• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca duże zmiany w parkowaniu

Maciej Korolczuk
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania.

Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.



To już pewne. Jeszcze przed wakacjami w ścisłym centrum Gdańska kierowcy będą parkować swoje auta w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP).

Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.

Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.

Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku



Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.

- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.

Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.

Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.

Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska. Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania



Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.

Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.

Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).

Strefa Płatnego Parkowania



Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • za drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.


Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).

Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.

Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.

Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.

Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.

Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.

Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • :P

    Jeśli chodzi o "preferencje transportu publicznego", to zapraszam na raport na tej stronie. Tam preferencje są opisywane niemalże codziennie. Głównie te tramwajowe i pociągowe, a autobusy i tak stoją w korkach głównie. Jeśli można coś zaproponować nieśmiało: stwórzmy najpierw warunki do korzystania z komunikacji publicznej, a dopiero potem zmuszajmy ludzi do korzystania z niej.

    • 27 3

  • (2)

    Grzelak jak zwykle odleciał. Otóż nie Panie Grzelak, ludzie nie przesiądą się na komunikację bo nie będzie miejsc lub będą drogie. To taka sama retoryka jak mówienie, ze gdy papierosy będą drogie to ludzie nie będą ich palić. Pora zakasac rękawy i w końcu coś zrobić z komunikacją miejską, bo Gdańsk w porównaniu do stolicy wygląda jak trzeci świat. Podpowiadam, że można zacząć od usunięcia głupich świateł dla pieszych przy przejściach tramwajowych. Nic nie dają poza tym, że wydłużają i tak już rozciągnięty jak pańskie ego, czas przejazdu.
    Co żeś Pan zrobił w tej sprawie?? A już wiem, konferencja wse WOŚP lub otwieranie nie gotowych ulic, to są priorytety.

    • 40 5

    • Nie rób z tramwaju kolei - przez likwidację (1)

      wszystkich przejść dla pieszych przecinających tory, bo wtedy pójdżmy dalej - wprowadzmy od razu może szlabany, ale też dla samochodów.

      Wtedy będziesz miał raj dla tramwajów.

      Nie zapominaj do czego w ogóle od tysięcy lat służy transport - po to by nie chodzić z buta, 5 km /h.

      • 1 5

      • Jakbyś przeczytał ze zrozumieniem, to byś zobaczył że chodzi o światła przy przejściach, a nie przejścia.

        • 5 0

  • (6)

    Mieszkam w sypialni Gdańska (tak na zad*piu) i próbowałem dojechać w godzinach porannych do śródmieścia komunikacją miejską pozałatwiać swoje sprawy. Niestety gdy trzeba być w 3 różnych miejscach jest to trudne a przede wszystkim czasochłonne. W moim wypadku ani rower (pogoda) ani komunikacja miejska (połączenia/czas) nie są alternatywą dla auta. Ceny parkowania poszły w górę bo budżet trzeba dopiąć. Przecież akcyzy/podatku na poruszanie się rowerem/z buta nałożyć się nie da. Za to można doić z właścicieli aut.
    Pytanie do Grzelaka?? Jak to jest że wasz kumpel z Warszawy cały ruch pieszych przeniósł do podziemi żeby było mniej potencjalnych zagrożeń drogowych (spotkanie człowiek maszyna) a wy na siłę tworzycie przejścia naziemne. Czyżby to ukłon w stronę bandytów pardon developerów którzy zabudowują okolice Toruńskiej?

    • 43 15

    • rower i pogoda (2)

      wymówka stara jak świat. A ja jeżdżę na rowerze 365 dni w roku i pogoda może 4 razy w roku naprawdę mnie dociśnie (mocniejszy deszcz). Jak ostatnio (już dawno temu) dowaliło śniegiem, to całe miasto stało, tramwaje w poprzek, wykolejone, a ja sobie dojechałem. No, ale jak się "nie da", to się nie da:)

      I nie jeżdżę w "obcisłych gaciach", w kamizelce rodem z placu budowy i z czterema paskami odblaskowymi na każdej nogawce.

      • 5 9

      • A ja nie lubię jeździć rowerem, wolno mi nie lubić czy nie? (1)

        Poza tym jazda na rowerze może źle wpływać na zdrowie osób mających problem z prostatą czy przepukline. A skoro płacić to wszyscy, proszę o parkometry na parkingu urzędu miejskiego.

        • 11 2

        • możesz nie lubić

          ja nie lubię jeździć autem po mieście, a dziś też musiałem... bo miałem do przewiezienia 300 kilo płytek. Tego nie zrobię na rowerze. Wszystko inne raczej tak. No i dużych zakupów raz na 5 tygodni też nie zrobię.

          • 5 1

    • Kupiłeś tanie mieszkanie to masz za co dopłacić do parkowania

      • 1 5

    • Jakie tunele w stolicy pobudował Rafał

      też Trzaskowski ?

      Bzdury piszesz. W Warszawie też jest ten sam trend, z którego też korzystają kierowcy, bowiem mało aut skręca w lewo w Gdańsku, z Chmielnej na Podwale Przedmiejskie i na odwrót ?

      Rozumiem koleś, że ty w tej okolicy jeździsz honorowo po staremu, naokoło obok Novotelu, pod wiaduktem Podwala.

      W Łąkową z Podwala w lewo nie skręcisz, ale też pojedziesz naokoło.

      I nie popisuj się tu chamstwem, nazywając kogoś bandytami. Prości pracownicy deweloperów powinni z tobą pogadać, może na temat tego, czy dasz im inną pracę, skoro ich szefów nazywasz bandytami.

      Tu zastrzeżenie z mojej strony - nie mam nic wspólnego z deweloperką. Nie pracuję w tej branży.

      Tylko wkurzają mnie tacy komuniści jak ty - branża budowlana nie będzie cię prosić o łaskę pozwolenia istnienia z twojej strony.

      • 1 1

    • Tytul opinii

      Kurde, naprawde nikt nie mysli. Komunikacja miejska nigdy nie bedzie alternatywa dla auta bo tam gdzie autem z wrzeszca np. do sw. Katarzyny jade 10 minut to tramwajem 25 bo do przystanku trzeba jeszcze dojsc i zlapac tramwaj. Wladze gdanska zamiast wspierac carsharing (miimove, traficar) to bawia sie w ceny biletow. Czemu nikt nie mysli ?

      • 0 2

  • Piotr Grzelak i jego wypowiedzi..... (2)

    Może niech Piotr Grzelak porówna ilość linii u-Bahn i s-Bahn w Gdańsku i Berlinie a potem dopiero zabiera głos.

    • 41 5

    • SBahn i UBahn w Gdanzigu jest po zero, podobnie jak w Berlinie SKM i PKM też po zero - więc remis.

      • 2 0

    • Berlin jest bardziej kwadratowy od Gdańska,

      A poza tym geniuszu, ma z 10x więcej mieszkańców.

      I chamsko nie zapominaj - Gdańsk jako jedyny w PL jak na razie po 1990 roku, współwybudował (m. in.z Urzędem Marszałkowskim), wybudował jakąkolwiek linię kolejową, czym nie mogą pochwalić się ani stolica, ani inne miasta.

      Linia w Warszawie na lotnisko Okęcie, to tylko przebudowa istniejącej, krótkiej bocznicy kolejowej, prowadzącej z linii kolejowej w kierunku Radomia na lotnisko.

      • 1 3

  • W Gdańsku jak zwykle kij zamiast marchewki

    Zamiast rozwijać komunikację miejską ograniczenia i opłaty. I kolejna polityczna wojenka na poziomie chłopców z piaskownicy. Gdańsk to jednak stan umysłu.

    • 21 4

  • Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.

    łaskawcy, dziękujemy, dziękujemy

    • 19 1

  • Jak rozumiem na parkingu urzędu miejskiego też będą parkometry? (2)

    Jak zasady to dla wszystkich, albo niech Grzelak płaci, albo na rower lub do tramwaju, przy okazji pozna to czym zarządza z innej perspektywy.

    • 43 2

    • sobie kuku nie zrobią

      a Ty i ja to nie elyta

      • 3 2

    • siebie to wożą czarnymi skodami superb z kierowcami

      • 1 0

  • (1)

    Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.

    totalna inwigilacja

    • 20 7

    • Gdy obowiązuje pegasus nr rej. problemem ?

      • 0 0

  • I tak na tych samych zagłosujecie na wyborach (1)

    Przerabialiśmy to z poprzednim prezydentem przez wiele lat.
    Tu się wypalicie a do wyborów zapomnicie.
    Szkoda.

    • 24 6

    • Na co liczysz koleś ? Byłbym frajerem

      gdybym jako kierowca zagłosował na tych, którym hałas i spaliny nie przeszkadzają.

      • 2 0

  • (1)

    Dobrze że sąd zakazał żądania podawania numerów tablic w parkometrach :)
    Chyba, ze Dulkiewicz ma zamiar łamać postanowienia sądów?

    • 21 3

    • Nr rej nie jest dana osobowa. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że numery rejestracyjne pojazdów wpisywane do parkomatów nie są danymi osobowymi. Dlaczego? Bo w momencie ich podawania nikt nie jest w stanie zidentyfikować, kim jesteśmy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane