• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferta Newagu dla PKM odrzucona przez podłogę składu i komunikację wewnętrzną

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Póki co Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.
  • Wizualizacja pociągu Pesa serii SA133.
  • Wnętrze pociągu Pesa serii SA133.

Przyczyną odrzucenia oferty spółki Newag w przetargu na zakup 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które obsłużą linię PKM, było niespełnienie wymagań łączności wewnętrznej w pojazdach i niewłaściwe wymiary podłogi składów. Na razie nie wiadomo, czy Newag złoży odwołanie. Spółka z Nowego Sącza ma na to czas do 4 lipca.



Wizualizacja dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjego od Pesy. Wizualizacja dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjego od Pesy.
We wtorek komisja przetargowa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego rozstrzygnęła przetarg na zakup 10 szynobusów, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2015 roku. Przypomnijmy, że wygrała firma Pesa, która zaproponowała ofertę opiewającą na kwotę 114 mln zł.

Nie była natomiast rozpatrywana druga oferta, złożona przez spółkę Newag S.A. i opiewająca na kwotę 120 mln zł. Została odrzucona z przyczyn formalnych. Dlaczego? Początkowo odmówiono nam informacji na ten temat. Urzędnicy zasłaniali się tajemnicą handlową, którą miała być objęta oferta obu uczestników przetargu

Jak się ostatecznie okazało - niesłusznie. Władze województwa postanowiły nam jednak przedstawić pełną dokumentację z rozstrzygnięcia przetargu.

Który element w pociągach dla PKM jest dla ciebie najważniejszy?

- W zakresie przyczyn odrzucenia oferty wykonawcy Newag S.A. nie zachodzi przesłanka zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w zakresie treści ujawnionych w informacji o odrzuceniu oferty - przyznała nam Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy UMWP.

Co więc spowodowało odrzucenie oferty spółki Newag? Jak czytamy w kopii zawiadomienia o zatwierdzeniu wyników przetargu, firma nie potwierdziła zgodności ze specyfikacją tzw. "wewnętrznej łączności" w pociągu, która umożliwia komunikację między obsługą pociągu a pasażerami. To sprawiło, że według członków komisji przetargowej oferta stała się niezgodna z warunkami przetargu.

Problem pojawił się także w innym punkcie oferty. Newag zaproponował podłogę, której wysokość miała się zmieniać na pochylni. Propozycja ta nie spełniała specyfikacji technicznej, ale mimo to urzędnicy poprosili o szczegółowe wyjaśnienia jej zastosowania.

W odpowiedzi spółka, zamiast wyjaśnień, dokonała korekty oferty w opisanej części. Zdaniem urzędników wyjaśnienia mają służyć rozwiązywaniu wątpliwości, które wynikają zarówno z niejasnych lub sprzecznych ze sobą dokumentów, natomiast nie mogą prowadzić do zmiany oferty, gdyż będzie to naruszać zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.

Firma Newag nie chce komentować póki co wyników przetargu. - Jeżeli zapadną jakieś decyzje na pewno poinformujemy o ich szczegółach - mówi Urszula Makosz, rzecznik prasowy nowosądeckiej spółki. Władzom Newagu pozostaje złożenie odwołania od decyzji komisji konkursowej.

- Termin na jego złożenie upływa 4 lipca - mówi Małgorzata Pisarewicz.

Na razie nie wiadomo, jak będzie wyglądał tabor, który dostarczy zwycięzca przetargu, czyli bydgoska Pesa. Jego wygląd ma być zbliżony do pociągów serii SA133, ale wystrój wnętrza i jego kolory zostaną dostosowane do oczekiwań pomorskich urzędników. Ma być prosto i bez udziwnień.

Dlaczego? W razie uszkodzeń elementów, koszt naprawy będzie niższy, niż w przypadku elementów z bogatym malowaniem.

Datę rozpoczęcia realizacji zamówienia wskazano w ogłoszeniu o zamówieniu 20 maja 2014 roku. Póki co, termin dostawy pierwszego składu ustalono na grudzień tego roku. Całe zamówienie ma, przynajmniej w teorii, zostać zrealizowane do maja 2015 roku.

Opinie (118) 2 zablokowane

  • Schodki? (3)

    Hmm, tak patrze na te fotki, co prawda wizualizacje i na tej z drzwiami widzę schodki. Rozumiem że podłoga, że perony , jakieś tam wysokości i inne ustalenia.
    No ale ten pociąć ma komunikować miasto z lotniskiem, więc już widzę jak się zbierze większa grupa jadąca na lotnisko ALE Z DUŻYMI BAGAŻAMI, czy chcący po prostu usiąść i mieć bagaż przy sobie, bo przecież nikt nie zostawi tego przy drzwiach :-)
    A przestrzeń ludzie+bagaż szybko się skończy.
    I będę te torby podróżne ciągać po schodkach. Przeciskać się przy drzwiach, bo w tym przedsionku spora część podróżnych zatrzyma się , nie chcąc tych waliz wciągać po tych schodkach.
    No zobaczymy jak będzie.

    Samo życie. To jak, jakiś, np. charter ląduje w Warszawie, z wycieczką 250 osób (w rejsach bywa sporo mniejszego bagażu wiec nie problem), każdy z duużą torba/walizą i idą na autobus, który jedzie na Centralny.
    A autobus jedzie w kierunku i przez centrum i zbiera Warszawiaków, a tam po drodze, matki z wózkami, osoby starsze i się robi gorąco, bo zastawione bagażami, ze miejsca w tym szerokim miejscu w autobusie to dla wózków, krzyczą. He he. Przepychanki, blokowanie wyjścia odgrażanie. :-)

    • 6 1

    • pytanie

      " czy chcący po prostu usiąść i mieć bagaż przy sobie, bo przecież nikt nie zostawi tego przy drzwiach :-)"
      a dlaczego nie można zostawiać przy drzwiach skoro będą do tego wyznaczone miejsca?

