• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • zapomniałem o odcinkowym pomiarze prędkoci no i ....

    za każdym wzgórkiem za kazdymi krzakami koniecznie dobrze zamaskowany sierż. Gruchała ze swoim asystentem Ziembom dokonujący radarowego pomiaru prędkości !

    • 8 0

  • no i brawo !!!

    Ograniczać , ograniczać !- nawet do 30 km/h , do tego na cłej długości Obwodnicy co 100m. progi zalniające !, między prawym a lewym pasem wymalowany po Gdyńsku na czerwono pas dla rowerzystów ! Żyjemy w końc w Wariatkowie rządzonym przez Idiotów to dlaczego nie mielibyśmy się wyróżniać i być inni jak reszta Europy !?... Acha ! - a dlaczego na skrzyżowaniach Obwodnicy z drogami podrzędnymi nie ma sygnalizacji swietlnych ?...

    • 8 6

  • ????...

    - wowczas przestanie byc droga ekspresowa , zmienic nazwe na zwykla krajowa droge . patologia w umyslowej ofensywie 1

    • 3 6

  • zamiast posypac ograniczyc prędkosc

    rozwiązanie nie wymaga nakladow finansowych!

    • 7 0

  • ja i tak bede jezdzil 140 a te cwoki co jada 80-90 nie powinny

    miec uprawnien jak ktos nie umie jedzic to taxi czeka , poza tym ciezarowki tylko prawym pasem , olbrzymie kary za spowodowanie wypadku jak na prostej dwu pasmowej drodze mozna sie najechac oczywiscie mozna jak ktos jezdzi jak piz,,, ja jezdze od 81 roku i to szybko i nie mialem kolizji

    • 7 16

  • Obwodnica i tak jest zapchana i najczęściej trzeba się wlec ....a jakiś d**il nie wymyślił jeszcze (1)

    Drogi rowerowej na jednym pasie tak jak to zrobili w Gdańsku na ul Wita Stwosza

    • 8 5

    • Tak, na W.S. jest kongo, tam jest taki potężny ruch samochodowy. Jeden wielki korek i jeszcze rowerzystom pas oddali.

      • 5 0

  • (1)

    Powinna powstac pomoc drogowa przy obwodnicy. Która uporzadkuje auta po wypadku odrazu a nie czekasz 2 h az wszystko ogarna
    Przyjezdza robi zdjęcia. I do widzenia

    • 10 2

    • Powinna

      A sypniesz na to kasą.

      • 1 0

  • Przyjrzyjmy się powodom kolizji i wypadków: (3)

    "Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami."
    Zmniejszając ograniczenie prędkości z 120 do 100 km/h pozbywamy się którego z problemów??
    - Przekraczających prędkość ("na pewno" Ci, dla których 120 km/h było za mało, będą się dostosowywać się do 100 km/h)?
    - Tych którzy wykazują lekkomyślność i jeżdżą zbyt brawurowo?
    - Tych którzy będą jeszcze bardziej "siedzieć na ogonie", bo ten przed nim "wlecze się" 100 km/h?

    Przede wszystkim bezwzględne egzekwowanie obowiązującego ograniczenia. Partole lotne i bezwzględne karanie wysokimi mandatami.
    Obwodnicą już teraz często nie da się osiągnąć 120 km/h, bo jest tak zapchana.

    • 74 4

    • Przecież wiadomo że nie chodzi o bezpieczeństwo tylko żeby można było dawać wyższe mandaty. Jakby rozchodziło się o bezpieczeństwo to by zwiększyli intensywność kontroli i wzięli się za tych co jeżdżą 160, siedzą na zderzaku, skaczą po pasach.

      • 1 1

    • Ja też to partole...

      • 2 0

    • Zgadzam się. Co z tego, że wprowadzą kolejne ograniczenia. Egzekwowanie już wyznaczonej prędkości i przede wszystkim odległości od poprzedzającego pojazdu i byłoby szybciej sprawniej i co celu.

      • 4 0

  • (11)

    Może zostać 120, nawet przywrócić na odcinku gdyńskim. Wprowadzić natomiast pomiar prędkości na całej Obwkdnicy! Ewentualnie przed rozjazdami ograniczyć prędkość do 90 km.

    • 165 47

    • (3)

      Niestety, ale radary czasami są potrzebne. Przynajmniej w tych miejscach gdzie najczęściej dochodzi do dzwonów.

      • 64 9

      • (2)

        Radar to jest do wykrywania wroga...

        • 5 5

        • I słusznie, bo piraci drogowi są wrogiem na drodze. wrogiem nas wszystkich, społeczeństwa

          • 3 0

        • To wykryj swojego wroga: wiedzę... Radar to nie tylko wojsko koziołku drogi - za dużo filmów żeś się naoglądał.

          • 6 0

    • to nie tędy droga. Coraz więcej dziwnych ludzi ma prawo jazdy. (3)

      Nie potrafią włączać się do ruchu. Nie patrzą w lusterka. Często młodym się wydaje że mogą wbijać się na drugi pas ruchu tak jak na zwykłej ulicy dosłownie na 5 cm od zderzaka. Nieraz trzeba hamować jak zmieniają pas ruchu. Czy gwałtownie hamują przy dużych prędkościach.

      • 13 0

      • (2)

        No wiesz. Jadę sobie 110 prawym pasem. Chce wyprzedzić ciężarówkę przede mną która sie ślimaczy 100. Zakładając ze na obwodnicy jest do 120, w lusterku daleko za mną jedzie sobie jakieś tam czarne BMW. Zmieniam wiec na lewy i nagle się okazuje ze zajechałem drogę temu BMW i musi ostro hamować bo nie jechał swoje max 120 tylko 160. Czyja wina?

        • 7 3

        • Niestety Twoja. Wykonując manewr zmiany pasa musisz zachować szczególną ostrożność, a skoro źle oceniłeś prędkość to Twoja wina... Wiem, d**ilizm.
          Ale jako ciekawostka - sąd orzekł, że kierowca wjedzie na zaczynający się pas za wyspą a wjedzie mu ktoś w d*pę, bo jechał na skróty, to wina tego co skracał drogę przez wyspę, gdyż wykonując manewr ten masz prawo nie spodziewać się że ktoś będzie jechał po obszarze wyłączonym z ruchu.

          • 2 0

        • Wg kodeksu Twoja

          On dostanie mandat za prędkość, Ty za spowodowanie kolizji

          • 6 1

    • tom

      Tobie ograniczyć ale w głowie szybkość

      • 0 0

    • Nikt nie widzi na prawdę, że problemem jest nie prędkość, a odstępy ?! Ludzie nie siedźcie na zderzakach i telefon sobie wsadzcie w 4 litery i ot to całe rozwiązanie problemu.

      • 16 0

    • Rozjazdy są przez całą długość

      W końcu to droga w środku miasta

      • 4 3

  • Śmiech na sali (5)

    Po to jest obw żeby szybko dostać się z punktu A do B. W normalnych krajach to się dobudowuje 2 pasy. A u nas? Gdzie szkolenie kierowców? Gdzie policja? Aaa zapomniałem, oni tylko potrafią blokować pasy a nie udrazniac ruch. A jak są potrzebni to nigdy ich nie ma... Jest wypadek to w ciągu 5 min powinien być radiowóz i pilnować żeby gnoje nie zwalnia ly i nie robiły fotek tylko jechali

    • 34 12

    • No właśnie, śmiech na sali (2)

      Popatrz na taki nowoczesny i wysoko rozwinięty kraj jak Stany Zjednoczone Ameryki (nie zaryzykuję napisania, że normalny). Weźmy przykładowe miasto, Los Angeles- autostrady szerokości pasów startowych są zapchane "na zicher". 5 pasów w jednym kierunku stoi.
      Co z tego, że do Obwodnicy dobudujesz po 2 pasy, jeśli zwiększona wtedy liczba aut będzie musiała zjechać w te same jednojezdniowe drogi prowadzące do centrum lub do sypialni.
      Skoro jest jak jest pod kątem infrastruktury, a policja też nie będzie w każdym punkcie na raz, to czemu nie sięgnąć po najprostsze i najszybsze rozwiązanie?
      Jedźmy nieco wolniej- Obwodnica nie jest aż taka długa, żeby zmniejszenie prędkości o 10, czy 15 km/h spowodowało kolosalne straty czasu.
      Trzymajmy odstępy.
      Ułatwiajmy włączenie się do ruchu innym.
      I można to zastosować od razu.

      • 8 1

      • szacun ze ci sie chcialo tyle pisac (1)

        bo mi sie nie chcialo nawet tego czytac

        • 3 3

        • Spoko, kiedyś wyjdziesz poza literowanie. Szacun, że próbujesz.

          • 3 1

    • tom

      Ta obwodnica budowana była za komuny i od tej pory praktycznie nic się nie robi. Zobaczcie inne miasta duże ile zrobiono. tu kompletna klapa. tu buduje się tylko domy po zwariowanych cenach

      • 2 0

    • na sali śmiech...

      a na obwodowej płacz i zgrzytanie blachów

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane