• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • Peletoniarze (1)

    Przepraszam bardzo,
    Nikt nie wspomniał o "peletoniarzach", którzy zamiast jechać prawym pasem blokują lewy, Jeżeli ktoś się boi jechać szybko , a obwodnica przypominam to droga szybkiego ruchu , niech po prostu jedzie miastem, albo SKM .I nie będzie korków.....

    • 5 6

    • Jolu, dziecko drogie

      Może mama ci opowiadała, że obwodnica to "droga szybkiego ruchu" ale niestety kłamała. Chyba że jeździ po 22, to pardąsik.

      • 1 1

  • (6)

    Wystarczy egzekwować obowiązujące ograniczenia,surowo karać tych którzy ich nie przestrzegają,to co się dzieje na obwodnicy często przypomina zwykły bandytyzm drogowy.

    • 241 12

    • karać tych którzy ich nie przestrzegają (1)

      obcinac rece?

      • 0 0

      • Gdyby maksymalny mandat

        Zamiast śmiesznego 500 wynosił 5000, to byłoby to bardzo skuteczne. Oczywiście w połączeniu z karą administracyjną rzędu 10 tysięcy dla zapominalskich co to nie pamiętają już kto jechał.

        • 0 0

    • a może by tak dobudować pasy ruchu zamiast narzekać (2)

      Skoro w Gdańsku gdzie są 3 pasy i nie zmniejszają tzn że wpływ na wypadkowość ma ilość pasów ruchu. Piratów drogowych nie wyeliminujesz. Każdego którego szkoły wypuszczą nie można śledzić.

      • 3 10

      • a może by tak dobudować pasy ruchu zamiast narzekać

        zobacz.twardoglowie.na A2 powstala decyzja o budowie 3 pasa na odcinku:warszawa-lodz.(ma powstac do 2021) a tutaj minusuja szukajac dz.. w ..e

        • 0 0

      • ten dodatkowy pas do dla tych co nie dotyczy ograniczenie predkosci?

        proponuje dobudowac jeszcze kilka...

        • 2 0

    • Panie Ministrze.

      Gdzie się podziewają patrole gdańskiej drogówki?

      • 15 2

  • Kozak

    Jakie by nie było ograniczenie to i tak prędkość startowa na obwodnicy to 120km/h. A c*oty które jadą wolniej niż przepisy pozwalają jazda przez miasto. A nie pchanie się na obwodnicy i jazda max 80km/h z głową przy szybie.

    • 0 4

  • I znowu to samo...

    Rzeczpospolita Polska Ułańska...nic i nikt nie powstrzyma niektórych z nas przed zapieeeeeprzaniem...to jak choroba bez lęku z finałem w trumnie..

    • 2 0

  • Bandziory za kierownicą!

    O czym Wy wszyscy pieprzycie! Polak ma przepisy i zasady w d*pie!!! Tak nas postrzegają wszyscy w Europie i Ja osobiście!!!!. Jeżdżę rowerem przez cały rok i mam to na co dzień jak mogę stracić życie czy zdrowie!!!!! Polak za kierownicą to bandzior, sam jestem kierowcą zawodowym i zjeździłem pół europy i wszędzie o nas mówili jak najgorzej.

    • 4 1

  • To nie prędkość jest przyczyna (1)

    Tylko ludzie nie umiejacy jeździć samochodem, nie mający wyczucia prędkości, odległości. Mozna jechać szybko pewnym siebie lub wolno jak pi..a, niepewnie i stanowić swoim zachowaniem zagrożenie dla ruchu

    • 9 9

    • Właśnie tak

      Najgorsze są pi...dy drogowe! Nieuzasadniona powolna jazda, koszmarne włączanie się z pasa rozbiegowego, kolizyjne zmiany pasa... Druga kategoria to narwańcy totalni, napompowani adrenaliną.

      • 1 0

  • trzeba przestrzegac predkosci i bedzie ok (4)

    nie ma co ograniczać a kontrolować, jadąc obwodnica 120 jest się najwolniejszym samochodem , i to jest powód wypadków , więcej policji która łapie piratów , wysokie mandaty takie po 5 tys i natychmiast nauczymy się jeżdzić tak jak za granicą, dziwne że przekraczając granicę gdzie są wysokie mandaty jeżdzimy zgodnie z przepisami

    • 14 0

    • (1)

      Tylko odcinkowy pomiar szybkości. Ustawiony na 120 km/h. Janusze przekroczą szybkość to odczują w portfelu. I szybko zwróci się zakup urządzeń pomiarowych.

      • 3 1

      • Bzdura, nie masz pojęcia o jeździe

        W ruchu takim jak na obwodnicy, jadąc bardzo agresywnie, nie zrobisz średniej 120 km/h. Wiesz jak ciężko jest wykręcić wysoką średnią, kiedy co chwilę trzeba zwalniać za kimś?

        • 0 1

    • wyjdz z domu i internetu

      za granica nie jezdza super przepisowo ale plynniej bo wszyscy jada blisko limitu. a u nas jedni 70 na obw a drudzy 160

      • 1 3

    • W mieście podobnie, np. Trakt św Wojciecha. Jadąc tam przepisowe 50 jest się wyprzedzanym przez wszystkich, z autobusami włącznie.

      • 6 0

  • Problem z predkoscia na obwodnicy trójmiasta

    Wypadki na obwodnicy trójmiasta to codzienność wiem bo jeżdze nie mal każdego dnia ,na pewno pogoda tez ma wpływ na kolizje i wypadki ale przede wszystkim prędkość, mało kto przestrzega ograniczenia ,ale tez cieżarówki które jadą góra 90km ,czasem jadą jak pociąg jeden za drugim ,uzbiera się takich 8 lub 10 i blokują prawy pasy a osobówki przyspieszają próbując wyprzedzić ten drogowy konwój i przekraczją dopuszczalną prędkość,wniosek jest taki ze powinien być ten trzeci pas dla cieżarówek jak to jest na przykład w angli oraz odcinkowy pomiar prędkości który się sprawdza a przykładem jest odcinek drogi na półwysep helski gdzie wcześniej były co chwile wypadki a teraz praktycznie ich nie ma,kierowcy się przyzwyczaili i przestrzegają prędkości .

    • 3 0

  • tyle codziennie wypadkow na tych trasach (5)

    i ludzkich tragedii ze najlepiej wogole ograniczyc predkosc do zera. w trosce o obywateli :)

    • 50 12

    • wogole ograniczyc predkosc do zera

      stworzyc limit pojazdow:czyli wpuszczamy 100,gdy 100 wyjechalo!!!

      • 1 0

    • 80 to rozsądna prędkość (1)

      • 1 3

      • w szwecji mówią że 70, a docelowo 50

        dlatego najlepiej zakazać samochodów to nie będzie wypadków samochodowych

        • 4 1

    • (1)

      Nie ma wogla jest w ogóle

      • 5 2

      • niema czy jest "wogiel" i se przemyśl co do mnie rozmawiasz wogle

        • 1 1

  • przyszlosc polski !!!

    tylko 30 km/h moze uratowac polakow !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane