- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (153 opinie)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (716 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (248 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (101 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (139 opinii)
- 6 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (61 opinii)
Od czerwca duże zmiany w parkowaniu
Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.
Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.
Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.
Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku
Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.
- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.
Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.
Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania
Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.
Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:
- 5,50 zł,
- drugą - 6,60 zł,
- trzecią - 7,90 zł,
- czwartą i kolejne - 5,50 zł.
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.
Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.
Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).
Strefa Płatnego Parkowania
Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:
- 3,90 zł,
- za drugą - 4,60 zł,
- trzecią - 5,50 zł,
- czwartą i następne - 3,90 zł.
Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).
Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.
Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.
Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.
Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.
Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.
Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.
Opinie (491) ponad 20 zablokowanych
-
2020-02-27 13:13
Juz raz miasto przegrało sprawę
o wprowadzanie nr. rej.
To jest bez sensu - zupełnie.
Handel wtóry opłaconymi biletami co za głupie uzasadnienie.- 55 3
-
2020-02-27 13:13
grzelak zapomniał ze w berlinie jest metro (2)
wiec to porównanie jak z tym złym słowem polaka.
- 64 4
-
2020-02-27 17:03
Wypad koleś z tym Berlinem, który ma 4,5 (1)
mln ludzi. To czemu jako przykładu nie podajesz Nowego Jorku ?
Chcesz porównywać, to z miastami podobnymi jak np. Stuttgart.- 4 0
-
2020-02-28 07:34
na Manhattan dziennie przyjeżdża do pracy 2,5 miliona ludzi
i po południu wyjeżdża. Manhattan- 59,1 km² Gdańsk -262 km²
- 3 0
-
2020-02-27 13:14
Bardzo dobra decyzja. Też jestem kierowcą i powieram podwyżki w ścisłym centrum.
- 19 54
-
2020-02-27 13:14
Szkoda, ze nikt nie wprowadzi (4)
Zakazu dla starych śmierdzących diesli... ups, tylko wtedy trzeba by zamknąć linie autobusową 100 jeżdżącą w tym rejonie, bo za każdym z tych starych busów ciągnie się smuga trujących gazów. ZAKAZ wjazdu dla aut nie spełniającym normy euro 6 i nagle 80% mniej aut będzie. Czyste powietrze i te sprawy. Tego chcą mieszkańcy
- 36 15
-
2020-02-27 14:20
Zakaz wjazdu dla suvów! (3)
Zachód już idzie w tym kierunku, w 2006 roku już była w Anglii akcja suv - killer
- 5 3
-
2020-02-27 14:40
Zachód idzie w tym kierunku?? (2)
Proszę Cię. Chyba zachodnia półkula Twojego mózgu ...
- 4 3
-
2020-02-27 17:06
Nie podważaj opinii przedmówcy.
Zachodowi auta przejadły się, stąd w artykule liczba samochodów na 1000 osób podaną dla Berlina i Gdańska.
- 0 0
-
2020-02-27 18:23
Spróbuj wjechać starym dieslem do Berlina, Frankfurtu, Moguncji czy Akwizgranu. Wysokość mandatu przekroczy wartość samochodu :D
- 3 0
-
2020-02-27 13:14
Propozycja (2)
Pójdźmy za ciosem i przeróbmy jeden z pasów na obwodnicy na pieszo-rowerowy, a na Armii Krajowej posadźmy palmy i zróbmy deptak :)
- 66 6
-
2020-02-27 13:55
(1)
czemu nie. skoro kierowcy zabierają ludziom chodniki żeby postawić blachosmroda to może piesi powinni zabrać jeden pas obwodnicy.
- 9 4
-
2020-02-27 22:24
Na obwodnicy to by się przydało bo nikt
o pieszych tam nie pomyślał. W
- 1 1
-
2020-02-27 13:16
Platforma i koalicja obywatelska jest tak samo
Obywatelska jak Kidawa głosująca za dofinansowaniami leczenia Czerniaka, za kadencji, w której jej partia rządziła
- 28 6
-
2020-02-27 13:17
mam to w d*pie i tak tam rzadko bywam
sklepów w centrum nie ma, a po burdelach nie chodzę.
- 41 8
-
2020-02-27 13:18
= wiecej połączeń komunikacji???
rozumiem ze w związku ze zmianami skm bedzie w weekendy czesciej jezdzic niz raz na pol godziny, a tramwaje beda jezdzic zgodnie z rozkladem.
jest taka deklaracja???- 49 2
-
2020-02-27 13:20
miala byc oplata dla motocykili ? (2)
jak oni chcieli to wyegzekwować ?:)
- 10 5
-
2020-02-27 15:23
Nr rejestracyjny
Po prostu
- 5 0
-
2020-02-28 11:15
W tym kraiku Obywatel musi udowodnić ,że nie jest , no właśnie Kim , PiSo-POwcem ?
- 0 0
-
2020-02-27 13:20
Strefa płatnego parkowania bez poboru opłat? (2)
Nie mogłem znaleźć informacji w artykule - o co chodzi ze "Strefą płatnego parkowania bez poboru opłat"? Jest zaznaczona na grafice kolorem szarym. Może ktoś pomóc?
- 31 1
-
2020-02-27 13:56
będzie za bóg zapłać
- 5 1
-
2020-02-27 16:48
Strefa bez poboru opłat
Bez opłat do czasu - może rok, dwa - później łatwiej wprowadzić będzie opłaty, już bez nowej dużej uchwały. A obecnie chodzi o to, że strefa tzw. śródmiejska (o wysokiej opłacie pobieranej 7 dni w tygodniu) musi być otoczona strefą płatnego parkowania (zwykłą).
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.