• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

On wie, jak wyglądają głębiny Bałtyku

Izabela Małkowska
7 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Z kamerą w gdyńskim centrum monitoringu wizyjnego
Leszek Stromski na stanowisku operatora systemu hydrograficznego znajdującego się na statku Hydrograf 10. Leszek Stromski na stanowisku operatora systemu hydrograficznego znajdującego się na statku Hydrograf 10.

Ten zawód to wielka przygoda, choć pozornie nie dostarcza żadnych emocji. Owszem, nanoszenie punktów na mapę to mozolna praca, ale szukanie wraków na dnie morza to już zupełnie co innego. Kartografia to nie tylko zawód, ale i wielka pasja.



Statek pomiarowy Hydrograf 10. Statek pomiarowy Hydrograf 10.
Stylizowana na starą mapa Zatoki Gdańskiej wykonana przez Leszka Stromskiego na podstawie mapy z 1815 roku. Stylizowana na starą mapa Zatoki Gdańskiej wykonana przez Leszka Stromskiego na podstawie mapy z 1815 roku.
Holownik parowy Abille, trójwymiarowy obraz echosondy wielowiązkowej. Holownik parowy Abille, trójwymiarowy obraz echosondy wielowiązkowej.
Lotniskowiec Graf Zeppelin, trójwymiarowy obraz echosondy wielowiązkowej. Lotniskowiec Graf Zeppelin, trójwymiarowy obraz echosondy wielowiązkowej.
Statek transportowy Goya, trójwymiarowy obraz echosondy wielowiązkowej. Statek transportowy Goya, trójwymiarowy obraz echosondy wielowiązkowej.
Czy kiedykolwiek patrząc na nawigacyjną mapę morską zastanawialiśmy się, ilu ludzi pracowało nad tym, aby nasze żeglowanie odbywało się bezpiecznie? Za kreskami i kropkami znajdującymi się na jednej tylko mapie kryje się praca kilkudziesięciu ludzi. Przygotowują plan czynności, które należy wykonać, ustalają współrzędne miejsca, które będą sondować, gromadzą sprzęt i przygotowują statek, którym popłyną w dany rejon.

- Wykonujemy sondaże torów wodnych do portów, badamy wraki echosondami i sonarami. Pod naszą opieką są również kotwicowiska oraz miejsca, w których ze względu na bezpieczeństwo żeglugi należy wykonać pomiary hydrograficzne - mówi Leszek Stromski, kierownik działu opracowań kartograficznych Urzędu Morskiego w Gdyni.

Praca Stromskiego zaczyna się w momencie zakończenia sondażu przez statek Hydrograf-10 i motorówkę Sonar-2. Jego rolą jest m.in. usunięcie zakłóceń w przekazywanym obrazie.

- Czasem trzeba namacalnie sprawdzić, co zakłóca obraz. Kiedyś podczas pomiarów wraku mocno zastanawialiśmy się, co takiego może być na środku okrętu, co wystaje na parę metrów ponad pokład jednostki. Kiedy nurkowie zeszli okazało się, że to ławica dorsza. Ale takie rzeczy można stwierdzić dopiero podczas osobistych wizyt - wyjaśnia Stromski.

Po obróbce danych powstaje plan batymetryczny z liczbami oznaczającymi głębokości. Później mapy trafiają do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, gdzie nanoszone są na nie zmiany w dnie oraz dodawane są nowo znalezione obiekty. Mapy wydaje się co parę lat, natomiast na bieżąco ukazują się wiadomości żeglarskie, a w nich aktualizacje np. dotyczące nowej linii brzegowej. Można je umieścić na starej mapie i są bardzo dokładne.

Ale w dziale kartograficznym powstają nie tylko mapy służące do żeglowania. Od roku Leszek Stromski wykonuje mapy stylizowane na stare.

- Najnowsza, namalowana praktycznie od początku, jest przygotowywana z okazji 90-lecia administracji morskiej w Polsce - mówi Stromski. - Będzie przedstawiała Zatokę Gdańską, w którą wplotę elementy przypominające o tej rocznicy. Ponadto w sierpniu Urząd Morski obejmie patronat nad maratonem, który odbędzie się w Jastarni i Władysławowie. Tu także wykorzystam elementy tej mapy rysując trasę maratonu i regat jachtów płynących z Władysławowa do Jastarni.

Mapy i dyplomy Stromskiego stylizowane na stare trafiły już do rąk wielu znanych postaci. Otrzymali je m.in. prezydenci Lech WałęsaLech Kaczyński oraz prezydent Międzynarodowej Organizacji Morskiej Efthimios Mitropoulos.

Stylizowane mapy nie są przeznaczone do nawigacji, nie można na ich podstawie żeglować. Pełnią tylko, a może aż funkcję ozdobną. Z map wykonywanych przez Leszka Stromskiego szczyci się cały Urząd Morski, a jego dyrektor, kpt. ż.w. Andrzej Królikowski określa Leszka Stromskiego jednym słowem: pasjonat.

Dla samego Stromskiego stylizowanie map ma bardziej... słodki wymiar. - To zwieńczenie mojej pracy, oprawa - mówi. - To taki lukier na ciastku.

Opis pracy kartografa Leszka Stromskiego jest kolejnym artykułem z cyklu, w którym przedstawimy mieszkańców Trójmiasta wykonujących ciekawe, niecodzienne zawody.

Opinie (36)

  • stare mapy (5)

    ale po co kartograf "pracuje nad stylizacją map na stare"?

    • 11 24

    • Hobbistycznie

      To jest po prostu pasja tego Pana.

      • 18 0

    • z nudów

      • 1 6

    • xxx (1)

      bys chodzil stary do szkoly to bys niezadawal gupich pytan

      • 9 1

      • Jak ty byś chodził do szkoły to:
        - pisałbyś zdania z dużej litery
        - na końcu zdania umieściłbyś kropkę
        - na początku zdania dodałbyś "Jak" żeby nie brzmiało wieśniacko
        - pisze się gŁupich
        - w Polsce piszemy po polsku ( byŚ, ChodziŁ, szkoŁy, byŚ pytaŃ)
        - napisał „nie zadawał” OSOBNO!!!

        Brawo 10 błędów w jednym zdaniu.

        • 4 1

    • wuszu-flaczku, biodegradowalny szybciej, niż norma przewiduje

      Sorry, należysz do grona tych głupszych, zadając takie pytania na tym forum. Praca tego człowieka przynosi znamienne rezultaty na każdy dzień, a to, czym się przy okazji zajmuje, strasznie się kłóci z twoim stereotypem piwa wieczorem. Ty się nie dość, że nie znasz, to jeszcze szukasz wsparcia wśród dyletantów.

      • 1 0

  • no super Lechu, super

    szukaj dalej

    • 24 2

  • Przyznam, że te trójwymiarowe obrazy wraków wyglądają zacnie :) (3)

    Nie wiedziałem, że jest możliwe aż tak dokładne odwzorowanie czegoś co jest pokryte mułem i leży kilkadziesiąt lub kilkaset metrów pod wodą.

    • 25 4

    • Na dnie Bałtyku jest piasek a nie muł, to nie jezioro :) (1)

      Czasem zbiera się trochę osadów na wrakach, na ogół wisi na nich dużo sieci rybackich.

      • 3 0

      • Dobrze wiedzieć.

        Pozdro :)

        • 0 0

    • gdzie kilkaset??? heheheh w naszej zatoce?

      • 0 3

  • wow, stary, Jesteś Hardkorem

    szacun 4U

    • 34 2

  • HE HE

    chyba znam z widzenia tego pana.

    • 5 1

  • Ładna mapa i szczegółowe te obrazy (2)

    Ja bym z chęcią jeszcze o echosondach poczytał - o różnych modelach sprzętu i ich działaniu.

    • 10 0

    • najlepsze echosondy robi się z nietoperzy -trzeba tylko zbudować dla nich klatkę-batyskaf i odpowiednio wytresować-ale to potrafią tylko Niemcy

      • 2 0

    • google Twoim przyjacielem :)

      Galeria ładnych obrazków wraków i nie tylko z sonaru bocznego:
      http://www.l-3klein.com/image_gallery/image_gallery.html

      • 0 0

  • Po co ten facet to robi jak Niemcy już dawno temu to zrobili? (2)

    • 2 14

    • Bo on to robi lepiej.

      Jak niemiaszki to robiły to minęło "kilka" lat. Teraz gość robi dość dokładne mapy stylizując je na dawne.

      • 6 0

    • Wystarczyło przeczytać i pomyśleć

      1. bo linia brzegowa się zmienia (z tekstu)
      2. bo woda może nanosić, przenosić itp. różne przedmioty itp.
      3. bo teraz jest możliwość dokonania dokładniejszych pomiarów
      4. bo Niemcy po sporządzeniu tych map zatopili dużą ilość np.: beczek ze środkami bojowymi
      5. bo coraz większe jednostki poruszają się po Bałtyku

      ...

      • 12 0

  • nieprawidłowa pozycja przy komputerze! (1)

    Panie Leszku za kilka lat Panu kręgosłup wysiądzie!

    • 19 1

    • Za ile?

      Bo ja tak kuz 40 lat siedze

      • 0 0

  • YEAH

    • 1 0

  • To pozycja pt: (1)

    Usiadz pan na moment tak jakby pan pracowal!
    Waldek, co sadzisz powinien zdjac katane? Nie?
    O.K., Waldek, to rob zdjecia!
    Leszek teraz sie nie ruszaj! Tak trzymac!

    • 4 5

    • wg mnie on nie siedzi

      tylko klęczy :)
      strasznie wysoko ma ręce uniesione

      • 0 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane