- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (127 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (230 opinii)
- 3 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (55 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (663 opinie)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (73 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (95 opinii)
Oferty na elektryczne autobusy dla Gdyni
Gdynia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 24 autobusów elektrycznych. W postępowaniu wpłynęły trzy oferty na autobusy standardowej długości oraz dwie na autobusy przegubowe. Część ofert mieści się w zakładanym budżecie, choć o wyborze dostawców zdecyduje również szereg rozwiązań technicznych.
Cieszył się on dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych dostawców, którzy złożyli ponad 200 zapytań i propozycji w zakresie rozwiązań technicznych m.in. wyświetlaczy, sposobu ładowania pojazdów czy defibrylatorów automatycznych, w które będą wyposażone pojazdy.
Ostatecznie wpłynęły oferty od trzech podmiotów. Zgodnie z zapisami przetargu wykonawcy mogli składać oferty osobno na autobusy standardowej długości (ok. 12 m) i "przegubowce" (ok. 18 m).
W zakresie szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
- SOR Libchavy spol. s.r.o.- 46 385 169,60 zł
- Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł
- EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 47 224 128 zł
W części przetargu dotyczącej ośmiu autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
- Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł
- EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Identyczne okresy gwarancji, zdecydują pozostałe kryteria
Wszyscy oferenci uwzględnili w swoich propozycjach siedmioletni okres gwarancji na konstrukcję autobusów oraz ośmioletni w zakresie magazynów energii (akumulatorów).
Zamawiający, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni, przewidział na realizację I części zamówienia (autobusy standardowe) - 49 041 656,96 zł brutto oraz II części zamówienia (autobusy przegubowe) - 29 557 594,66 zł brutto.
O ostatecznym wyborze dostawcy pojazdów zdecydują (kryteria dotyczą obu typów autobusów):
- najniższa cena - 53 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
- zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
- system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
- rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
- rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
- rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
- zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
- systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.
Producenci doskonale znani pasażerom w Trójmieście
Warto zwrócić uwagę, że pojazdy marki Solaris oraz Mercedes-Benz (ich dostawcą na rynek polski jest EvoBus) są doskonale znane mieszkańcom Gdyni i pozostałych miast Trójmiasta.
Ponadto elektryczny Mercedes był testowany na ulicach Gdańska i Gdyni w lutym 2020 r., zaś Solarisy od wielu lat stanowią główny trzon taboru trolejbusowego. "Elektryk" tego producenta również był testowany w Gdyni - w lipcu 2017 r.
Czytaj też:
Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?
Czeska propozycja nietestowana w Trójmieście
SOR Libchawy to natomiast czeski producent taboru autobusowego, którego pojazdy były produkowane także w Polsce na licencji udzielonej zakładom w Solcu Kujawskim. Wyprodukowano wówczas autobusy pod marką Solbus, które w niewielkiej liczbie były eksploatowane w Trójmieście przez przewoźnika Warbus oraz w wersji ze sprężonym gazem ziemnym CNG testowano w Gdyni.
Przypomnijmy, że wszystkie nowe autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.
Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.
Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.
Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje
Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-01-10 09:36
Bez sensu (4)
Najlepsze były gazowce, przecież jest wybudowana stacja dla nich. Ale nie no trzeba kupić nowe elektryki i stacje ładująca dla nich .no senssss
- 18 5
-
2021-01-11 08:52
@Regina bo te gazowce niemieszczą się pod wiaduktami w Gdyni , Sopocie i Rumi . To taki mały kłopocik.
- 0 0
-
2021-01-10 17:15
Były. I juz nie sa.
- 1 0
-
2021-01-10 12:37
(1)
Kobieto dofinansowanie z uni było na elektryczne autobusy poczytaj sobie wcześniejszy artykuł
- 0 2
-
2021-01-10 13:18
dofinasowanie było na zakup
gorzej z utrzymaniem...
Ale jak dają, to trzeba brać!
I jak tu nie widzieć związku z rodakami żrącymi i chlejącymi do urzygu na "all inclusive"?- 2 1
-
2021-01-10 19:00
Po co?
Ciekawe ile będzie kosztowała naprawa takiego szklanego autobusu nawet po małej stłuczce? Nie lepiej kupować trolejbusy z akumulatorami jak dotychczas? W Warszawie już się przekonali, że autobus elektryczny trzeba ładować w połowie zmiany bo się szybko rozładowuje więc po co się w to pchają?
- 4 1
-
2021-01-10 16:18
super
trzeba przedluzyc ul krzemowo zrobic porzadek z kaczymi zbukami i puscic autobus jak ten 137 widmo
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.