• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddają rowerzystom pas dla samochodów

Michał Sielski
11 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa. Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa.

W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.



Czy to rozwiązanie spowoduje duże korki?

Tak jak pisaliśmy już w lutym, pas rowerowy zostanie wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Będzie przebiegał na jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Osobna sygnalizacja dla rowerzystów

Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.

Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni. Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.

Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie

To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie GdyniAbrahama zobacz na mapie Gdyni (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.

Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.

- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.

Opinie (629) 3 zablokowane

  • jeżdżę rowerem (1)

    Ale to nie potrzebne tamtą ulica i tak mało rowerów jezdzi
    lepiej zrobić połączenie morskiej z 10 lutego np parkiem przy torach skm który ciągnie się do wzgórza i problem rowerów rozwiązany bo i na morską przejedzie tunelem np za Pogotowiem i przy dworcu dalej na Wiśniewskiego

    • 7 1

    • A nie jeżdżą naokoło czy po chodnikach ? To źle widzisz !

      • 0 0

  • Hańba! Zniewaga! (2)

    Jak można tak bezcześcić miejsce uświęcone przez Przenajświętszy Samochód?!

    • 8 16

    • (1)

      jeszcze świętszy jest twój rower z pedałami ;)

      • 4 4

      • A twój samochód ich nie ma ?

        • 0 0

  • szkoda gadać (2)

    Jeżdżę codziennie po Gdyni i wpadłem na pomysł by straż miejska wzięła się za rowerzystów. Jazda ulicą gdy obok jest ścieżka rowerowa, jazda bez kasków, odblasków, przejeżdżanie bo przejściu dla pieszych gdzie nie ma przejazdu dla rowerów, jazda jak im się podoba i jak im wygodnie trochę po chodniku, trochę po jezdni a trochę po ścieżce. Skoro chcą tyle praw to i obowiązki idą w parze kierowców się każe to i rowerzystów też.

    • 5 4

    • Doucz się przepisów dla rowerzystów i poznaj absurdy rowerowe panujące w

      naszym kraju i dopiero po tym zabieraj głos ignorancie.

      • 1 0

    • 1. kask nie jest obowiązkowy
      2. bo kierowcy to tacy obowiązkowi są że ho ho ho

      • 3 4

  • Puz

    Masakra, lubię rower każdy sport to super sprawa ale na Boga już są takie korki, że to jest jakieś nieporozumienie. Kogoś pop......... Z tym pomysłem :/

    • 5 2

  • Proponuję wydzielić kontrapas na obwodnicy. (1)

    • 18 2

    • proponuję przestać przeginać

      • 0 0

  • Nieprzemyślana decyzja (3)

    W sprawie oddania całego pasa dla rowerzystów gdzie w godzinach szczytu jest to i tak zakorkowana trasa, a teraz w okresie jesienno -zimowym napewno nie będzie dużego uczęszczana przez rowerzystów. Samochodów jest teraz coraz więcej więc zamiast robić coś by ułatwić jazdę to ogranicza się na poczet rowerzystów gdzie i tak jest tych osób znacząco mniej.

    • 25 1

    • (1)

      Ja wszystko rozumiem, zrównoważony rozwój, sump , projekty i kolejne dofinansowania z UE. Ścieżki rowerowe są na kiepskim poziomie ale zamykanie ulic to najprostszy sposób, środki miękkie, czyli malowanie pasow itp to dobre rozwiązania... ale na chodnikach a nie na drodze. Jeżeli rowerzyści mają być traktowani jak pełnoprawnym uczestnicy ruchu to niech zdają egzamin z przepisów a nie jeżdżą jak im sie podoba. Coraz mniej miejsc parkingowych w centrum miasta.. a teraz przy Batorym ma być jeszcze mniej ? Zastanówcie się nad tym. Napewno nie wpłynie to korzystnie na ekologię tylko zwiększy się konfestia na drodze. !

      • 2 2

      • środki miękkie to promocja i edukacja a nie malowanie elementów widzialnej infrastruktury rowerowej

        na jezdni lub na chodniku.

        Chyba słuchasz niedouczonych wykładowców, droga studentko albo sama sięgasz do niewłaściwych źródeł.

        • 0 0

    • nigdzie nie udało się rozwiązać problemów z korkami poprzez poszerzanie jezdni

      • 2 5

  • kretynizm władz Gdyni

    Czy ktoś może policzył jak zwiększy się zanieczyszczenie środowiska poprzez wydłużanie korków

    • 8 2

  • Brawo! (41)

    Rowery to podstawa!

    • 227 641

    • Tak, tak.. (5)

      Podstawa... Przecież nie od dzisiaj wiadomo, że wszelkiej maści towary wozi się rowerami.. Wczoraj przywiozłem rowerem lodówkę, kuchenkę i szafę do przedpokoju.. Po drodze mijałem dostawczy rower biedronki, a później rower cysternę lotosu...

      • 61 17

      • tak, tak, bo codziennie wioze lodowke (4)

        A co 3 dzien nowe meble.

        Czlowieku, nie udawaj mniej ogarnietego niz jestes. Nikt nie mowi, ze dostawy musza byc na rowerach (choc firmy oferujace uslugi kurierskie na rowerach rozwijaja sie szybko). Sa takie gabaryty, kiedy samochod jest wlasciwym narzedziem.

        Czy jednak dla 100% kierowcow (przy okazji jedynych pasazerow samochodu) w korku kazdego dnia jest to rzeczywiscie jedyne sluszne rozwiazanie komunikacyjne.

        A moze po prostu wielu z nich czuje wielka potrzebe pokazania, ze ich stac? Chcialbym tylko przypomniec, ze samochod juz nie jest jakims szczegolnym wyznacznikiem statusu. Sorry - takie mamy bogactwo.

        • 14 26

        • Ja czuję wielką potrzebę dojechania szybciej na miejsce. Dopóki zyskuję jakieś pół godziny w każdą stronę na samych dojazdach do pracy, dopóty cykliści mogą mnie co najwyżej w pupkę cmoknąć.

          • 5 3

        • ależ ty jestes nieogarniety, proponuje zebys jezdzil codziennie rowerem gdynia gdansk i spowrotem od centrum do centrum, (2)

          • 11 6

          • centrum - centrum to jeździ się SKM (1)

            • 8 8

            • do SKM rowerem się dojeżdża z większej odległości

              niż dochodzi się pieszo.

              Stąd sens poprawy warunków dojazdu rowerem do przystanków SKM

              • 2 1

    • Podstawa ? To dymaj na rowerku do Krakowa, albo do Zakopanego ... (1)

      • 4 2

      • do tego sluzy pociag.

        jwt

        • 3 4

    • bo miasto trzeba zmieniac dla ludzi a nie aut

      niektorzy juz to pojmuja inni nie
      http://www.vienncouver.com/2015/10/transforming-a-street-before-after-images-of-viennas-mariahilferstrasse/

      • 3 4

    • rowery do lasu (18)

      a nie korkowanie miasta

      • 77 52

      • (11)

        Jeszcze nigdy nie widziałem, żeby rowery korkowały miasto... może ci się z samochodami pomyliło?

        • 44 44

        • Owszem, korkują... (10)

          Jedzie taka siermięga w obcisłych gaciach środkiem jezdni, a za nią wlecze się sznur aut. A siermięga ani myśli zjechać na prawą stronę, że o pustym chodniku tuż obok nie wspomnę.

          • 64 27

          • (6)

            A w końcu jak wyprzedzisz go to na światłach przepcha się prawą stroną i znowu Cię blokuje.

            • 35 10

            • ciekawe, dlaczego w Londynie na kazdym skrzyzowaniu ze swiatlami jest specjalny obszar dla rowerow (4)

              ten obszar znajduje sie PRZED samochodami.

              To jak to jest, ze w wielkim miescie to korzystne, a w Polsce robi korki?

              • 18 11

              • Bo Polska to zacofany kraj... (1)

                U nas silne jest lobby samochodowe i koniec...
                Na zachodzie to wszyscy potrafią ze sobą żyć w dobrych stosunkach a u nas wszyscy poza samochodami to intruzy na drodze... Mamy w kraju 19 wiek i tyle...

                • 7 10

              • 19 wiek ? co to jest ? od kiedy wiek określa się cyfrą arabską ?... zacofany to Ty jesteś... tak od podstawówki nie ruszyło do przodu...

                Nie wiem czy jeździsz czasami przy skm redłowo... korki od kiedy powstał pas sięgają poza rondo... rozumiem, że trzeba ułatiwać rowerzystą przejazd, ale bez przesady jakby 200 metrów przejechali na jednym ( wspólnym ) pasie z samochodami to rozumiem, że byłoby to wielką ujmą?

                • 5 2

              • DO REDAKCJI (1)

                dlaczego po dodaniu znaku funta uznaje sie wpis za spam?!

                • 4 4

              • bo napisanie wpisu niezgodnego z poglądami moderatora uznaje się za łamanie regulaminu i dostaje bana

                • 5 2

            • To oznacza, ze wyprzedzanie bylo bez sensu. Predkosc rowerzysty jest prawidlowa.

              • 21 23

          • przeciez nie wolno po chodniku. (2)

            Czyli spowalniają, a nie korkują.
            Weź się doucz.

            • 34 37

            • (1)

              Wolno, a nawet trzeba jeśli jest ścieżka.

              • 15 20

              • Po chodniku nie wolno.
                Po ścieżce rowerowej czy też ciągu pieszo rowerowym należy ale nie ma obowiązku jechać.
                Po drodze dla rowerów trzeba bezwarunkowo jechać.

