• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy

Maciej Korolczuk
3 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach. Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach.

Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.



Co zmniejszyłoby liczbę kolizji i wypadków na obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obleganych i niebezpiecznych tras w kraju. Pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa jest niemal równie dużo, co kolizji i wypadków, do których dochodzi na niej każdego dnia.

Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

900 wypadków i kolizji rocznie



Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.

Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycje w rozbudowę obwodnicy



Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.

W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.

Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.

- Podejmujemy również doraźne działania poprawiające przepustowość lub poprawę warunków ruchu w zakresie zmian w organizacji ruchu. Pierwszą decyzją w tym zakresie było wprowadzenie w 2007 roku zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta - przypomina Michalski. - Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie ciągłych linii osiowych w obszarze dwóch węzłów (Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko), na których ruch włączających się pojazdów w obwodnicę jest porównywalny z ruchem na drodze S6.

Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.



Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.

- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią zobacz na mapie Gdyni a węzłem Gdynia Port zobacz na mapie Gdyni, a w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska.

Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.

Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.

Opinie (432) ponad 10 zablokowanych

  • A najlepiej niech rozbudują do 4

    • 0 0

  • Wystarczy pojechać do Niemiec by zobaczyć o co chodzi (1)

    Nie o to chodzi by było więcej pasów , bo jak by było nawet piec jak w Arabi Saudyjskiej to na głupotę nie ma i tak lekarstwa. Chodzi o to ze w Niemczech tak to sprytnie jest zrobione ,ze nie ma cos takiego jak u nas zjazdy ,pętle,dojazdowki ze nie wiadomo ,w która stronę się jedzie jak np przy Auchan... Myk jest w tym ze jak sie za granicą wjeżdża na autostradę to nie ma czegoś takiego jak wciskanie się na zamek na 0,5 km jedynie a odcinek ten ma co najmniej 2 km, oczywiście tez się on kończy ale nie ze trzeba liczyć na łaskę tirow, czy poprostu juz rozpedzonych aut co normalnie jada na prawym pasie. W Niemczech np chce się zjechać na nowy kierunek autostrady to poprostu włącza się migacz i zjeżdża na nowy pas ,który za chwile z kolei tez łączy się z kilkoma pasami.

    • 2 0

    • myk jest również w posiadaniu samochodu który się szybko rozpędza i jednocześnie ma sprawne hamulce.
      Wystarczy zapewnić kierowcom dobrą widoczność, żeby mogli ocenić z jaką prędkością włączyć się do ruchu.
      A nie baner, albo ładny krzaczek na skrzyżowaniu (często T,lub krzyżowe)

      • 0 0

  • Dla wiekoszosci polskich kierowcow i dwa pasy to za duzo. (1)

    • 1 1

    • zróbmy wszędzie drogi jednokierunkowe, z "kocich łbów" i co 20 m "leżący policjant". Ten trójkątny. a POTEM i zezłomujmy wszystkie samochody. rowery. hulajnogi i wszelki inny środek transportu. zakazać też biegania! Przecież to niezdrowe dla stawów. wszystkoooooo co przekracza 5km /h jest niebezpieczne!

      • 0 0

  • ... latem w 2020

    uffff

    • 0 0

  • Trzeci pas !

    Teraz nowobogaccy pokażą swoją moc !

    • 1 1

  • trzeci pas i ... MOP-y dla beemiarzy i reszty głupków (4)

    jakoś tak przylgnął komentarz gdy widzę we wstecznym beemiarza albo innego durnia jadącego 20 cm za mną przy prędkości 140 km/h ,ze koleś ma sr*czkę. sr*czka może być powodować nagły zgon ale nie zawsze tego co ja aktualnie ma. Proponuje zatem aby postawić kible , może dołoży się do nich dealer BMW albo sam koncern. Bo BMW to nie tylko stan umysłu ale i wiotkość rozepchanego zwieracza. Szczególnie jakoś na obwodnicy. Czy są jakieś może badania na posiadaczami aut z Bawarii. Oni jakoś dążą do sytuacji analnej nawet kierując pojazdem.

    • 13 1

    • Zjedz na prawo!

      • 0 1

    • Radość z jazdy :) (1)

      • 1 0

      • Tył napęd , czyli do 1 poślizgu i drzewa...

        • 2 0

    • Też mnie zawsze ciekawilo, czemu ta marka wyjątkowo przyciąga sterydy, disco polo itp...

      • 2 0

  • Chip dla każdego kierowcy w jego szyi.

    I uznaniowe kary w postaci "wybuchu głowy w razie jakiegokolwiek przewinienia. Zróbmy NWO

    • 1 1

  • Zacznijmy od tego, że wielu osobników nie powinno nogdy dostać prawa jazdy,,,, może tędy droga?

    • 0 1

  • Bardzo dobrze, w końcu skońcyz isę poganianie światłami i kozaczenie małych jaj w duzych autach. (2)

    Bardzo dobrze! Jeszcze tylko surowe i nieuchronne kary za kubicowanie.

    • 0 2

    • To zjedz na prawy pas!!!! (1)

      • 0 0

      • nie, wyprzedzam prawy, zgodnie ze znakami i warunkami na dordz ei cie nie puszcze.

        małe masz jajka,co? na takich jeszcze pomiar odstępów koniecznie doróbcie

        • 0 0

  • Obwodnica już dawno powinna mieć 3 pasy (7)

    obecnie powinna mieć 4 pasy, bo natężenie ruchu jest ogromne, a będzie jeszcze dużo większe.

    Ciekawe że podczas remontu kilka lat temu nie pomyślano już o tym aby poszerzyc do 3 pasów już wtedy było widać że będzie ruch się zwiększa.

    • 19 9

    • I tak się zakorkuje n obu końcach

      • 0 1

    • Ludzieee... (1)

      Już nie ma gdzie budować trzeciego pasa! Naprawdę tego nie widzicie, że wsio wokół zabudowane??

      • 1 5

      • No nie widzimy, niby gdzie sie nie da zbudowac trzeciego pasa?

        • 1 0

    • Tak tak! Najlepiej po 10 pasów! (3)

      Przekleństwem tej drogi jest brak jakiejkolwiek sensownej alternatywy.
      Dalej niech PiS blokuje budowę OMT.

      • 3 5

      • alternatywa (2)

        nic nie zmieni, trzeba zwiększyć przepustowość, bo wiekszość jedzie z/do autostrady i te osoby które jadą obowdnicą aby przejechac nia i zjechać w innym miejscu np. z osiedli przy obwodnicy do Gdańska/Gdyni.
        Trasa Kaszubska tego nie zmieni - tylko zwiększy ruch bo więcej będzie aut w tym samym czasie z okolicznych wiosek.

        • 4 2

        • OMT to nie jest TK, piszesz o czymś zupełnie innym. (1)

          • 0 0

          • Nie tak zupelnie innym, skoro obie trasy maja miec wspolne odcinki.

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane