• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferta Newagu dla PKM odrzucona przez podłogę składu i komunikację wewnętrzną

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Póki co Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.
  • Wizualizacja pociągu Pesa serii SA133.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.

Przyczyną odrzucenia oferty spółki Newag w przetargu na zakup 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które obsłużą linię PKM, było niespełnienie wymagań łączności wewnętrznej w pojazdach i niewłaściwe wymiary podłogi składów. Na razie nie wiadomo, czy Newag złoży odwołanie. Spółka z Nowego Sącza ma na to czas do 4 lipca.



Wizualizacja dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjego od Pesy. Wizualizacja dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjego od Pesy.
We wtorek komisja przetargowa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego rozstrzygnęła przetarg na zakup 10 szynobusów, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2015 roku. Przypomnijmy, że wygrała firma Pesa, która zaproponowała ofertę opiewającą na kwotę 114 mln zł.

Nie była natomiast rozpatrywana druga oferta, złożona przez spółkę Newag S.A. i opiewająca na kwotę 120 mln zł. Została odrzucona z przyczyn formalnych. Dlaczego? Początkowo odmówiono nam informacji na ten temat. Urzędnicy zasłaniali się tajemnicą handlową, którą miała być objęta oferta obu uczestników przetargu

Jak się ostatecznie okazało - niesłusznie. Władze województwa postanowiły nam jednak przedstawić pełną dokumentację z rozstrzygnięcia przetargu.

Który element w pociągach dla PKM jest dla ciebie najważniejszy?

- W zakresie przyczyn odrzucenia oferty wykonawcy Newag S.A. nie zachodzi przesłanka zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w zakresie treści ujawnionych w informacji o odrzuceniu oferty - przyznała nam Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy UMWP.

Co więc spowodowało odrzucenie oferty spółki Newag? Jak czytamy w kopii zawiadomienia o zatwierdzeniu wyników przetargu, firma nie potwierdziła zgodności ze specyfikacją tzw. "wewnętrznej łączności" w pociągu, która umożliwia komunikację między obsługą pociągu a pasażerami. To sprawiło, że według członków komisji przetargowej oferta stała się niezgodna z warunkami przetargu.

Problem pojawił się także w innym punkcie oferty. Newag zaproponował podłogę, której wysokość miała się zmieniać na pochylni. Propozycja ta nie spełniała specyfikacji technicznej, ale mimo to urzędnicy poprosili o szczegółowe wyjaśnienia jej zastosowania.

W odpowiedzi spółka, zamiast wyjaśnień, dokonała korekty oferty w opisanej części. Zdaniem urzędników wyjaśnienia mają służyć rozwiązywaniu wątpliwości, które wynikają zarówno z niejasnych lub sprzecznych ze sobą dokumentów, natomiast nie mogą prowadzić do zmiany oferty, gdyż będzie to naruszać zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.

Firma Newag nie chce komentować póki co wyników przetargu. - Jeżeli zapadną jakieś decyzje na pewno poinformujemy o ich szczegółach - mówi Urszula Makosz, rzecznik prasowy nowosądeckiej spółki. Władzom Newagu pozostaje złożenie odwołania od decyzji komisji konkursowej.

- Termin na jego złożenie upływa 4 lipca - mówi Małgorzata Pisarewicz.

Na razie nie wiadomo, jak będzie wyglądał tabor, który dostarczy zwycięzca przetargu, czyli bydgoska Pesa. Jego wygląd ma być zbliżony do pociągów serii SA133, ale wystrój wnętrza i jego kolory zostaną dostosowane do oczekiwań pomorskich urzędników. Ma być prosto i bez udziwnień.

Dlaczego? W razie uszkodzeń elementów, koszt naprawy będzie niższy, niż w przypadku elementów z bogatym malowaniem.

Datę rozpoczęcia realizacji zamówienia wskazano w ogłoszeniu o zamówieniu 20 maja 2014 roku. Póki co, termin dostawy pierwszego składu ustalono na grudzień tego roku. Całe zamówienie ma, przynajmniej w teorii, zostać zrealizowane do maja 2015 roku.

Opinie (118) 2 zablokowane

  • wiadomo, raczka raczke myje

    tu kopertka tam kopertka

    • 3 0

  • brakuje tylko podluchu w knajpie, w ktorej jada budyn

    wtedy cala sprawa by sie wyjasnila

    • 5 0

  • Tak włąśnie wygląaja przetargi publiczne

    Tu nie chodzi o wspieranie NEWAG'a ale o całą procedurę. Od wielu, wielu lat krytykuje się ten sposób rozstrzygania ofert, że kupujący uwzględnia od razu bardzo szczegółowe kryteria, które jak się na końcu okazuje, spełnia wyłącznie jedna firma.
    Tak się robi przewały w białych rękawiczkach.

    P.S. A propos tych milimetrów.
    Ciekawe, że kiedy budowano w Gdańsku linię tramwajową na ul. Havla, to robiono wszelkie wyliczenia takie i owakie pod istniejący w Gdańsku tabor, aż na końcu i tak się okazało, że szyny sa krzywe, przystanki za wysokie itp

    • 5 1

  • Ma być prosto i bez udziwnień?

    Ma być prosto i bez udziwnień? Jak tak to trzeba było zamówić wagony do przewozu węgla. Jest prosto i bez udziwnień, a przy okazji dla siebie jakąś Skodę Superb.

    • 9 0

  • odrzucili by pese to by był wielki artykuł dlaczego odrzucili pese - żenada

    • 2 0

  • Nawet logistycznie (2)

    będzie taniej z Bydgoszczy to przyciągnąć niż z południa polski i sąsiada się wesprze zza miedzy same plusy tak na marginesie to powinno się odbywać bez przetargu mamy pese rzut beretem to negocjować ceny i brać a nie wymyślać a to podłoga a to ........ jest demokracja

    • 4 1

    • nie pisze sie z Bydgoszczy

      ino z Bydgoszczu

      • 1 0

    • A co mnie obchodzi skąd producent przytarga pojazd

      to jego koszt. Akurat na Pomorzu jeżdżą Newgi i PESY i Newagi są lepsze. Zresztą Newag zaoferował lepszą przekładnię za którą były punkty. Niestety cos spartaczyli z tą podłogą.

      • 2 0

  • Jak ktoś chce szukać sensacji to raczej w tym:

    "W odpowiedzi spółka, zamiast wyjaśnień, dokonała korekty oferty w opisanej części." Dano Newagowi szanse, a on zamiast wyjaśnić zabrał się za korygowanie oferty po czasie. Słusznie, że na takie kombinowanie i cwaniakowanie sobie nie pozwolono, nie chcesz współpracować z zamawiającym do widzenia.

    • 1 0

  • Ja nie mogę ludzie!

    Ile narzekań i żółci w komentarzach! Nawet gdyby oferta nie została odrzucona to i tak wygrałaby PESA, bo dała oferta o 6 milionów tańszą w przetargu o dominującej roli ceny. Mamy w Polsce 2 firmy, które robią bardzo porządne pociągi i niezależnie, która z nich akurat wygrała ciesze się, że będą już niedługo jeździć ich nowe produkty po pomorskich torach.

    • 5 0

  • a propos ankiety

    59% wazne wyposazenie pociagu w klime, wi-fi itp.
    W warszawskim metrze b. fajne sa w wagonach ekrany, na ktorych wyswietlaja biezace wiadomosci (oprocz reklam). Mogliby zamontowac takie w naszych PKM i SKM, bo na razie to skromne to wyposazenie.

    • 0 0

  • drzwi

    Oby tylko zamówili składy z większą liczbą drzwi, inaczej wymiana podróżnych na stacjach będzie trwała zbyt długo i pkm-ki będą się spóźniały.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane