- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (159 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (84 opinie)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (203 opinie)
- 4 Schody samoróbki zastąpi chodnik (33 opinie)
- 5 Promenada po remoncie hitem sezonu (124 opinie)
- 6 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (176 opinii)
Odnowiono jedną z elewacji zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie
Choć w Oliwie zabytkowa zajezdnia tramwajowa popada w ruinę, to na szczęście zadbano o tę z Nowego Portu. To rzadki przykład zabytku technicznego, który niedawno zyskał wyremontowaną południową elewację.
Niestety takiego szczęścia nie ma popadająca w ruinę zajezdnia, najpierw tramwajów konnych, w Oliwie. Od lat, mimo nakazów pomorskiego konserwatora zabytków, nie może doczekać się nawet zabezpieczenia dachu czy okien przez prywatnego właściciela - spółkę Easy.pl.
Choć budynek zajezdni w Oliwie zbudowano w 1873 roku, to obiekt z Nowego Portu jest od niej młodszy o zaledwie 26 lat. Pierwsza linia tramwajowa w Nowym Porcie pojawiła się już w 1891 roku, jednak na początku łączyła ona tę dzielnicę wyłącznie z Brzeźnem. Jednak w 1899 roku w Nowym Porcie powstały Gdańskie Tramwaje Elektryczne, będące filią drezdeńskiego Towarzystwa Akcyjnego Kummer. Połączono wówczas sieci tramwajowe, przez co Nowy Port zyskał połączenie z Wrzeszczem przez Brzeźno oraz linię łączącą Nowy Port ze Śródmieściem Gdańska, przechodzącą przez obecne tereny stoczniowe. W 1899 roku, przy ówczesnej Bergstrasse (ul. Władysława IV), wybudowano również zajezdnię, służącą do dziś.
Niedawno zakończyły się przy niej prace konserwatorskie, które rozpoczęły się w lipcu tego roku na zlecenie Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
- Została przeprowadzona konserwacja południowej elewacji czyli od tej dłuższej strony hali. Była ona w złym stanie, miała wiele ubytków. Oprócz stolarki nastąpiła kompleksowa konserwacja ściany, czyli uzupełnienie zaprawy tynkarskiej i elementów ozdobnych z cegły - wyjaśnia i Izabela Huk-Malinowska konserwator dzieł sztuki, pod kierunkiem której wykonywane były prace. - Co ważne, jest to oryginalny budynek, znaczący obiekt architektury technicznej, na dodatek ciągle istniejąca i czynna zajezdnia, a ZKM jest bardzo chętny do jej ratowania .
Zajezdnia miała to szczęście, że przetrwała II wojnę światową. Była przebudowana w dopiero w latach 60. XX w. Jest to jednokondygnacyjna hala, składająca się z części głównej i bocznej, nieco niższej dobudówki. W dolnej partii hali głównej i dobudówki znajduje się siedem przejazdów bramnych (wjazdy dla wagonów tramwajowych). Powyżej łuków przez całą szerokość, biegnie ząbkowy gzyms koronujący. Lico elewacji zdobi gładki tynk i akcenty w postaci detali architektonicznych wykonane z cegły klinkierowej.
Czy ZKM planuje wkrótce zainwestować w remont pozostałych ścian elewacji zajezdni?
- Na ten rok to jest wszystko. Prace odświeżania kolejnych elewacji będą prowadzone etapami, dość mocno rozciągnięte w czasie. Wszystko zależy od pozyskania finansów. Jakiekolwiek wolne środki inwestycyjne przeznaczamy na elewację, ale podstawowa rzecz to inwestycja w pojazdy - wyjaśnia Krzysztof Wojtkiewicz z ZKM.
Niestety efekt obecnych prace konserwatorskich trudno będzie zobaczyć okolicznym mieszkańcom czy miłośnikom zabytków. By dostać się na teren czynnej zajezdni, trzeba mieć zezwolenie z zarządu ZKM.
Miejsca
Opinie (28) 1 zablokowana
-
2013-10-03 11:42
Łąkowa (1)
A może tak byście zadbali o zajezdnię Łąkowa. Byłoby to super miejsce na muzeum, a gdyby tramwaje wróciły na Łąkową to i by Dolne Miasto odżyło. Taka prawda!
- 16 0
-
2013-10-03 14:33
Racja
O zajezdni na Łąkowej można powiedzieć - DAWNA.
W NP jest stara, ale dalej używana.- 6 0
-
2013-10-03 11:45
Stare (Główne) Miasto to w znacznym stopniu ... "remake"
Trzeba dbać o autentycznie zabytkowe budowle - jest ich (do zadbania) mnóstwo. Wyburzono zabytkową zabudowę Stoczni Gdańskiej, a teraz buduje się betonowe "cacka" z pseudo-przemysłowym wnętrzem, bo modne
- 13 0
-
2013-10-03 12:58
ŁĄKOWA! (1)
Aż się prosi by w ramach rewitalizacji Dolnego Miasta odbudować starą zajezdnię na końcu ulicy Łąkowej. A czemu nie odbudować torów tramwajowych na tej ulicy i puścić na nich zabytkowe tramwaje. Rzecz do przemyślenia przez naszych i przyszłych decydentów.
- 18 0
-
2013-10-03 14:28
No i jeszcze niech Fete tam zostawia cymbaly jedne.
- 3 0
-
2013-10-03 13:31
A ja myślałem że
to chodzi o Oliwską zajezdnię...
- 3 2
-
2013-10-03 17:15
Zajezdnia
Na starych zdjęciach widać zegar zamontowany nad bramami wjazdowymi ściany głównej.
Czy konserwator i właściciel zajezdni nie widzą tego.
Wiele lat po wojnie zegar był zamontowany i czynny.
ZEGARZE WRÓĆ!!!!!!!!!- 6 0
-
2013-10-03 19:22
a i tak za parę lat powstanie w tym miejscu biedra;)
- 4 2
-
2013-10-05 16:06
Zajezdnia ŁĄKOWA!Nasze władze mają nas gdzieś.Popieraja to ,gdzie widza dla siebie interes
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.