                • 20 8

      • samochody na obwodnice autostrady i ekspresówki (3)

        a nie korkowanie miasta

        • 56 65

        • (2)

          na obwodnicy też widziałam pomarańczowego pampersowca jadącego prwaym pasem w stronę Karwin

          • 13 6

          • (1)

            I pozbierałeś się psychicznie po takim ciosie ?

            • 3 6

            • rowerem nie można jechać obwodową... ale widać, że rowerzyści mają w tyłkach przepisy prawa.

              • 7 1

      • (1)

        w lesie też są niebezpieczni. Codziennie chodzę do lasu z psem ( na smyczy) i , ani taki rower nie ma dzwonka, ani nie jedzie bezpiecznie. Najgorsi są ci z pieluchą

        • 15 5

        • Ci z pieluchą jeżdżą szosą a nie po lasach, a teraz wytłumacz o co z twoim mniemaniu znaczy bezpiecznie ?

          • 1 7

    • (3)

      rower to podstawa ?? powiedz to babci albo osobie niepełnosprawnej

      • 12 1

      • (1)

        rowerem jest duzo latwiej poruszac sie osobom starszym niz pieszo (nie obciaza tak stawow) nie mowiac juz o samochodzie.

        • 3 5

        • szczególnie jak mają pod górę gdzieś wjeżdżać.
          A tak to pchają się do autobusów... i piesi nie mają jak stanąć, aby te brudne opony nie dotykały ubrań

          • 5 2

      • Przyjrzyj się kiedyś rowerzystom

        Jest wśród nich wiele starszych osób, zwłaszcza kobiet, dla których rower stanowi najbezpieczniejszy, najwygodniejszy, najtańszy i najbardziej elastyczny środek transportu. Najbezpieczniejszy również dla innych użytkowników dróg - w pewnym wieku z refleksem i wzrokiem jest już nieco gorzej, więc wiele osób świadomie rezygnuje z prowadzenia samochodu. A niepełnosprawność nie oznacza wyłącznie wózka inwalidzkiego...

        • 4 9

    • Furmanki konne jeszcze wieksza podstawa (5)

      Lewacy cofają nas do 19 wieku i niedługo będziesz popylał na osiołku do roboty

      • 27 11

      • (4)

        lewacy? hmmm no to ta Dania to głęboka komunia, i Holandia też....

        • 15 9

        • Dania jest silnie socjaldemokratyczna (3)

          O Holandii juz tego raczej powiedziec nie mozna. Podobnie w przypadku Anglii, gdzie rowerzystow coraz wiecej.

          Niektorych naprawde podziwiam jak zasuwaja rowerem w deszczu, ze psa wstyd z domu wygonic ;)

          • 5 5

          • jak i tak zmoknę, to co za różnica, czy pojadę parę km na rowerze czy będę szedł 300 metrów na parking (2)

            rower łatwiej opłukać niż suszyć tapicerkę ;)

            • 3 6

            • wspolczuje, ale niektorzy maja 3m od furtki do auta (1)

              • 5 3

              • To fakt, to w Polsce typowe

                Pod blokiem wciśnięty byle gdzie aby tylko blisko drzwi do klatki a pod pracą choćby na trawniku aby tylko nie przejść 2 metrów więcej.

                Z drugiej strony urzędnicza wszędobylska niemoc przejawiająca się w takich światłych rozwiązaniach jak stacja PKM, przy której nie można zaparkować. Zamiast stanąć na głowę żeby załatwić wszystko na czas to wzruszyli ramionami, że nic nie są w stanie zrobić i może się kiedyś sam problem rozwiąże.

                • 3 2

    • Tak ale w Chinach, wśród nędzarzy.

      • 6 2

    • obwodnica dla rowerów, samochody na ścierzki rowerowe, tiry na tory a pociągi na wode

      • 15 3

    • Podstawa tam gdzie jest odowiednia infrastruktura i kultura jazdy na rowerze.

      • 16 3

  • Nie rozumiem jednej kwestii (2)

    Dlaczego ten pas będzie jednokierunkowy? Przecież jest tam na tyle miejsca, że może być dwukierunkowy. Rozumiem, że w drugą stronę mam jechać ulicą?

    • 7 0

    • dobre pytanie (1)

      Pas jest jednokierunkowy, żeby wyeliminować sytuację w której rowerzystka i kierowca się nie widzą.
      W układzie jak na 3 Maja zawsze jada naprzeciwko siebie i mogą reagować zwalniając lub zmieniając tor jazdy w razie potrzeby.

      Dwukierunkowy pas umożliwiałby zjeżdżanie na lewa stronę jezdni - to jedna z częstszych przyczyn wypadków.

      • 2 0

      • no ok

        Ale 3 metrowy kontrapas? Nie lepiej dać po 1.5 m z każdej strony?

        • 0 0

  • (1)

    Czasami ludzie o różnej reputacji prowokują, preparują dowody, ale mi się wydaje tylko po to, żeby kogoś zabić.

    • 2 1

    • Takie rzeczy tylko w Gdańsku

      ...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane