• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odnowiono jedną z elewacji zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie

Katarzyna Moritz
3 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Konserwatorzy odnowili ścianę południowej elewacji od dłuższej strony hali zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie. Konserwatorzy odnowili ścianę południowej elewacji od dłuższej strony hali zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie.

Choć w Oliwie zabytkowa zajezdnia tramwajowa popada w ruinę, to na szczęście zadbano o tę z Nowego Portu. To rzadki przykład zabytku technicznego, który niedawno zyskał wyremontowaną południową elewację.



Czy lubisz zwiedzać zabytki?

Zajezdnia Tramwajowa przy ul. Władysława IV 12 zobacz na mapie Gdańska, to nie tylko - obok kościoła św. Jadwigi i latarni morskiej Wieża Pilotów - jeden z najciekawszych obiektów zabytkowych w Nowym Porcie. Jest też istotnym, zachowanym przykładem zabytku technicznego.

Niestety takiego szczęścia nie ma popadająca w ruinę zajezdnia, najpierw tramwajów konnych, w Oliwie. Od lat, mimo nakazów pomorskiego konserwatora zabytków, nie może doczekać się nawet zabezpieczenia dachu czy okien przez prywatnego właściciela - spółkę Easy.pl.

Choć budynek zajezdni w Oliwie zbudowano w 1873 roku, to obiekt z Nowego Portu jest od niej młodszy o zaledwie 26 lat. Pierwsza linia tramwajowa w Nowym Porcie pojawiła się już w 1891 roku, jednak na początku łączyła ona tę dzielnicę wyłącznie z Brzeźnem. Jednak w 1899 roku w Nowym Porcie powstały Gdańskie Tramwaje Elektryczne, będące filią drezdeńskiego Towarzystwa Akcyjnego Kummer. Połączono wówczas sieci tramwajowe, przez co Nowy Port zyskał połączenie z Wrzeszczem przez Brzeźno oraz linię łączącą Nowy Port ze Śródmieściem Gdańska, przechodzącą przez obecne tereny stoczniowe. W 1899 roku, przy ówczesnej Bergstrasse (ul. Władysława IV), wybudowano również zajezdnię, służącą do dziś.

Niedawno zakończyły się przy niej prace konserwatorskie, które rozpoczęły się w lipcu tego roku na zlecenie Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

- Została przeprowadzona konserwacja południowej elewacji czyli od tej dłuższej strony hali. Była ona w złym stanie, miała wiele ubytków. Oprócz stolarki nastąpiła kompleksowa konserwacja ściany, czyli uzupełnienie zaprawy tynkarskiej i elementów ozdobnych z cegły - wyjaśnia i Izabela Huk-Malinowska konserwator dzieł sztuki, pod kierunkiem której wykonywane były prace. - Co ważne, jest to oryginalny budynek, znaczący obiekt architektury technicznej, na dodatek ciągle istniejąca i czynna zajezdnia, a ZKM jest bardzo chętny do jej ratowania .

Zajezdnia miała to szczęście, że przetrwała II wojnę światową. Była przebudowana w dopiero w latach 60. XX w. Jest to jednokondygnacyjna hala, składająca się z części głównej i bocznej, nieco niższej dobudówki. W dolnej partii hali głównej i dobudówki znajduje się siedem przejazdów bramnych (wjazdy dla wagonów tramwajowych). Powyżej łuków przez całą szerokość, biegnie ząbkowy gzyms koronujący. Lico elewacji zdobi gładki tynk i akcenty w postaci detali architektonicznych wykonane z cegły klinkierowej.

Czy ZKM planuje wkrótce zainwestować w remont pozostałych ścian elewacji zajezdni?

- Na ten rok to jest wszystko. Prace odświeżania kolejnych elewacji będą prowadzone etapami, dość mocno rozciągnięte w czasie. Wszystko zależy od pozyskania finansów. Jakiekolwiek wolne środki inwestycyjne przeznaczamy na elewację, ale podstawowa rzecz to inwestycja w pojazdy - wyjaśnia Krzysztof Wojtkiewicz z ZKM.

Niestety efekt obecnych prace konserwatorskich trudno będzie zobaczyć okolicznym mieszkańcom czy miłośnikom zabytków. By dostać się na teren czynnej zajezdni, trzeba mieć zezwolenie z zarządu ZKM.

Miejsca

Opinie (28) 1 zablokowana

  • Łąkowa (1)

    A może tak byście zadbali o zajezdnię Łąkowa. Byłoby to super miejsce na muzeum, a gdyby tramwaje wróciły na Łąkową to i by Dolne Miasto odżyło. Taka prawda!

    • 16 0

    • Racja

      O zajezdni na Łąkowej można powiedzieć - DAWNA.
      W NP jest stara, ale dalej używana.

      • 6 0

  • Stare (Główne) Miasto to w znacznym stopniu ... "remake"

    Trzeba dbać o autentycznie zabytkowe budowle - jest ich (do zadbania) mnóstwo. Wyburzono zabytkową zabudowę Stoczni Gdańskiej, a teraz buduje się betonowe "cacka" z pseudo-przemysłowym wnętrzem, bo modne

    • 13 0

  • ŁĄKOWA! (1)

    Aż się prosi by w ramach rewitalizacji Dolnego Miasta odbudować starą zajezdnię na końcu ulicy Łąkowej. A czemu nie odbudować torów tramwajowych na tej ulicy i puścić na nich zabytkowe tramwaje. Rzecz do przemyślenia przez naszych i przyszłych decydentów.

    • 18 0

    • No i jeszcze niech Fete tam zostawia cymbaly jedne.

      • 3 0

  • A ja myślałem że

    to chodzi o Oliwską zajezdnię...

    • 3 2

  • Zajezdnia

    Na starych zdjęciach widać zegar zamontowany nad bramami wjazdowymi ściany głównej.
    Czy konserwator i właściciel zajezdni nie widzą tego.
    Wiele lat po wojnie zegar był zamontowany i czynny.
    ZEGARZE WRÓĆ!!!!!!!!!

    • 6 0

  • a i tak za parę lat powstanie w tym miejscu biedra;)

    • 4 2

  • Zajezdnia ŁĄKOWA!Nasze władze mają nas gdzieś.Popieraja to ,gdzie widza dla siebie interes

    • 2 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane