- 1 Pod prąd uciekał przed policją (176 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (537 opinii)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (73 opinie)
- 4 Wyręby w TPK mimo sprzeciwu społecznego (153 opinie)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (508 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (307 opinii)
Od czerwca duże zmiany w parkowaniu
Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.
Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.
Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.
Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku
Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.
- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.
Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.
Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania
Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.
Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:
- 5,50 zł,
- drugą - 6,60 zł,
- trzecią - 7,90 zł,
- czwartą i kolejne - 5,50 zł.
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.
Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.
Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).
Strefa Płatnego Parkowania
Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:
- 3,90 zł,
- za drugą - 4,60 zł,
- trzecią - 5,50 zł,
- czwartą i następne - 3,90 zł.
Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).
Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.
Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.
Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.
Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.
Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.
Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.
Opinie (491) ponad 20 zablokowanych
-
2020-02-27 13:21
Oto największa bzdura i oklepany slogan (2)
"Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego."
- 42 5
-
2020-02-27 13:22
Głasnost
i tyle, nowomowa
- 2 2
-
2020-02-27 15:17
dlaczego potrafisz to wytłumaczyć?
- 0 1
-
2020-02-27 13:22
Sprawna komunikacja miejska
Nie jest w interesie władzy, jeżeli ludzie przesiada się do ztm to kto będzie płacił 5.5 za parkowanie? No właśnie nikt, a kasa musi się zgadzać. Można się spodziewać pogorszenia ztm, żeby jeszcze więcej aut upchnąć w strefę parkowania
- 25 2
-
2020-02-27 13:23
Opłata za 1 pojazd powinna wynosić 0 zł, ale drugi przynajmniej 200 zł na miesiąc, trzeci 500, a każdy kolejny 1000 zł.
- 11 12
-
2020-02-27 13:23
A co to za dziwna mapka ? (2)
W tej Śródmiejskiej strefie parkowania jest również Główne Miasto
To znaczy że będziemy mogli parkować na Długiej ?
Hura. Nareszcie.- 18 6
-
2020-02-27 15:26
Co za i**ota (1)
i**ota
- 3 2
-
2020-02-27 16:27
mapka za trudna ?
- 3 0
-
2020-02-27 13:24
Jeszcze tylko likwidacja kotwiczenia - wystawania auta na chodniki i kategoryczny zakaz parkowania na chodnikach (2)
I będzie trochę bardziej cywilizowanie.
- 21 11
-
2020-02-27 13:27
samochody na chodnikach są tylko tam, gdzie są one bardzo szerokie (1)
wystarczy zrobić tam zatoki postojowe
- 6 13
-
2020-02-27 13:34
tylko,że parkując na chodniku masz d.. pie opłaty
- 2 6
-
2020-02-27 13:29
Zawsze wydawało mi się że zwiększenie rotacji
powoduje zwiększenie ruchu no ale radni wiedzą lepiej
- 26 4
-
2020-02-27 13:29
A gdzie mapka Wrzeszcza Dolnego? (2)
- 13 3
-
2020-02-27 15:02
Albo wykaz ulic?
- 1 1
-
2020-02-27 15:17
Po co mapka jak cała dzielnica jest objęta SPP
- 1 0
-
2020-02-27 13:31
Czy kiedykolwiek liczył się głos mieszkańców? (3)
Nie!
- 36 6
-
2020-02-27 13:57
(1)
ale to mieszkańcy właśnie chcą spp
- 9 0
-
2020-02-28 09:14
Ale on nie jest mieszkańcem SPP ani ŚPPP. Jest mieszkańcem innej gminy.
- 0 0
-
2020-02-28 11:17
Kim wy jesteście dla swoich wybrańców ?
- 0 0
-
2020-02-27 13:33
Kolejny po śmieciach wałek Gulkiewicz !
- 30 5
-
2020-02-27 13:34
"Zapobiegać przekazywaniu opłaconych biletów innym kierowcom"...
Ale chodzi o rotację samochodów przecież a nie o kasę? Więc jak to tak, panowie i panie radni? Kłamiecie w żywe oczy.
A numeru rejestracji nie będą podawał w dalszym ciągu...- 41 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.