• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca duże zmiany w parkowaniu

Maciej Korolczuk
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania.

Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.



To już pewne. Jeszcze przed wakacjami w ścisłym centrum Gdańska kierowcy będą parkować swoje auta w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP).

Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.

Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.

Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku



Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.

- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.

Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.

Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.

Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska. Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania



Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.

Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.

Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).

Strefa Płatnego Parkowania



Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • za drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.


Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).

Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.

Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.

Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.

Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.

Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.

Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • wprowadzic bezplatną komunikacje miejską (4)

    dla wszystkich posiadaczy karty mieszkańca! kto jest za łapka w gorę

    • 81 21

    • Bezpłatna czyli kto za nią zapłaci? My wszyscy... (1)

      • 8 3

      • Tak jak placimy teraz.

        • 2 1

    • Zrobili bezpłatną komunikację dla dzieci i młodzieży,,, a za kilka miesięcy podnieśli ceny biletów... czyli czyim kosztem jeżdzą dzieci i młodzież? Ile można? Z naszych pieniędzy 500 plusy i daermowe bilety... z jakiej racji mam płacić za cudze dzieciaki? Ja swoje wychowalam bez 500 plus i innych gratisów więc niech każdy sam pracuje na własne dzieciaki!

      • 4 3

    • nawet darmo smrodem nie pojadę.

      • 0 2

  • do P. Grzelaka (6)

    Jeśli jest pan ignorantem kosmicznej skali i nie zauważa Pan różnic w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Berlinie i w Gdańsku... to może warto jednak odwiedzić Berlin i czegoś się nauczyć? Chyba, że tak jak wszyscy zarządzający transportem publicznym w Trójmieście, jest Pan leniwym nieukiem.

    • 140 7

    • Też uderzyło mnie to porównanie (1)

      Nasza komunikacja miejska niech będzie jak w Berlinie to sprzedam auto.

      • 22 2

      • Nie sprzedasz auta. Wymyślisz sobie inną wymówkę.

        • 8 17

    • Berlin został tu przytoczony tylko w sensie (3)

      ilości aut na 1000 mieszkańców koleś.

      Raczej tu powinno się podać przykład miasta podobnego wielkością, abyś to zrozumiał, a nie mającego wraz z Poczdamem 5 mln mieszkańców.

      Berlin poza tym, jest bardziej kwadratowy.

      A w Gdańsku sieć komunikacyjna taka słaba nie jest - rzecz bardziej dotyczy częstotliwości kursów, których jest za mało.

      Tu nie trzeba podawać Berlina, ale Warszawę.

      Co prawda stolica PL kończy budowę drugiej linii metra, ale Gdańsk gorszy tu nie jest.

      Bo zapomniałeś koleś o PKM ?

      Powiedz, jakie linie kolejowe zbudowały Kraków, Łódź, Poznań, Wrocław czy inne miasta ?

      I Szczecin, który ma starą linię biegnącą przez 3/4 miasta do Polic. Tu muszę sprawdzić w necie, czy w końcu udało im się uruchomić na niej ich projektowaną SKM, o której mieszkańcy tego miasta marzą od dawna - w 1989 roku jechałem w pociągu, w przedziale facetem z tego miasta, i podczas rozmowy o komunikacji wyraził szczerą zazdrość o naszą SKM.

      Jak widać, to tak źle u nas nie jest, ale oczywiście trzeba to poprawiać.

      • 2 13

      • świetnie, że wybudowano pkm, ale cieszyłbym się jeszcze bardziej gdyby po niej jezdziły pociagi

        a nie szynobus z częstotliwością wiejskiego pksu

        • 13 1

      • Bo zapomniałeś koleś o PKM ?

        Nikt tu nie jest twoim kolesiem, tłuku.

        • 4 3

      • zapewniam cię że Berlinie jest więcej aut niż w Gdańsku a w piątki są takie korki na wyjeździe że tracisz 2-3 godziny. Dane Grzelaka z sufitu.

        • 5 0

  • Cel jest słuszny - popieram (1)

    • 23 52

    • Przydała by się taka strefa na Łużyckiej w Gdyni.

      • 2 1

  • (1)

    Gastronomii spadną wplywy to szybko zmienia stawki i płatne parkowanie w weekendy

    • 52 17

    • doświadczenia miast pokazują że jest dokładnie odwrotnie. obroty rosną tam gdzie pieszy jest na pierwszym miejscu

      • 11 4

  • (5)

    Czy ktoś kiedyś przekazał komuś niewykorzystany do końca bilet parkingowy? Ja nie, ale nawet jeśli to nic im do tego. Zwykłe zawracanie czterech liter z wpisywaniem numeru rejestracyjnego.

    • 99 7

    • Zawsze tak robiłem, mając na nim jeszcze >30 minut

      • 3 2

    • Tu bardziej chodzi o skanowanie numeru rejestracyjnego przy kontroli płatności. Będzie jeździło auto z kamerą i sczytywało nr. rejestracyjne. Jeśli w systemie wykaże, że nie ma w bazie aktualnie opłaconego biletu - automatycznie mandat. XXI wiek.

      • 6 4

    • chcą kasować podwójnie

      Jeśli miejsce jest opłacone to niby dlaczego inny samochód nie może skorzystać. Czyżby generowało to jakieś straty? Śmieci 100%, parkingi 100%, będą wybory - wymiana radnych 100%

      • 18 2

    • bo chcą z samochodu skanować kto zapłacił.

      a nie sprawdzać kwitki.

      • 0 0

    • Ja oddałam i to nie raz

      • 0 0

  • Co oni z tym Berlinem znowu

    Komunikacja miejska w Berlinie jest na kilka razy wyższym poziomie.
    Jak u nas też taka będzie, to wtedy będzie się można porównywać.
    Czy oni tam myślą w tym urzędzie, czy wcale?
    Gdynia tak samo

    • 94 5

  • Post-sowieckie myslenie (6)

    Zamiast zachecac ludzi do transportu zbiorowego zniecheca sie ich do transportu prywatnego
    A tfu, komunisci

    • 69 14

    • A czego sie spodziewac w miescie ktorego najwiekszym sukcesem (a zarazem porazka) (2)

      bylo wprowadzenie systemu kolektywnych rowerow

      • 10 4

      • A o PKM zapomniałeś koleś ? Podaj (1)

        przykłady czy inne polskie miasta prócz Warszawy (budowa linii nr 2 metra), oddały u siebie do użytku nowo pobudowane odcinki linii kolejowych.

        Kraków, Łódź i inne mają się czym pochwalić w tym zakresie ?

        • 0 2

        • PKM? - tej drogiej zabaweczki serio traktowac nie mozna

          • 0 1

    • Spokojnie, zaraz wiosna, zaplanowe sa juz dziesiatki imprez (2)

      Blokujacych glowne drogi, biegi, pochody, spacery, przejazdy na rowerach, wrotkach, hulajnogach, deskorolkach, jednokołowach, i kto wie czym jeszcze

      • 7 2

      • I bardzo dobrze samochodowy pasibrzuchu (1)

        • 1 5

        • Ale jak wam blokuje samochod to juz sie nie podoba

          Co nie jajogniocie?

          • 1 0

  • Podniesiono też ceny komunikacji miejskiej (8)

    Tak w ramach zachęty do korzystania

    • 133 5

    • Oraz planuje się likwidację kolejnych połączeń, bo wprowadzą jadący dłużej tramwaj w zamian.

      • 15 3

    • (5)

      Od 1 kwietnia wspólny bilet za 99zł

      • 4 11

      • i mam kupowac bilet za 99 (4)

        zeby dwa razy w miesiacu podjechac na stare miasto? samochodem nadal taniej bedzie

        • 15 3

        • No to gdzie problem jak taniej ? (3)

          Jedź samochodem

          • 4 4

          • No bede, 2 godziny za 12 zlotych

            a jak mam kupic bilety ((3.80 * 2) + (1.90*2)) * 2 (z powrotnymi) za 23 zlotych ? no chyba nie :)

            • 2 3

          • (1)

            jest problem: z założenia miał nie jechać do miasta samochodem ale ponieważ komunikacja miejska nie chce wprowadzić biletów okresowych tylko na sobotę i niedzielę zatem gość przyjedzie samochodem.

            • 7 1

            • wcale nie przyjadę

              Kaszuby i miasteczka są dużo fajniejsze

              • 0 0

    • Skoro inflacja wzrosła to co koleś ?

      Czego spowiedziałeś się po programach "+" ?

      • 1 0

  • (3)

    Zmiany mają zachęcić do komunikacji miejskiej?
    To może najpierw taką stwórzcie? Obecnie dojazd komunikacją z Łostowic do centrum to jakieś 50 minut, a samochodem 15.

    • 87 10

    • Tramwaj z Łostowic jedzie 20 minut na bramę (2)

      Wiec prosze nie pisać głupot

      • 7 6

      • autobus 118

        ujeścisko - brama/ dworzec 31/35 min :(

        • 5 1

      • Najpierw musisz mieć jak dojechać do tego tramwaju. Spróbuj dostać się choćby z Niepołomickiej.
        A pętla tak de facto nie leży na Łostowicach.

        • 0 1

  • Gdyby zależało na rotacji aut (4)

    To pierwsze 30 minut powinno być za darmo, wtedy byłaby rotacja aut. A tak wiadomo, ze chodzi o dojenie mieszkańców, o nic więcej, to nie poprawi sytuacji. Kasa bedzie szła na d*perele, na kuwety na skrzyżowaniach itp. Gdańsk to patologia

    • 129 17

    • chodzi nie tylko o rotację (1)

      ale również o zmniejszenie skłonności do przyjeżdżania samochodem do centrum miasta

      • 4 9

      • To gdzie ludzie mają jeździć autami?

        • 3 2

    • albo jak Niemczech parkowanie max 2 godziny i koniec.

      • 4 0

    • Rotacja polegająca na przestawianiu samochodu co pół godziny w inne miejsce, żeby mieć parking za darmo?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane