• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odsłonięto stare torowisko przy Złotej Bramie

Rafał Borowski
4 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 14:11 (4 listopada 2019)
Szyny znajdują się tuż obok tzw. Katowni, a właściwie Wieży Więziennej. Szyny znajdują się tuż obok tzw. Katowni, a właściwie Wieży Więziennej.

Podczas prac remontowych przy ul. Bogusławskiego w centrum Gdańska odsłonięto fragment torowiska tramwajowego, które powstało w tym miejscu w 1928 roku i funkcjonowało do końca lat 50. Decyzją wojewódzkiego konserwatora zabytków zostanie ono zachowane i wyeksponowane.



Aktualizacja, godz. 14:10: Jak informuje przedstawicielka gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, odsłonięte tory tramwajowe nie trafią do huty. Co więcej, zostaną one na powrót obudowane kostką brukową i wyeksponowane. To efekt decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.

- W porozumieniu z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków przystąpiliśmy do naprawy fragmentu nawierzchni ul. Bogusławskiego przy Katowni, na połączeniu z Targiem Węglowym. W tym miejscu asfalt zastąpi kostka kamienna wzorem Targu Węglowego. PWKZ wskazuje, aby zachować i wyeksponować odkryte torowisko. Tak więc zostanie ono obudowane kostką kamienną i pozostanie na swoim miejscu. Przewidywany termin zakończenia prac to koniec listopada, pod warunkiem sprzyjających warunków atmosferycznych. Prowadzone prace polegają na wymianie zniszczonych płyt chodnikowych, a także na wymianie fragmentu nawierzchni bitumicznej na kostkę kamienną - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy gdańskiego ZDiZ.



Czy warto reaktywować linie tramwajowe w ścisłym centrum Gdańska?

Torowisko zostało odsłonięte w ubiegłym tygodniu, podczas robót drogowych przy ul. Bogusławskiego, tuż obok Zespołu Przedbramia, na który składa się Wieża Więzienna, Szyja i Katownia.

Szyny znajdowały się pod grubą warstwą asfaltu, pierwotnie w bruku, i są obecnie mocno skorodowane.

Są one reliktem czasów, gdy w całej okolicy znajdowało się znacznie więcej torów. Starsi czytelnicy zapewne pamiętają, że jeszcze długo po wojnie tramwaje jeździły nie tylko po ul. Bogusławskiego, ale również ul. Długą i Długim Targiem, Targiem Węglowym czy Targiem Drzewnym.


Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk



Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że odsłonięte kilka dni temu torowisko jest dobrze widoczne w filmie "Żona dla Australijczyka" (Filmowe Trójmiasto: miłość na siłę, czyli "Żona dla Australijczyka") z 1963 roku z Wiesławem Gołasem w roli głównej. Szyny oraz brukowaną ul. Bogusławskiego można zobaczyć ok. 2:20-2:25 minuty filmu, który jest dostępny w serwisie YouTube.

- O ile mnie pamięć nie myli, tramwaje jeździły tym torowiskiem w stronę ul. Długiej mniej więcej do końca lat 50. Natomiast ul. Bogusławskiego została wyasfaltowana chyba w połowie lat 70. Jeśli nie ma w planach ponownego asfaltowania ulicy, fajnym pomysłem byłoby wyeksponowanie tych torów, na wzór tego, co zrobiono na ul. Chmielnej na Wyspie Spichrzów. Byłoby szkoda, gdyby trafiły do huty - napisał nasz czytelnik, pan Michał.
Warto wspomnieć o tym, że podczas kapitalnego remontu ul. Chmielnej, prowadzonego w latach 2016-2017, zdecydowano o wkomponowaniu w brukowaną nawierzchnię odcinka szyn oraz obrotnicy kolejowej, które przypominają o historii tego fragmentu Gdańska. Tożsame rozwiązanie zastosowano podczas kapitalnego remontu ul. Łąkowej na Dolnym Mieście, po której kursowały tramwaje do drugiej połowy lat 90.

Informacje od naszego czytelnika rozwija dyrektor Gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, który pasjonuje się rozwojem komunikacji tramwajowej w Gdańsku nie tylko z racji pełnionej funkcji. Pokłosiem jego zainteresowań jest zresztą album "Tramwajem przez Gdańsk", który został wydany w połowie września 2015 roku.

Historia tramwajów na 364 stronach



- Ten odkryty łuk został wybudowany w 1928 roku po to, aby uporządkować ruch tramwajowy wokół Zespołu Przedbramia. Z tego łuku korzystały linie tramwajowe, które jechały przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Stogów - tj. linia nr 4 - i w kierunku Dolnego Miasta - tj. linie nr 3 i 5. Tramwaje wjeżdżały na niego z dwóch stron, czyli od strony ul. Okopowej oraz Wałów Jagiellońskich. Odsłonięte tory zostały wyłączone z użytkowania wraz z likwidacją trasy przez ul. Długą w lipcu 1959 roku. Nie wiem, kiedy zostały zaasfaltowane, ale na pewno kojarzę je ze zdjęć jeszcze z lat 60. i 70. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Zdaniem dyrektora ZTM sugestia czytelnika, dotycząca wyeksponowania torowiska, jest warta rozważenia.

- Moja prywatna opinia jest taka, że jak najbardziej powinno się wyeksponować te tory jako świadectwo bogatej historii tramwajowej w Gdańsku. Tym bardziej, że prawdopodobnie są to oryginalne szyny z 1928 roku - uzupełnia Zomkowski.

Miejsca

Opinie (147) ponad 10 zablokowanych

  • Ten pan Strzok to najlepsze, co się Gdańskowi trafiło od dziesiątek lat.

    • 4 4

  • i w tych starych klekotach

    były automaty na bilety. Pamiętam jazdę od teatru wybrzeże na orunię

    • 5 2

  • Nikt tego i tak nie zobaczy bo kierowcy wszystko zastawia autami

    • 7 0

  • Nie są to aż tak odległe czasy aż dziwne że nikt o tym nie wiedział

    • 8 1

  • (1)

    To jest złom nie zabytek. Kostka brukowa powinna być likwidowana w ruchliwych miejscach.

    • 8 13

    • To jest starówka ze znikomym ruchem.

      Nieco ten ruch zawyżają ,, TAXI '' ale to przeboleję. Każdy chce zarobić .

      • 0 1

  • Podobnie było na Opackiej

    Gdzie w zeszłym roku spod nawierzchni wyłonił się stary tor w kierunku Sopotu. Ale zamiast coś z tym zrobić, to wylano asfalt i po sprawie.

    • 5 1

  • Historia ponad wszystko

    Sami wiecie kto jechał po tych szynach i odpowiedni tramwaj już jest. Tyko zwolennicy powinni je wpierw może wylizać.

    • 0 3

  • To był tor prowizoryczny położny na czas budowy estakady przy Okopowej (1)

    Potem zalali i tak zostało. Teraz odkryli i sensacja.
    Po wywaleniu tramwajów z Długiego Targu jeszcze tam długo autobusy jeździły

    • 8 11

    • Nie prawda.

      Tak jak w artykule torowisko powstało w 1928 r. Proszę obejrzeć filmy z okresu wojny . Są w necie.

      • 2 0

  • Przesada (1)

    Pamiętam tramwaje w tym miejscu ale traktować te tory jak zabytek to przesada. Zlikwidować asfalt i zastąpić kostką kamienną to tak, ale po co te tory zostawiać?. Sam jestem za chronieniem zabytków ale tych prawdziwych, niedługo to każdy kamień czy krawężnik będzie zabytkiem a może ten asfalt wylany 60 lat temu to też zabytek i należy go chronić ???? - to jakiś absurd.

    • 20 19

    • Należy je zostawić bo są oryginalne .

      Jaki jest sens je usuwać ? Oryginalna kostka brukowa + torowisko się nie wyklucza .
      Nie ma potrzeby rozbiórki . Nie przeszkadza to znikomemu ruchowi pojazdów.
      Nas już nie będzie a to co przed nami było niech zostanie.

      • 0 0

  • Sprzed Katowni (4)

    jeździłam dwójką (odjeżdżała o godz. 7:10) do Oliwy, do LO. Lata 1964 -1967... Później (1968, do matury) już chodziło się pieszo, z Przymorza. Tramwaj na Długiej i Długim Targu też pamiętam; najbardziej konny, w Dniach Morza. Stare dzieje...

    • 22 2

    • co miałeś na maturze z ortografii? (2)

      czy uciekałeś "sprzed" szkoły

      • 1 2

      • Czytaj ze zrozumieniem proszę .

        ,, jeździłam '' - to pisze kobieta.

        • 2 0

      • Do szkoły miał pod górkę...

        • 1 0

    • Kogo to?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane