko, mogą też spocząć na jednej z wielu ławek. Oby nie w oczekiwaniu na opóźniony pociąg.
Sprawdź rozkład pociągów w Trójmieście
Wśród zalet i rozwiązań pro-pasażerskich należy też wymienić rampy zjazdowe, które z pewnością ułatwią poruszanie się osobom niepełnosprawnym, rodzicom z wózkami dziecięcymi czy po prostu - pasażerom z walizkami i bagażami na kółkach. W kilku miejscach stoją też tablice informacyjne umożliwiające korzystanie z nich osobom niewidomym lub niedowidzącym. Niby to już standard w XXI wieku, ale cieszy, że pomyślano o możliwie wszystkich potencjalnych użytkownikach dworca.
Co jeszcze przykuwa uwagę pasażerów? Przede wszystkim brak najemców. Niemal wszystkie pomieszczenia, przeznaczone do komercyjnego najmu są puste. Nie ma gdzie kupić wody na drogę, kanapki, kawy ani gazety, więc póki co - należy się w nie zaopatrzyć gdzie indziej.
Zanim jednak ruszymy w drogę, trzeba kupić bilet. I tu kolejna niespodzianka - długa kolejka do kas, spośród których tylko część jest otwarta. Jak nie w kasie, to może uda nam się dostać bilet w biletomacie? Owszem, o ile go znajdziemy. Jedno urządzenie stoi bowiem pod schodami, którymi z holu głównego można przejść na perony. Mijają go więc osoby, które bilet już posiadają. Wydaje się, że biletomatów powinno być zdecydowanie więcej i powinny stać w widocznych miejscach, bliżej kas.
Kuriozalna winda - 30 cm między piętrami
Brak biletomatów to nie jedyny problem, na jaki mogą natknąć się pasażerowie. Na dworcu wciąż nie działa część wyświetlaczy dynamicznej informacji pasażerskiej.
Ale największym kuriozum, na jakie natkniemy się w odnowionym budynku dworca jest winda, łącząca tunel (poziom -2) z holem głównym (poziom 0). Pomiędzy nimi znajduje się jeszcze korytarz prowadzący na perony (i tam też stoi wspomniany biletomat). Absurd polega na tym, że winda między poziomem -2 a -1 ma do pokonania... 30 cm. Efekt jest taki, że gdy winda zatrzyma się na poziomie -1, osoby oczekujące na nią w tunelu mogą odnieść wrażenie, że winda zacięła się i zatrzymała między piętrami.
Zabytkowe schody donikąd
Może nie kuriozum, ale ciekawostką są stalowe, kręcone schody... donikąd. To jednak nie błąd projektantów, lecz świadoma decyzja. To fragment schodów, które dawniej prowadziły na wieżę zegarową. Dziś są już niepotrzebne, ale ze względu na walor historyczny zostały zachowane na wniosek pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Dworzec mocno opóźniony, a wygląda jakby otwarty w pośpiechu
Podsumowując - dworzec choć ładny i sprawiający pierwsze dobre wrażenie - wciąż wymaga wiele pracy. Część poprawek to zwykła kosmetyka i spółka zarządzająca dworcem powinna się z nimi szybko uporać. Z drugiej strony, aż dziw bierze, że inwestycja, która złapała 18-miesięczne opóźnienie, sprawia wrażenie, jakby była otwierana w pośpiechu.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Najdroższe auta na sprzedaż w Trójmieście
Miejsca
Opinie (343) ponad 20 zablokowanych
-
2023-08-04 07:55
(3)
Moim zdaniem ta winda mimo kontrowersji związanych z pokonywaniem 30cm poziomu jest niezwykłą ciekawostką techniczną.
Dzięki tej windzie można dostać się na poziom peronów i poziom z przystankami tramwajowymi i autobusowymi.- 7 4
-
2023-08-04 08:40
Z tramwajowymi?
Na tramwajowy, jak się na wózku wtoczysz po schodach, bo te pochylnie dzialają lub nie, z naciskiem na "raczej nie"
- 4 0
-
2023-08-05 17:05
Nie prościej byłoby na niższym poziomie (1)
zrobić 30 cm podjazd ?
- 0 2
-
2023-08-07 06:10
Tam powinien być jeszcze podjazd. Są schody po obydwu stronach windy. Zamiast czekać na windę, byłaby możliwość podjazdu wózkiem
- 0 0
-
2023-08-04 07:59
Autorowi polecam wsiąść na wózek inwalidzki
i podjechać te kuriozalne 30 cm bez windy
- 20 4
-
2023-08-04 08:07
kontener zgubil sciane
- 5 3
-
2023-08-04 08:11
Zatem pora na kolejny remont.
Bo ten trwał tak długo, że to, co zaczęto remontować na jego początku, teraz nadaje się już do remontu.
Zresztą ten dworzec ma długą tradycję remontową. W obecnym wieku to już chyba trzeci, czy czwarty.- 8 4
-
2023-08-04 08:14
Winda po drugiej stronie
A czy w końcu działa winda z przejścia podziemnego na poziom ulicy po drugiej stronie 75tki? Czy podróżujący z bagażem i niepełnosprawni wychodzą z pięknego dworca i nadal trafiają na schody po drugiej stronie?
- 12 1
-
2023-08-04 08:17
Przed budynkiem powinny byc jakies drzewa
- 11 3
-
2023-08-04 08:26
zzz
no tak, kuriozalna winda, porozmawiaj na ten temat m.in. z osobami z niepełnosprawnością ruchową.
- 12 3
-
2023-08-04 08:39
Winda zrobiła mi dzień, dzięki!
- 7 4
-
2023-08-04 08:45
Istotne będzie to, czy (1)
najemcą zostanie ten kto wygra przetarg na lokal czy (życzyłbym sobie) ten kto oferuje asortyment/usługi dobrej jakosci potrzebne wybierającemu się w podróż / przyjezdnemu - powinno to być z góry ustalone.
- 8 3
-
2023-08-05 02:48
Bedzie puste jak w Gdyni
- 1 0
-
2023-08-04 08:46
to teraz wyburzyc "Krewetke" (2)
I odbudowac hotel z dawnymi kamienicami
Bedzie koherentnie...- 24 3
-
2023-08-04 11:20
I lot
- 5 3
-
2023-08-04 11:29
Jeszcze więcej brudnej cegły?
Już teraz ciężko na ten widok patrzeć...
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.