• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • Hopki na obwo

    Niestety my Polacy jestesmy tak porąbani na drogach (przypomnienie: nie tak dawno wiekszosc z nas przesiadla sie z furmanek na wozy typu Passat TDI itd) ze jedyna deska ratunku na obowo jest instalacja hopek co 200m i mowie to powaznie.

    • 3 0

  • Oczywiście ,że ograniczyć prędkość bo zawsze dozwoloną przekraczają o 20 km co najmniej

    • 1 0

  • Odcinkowy pomiar prędkości?

    Bez urazy-od 5lat każdego dnia mam te "przyjemność" podróżowania w tę i nazad po tej "drodze szybkiego ruchu". Wbrew opiniom jakie tu dziś czytam nie zgodzę się ze stwierdzeniem że odcinkowy pomiar coś załatwi-bo niby co? średnia prędkość 120 z całego odcinka? to daje 15min drogi z Gdyni do Gdańska!! Na palcach mogę policzyć dni, gdy udało się w zbliżonym czasie pokonać tę trasę. Problemem głównie są kierowcy, którzy siadają na "d*pę" chcąc coś ugrać, a niestety natężenie ruchu jest takie, że fizycznie się nie da. Kolejny powód częstych kolizji to krótkie rozbiegi tzn pasy do dołączania się-w momencie gdy prawym pasem jadą 4 ciężarówki jedna za drugą a 10 aut na pasie włączającym się z IkEa próbuję się wcisnąć tworzy się zamieszanie, efektem czego jest dość częsta kolizja na wysokości właśnie tego wyjazdu. Błędy konstrukcyjne tej drogi, pośpiech, natężenie ruchu, brak większej ilości patroli nawet oznakowanych-to ma wpływ moim zdaniem na to, że tak często dochodzi do kolizji i korków na naszej "autostradzie".
    p.s Panie i Panowie kierowcy-jeśli nie ma miejsca nie naciskajcie na poprzedzający samochód......

    • 5 0

  • Ograniczenie prędkości absolutnie nic nie da.

    Jest ograniczenie na gdyńskim odcinku i co? I tak idioci zapiep**ają tam ile fabryka dała.
    Tylko fotoradar co 1 km.
    Tylko drastyczne podniesienie mandatów za przekroczenie prędkości.

    To może coś zmienić. Bo jeśli zmiany nie nastąpią, to dalej będziemy stać w korkach przez jednego (sprawcę) d**ila.

    • 3 1

  • Za dużo wariatów....

    Moim zdaniem należy zredukować prędkość i to do 40km/h. Może to nauczy idiotów siedzących na tyłku innych przestrzegania odstępów pomiędzy jadącymi samochodami. W żadnym Kraju, a jeżdżę naprawdę dużo nie ma tak kiepskiej kultury jazdy jak w Polsce.

    • 5 0

  • Zrobić minimalna prędkość na obwodnicy! (5)

    Obowiązujące na lewym pasie min 100 a prawy minimum 70.
    Karać ludzi co nie potrafią używać pasu rozbiegowego!
    Zostawić dopuszczalna 120.
    Zakaz wyprzedzania się pojazdów ciężarowych na całym odcinku.
    Karać ludzi blokujący ruch przy wypadkach po przeciwnej stronie.
    Karać surowo szeryfów drogowych co próbują pouczać innych kierowców swoimi przekonaniami.
    Karać kierowców nie dających się wyprzedzić bo blokują pas lewy i robi się sznur 20 aut za nimi.
    Nagłaśniać takie incydenty by ludzie słyszeli co za to grozi i będzie więcej pokory u kierowców.

    • 25 27

    • Och skrzywdzony misiu (1)

      Bo jak nie zap***dalasz 160 to jesteś smutny.

      • 13 5

      • Myśl człowieku

        I czytaj ze zrozumieniem.
        Masz napisane, ze 120 nie 160.
        Nie dodawaj sobie skrzywdzony misiu :)

        • 0 1

    • Pięknie (1)

      Dobrze napisane, jeżdżę całą obwodnicą praktycznie codziennie w dwie strony i mam te same obserwacje.
      Niestety pewnie dostaniesz minusy od tych co blokują lewy pas, wyjeżdżają na lewy zaraz po wjeździe na obwodnicę itd. Smutne to ale prawdziwe, że taka jest większość i przez to są wypadki.

      • 8 5

      • Gdyby taka była większość to obwodnica byłaby nieprzejezdna prawie cały czas.
        Większość jeździ w miarę dobrze i płynnie, lecz wystarczy że 1 na 100 jest oszołomem lub ofermą za kółkiem i mamy ruch zakłócony.

        • 1 0

    • Coś mi mówi, że napisałeś te zasady pod siebie

      #PDK

      • 6 4

  • Za szybko

    Na lewym pasie jadą nawet 140 to jest przesada

    • 2 1

  • dlaczego?

    dlaczego nikt nie pisze o kierowcach beznadziejnie przygotowanych do jeżdżenia z predkością powyżej 60 km/h?
    dlaczego 30 km/h jest ok?
    dlaczego nikt nie doszkala się na serio z umiejętności poruszania się po różnych drogach, gdy tylko dostanie prawo jazdy?
    dlaczego prawo jazdy uzyskane obecnie pozwala na tak mizerne wykorzystanie samochodu?
    dlaczego za kierownicami wielu samochodów siedzą ludzie, którzy powinni jeździć w charakterze pasażerów, bo do prowadzenia się nie nadają (tak jak ja do tańczenia)?
    dlaczego jest wieczne równanie umiejętności w dół? Żeby więcej samochodów było na drogach? kto na tym zyskuje i dlaczego traci ogół?
    dlaczego ... mam tego dosyć?

    • 1 3

  • Fajne te wasze pomysły (1)

    Pomiary odcinkowe, patrole takie i śmakie, wysokie kary, fotobudki i dobudowanie siódmego pasa.

    Amerykanie już to dawno przerabiali. W końcu doszli do wniosku, ze muszà mniej jeździć samochodami. Bo jak się wszystkie te koszty doda, to wychodzi że zbiorkomem taniej, szybciej i wygodniej

    • 1 1

    • Tak tak

      Tymczasem spadek przejazdów w USA w latach 2008-10 był spowodowany kryzysem a od tego czasu sprzedaż samochodów bije kolejne rekordy.

      • 1 0

  • Zdarza mi się przekraczać prędkość (11)

    Na obwodnicy przekraczam prędkość, i nigdy nie miałem niebezpiecznej sytuacji.. Kwestia odstępu, myślenia za innych i przewidywania sytuacji na drodze... No i trzeba mieć sprawne auto na dobrych oponach a nie jakiś szrot.

    No i niektórzy kierowcy mogli by się nauczyć używać lusterek i pasów rozbiegowych. droga ekspresowa to nie miasto.

    • 60 39

    • Przez takich jak ty są vwypadki (6)

      • 15 18

      • Nie (4)

        Przez takich jak ty są właśnie.
        Ludzie włączający się do ruchu na obwodnicy nie potrafią się rozpędzić na pasie rozbiegowym do chociaż 80-90/h tylko wjeżdżają na obwodnice z prędkością 40km/h...

        • 16 5

        • (2)

          Pasy rozbiegowe na obwodnicy są za krótkie. Niektóre są dodatkowo nachylone. Nie każdy pojazd jest w stanie się rozpędzić do 90km/h na tych odcinkach. Zwolnij i umożliw włączenie się do ruchu. Twoje bezpieczeństwo zależy także od ciebie.

          • 5 11

          • (1)

            Pierwsze słyszę o zwalnianiu by umożliwić się komuś włączanie do ruchu. I w którym to miejscu jest za krótko by depnąć do chociaż tych 80? Raz ze wyjeżdżają sobie 50 i patrzą czy mogą się włączyć czy nie jak mogą to dopiero się rozpędzają a jak nie to patrzą błagalnym wzrokiem żebyś przyhamował i ich wpuścił. Dwa zamiast na wyjeździe mieć odstęp do poprzedzającego auta to wyjeżdżają tacy gęsiego i nie maja miejsca by się rozpędzić. No a jak maja samochod który nie daje rady się rozpędzić so 80 na 100 metrowym odcinku to lepiej niech nie jeżdżą w ogóle ekspresowkami.

            • 4 2

            • W którym miejscu?

              W każdym. Na każdym węźle włączają się do ruchu ciężarowki a przy chorej konstrukcji tych węzłów nie ma najmniejszej szansy żeby rozpędziły się do więcej niż 60

              • 0 0

        • wypatki som wogole przez innych kierofcuw

          jak bym sobie sam jechał to było by fajowo

          • 6 0

      • jezdze 18 lat szybko i bezpiecznie

        bez jednej stluczki. fakt czasem jest ciezko bo ludzie na obwodnicy potrafia sie toczyc i 70km/h i zjechac na lewy pas bo ktos jedzie 65km/h. to nie smiechy tylko rzeczywistosc. Za granica wszyscy jada 120 i jakos sie to kula wszystko, a u nas rozpietosc od 60 do 160.

        • 11 4

    • Te drogę trzeba zdeklasować do miejskiej

      Bezpieczeństwo przede wszystkim

      • 2 2

    • Krytykujesz szroty, ale czy szroty powodują wypadki? Czasem na pewno, ale to młode byczki lub ci, którzy chcieliby być jeszcze młodzi, więc dla podniesienia samooceny kupują BMW, Audi. I to oni jeżdżą niebezpiecznie. Oczywiście przepraszam tych co używają tych marek zgodnie z przepisami, ale coś w tym jest, że znaczek podnosi ciśnienie i obniża jazdę z wyobraźnią.

      • 6 1

    • byś sie nie odzywał wogle....

      ....bandyto ty :)

      • 0 2

    • Ile zaoszczędzasz czasu?

      5 min? Możesz partyjne sapera więcej zrobić lub jakiś film na Youtube zobaczyć. Brawo ty

      • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane