• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnia się budowa zaplecza dla pendolino w Gdyni

Maciej Naskręt
23 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Stacja postojowa PKP Intercity w Gdyni. Stacja postojowa PKP Intercity w Gdyni.

W wrześniu 2014 r. PKP Intercity ogłosiło przetarg na budowę zaplecza technicznego dla pociągów pendolino w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Szkopuł w tym, że nikt nie był zainteresowany realizacją tej inwestycji. Teraz nie ma pewności, czy takie zaplecze w ogóle powstanie. Na jego projekt wydano 700 tys. zł.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

14 grudnia na tory z Gdyni do Warszawy wyjechał pierwszy skład pociągu pendolino serii ED-250. Od czasu uruchomienia nowego połączenia, pociągami tego typu przejechało ok. 150 tys. osób, co daje 50-procentowe obłożenie na każdy z nowych składów. W sumie do dyspozycji pasażerów z Trójmiasta w ciągu dnia jest pięć pociągów do Warszawy, z czego cztery z nich jadą dalej - do Krakowa.

Problem w tym, że pociąg pendolino wciąż nie ma zapewnionej infrastruktury umożliwiającej "nocowanie" składu w Trójmieście. PKP Intercity jeszcze nie uruchomiło na swoim terenie w Gdyni odpowiedniego zaplecza, gdzie można by serwisować składy po podróży - sprzątać, uzupełniać płyny eksploatacyjne, czy też zaopatrzyć wagon restauracyjny Wars.

Jak na razie Intercity serwisuje składy pendolino w Trójmieście na zapleczu innego przewoźnika.

- Do czasu przygotowania docelowej stacji dla składów Express InterCity Premium w Gdyni, pociągi są przygotowywane do drogi na zapleczu trójmiejskiej SKM-ki. Oznacza to, że pociągi są tam m.in. sprzątane, wodowane, zaopatrywane we wsad gastronomiczny - wyjaśnia Beata Czemerajda z biura prasowego spółki PKP Intercity.

Pociąg Pendolino PKP Intercity w Gdyni. Pociąg Pendolino PKP Intercity w Gdyni.
Nadmieńmy, że głównym centrum serwisowym, w którym wszystkie pociągi przechodzą obowiązkowe przeglądy techniczne, są diagnozowane i gdzie naprawiane są ewentualne usterki - znajduje się w Warszawie.

Na projekt przebudowy stacji końcowej w Grabówku do tej pory wydano ponad 700 tys. Po tym, jak nikt nie był zainteresowany udziałem w pierwszym przetargu na budowę, nie ma pewności, czy zostanie ogłoszony kolejny przetarg. Może się więc okazać, że pendolino na terenach SKM zagości na dłużej.

- Rozważamy różne opcje. Sprawdzamy, która z nich będzie najefektywniejsza - mówi Czemerajda.

Na stacji postojowej przewidziano przygotowanie odgrodzonego zaplecza - trzech bocznic, przy których pojawią się urządzenia do serwisowania pendolino. W sumie do zbudowania jest półtora kilometra pojedynczego toru i kilkanaście rozjazdów. Dodatkowo ma się tam pojawić system sterowania ruchem kolejowym.

W tym celu należy rozebrać część istniejącej infrastruktury przy lokomotywowniach PKP Intercity. Podkreślmy, że inwestycja nie obejmuje wyburzenia unikatowej wieży służącej w czasach świetności parowozów do napełniania węglem, nawadniania i odpopielania ówczesnych lokomotyw. Obiekt znajduje się tuż przy ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (146) 4 zablokowane

  • Cały ten projekt Pendolino w Polsce to kompletna porażka rządu PO. (48)

    Przepłacone i nieopłacalne, z niewielkimi korzyściami dla ludzi, za to dla nich pewnie tak...

    Mogli wybrać tańsze i lepsze polskie ale pewnie nie dawali tyle kasy bokiem?

    • 173 122

    • jeden post a tyle kłamstw (37)

      - nieprzepłacone, bo wybrane jako jedna z najtańszych ofert
      - opłacalność gwarantuje zapełnienie na poziomie 40 %; dane mówią o 44% zapełnieniu za ostatni miesiąc
      - korzyści dla ludzi? w 6h możesz przejechać z Gdyni do Krakowa (a będzie 5:30)
      - nie mogli wybrać tańszych i lepszych polskich bo po prostu nie ma czegoś takiego a tym badziej nie było 8 lat temu, do dzisiaj jeden z polskich producentów nie przedstawił nawet prototypu (a w grudniu ma wyjechać 20 sztuk pojazdów z jego fabryki)

      • 61 47

      • (3)

        Gdyby nasz rząd był rząd był rządem...
        U nas główna sprawa to kto jest pedałem, fakt, nie toleruje ich, są odmieńcami, ale nie jest to sprawa dla rządu.
        Tymczasem oni gadają o bzdurach, media przedstawiają nam zdarzenia z Sosnowca, a naród wszystko łyka, a jedyny temat do rozmowy to "o nie, mała madzia nie żyje", trudno. A rząd sobie w tym czasie wprowadzi coś aby udupić nas, nasze firmy, was, wasze firmy i wszystko co polskie, a najlepiej żeby niemiec wykupił, będzie z głowy, a się jeszcze podatek zniesie dla niego. A i zaprośmy całą ukraine do siebie, dajmy im to czego polskie rodzinny nigdy nie otrzymają, tak jest!, III RP!
        Ok, wstęp napisany.
        Gdyby nasza kochana władza interesowała się naprawde swoim krajem, to przykładowo Pesa chętnie by zmieniła linie montażowe, ale jak mają z tego tytułu być wyśmiewanym, mięc problemy finansowe, bo przecież po przetargach za najniższą stawkę urzędy wszystkie nałożyły by miliard podatków na Pese, bo to polska firma a nie NIEMIECKA.

        Ale co chcieć w kraju gdzie każdy bogaty nietrzeźwy kierowca jest niepełnosprytny i nie przysługuje mu kara za zabicie 2 osób, albo wjazd w wejście stacji metra.
        Jak jest niepoczytalny to do zakładu, anie na ulice.
        CHORY KRAJ CHORZY LUDZIE.
        Dziękuje.

        • 23 19

        • Dawno ...

          nie czytałem tak mądrego wpisu na trój-miasto.pl!
          Szacun!

          • 0 0

        • Emigruj. Europa stoi otworem. Tylko się nie zdziw... (1)

          • 12 23

          • stoi otworem

            ale sam wiesz, czym ten otwór pachnie

            • 5 0

      • leming ty wazeliniarzu te swoje bzdury to mozesz tylko takim jak ty wmawiac (10)

        Pseudolino jest znane i wielokrotnie karane za wręczanie łapówek przy kontraktach!!i Tym razem zapewne było identycznie!! Najlepszym przykładem leming jest to ze PKP teraz zamówiło pociagi u Polskiego producenta które beda kilkarzy tańsze a beda kursowac z identyczną predkoscią!!

        • 11 5

        • jakie pseudolino kretynie? (2)

          Alstom energetyka dostał po łapach za łapówki. To fakt. Ale wcale się nie dziwię, że w intratny rynek HVDC weszli na lewo. Naganne moralnie, za to skuteczne - rynek był zdominowany właściwie przez dwie firmy (Siemens i ABB). Natomiast nie musieli płacić ani grosza za przetargi na pociągi - w końcu są europejskim liderem w produkcji składów wysokiej prędkości. Zrozum, że za dwa lata te pociągi pojadą z prędkościami wyższymi, niż jakikolwiek polski pociąg przez najbliższe 10 lat (tyle wynosi cykl badawczo-rozwojowy pojazdu szynowego). Zrozum też, że to twój prezes postawił na szefa PKP IC kolesia, który tak bardzo chciał mieć Pendolino. Tego samego, który bardzo teraz tę inwestycję opluwa - bo to nie jego nazwisko jest na umowie.

          • 5 5

          • (1)

            (...) mam serdecznie gdzieś twoje obiecanki za parę lat to wiesz co będzie nie wiadomo czy z takimi debilami u władzy i tępym klakierstwem jak ty czy cokolwiek z tego kraju będzie

            • 4 3

            • za parę lat?

              to chyba wasze motto. "za parę lat to kto inny będzie się tłumaczył"

              • 1 0

        • Co tu minusujesz życiowa pisowska fajtłapo uwagi o pisowni. (1)

          • 1 2

          • Minusuje automat z trójmiasta.

            • 0 0

        • Co za bzdety opowiadasz pisiorku. I w ogóle pociąg ukarano ? Mam głosować

          na PiS, to znaczy takich jak ty ? Nieuków i ignorantów jak kiedyś mieli komuniści ?

          • 2 2

        • przy okazji - odmieniaj

          mianownik: leming
          wolacz: lemingu!

          Warto tu tez przypomniec, ze zwrot tez zostal wymyslony i propagowany przez Adama Hofmana. Powtarzac go wskazujesz kto jest twoim intelektualnym guru.

          • 4 2

        • wiele oszczerstw, wiele jadu

          konkretow i zrodel brak.

          Przedstaw prosze zrodla owego "kilka razy tansze".

          Warto tu takze nadmienic, ze PKP zamowilo 20 skladow Pesy - Dart.

          zrodlo: rynek - kolejowy . pl/52448/jest_umowa_na_darty_dla_pkp_intercity.html

          "Nie wiem, nie rozumiem, ale sie wypowiem. Na pewno zlodzieje. Jak nie zlodzieje, to wtedy mozna dobrze i uczciwie. A zatem wszystkie moje niepowodzenia to moja wina. Opluje jeszcze".

          • 3 2

        • Naucz się poprawnej odmiany rzeczownika "leming" przez przypadki, oraz pisowni "nie" z czasownikami. Nie kalecz języka!

          • 3 3

        • I nadal będą wyglądać jak z poprzedniej epoki...

          • 0 1

      • to co kupili niedawno Niemcy? (20)

        nie wybrali najtańszej oferty
        jak bedzie te 5.30h to pogadamy, druga Irlandia tez miała być ;)

        na razie zwykle ekspresy szybciej jadą do stolicy i to fakt z rozkładu PKP

        • 51 39

        • Jadą w tym samym czasie, bo do grudnia mają tą samą prędkość maksymalną (9)

          W miarę uruchamiania odcinków na v200 pojawią się różnice w rozkładzie

          • 15 3

          • Różnice ilu minut? 5 czy 10? Z całej trasy tylko 1/3 torów nadaje się do jazdy 200 km/h . (8)

            • 12 3

            • (7)

              Cala trasa z Gdańska do Warszawy ma być pod 200 oraz 250 na CMK. Żaden polski producent do dzisiaj nie wyprodukował pociągu zdolnego tyle jechać

              • 15 6

              • (4)

                g.. prawda te pokręcone tory między Iława i Działdowem na 200 km/h?To dlaczego w czasie trwającej 8 lat modernizacji wartej masę mld zł nie zrobiono tego?W granicach Gdańska nie będzie żadnego 200 km/h gdzie są wiadukty zamiast przejazdów kolejowych gdzie samochody czekają po 45 minut by przejechać chociaż nic nie jedzie?

                • 4 3

              • To są przejazdy czy wiadukty ? Przy wiaduktach samochody czekają (2)

                45 minut na przejazd ? Coś ci się pokręciło i to mocno.

                • 3 1

              • (1)

                W Gdańsku debile bo inaczej tych "projektantów" nazwać nie można zostawili normalny przejazd kolejowy na Oruni było głośno na cały kraj że zamykają go na pół godziny przed przejazdem pociągu

                • 0 2

              • Guzik prawda,stoi się 5-10 minut

                • 2 0

              • I jakie pokręcone tory ? Modernizacja była potrzebna - już zaraz po 2000

                roku pociągi na paru odcinkach między Nasielskiem a Warszawą jechały max. ok. 60 km/h. I nie tylko tu.

                • 2 0

              • żaden nie daje takich łapów jak alstom ot i cała tajemnica wszak sk..syn nowak mówił przy wódce że na PKP 30 baniek to kieszonkowe od 100 tłuste misie zaczynają rozmowę o finansach i umowach

                • 4 3

              • chyba nie cala, ale spora czesc

                • 2 1

        • to pokaż ten rozkład (5)

          • 26 12

          • (4)

            "Neptun" jedzie dwie minuty krócej. UAU!

            • 26 4

            • a na ilu stacjach sie zatrzymuje? (1)

              • 3 1

              • Na "tylu samu".

                • 1 1

            • a jest starym komunistycznym pociągiem...

              • 5 3

            • Najszybsze sa pociągi z Włoszczowej do Wolski

              • 10 12

        • (1)

          6 godzin jest ok., a czy będzie 5:30 to nie ma aż takiego wielkiego znaczenia bo i tak nie jest nie źle.
          Do Warszawy kursuje jak zakładano więc i do Krakowa będzie planowo.

          • 5 0

          • ale do Krakowa juz jest.

            • 2 1

        • Niemcy wybrali Newagi ale do regionalnej kolei (1)

          Czyli coś podobnego do naszego Inter Regio lub PKM.
          Zapytaj się Niemców czy Newag także by wybrali na trasy dalekobierzne :P.

          • 13 2

          • myślę, że na dalekobieRZne to raczej wybraliby prom kosmiczny

            • 5 2

      • to co napisałeś to jest właśnie "urzędnicza" propaganda i mentalność - o tym projekcie wiesz tyle co wyczytałeś w mediach

        porównaj Pendolino do "zwykłego skladu IC" jadącego tą samą trasą i wtedy mów o kłamstwach, korzyściach i różnicach

        • 9 7

    • (4)

      Za kilka lat Pendolino lepiej się sprawdzi niż obecnie. Nie uważam aż tak zdecydowanie jak ty, że są nieopłacalne.

      • 10 7

      • Ta bez wahadelka szybciej nie pojedzie (3)

        • 2 2

        • (2)

          Pojedzie 200 km/h,obecnie max. 160. Wahadełko zbędne. Po prostu nie przewidziano w PL powyżej 200

          • 1 1

          • (1)

            Bez wahadełka na zakrętach ten skład EN250 błędnie zwany Pędolino nigdy nie przekroczy 100km/h a w rzeczywistości to będzie 80km/h a miejscami 40 km/h np w okolicy Tczewa i Malborka. W Polsce kupiono za cenę Pędolino zwykły skład zespolony jedynie produkowany przez tego samego producenta ale nie będący tym samym uzasadniającym jego cenę rozwiązaniem technicznym. Tak więc jeśli chce się pojechać Pędolino to poza granicami Polski.

            • 0 1

            • wychylne pudło sprawdza się na łagodnych zakrętach

              na proste trasy nie jest potrzebne, a na ciasnych łukach daje 10km/h zysku. Ma więc sens na trasach, w których z łuku przechodzi się w łuk, a nie na "długich prostych"

              • 0 0

    • (3)

      szczekaczka prezesa wolskęzbawa pracuje :) powtarzając w kółko te same kłamstwa. na szczęście ktoś powyżej je dementuje, więc mnie pozostaje swą wypowiedź zakończyć.

      • 24 17

      • leming wychodzi z załozenia ze jak bedzie wkórlko te same kłastwa powtarzac to stanie sie prawdą (2)

        ale ty leming i tobie podobne prawdy nie zagłuszysz bo ona zawsze wypłynie na wierzch

        • 5 3

        • Naucz się poprawnej odmiany rzeczownika "leming" przez przypadki, oraz pisowni "nie" z czasownikami. Nie kalecz języka!

          • 1 1

        • leming leminga lemingiem nazywa

          co następne? wormsy?

          • 2 2

    • historia pendolino w pl

      Jest chyba ciut dłuższa niż rządy PO. Zdaje się, że podpada nawet i pod rządy SLD, a może i AWS. Ale na pewno ma więcej niż 10 lat.

      • 26 7

  • Hmm (6)

    Kilka razy Pendolino widziałem zaparkowane w zajezdni SKM.

    SKM Trójmiasto:

    PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
    81-002 Gdynia, ul. Morska 350A

    Sąd Rejestrowy Gdańsk - Północ w Gdańsku, KRS: 0000076705
    Kapitał zakładowy: 136 905 500,00 zł

    ------

    W czym problem aby ludzie od SKM serwisowali Pendolino? SKM ma nawet ogromne miejsce gdzie można zaparkować takie cudo :) Już za halą SKM a bliżej Janowa jest miejsce gdzie można zaparkować ;)

    Pewnie chodzi o.... kasę :D a dokładniej jakieś układy. Ktoś komuś nie dał albo nie poinformował :P

    • 31 3

    • Podwykonawca jest droższy od własnego zaplecza (2)

      A do Cisowy też trzeba dojechać, zapłacić za energię i dostęp do torów. Niby nie jest to bardzo daleko, ale w skali roku uzbiera się solidna kwota. Przewoźnik uruchamiając połączenie komercyjne jakim jest Pendolino, liczy każdy grosz, więc inwestując we własne zaplecze, wie co robi.

      • 3 1

      • (1)

        Nie zawsze, utrzymywanie calej infarstruktury tylko dla skladów pendolino moze być droższe

        • 2 0

        • ta infrastruktura przyda się też dla innych EZT kupowanych przez PKP IC

          • 1 0

    • SKM serwisuje Pendolino ???? NIe rozśmieszajcie mnie.

      Oni nie wiedzą jak serwisować pociągi SKM Warszawa, na co wygrali przetarg a co dopiero Pendolino. Poza tym Pendolino JEST SERWISOWANE NA TERENIE SKM a nie PRZEZ SKM - a to spora różnica.

      • 2 4

    • Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze.

      • 1 0

    • Wszystko zalezy od tego ile kasy skm chce za takie serwisowanie :-)

      • 3 2

  • Te 700 mln PRZEŻARTE, poTRACONE, a winnych NIE MA!!! Pewnie z n o w u na

    łapówki się rozeszły...A ta "ciamarajda" dalej 'zarządza' jak widać!

    • 1 0

  • Może jestem staroświecki (9)

    Wolę pociągi z przedziałami, zwłaszcza w dobie gadania bez krępacji przez komórki w środkach lokomocji. Ciekawe ilu rozmów sąsiadów w pociągu bez przedziałów trzeba wysłuchiwać.

    • 58 13

    • wagon z przedziałami czyli tzw. pulman to klasa

      a pociąg bez przedziałów to dziadostwo , byle upchnąć ludzi

      • 0 0

    • też wolę przedziałowe

      Też wolę przedziałowe z kilku względów :
      1. więcej miejsca
      2. bagaż przy mnie
      3. lustro
      4. większa intymność
      5. siedzienie przy oknie a nie przy ściance
      6. 100 pasażerów z wagonu nie przechodzi nieustannie obok mnie do kibla czy warsu
      7. można się spokojnie zdrzemnąć

      • 6 0

    • do T

      widzisz kolego istnieje "cuś" takiego jak zagłuszacz gsm można to kupić za niewielkie pieniądze w serwisie alle... .W promieniu 10 metrów nikt nie ma zasięgu w żadnej sieci a nikt nie będzie przeszukiwał pasażerów czy ma takie ustrojstwo(wystarczy dyskretnie to włączyć i schować do torby i po kłopocie}. generalnie to tylko sugestia aha i nie piszcie o telef alarmowych bo w sąsiednim wagonie będzie zasięg

      • 2 0

    • Skoro jestes ciekaw to znaczy, że nie jeździłeś wagonami bezprzedziałowymi

      ale wypowiadasz się bo 'nie wiem ale się wypowiem'. Ja osobiście wolę wagony bezprzedziałowe... lepsza wentylacja... nikt nie zamyka mnie w ciasnym pokoiku z gromadką hałasujących dzieci i panienką zdejmującą buty i kładącą swoje przepięknie pachnące stopy obok mnie. Osobiście uważam że też jest bezpieczniej i nikt sie na mnie nie gapi przez parę godzin.

      • 4 3

    • pociąg tak zasuwa, że są problemy z zasięgiem w telach (1)

      więc i cisza wymuszona...

      • 15 0

      • Błędna diagnoza.

        Mały zasięg komórkowy nie jest powodowany prędkością bo ta póki co nie jest jakaś ogromna -samochody na autostradach jeżdżą z podobną prędkością i problemów nie mają. Kiepski zasięg wynika z budowy pudeł wagonów tłumiących sygnał.

        • 9 0

    • No fakt (1)

      W przedziale nikt przecież nie ma komórki.

      • 10 3

      • przy 50% obłożeniu są szanse, że tylko Ty i rodzina lub kumple

        jechaliby danych przedziałem

        • 6 0

    • najlepiej założyc słuchawki i słuchać radia, mp3 albo audioksiążek i wtedy se mogą gadać

      • 2 2

  • Problem by nie istniał, gdyby PKP nie podzielono na 1001 idiotycznych firm. Każda z własnym kierownictwem, administracją (1)

    budynkami, INFRASTRUKTURĄ techniczną..... W NORMALNYM kraju kolej powinna pozostawać pod JEDNYM, JEDYNYM kierownictwem najlepiej JEDNOOSOBOWYM !!! Wtedy bazę SKM wystarczyło by rozbudować i byłoby i szybciej i taniej.....Bo kolej jest jak ARMIA. Ma być JEDNO dowództwo !!! I JEDEN CEL (w wojsku i na kolei wykonać ZADANIE). Zadaniem kolei jest przewieźć jak największą ilość ludzi (oczywiście tam, gdzie ludzie chcą, a nie tam gdzie kolej chce ich wozić...). Proste, prawda ? Szkoda tylko,że polityką zajmują się tylko idioci. I komedianci...

    • 6 0

    • UK, USA to nienormalne kraje? Jeden zarząd to był w ministerstwie kolei w Chinach, poczytaj o korupcji tamże.

      • 0 0

  • Żenada (4)

    700tys. zł za projekt, który nie wiadomo czy zostanie zrealizowany! Niezły wałek ktoś zrobił! Normalnie nie wierzę, wyobrażacie sobie, że trwonicie taką kasę prowadząc własny biznes! Pasażerowie to w cenie biletów odrobią!

    • 44 7

    • (2)

      Z drugiej strony lepiej sie wycofac ze strata 700 tys niz brnac na sile dalej i wtopic kolejne kilka/kilkanascie/kilkadziesiat milionow. Przelicza sobie - jak bedzie sie im oplacali to zbuduja, jak nie to nie.

      • 2 0

      • (1)

        jak mówił nowak na PKP 30 baniek to drobne.Co tam zrobić system zabezpieczania danych nie za 500 tysięcy a za 20 mln więcej kasy do przekręcenia

        • 1 1

        • Ja ze szwagrem bym to zrobił za pół litra

          • 0 0

    • Wybraliście w wyborach złodziei to was okradają

      czego nie rozumiecie?

      • 1 1

  • Nie było chętnych? (2)

    • 26 4

    • (1)

      też nie dowierzam
      chyba, że ich nie miało być
      to by bardziej pasowało w tym grajdole

      • 6 1

      • może zapomnieli ogłosic przetarg

        • 3 1

  • Kiedyś było jedno PKP i nie było mowy o obiektach "innego przewoźnika".No tak ale gdzie by dziś pracowali prezesi firmy odpowiedzialnej za zegary na dworcach albo prezesi firmy od drzwi wejściowych na dworzec.Podział PKP to był największy wał 20 wieku.

    • 5 0

  • pendolino (1)

    Pendolino ,Srendolino,pitolino....
    tyle Wam powiem w temacie

    • 4 3

    • Edek - o pseudonimie "Sredek"

      • 0 0

  • pseudolino żenady ciag dalszy dla przypomnienia na kazdy skład jest tylko 10 biletów po 50 zł (2)

    reszta po 170 zł

    • 6 3

    • Kolejny pisiorek o złej woli się odezwał ?

      • 0 3

    • Wierutne kłamstwo. Są bilety w cenach pomiędzy 49 (promocyjna), a 150 (do Warszawy w dniu wyjazdu)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane