• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca duże zmiany w parkowaniu

Maciej Korolczuk
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Wkrótce kierowcy za pozostawienie auta w centrum Gdańska będą płacić 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania.

Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.



To już pewne. Jeszcze przed wakacjami w ścisłym centrum Gdańska kierowcy będą parkować swoje auta w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP).

Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.

Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.

Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku



Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.

- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.

Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.

Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.

Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska. Strefy Płatnego Parkowania w centrum Gdańska.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania



Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.

Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.

Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).

Strefa Płatnego Parkowania



Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • za drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.


Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).

Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.

Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.

Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.

Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.

Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.

Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • Juz raz miasto przegrało sprawę

    o wprowadzanie nr. rej.
    To jest bez sensu - zupełnie.
    Handel wtóry opłaconymi biletami co za głupie uzasadnienie.

    • 55 3

  • grzelak zapomniał ze w berlinie jest metro (2)

    wiec to porównanie jak z tym złym słowem polaka.

    • 64 4

    • Wypad koleś z tym Berlinem, który ma 4,5 (1)

      mln ludzi. To czemu jako przykładu nie podajesz Nowego Jorku ?

      Chcesz porównywać, to z miastami podobnymi jak np. Stuttgart.

      • 4 0

      • na Manhattan dziennie przyjeżdża do pracy 2,5 miliona ludzi

        i po południu wyjeżdża. Manhattan- 59,1 km² Gdańsk -262 km²

        • 3 0

  • Bardzo dobra decyzja. Też jestem kierowcą i powieram podwyżki w ścisłym centrum.

    • 19 54

  • Szkoda, ze nikt nie wprowadzi (4)

    Zakazu dla starych śmierdzących diesli... ups, tylko wtedy trzeba by zamknąć linie autobusową 100 jeżdżącą w tym rejonie, bo za każdym z tych starych busów ciągnie się smuga trujących gazów. ZAKAZ wjazdu dla aut nie spełniającym normy euro 6 i nagle 80% mniej aut będzie. Czyste powietrze i te sprawy. Tego chcą mieszkańcy

    • 36 15

    • Zakaz wjazdu dla suvów! (3)

      Zachód już idzie w tym kierunku, w 2006 roku już była w Anglii akcja suv - killer

      • 5 3

      • Zachód idzie w tym kierunku?? (2)

        Proszę Cię. Chyba zachodnia półkula Twojego mózgu ...

        • 4 3

        • Nie podważaj opinii przedmówcy.

          Zachodowi auta przejadły się, stąd w artykule liczba samochodów na 1000 osób podaną dla Berlina i Gdańska.

          • 0 0

        • Spróbuj wjechać starym dieslem do Berlina, Frankfurtu, Moguncji czy Akwizgranu. Wysokość mandatu przekroczy wartość samochodu :D

          • 3 0

  • Propozycja (2)

    Pójdźmy za ciosem i przeróbmy jeden z pasów na obwodnicy na pieszo-rowerowy, a na Armii Krajowej posadźmy palmy i zróbmy deptak :)

    • 66 6

    • (1)

      czemu nie. skoro kierowcy zabierają ludziom chodniki żeby postawić blachosmroda to może piesi powinni zabrać jeden pas obwodnicy.

      • 9 4

      • Na obwodnicy to by się przydało bo nikt

        o pieszych tam nie pomyślał. W

        • 1 1

  • Platforma i koalicja obywatelska jest tak samo

    Obywatelska jak Kidawa głosująca za dofinansowaniami leczenia Czerniaka, za kadencji, w której jej partia rządziła

    • 28 6

  • mam to w d*pie i tak tam rzadko bywam

    sklepów w centrum nie ma, a po burdelach nie chodzę.

    • 41 8

  • = wiecej połączeń komunikacji???

    rozumiem ze w związku ze zmianami skm bedzie w weekendy czesciej jezdzic niz raz na pol godziny, a tramwaje beda jezdzic zgodnie z rozkladem.
    jest taka deklaracja???

    • 49 2

  • miala byc oplata dla motocykili ? (2)

    jak oni chcieli to wyegzekwować ?:)

    • 10 5

    • Nr rejestracyjny

      Po prostu

      • 5 0

    • W tym kraiku Obywatel musi udowodnić ,że nie jest , no właśnie Kim , PiSo-POwcem ?

      • 0 0

  • Strefa płatnego parkowania bez poboru opłat? (2)

    Nie mogłem znaleźć informacji w artykule - o co chodzi ze "Strefą płatnego parkowania bez poboru opłat"? Jest zaznaczona na grafice kolorem szarym. Może ktoś pomóc?

    • 31 1

    • będzie za bóg zapłać

      • 5 1

    • Strefa bez poboru opłat

      Bez opłat do czasu - może rok, dwa - później łatwiej wprowadzić będzie opłaty, już bez nowej dużej uchwały. A obecnie chodzi o to, że strefa tzw. śródmiejska (o wysokiej opłacie pobieranej 7 dni w tygodniu) musi być otoczona strefą płatnego parkowania (zwykłą).

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane