Fakty i opinie

stat

Z kamerą w gdańskim kapitanacie portu

Najnowszy artukuł na ten temat

Z kamerą w gdyńskim centrum monitoringu wizyjnego

Dziennie obsługują około 20 statków, również tych największych na świecie. Pracują 12 godzin dziennie a wiedzę o branży morskiej mają w małym palcu. Poznajcie oficerów dyżurnych kapitanatu portu i ich specyfikę pracy.



Czy praca oficera dyżurnego jest według ciebie ciekawa?

nie, do portu wpływa niewiele statków 11%
raczej nie, ale może to rekompensować wysoka pensja 15%
raczej tak, każdego dnia dzieje się coś nowego 44%
tak, to przyjemna praca 30%
zakończona Łącznie głosów: 240
W Polsce Kapitanaty portów znajdują się w: Gdańsku, Gdyni, Helu, Władysławowie, Łebie, Ustce, Darłowie, Kołobrzegu, Trzebieży, Świnoujściu, Dziwnowie, Szczecinie, Elblągu. Kapitanat Portu Północnego przynależy do urzędu morskiego i sprawuje władzę nad ruchem statków znajdujących się w akwatorium portowym (wewnętrzna część powierzchni wodnej portu lub przystani) w przyległym akwenie.

Gdański kapitanat portu północnego mieści się przy ul. Witolda Poinca 1 zobacz na mapie Gdańska. Budynek posiada 11 pięter i budową przypomina wieżę kontroli lotów z gdańskiego lotniska. W całym kapitanacie pracuje kilkadziesiąt osób, ale na ostatnim piętrze budynku znajduje się miejsce pracy oficerów dyżurnych. Są to osoby, które kierują ruchem w porcie. To właśnie pracy oficerów dyżurnych postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej.

Czytaj także: Z kamerą w wieży kontroli lotów.

Oficer dyżurny i praca w kapitanacie portu

Wieża kapitanatu portu północnego jest czynna 24 godz. na dobę. Oficerowie pracują w systemie dwuzmianowym w godz. 7-19 i 19-7.

- Zmieniamy się o godz. 7 rano, koledzy kończą po nocy zmianę i przekazują nam aktualną sytuację w porcie. Jaki jest ruch i na jakie rzeczy trzeba zwrócić uwagę. My robimy sobie "résumé"(krótkie zwięzłe streszczenie), co nas będzie czekało danego dnia i jaki jest spodziewany ruch statków w porcie - mówi Tomasz Skabowski Oficer portu.
Jakie informacje musi podać przypływający statek

Do gdańskiego portu statek nie może wejść ani wyjść bez zgody kapitanatu portu, a dziennie przypływa i wypływa ich około 20. Wyjątkiem są holowniki i statki pilotujące większe jednostki wpływające do portu. Statek 24 godziny przed przybyciem do docelowego portu powinien przekazać kapitanowi portu informacje dotyczące m.in. identyfikacji statku, portu przeznaczenia, przewidywalnego czasu przybycia do portu przeznaczenia i przewidywalnego czasu wyjścia z portu oraz liczby wszystkich osób na pokładzie. Jeżeli podróż trwa krócej niż 24 godziny, to statek musi podać takie informacje najpóźniej w momencie, gdy opuszcza poprzedni port.

Około dwóch godzin przed przybyciem do portu, statek za pomocą systemu radiowego UKF (Kanał 14) łączy się z wieżą, a mianowicie z oficerem dyżurnym i podaje następujące informacje:

  • nazwę statku, sygnał wywoławczy oraz numer IMO
  • długość całkowitą statku, szerokość oraz zanurzenie
  • tonaż statku zgodnie z Międzynarodowym Świadectwem Pomiarowym Londyn 69 (International Tonnage Certificate 69)
  • rodzaj i ilość ładunku, w tym ładunki niebezpieczne, zanieczyszczające
  • upoważnionego agenta
  • ostatni port zawinięcia.

Kapitan lub kierownik statku powinien niezwłocznie po przybyciu statku do portu złożyć pisemne zgłoszenie statku w kapitanacie portu oraz informacje o ładunkach niebezpiecznych czy zanieczyszczających.

Zobacz granice gdańskiego portu PDF

- Ruch statków realizujemy zgodnie z planem. W porozumieniu ze stacją pilotów i innymi służbami, które odpowiadają za bezpieczeństwo w porcie i za obsługę statków m.in. Wydział Usług Żeglugowych, który dysponuje holownikami. Są one konieczne do obsługi statków. Współpracujemy również ze strażą graniczną i służbą celną - mówi Tomasz Skabowski.
Statki wpływające do portu powinny poruszać się z prędkością nie większą niż 7 węzłów na redzie (obszar znajdujący się przed wejściem do portu morskiego, z wyznaczonymi torami wodnymi). Natomiast w Kanale portowym ta prędkość spada do 6 węzłów dla statków o długości powyżej 50 m i i zanurzeniu większym niż 3 m. Zespoły holownicze nie mogą przekraczać 4 węzłów. Kapitan portu może pozwolić na większą prędkość tylko w przypadku gdy jest to konieczne dla wykonania prawidłowych manewrów.

Zaawansowane systemy komputerowe to podstawa

Oficerowie kapitanatu wspomagani są wieloma zaawansowanymi systemami komputerowymi.
Wieża Kapitanatu pracuje na systemach VTS (Vessel Traffic Service) - jest to system kontroli ruchu statków w portach na całym świecie. W skład systemu VTS wchodzą m.in. Centrum kontroli, system obserwacji oraz łączność.

- Jesteśmy ośrodkiem koordynującym wiele spraw. Pogodzić niektóre interesy jest czasami trudno. Jest wielu użytkowników portu i każdy chciałby mieć obsłużony statek w pierwszej kolejności, ale nie ma takiej możliwości bardzo często ze względu na to, że kanał portowy może przyjąć jednorazowo jeden większy statek. Zgranie tego wszystkiego, żeby to sprawnie poszło, może być najtrudniejsze w naszej pracy - kończy Tomasz Skabowski.
Do pracy w kapitanacie portu nie ma aż tak wielu chętnych jak do pracy w wieży kontroli lotów. Jednak najwięcej osób przychodzi prosto z "morza" - są to głównie osoby, które pracowały wiele lat na statkach i najczęściej ze względów rodzinnych chcieliby być na lądzie i nadal pracować w branży morskiej.

Opinie (24)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.