- 1 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (221 opinii)
- 2 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (65 opinii)
- 3 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (42 opinie)
- 4 Napadli na salon gier i ukradli pieniądze (60 opinii)
- 5 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (83 opinie)
- 6 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (171 opinii)
Od czerwca duże zmiany w parkowaniu
Radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w Gdańsku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz podniesieniu opłat w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Na mocy uchwały powstały dwie nowe strefy: we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym. Kierowcy zostaną też zobowiązani do wprowadzania w trakcie płatności numerów tablic rejestracyjnych.
Gdańsk dołącza tym samym do innych miast w kraju: m.in. Krakowa, Poznania czy Warszawy, które robią użytek z nowych przepisów Ustawy o drogach publicznych, która na obszarach o intensywnej zabudowie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców pozwala utworzyć strefę z wyższymi opłatami.
Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego.
Gorąca dyskusja o komunikacji w Gdańsku
Głosowanie nad uchwałą poprzedziła dyskusja radnych. Przedstawiciele klubu PiS zwracali uwagę, że władze miasta nie są konsekwentne w prowadzeniu polityki parkingowej i ubolewali nad stanem komunikacji miejskiej. Z kolei radni z KO i stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska wskazywali, że uchwała jest kolejnym krokiem w porządkowaniu przestrzeni miejskiej w ścisłym centrum i szansą na przywrócenie jej pieszym i przede wszystkim na ochronę interesów mieszkańców.
- Gdy mówimy o wprowadzeniu Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, to mam pewien dysonans poznawczy - mówił Przemysław Majewski, radny PiS. - Z jednej strony chcemy uwolnić Śródmieście od samochodów, o czym pisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Piotr Borawski. Z drugiej władze miasta forsują budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Bo te dwie sprawy się wykluczają. Aby zachęcić mieszkańców, by nie przyjeżdżali do historycznego centrum, muszą iść za tym inwestycje w komunikację miejską. W mojej ocenie jest jeszcze wiele rzeczy do poprawy w tej kwestii.
Na wątpliwości radnego odpowiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- A jaka jest polityka PiS, bo z tego, co pamiętam, to Kazimierz Koralewski popierał powstanie parkingów kubaturowych, za co zresztą otrzymał reprymendę od Kacpra Płażyńskiego - przypomniał Piotr Grzelak. - Nasza polityka jest jasna i spójna: otwieramy przejścia dla pieszych, uspokajamy ruch, wprowadzamy ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Dziś nie ma rozstrzygnięcia ws. parkingów kubaturowych. One mają być buforami, by chroniły mieszkańców. To jest alternatywa dla kierowców, szansa dla turystów na zaparkowanie wokół centrum. Nasz cel jest jeden: ochrona interesów mieszkańców Śródmieścia.
Piotr Grzelak mówił też o konieczności dzielenia się przestrzenią w mieście. Zwrócił uwagę, że w Gdańsku rośnie współczynnik aut na 1 tys. mieszkańców. W Gdańsku wynosi on 560 pojazdów, a w Berlinie, mieście o wiele większym i zamożniejszym od Gdańska - 333. Wiceprezydent Gdańska tłumaczył, że tylko strefy płatnego parkowania mogą chronić interesy mieszkańców i skłonić kierowców do częstszego korzystania z alternatywnych środków transportu.
Ostatecznie za przyjęciem uchwały głosowało 22 radnych, 11 głosów było przeciw.
Poniżej przedstawiamy nowe stawki i nowe zasady parkowania w centrum Gdańska. Kierowcy mają trochę czasu do przyzwyczajenia się, bo zmiany wejdą w życie za cztery miesiące.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania
Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.
Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:
- 5,50 zł,
- drugą - 6,60 zł,
- trzecią - 7,90 zł,
- czwartą i kolejne - 5,50 zł.
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych. Z jednej strony ma to umożliwić kierowcom przedłużenie czasu parkowania w dowolnym parkomacie, z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom. Rejestr kierowców w systemie da też zielone światło do wprowadzenia w Gdańsku pojazdów do kontroli opłat w strefie wyposażonych w kamery do detekcji tablic rejestracyjnych. Podobne rozwiązanie z sukcesem wprowadzono kilka tygodni temu w stolicy.
Warto też dodać, że opłatami za parkowanie mieli być objęci także posiadacze motocykli, ale dzień przed sesją Rady Miasta wpłynęła autopoprawka do uchwały i przywrócono parkowanie bez opłat.
Środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w ŚSPP oraz środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego).
Strefa Płatnego Parkowania
Dotychczasowe SPP podzielono na sektory i dodano dwie nowe strefy: wkrótce - jeśli taką wolę wyrażą mieszkańcy - za parkowanie trzeba będzie płacić we Wrzeszczu Dolnym i na Przymorzu Małym.
Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:
- 3,90 zł,
- za drugą - 4,60 zł,
- trzecią - 5,50 zł,
- czwartą i następne - 3,90 zł.
Opłata abonamentowa uprawniająca do parkowania w SPP wyniesie 550 zł miesięcznie (rozszerzony abonament obowiązujący także w ŚSPP - 800 zł).
Mieszkańcy zamieszkujący w SPP będą jednak mogli skorzystać z tzw. opłaty zryczałtowanej mieszkańca w wysokości 10 zł miesięcznie (za pierwszy i drugi pojazd, trzeci i każdy następny - 50 zł miesięcznie). Rocznie opłaty wyniosą odpowiednio - 120 zł lub 600 zł.
Ofertę tzw. opłaty zryczałtowanej przygotowano też dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Miesięcznie to koszt 150 zł, a rocznie - 900 zł.
Opłaty za postój będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Dwie godziny krócej opłaty będą obowiązywać w sektorze Siedlce, Aniołki, Oliwa i Przymorze.
Bez opłat w SPP będzie można parkować 1 i 6 stycznia, w Poniedziałek Wielkanocny, 1 i 3 maja, w Boże Ciało, 15 sierpnia, 1 i 11 listopada, 25 i 26 grudnia oraz w inne dni wolne od pracy.
Aby umożliwić kierowcom wnoszenie opłat w nowych i dotychczasowych strefach, miasto ma zamiar dokupić przed wakacjami ok. 30 nowych parkomatów. We wszystkich urządzeniach zostanie też uruchomiona możliwość funkcji płatności BLIK.
Wszystkie nowe zasady wejdą w życie 29 czerwca 2020 r.
Opinie (491) ponad 20 zablokowanych
-
2020-02-27 15:44
Taka refleksja mnie naszła
Miasto karze płacić za parkowanie samochodów.
Mam samochód ale częściej bo codziennie jeżdżę rowerem.
Jest problem z miejskimi miejscami parkingowymi dla samochodów, a ile stojaków rowerowych w mieście jest postawionych za kasę z UM ?
Powiedzmy sobie szczerze takich stojaków jest bardzo mało (nie liczę stojaków MEVO bo one są dedykowane do wypożyczalni) i na ogół jest problem żeby znaleźć gdzieś jakiś wolny do przypięcia roweru. Czyli podobnie jak z samochodami. Dlaczego więc nie wprowadza się opłat żeby wymusić rotację rowerzystów ?
Tak naprawdę na mieście więcej jest stojaków rowerowych należących do sklepów lub wspólnot niż miejskich, a miasto jeśli to akurat wygodne tylko wyciera sobie gębę rowerzystami. Kiedyś faktycznie w mieście coś się działo jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową i drogową. Teraz mamy na przykład korek przy wlocie do tunelu bo nikt nie pomyślał o dwóch pasach, a jeden pas nie obsłuży wlotu z 3 ulic.- 11 2
-
2020-02-27 15:12
Bardzo brzydko (2)
" ... środki z opłat dodatkowych przeznaczone będą wyłącznie na sfinansowanie alternatywnych dla samochodów form transportu (czyli ruchu pieszego i rowerowego). "
Nie ładnie napuszczać jednych na drugich.
Mam nieodparte wrażenie że ktoś na obsłudze tego sytemu zarabia więc środki nie będą wyłącznie na ....
Naprawdę miasto nie ma kasy na chodniki i drogi dla rowerów i musi ją na siłę wyciągać od kierowców?- 10 7
-
2020-02-27 15:41
Nie ma kasy na chodniki i ddr bo ładuje wszystko w kierowców
czas najwyższy opodatkować samochody
- 2 0
-
2020-02-27 15:24
Ciekawe czy z tych srodkow będa dofinansowywac zakup butów?
- 1 0
-
2020-02-27 15:23
Czy ktoś mógłby mi na poważnie wytłumaczyć (3)
co oznacza "Strefa Płatnego Parkowania (bez poboru opłat)"? Bo na logikę to mi zupełnie nie pasuje i poważnie nie wiem o co chodzi.
- 8 4
-
2020-02-27 15:25
Płacisz w naturze (2)
- 3 4
-
2020-02-27 15:28
A jakiś nie i.diota (1)
mógłby się wypowiedzieć?
- 4 2
-
2020-02-27 15:35
Mógłby, ale mu się nie chce
Więc się nie wypowie
- 2 3
-
2020-02-27 15:32
"z drugiej - zapobiegać przekazywaniu opłaconych, ale niewykorzystanych do końca biletów parkingowych innym kierowcom"
Parking jest opłacony do danej godziny? To g.... Grzelakowi do tego, kto z niego korzysta.
- 18 2
-
2020-02-27 15:25
I bardzo dobrze, teraz tylko przydałaby się egzekucja
Może skończy się dziki zachód i rozjeżdżanie Głównego i Starego Miasta.
- 9 7
-
2020-02-27 15:24
Zabrać podatki
W imię zasad.
Niech każdy kto może zabiera stąd podatki, niech te 100, 1000, 5000, 20000, czy, 50 tys osób zabierze stąd swoje podatki! Budujcie domu na obrzeżach, a tutaj przejeżdżajcie korzystać z tego co się wybuduje za pieniądze gdańszczan.
Ja już zabrałem.
Lepiej być turystą w tym mieście niż mieszkańcem. - turystę dymają tylko raz. Mieszkaniec jest dymany kilka razy.- 11 4
-
2020-02-27 14:48
to w jakich godzinach płatne? (1)
raz piszecie, że do 200 potem ze do 17?
można by to uściślić?- 3 2
-
2020-02-27 15:19
9-20 7 dni w tygodniu
- 2 0
-
2020-02-27 13:29
A gdzie mapka Wrzeszcza Dolnego? (2)
- 13 3
-
2020-02-27 15:17
Po co mapka jak cała dzielnica jest objęta SPP
- 1 0
-
2020-02-27 15:02
Albo wykaz ulic?
- 1 1
-
2020-02-27 13:21
Oto największa bzdura i oklepany slogan (2)
"Ma to na celu zwiększyć rotację aut, przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu w Śródmieściu i preferencji dla transportu zbiorowego."
- 42 5
-
2020-02-27 15:17
dlaczego potrafisz to wytłumaczyć?
- 0 1
-
2020-02-27 13:22
Głasnost
i tyle, nowomowa
- 2 2
-
2020-02-27 15:13
Makabra!
Nie mam slow
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.