      • 0 1

    • O rly?

      Kaktus, poleć sobie do Barcelony i omijając korki pojedź sobie Renfe z El Prat de Llobregat do Arc de Triomf. Nieraz pomagałem starszej Hiszpance w znoszeniu ciężkiej walizki z wysuwanych schodków na peron. Czego Ty żądasz? Star Treka?

      • 0 0

    • Brak schodków był jedną z przyczyn odrzucenia oferty Newagu...

      • 1 0

  • OFERTA ODRZUCONA??? (2)

    bo była za tania

    • 7 9

    • Strzał kulą w płot

      Akurat wygrała tańsza o 6 baniek oferta.

      • 1 0

    • limit byl 114, a newag chcial 120.

      • 1 4

  • Ja nie mogę ludzie!

    Ile narzekań i żółci w komentarzach! Nawet gdyby oferta nie została odrzucona to i tak wygrałaby PESA, bo dała oferta o 6 milionów tańszą w przetargu o dominującej roli ceny. Mamy w Polsce 2 firmy, które robią bardzo porządne pociągi i niezależnie, która z nich akurat wygrała ciesze się, że będą już niedługo jeździć ich nowe produkty po pomorskich torach.

    • 5 0

  • Jak ktoś chce szukać sensacji to raczej w tym:

    "W odpowiedzi spółka, zamiast wyjaśnień, dokonała korekty oferty w opisanej części." Dano Newagowi szanse, a on zamiast wyjaśnić zabrał się za korygowanie oferty po czasie. Słusznie, że na takie kombinowanie i cwaniakowanie sobie nie pozwolono, nie chcesz współpracować z zamawiającym do widzenia.

    • 1 0

  • Nawet logistycznie (2)

    będzie taniej z Bydgoszczy to przyciągnąć niż z południa polski i sąsiada się wesprze zza miedzy same plusy tak na marginesie to powinno się odbywać bez przetargu mamy pese rzut beretem to negocjować ceny i brać a nie wymyślać a to podłoga a to ........ jest demokracja

    • 4 1

    • A co mnie obchodzi skąd producent przytarga pojazd

      to jego koszt. Akurat na Pomorzu jeżdżą Newgi i PESY i Newagi są lepsze. Zresztą Newag zaoferował lepszą przekładnię za którą były punkty. Niestety cos spartaczyli z tą podłogą.

      • 2 0

    • nie pisze sie z Bydgoszczy

      ino z Bydgoszczu

      • 1 0

  • Tak Newag przegrywa przetarg bo jest różnica kilku milimetrów... Gwarantując rampę, która to ma zrównoważyć (4)

    Tymczasem Pesa restauruje zabytki SKM, które początkowo też miały pozbyć się szpary, między drzwiami a peronem i to jeździ....

    • 43 5

    • (3)

      Newag tez restauruje te same skmki. ostatnio wyremontowane przyjechaly wlasnie z newagu.

      • 5 1

      • Newag remontował pierwszą serię... Ale tam od początku w przetargu była mowa o jakich wymianach mowa. (2)

        Zobacz ROZPISKĘ przetargu Newagu a PESY na odnowienie naszego szajsu :)

        • 4 0

        • Dlaczego zydzi okradaja nasz kraj (1)

          a media rezimowo-ukladowe o tym milcza?

          • 6 7

          • Bo główna nikt nie tyka

            • 2 1

  • odrzucili by pese to by był wielki artykuł dlaczego odrzucili pese - żenada

    • 2 0

  • Ma być prosto i bez udziwnień?

    Ma być prosto i bez udziwnień? Jak tak to trzeba było zamówić wagony do przewozu węgla. Jest prosto i bez udziwnień, a przy okazji dla siebie jakąś Skodę Superb.

    • 9 0

  • Tak włąśnie wygląaja przetargi publiczne

    Tu nie chodzi o wspieranie NEWAG'a ale o całą procedurę. Od wielu, wielu lat krytykuje się ten sposób rozstrzygania ofert, że kupujący uwzględnia od razu bardzo szczegółowe kryteria, które jak się na końcu okazuje, spełnia wyłącznie jedna firma.
    Tak się robi przewały w białych rękawiczkach.

    P.S. A propos tych milimetrów.
    Ciekawe, że kiedy budowano w Gdańsku linię tramwajową na ul. Havla, to robiono wszelkie wyliczenia takie i owakie pod istniejący w Gdańsku tabor, aż na końcu i tak się okazało, że szyny sa krzywe, przystanki za wysokie itp

    • 5 1

  • Dramat (3)

    Jeździliście kiedyś tymi pociągami? Na początku są super, po roku złomy zaniedbane, śmierdzące, rozpadające się. Dajcie spokój z tymi plastikowymi szynobusami. I wszystkie wyglądają tak samo

    • 13 10

    • Ja pieprzę, jak kupowano Pendolino, to lament że dlaczego nie Pesa (mimo iż nie posiada takich składów). Kupiono Pesę to lament, że to złomy. K*rwa ludzie, opanujcie się, tylko narzekać potraficie?

      • 9 0

    • Każde nowe auto jest super, a po 15 latach jest złomem. Nie wiesz o tym ?

      • 3 1

    • a co, kazdy ma inaczej wygladac?

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane