• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od Hornu do Hornu

TN
26 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Po połtorarocznym rejsie do portu w Gdyni powróciła "Zjawa IV". Jednostkę, która pokonując jedno z największych żeglarskich wyzwań przepłynęła przeszło pięćdziesiąt tysięcy mil morskich powitano na skwerze Kościuszki.

"Zjawa IV" to piękny drewniany żaglowiec, powstały na bazie dawnego ratowniczego kutra. Ideą osiemnastomiesięcznego rejsu była wyprawa szlakiem wikingów, wyruszających z norweskich, duńskich i szwedzkich portów. Trasę zaplanowano tak, by opłynąć Horn Północny (czyli półwysep Islandii, położony najbliżej Grenlandii), oraz Horn Południowy (czyli najdalej wysuniętą część Ameryki Pd.).

W długiej podróży, podzielonej na trzydzieści etapów, wzięło udział prawie dwustu żeglarzy (oczywiście załogi się zmieniały). Odwiedzili oni ponad sto portów w trzydziestu krajach. Udało się również dokonać wyczynów, które trwale zapiszą się w historii polskiego i światowego żeglarstwa. Był to bowiem pierwszy etapowy rejs, podczas którego przepłynięto długość Oceanu Atlantyckiego oraz czterokrotnie jego szerokość. Jednocześnie Henryk Wolski, kapitan "Zjawy IV", został pierwszym Polakiem (a trzecim żeglarzem na świecie), który etapami opłynął Arktykę. To jednak nie koniec sukcesów - po raz pierwszy polska załoga żeglarska wylądowała na wyspie Horn i na stałym lądzie Antarktydy.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (18)

  • Za Horn SZACUNECZEK

    Jak mówią włosi Rispetto !!!

    • 0 0

  • Widać, że Szczurek w swoim żywiole. On musi lubić takie pozy i sytuacje!?

    • 0 0

  • przydałby sie krótki rys historyczny o jednostkach noszących w nazwie "zjawa" bo to kawałek naszej morskiej historii...

    • 0 0

  • Popieram galluxa. Co to za "Zjawa". Niby kuter niby zaglowiec. Co to za hybryda? Jak to plywa. Czy tak jak te tandetne stateczki udajace przed turystami okrety pirackie tj. na silniku, bo zagle sa od parady.

    • 0 0

  • Wesoły

    Pomyśl chwilkę - czy taki piracki stateczek turystyczny przepłynąłby choć Bałtyk? A na Atlantyku (a w szczególności wokół Hornu) warunki zdecydowanie nie przypominają "zatokowych". Wychodzi na to, że ta hybryda ma niezłą dzielność morską.

    • 0 0

  • wesoły coś nie zrozumiałeś - zjawa IV to dzielna łajba, przebudowana z kutra ratowniczego, czwarta już pod tym mianem. nalezy do CWM

    • 0 0

  • to straszne

    Przerazilem sie ze ktos moze nie wiedziec co to za jacht i podaje najkrotrsza mozliwa definicje: "Na pierwszych trzech ZJAWACH Władysław Wagner opłynął świat jako pierwszy polski żeglarz. Czwarta ZJAWA natomiast już ponad dwadzieścia lat żegluje pod harcerską banderą".
    Więcej informacji o opisywanym rejsie znajdziecie na stronie
    http://www.navigare.org.pl/main.php?id=main

    • 0 0

  • co to za narkomanaka

    Czy ktos moglby mi powiedziec dlaczego Madison reklamuje jakas narkomanka (patrz gora strony). Co chcial przez to powiedziec marketingowiec ktory na to wpadl? "U nas najlepsze prochy" - czy moze cos innego?

    • 0 0

  • do baca

    Domyslam sie, ze "Zjawa IV" to nazwa jednostki. Zastanawiam sie czy zostala tak gruntownie przebudowana, ze jest w stanie plywac bez pomocy silnika. Kuter ratowniczy to typowa jednostka napedzana sporym motorkiem. Ciekawi mnie, czy tylko zatkneli kawal szmaty na maszcie i nazwali to zaglowcem, czy zrobili cos wiecej.

    • 0 0

  • wesoły zanim zacznę tłumaczyć to weź Ty mi napisz co wiesz o żeglarstwie, kadłubach i pędnikach bo nie wiem gdzie zacząć...

    owszem zjawa to nie jednostka regatowa, natomiast jachtem jest dzielnym i jak najbardziej pełnomorskim. kuter ratowniczy to zazwyczaj szybka jednostka - to załatwia Twoje wątpliwości co do przeróbek kadłuba - obojetne jaki pędnik mu dasz to pływac będzie, przeróbek wymaga jedynie konstrukcja, która musi wytrzymać inny rozkład naprężeń wynikający z umiejscowienia pędnika - co jeszcze chciałbyś przerabiać?

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane