• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja w Gdyni razem przeciwko korkom

Michał Sielski
19 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"

- Władze Gdyni niczego się nie nauczyły na swoich błędach i ponownie zostały zaskoczone korkami podczas remontu - mówią radni gdyńskiej opozycji i przedstawiają rozwiązania dla permanentnie zakorkowanych w ostatnich dniach dojazdów na północ Gdyni. Swoje pomysły mają też rowerzyści, którzy przypominają o konieczności budowy drogi rowerowej z Obłuża do centrum.



Jak rozwiązać problem korków na północy Gdyni?

O korkach, które spowodował kolejny już remont starszej części Estakady Kwiatkowskiego, piszemy od dwóch tygodni. Władze miasta po raz kolejny zostały nimi zaskoczone i właśnie o to największe pretensje ma gdyńska opozycja, która pierwszy raz w historii zwarła szeregi i postanowiła zaprotestować przeciwko polityce transportowej miasta. Apel, który został wysłany do prezydenta Wojciecha Szczurka, podpisali przedstawiciele PiS, PO, Kukiz '15, SLD i innych organizacji.

Mamy Tristar? Róbmy symulację korków przed remontami

- Władze chwalą się systemem Tristar, a po raz kolejny nikt nie przewidział korków? Przecież podczas niedawnego remontu ul. Jaskółczej zobacz na mapie Gdyni była identyczna sytuacja. Też skończyło się paraliżem komunikacyjnym części miasta. Dlaczego nikt nie wyciągnął z tego wniosków, nie zrobił symulacji i nie zaplanował jak ulżyć mieszkańcom? Niestety, wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała, która nadzoruje ZDiZ, po raz kolejny zawiodła mieszkańców - mówi Michał Bełbot, gdyński radny Prawa i Sprawiedliwości.
Zobacz więcej: Będzie łatwiej wyjechać z Pustek? Urzędnicy: rozmawiamy o tym

Nie chcemy mostu, jak w San Francisco, ale rozwiązanie z powodzeniem funkcjonujące np. w Świnoujściu, nie przekracza możliwości Gdyni. Kolejka na Kamienną Górę problemów nie rozwiązuje.
Rzeczywiście, pierwszych zmian w ruchu i postawienia dodatkowej sygnalizacji świetlnej doczekaliśmy się kilka dni po zablokowaniu miasta, które skutkowało wielogodzinnymi korkami nie tylko w drodze do północnych dzielnic miasta, ale też w całym centrum i okolicach. W korkach nie stali praktycznie tylko rowerzyści oraz piesi. Ludzie wysiadali więc z autobusów i na piechotę docierali na górny taras Gdyni, pokonując kilka kilometrów znacznie szybciej niż komunikacja publiczna.

Urzędnicy nie omieszkali jednak pochwalić się tym sukcesem na oficjalnej stronie miasta na Facebooku. Za entuzjastyczny wpis o tym, że kilka dni po rozpoczęciu remontu opóźnienia autobusów sięgają dzięki zmianom "jedynie" 20 minut, na władze miasta posypały się jednak głównie ironiczne i złośliwe komentarze.

Jeden z memów, jakie pojawiły się w internecie po ostatnich utrudnieniach na gdyńskich drogach. Jeden z memów, jakie pojawiły się w internecie po ostatnich utrudnieniach na gdyńskich drogach.

SKM na Obłuże konieczna, a może też promy?

Poszukiwane są jednak rozwiązania, które pomogą uniknąć takich wydarzeń w przyszłości. Kolejnym pomysłem, nie nowym, jest uruchomienie linii kolejowej na Obłuże. Wbrew pozorom, nie trzeba w związku z tym ponosić wielkich kosztów, bo szlak komunikacyjny, wiodący w stronę lotniska Gdynia-Kosakowo cały czas istnieje.

Czytaj więcej: Nie budujmy kolei na Obłuże. Ona już tam jest

Radni apelują też o prowadzenie remontów także w godzinach nocnych, co skróci czas zamknięcia drogi oraz niedogodności dla mieszkańców. Pojawił się również pomysł, by na Obłuże kursował prom z centrum Gdyni.

- Nie chcemy przecież mostu jak w San Francisco, ale rozwiązanie z powodzeniem funkcjonujące np. w Świnoujściu nie przekracza przecież możliwości miasta Gdyni. Ale tego trzeba chcieć, mieć wizję, pomysły i determinację. Kolejka na Kamienną Górę nie rozwiązuje komunikacyjnych problemów mieszkańców miasta - podkreśla Mirosława Król, radna Platformy Obywatelskiej.
Rowerzyści: zbudujcie nam drogę, a nie będziemy tworzyć korków

Swoje pomysły mają też przedstawiciele rowerzystów, którzy przypominają, że dogodnego dojazdu z północy do centrum - mimo wybudowania Estakady Rowerowej - wciąż w Gdyni nie ma. A możliwości są.

- Miasto musi podjąć wysiłek inwestycyjny, by stworzyć mieszkańcom północy realną alternatywę dla samochodu. Między Śródmieściem a Obłużem nie ma żadnych większych podjazdów, nie licząc fragmentów przed wiaduktami. Odległość z dworca PKP do przystanku "Obłuże Centrum" to 5 km - tyle samo, co do Orłowa. 25 minut jazdy spokojnym tempem. Oprócz słusznego postulatu budowy odnogi PKM/SKM do Oksywia, upominamy się o możliwość sprawnego i bezpiecznego przejazdu rowerem dla 50 tys. mieszkańców dzielnic północnych - apeluje Kajetan Lewandowski za Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia im. Tomasza Milewskiego.
Rowerowi aktywiści przekonują, że konieczne jest wybudowanie bezpiecznego połączenia między ul. Janka Wiśniewskiego a dworcem PKP oraz dojazdu dla rowerzystów do ul. Morskiej.

Opinie (443) 1 zablokowana

  • Trójmiasto.pl stało się portalem antysamochodowym, portalem rowerzystów i ped**arzy (1)

    Którzy zapomnieli, że bez motoryzacji świat nie wyglądałby dziś tak, jak wygląda. Byśmy mieli 19 wiek. Słyszycie tylko, jak samochody szkodzą, spełniając nawet tylko Euro2, ale nie pomyśleliście o ile cywilizacja poszła do przodu dzięki motoryzacji.

    • 1 10

    • każde lekarstwo stosowane w nadmiarze może zaszkodzić twojemu życiu i zdrowiu

      Jeśli nie dostrzegasz ujemnych stron motoryzacji, to kup sobie okulary lub udaj się do psychologa.

      Myślenie, że rozbudowa infrastruktury miejskiej tworzona z myślą wyłącznie o poruszaniu się po nim samochodem jest dobrym kierunkiem rozwoju miasta świadczy o ograniczonej zdolności do refleksji.

      Amerykanie to robili i teraz budzą się z ręką w nocniku: przypadki nadwagi i otyłości wśród dzieci i skala tego problemu wśród wszystkich grup wiekowych; brak środków na utrzymanie istniejącej - przewymiarowanej infrastruktury drogowej; niższa przewidywana długość życia obecnego pokolenia Amerykanów niż poprzedniego pokolenia - to wszystko skłania do reorientacji polityki tworzenia infrastruktury miejskiej w wielu miastach USA.

      U nas nie ma potrzeby kosztownego wchodzenia w tę ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju: lepiej szukać dróg wyjścia z niej niż tkwienie w stuporze antyrowerowym czy antykolejowym.

      • 2 0

  • w sondzie brakuje opcji:

    budowa zwodzonej kładki pieszo-rowerowej od ulicy Admirała Wagi do placu Gombrowicza przy Muzeum Emigracji.

    Żaden z proponowanych wariantów nie rozwiąże problemu korków dla tych, którzy nadal będą chcieli podróżować samochodami po takim mieście, jakim jest Gdynia.

    Można myśleć o całej palecie rozwiązań, które mogą ten problem zmniejszyć do znośnego poziomu.

    Propozycje "pro-piesze" i "pro- rowerowe" powinny być poważnie traktowane w debacie publicznej: sama kolej do Gdyni Północ sprawy nie załatwi. Nie ma możliwości zapewnienia przez kolej serwisu drzwi-drzwi.

    Położenie akcentu na rozwój powiązań typu "rower+kolej" i "rower+SKM+ rower publiczny" jest rozwiązaniem z powodzeniem stosowanym w Holandii: kraju z najlepszym na świecie systemem komunikacyjnym.

    Kolejny impuls dla jego rozwoju daje wzrost popularności roweru wspomaganego elektrycznie: na odległości 12 km codziennych dojazdów jak znalazł.

    • 1 3

  • Korki

    Kiedy szanowna Pani Prezydent Gruchała - Spychała zabierze sie do roboty Może przydzielić dobrego konsultanta

    • 5 0

  • Korki

    Wynocha

    • 1 0

  • drogi a kierowcy (2)

    To co sie dzieje w Gdyni to droga do likwidacji ruchu samochodowego w miescie.Na przestrzeni ostatnich lat widac ze rowerzysci zdominowali Prezydenta Szczurka.Zmniejszanie szerokosci jezdni systematycznie o jeden pas dla rowerzystow powoduje w efekcie coraz wieksze korki.Chce przypomniec ze w dalszym ciagu w samochodzie przewozone jest srednio kilka osob i komunikacja odbywa sie przez caly rok w przeciwienstwie do jednej osoby na rowerze przez maj do wrzesnia.Dziekuje Panie Prezydencie za strefe 30 bo to podnioslo przynajmniej srednia szybkosc w.miescie.Buspasy puste co kilkanascie minut przejedzie autobus a jeden pas wylaczony z ruchu.Moze tak jak w USA pozwolic jezdzic tym pasem samochodom z min. 2 lub 3 osobami?

    • 5 5

    • Neurozy sie leczy.

      • 1 3

    • ja bym chcial zeby byl taki pomysl

      ale niestety, lobby i kultura kultu samochodu jest silne w biednych rozwijajacych sie krajach. TO psychologicznie zrozumiale, ze czujesz sie lepszy, bo masz taki awans spoleczny w proownaniu do swoich przodkow

      • 0 0

  • Tylko czy stać SKM na nowe składy, które kursowałyby regularnie na Obłuże? Sam dojeżdżam codziennie do pracy SKM i niestety, ale w porannych i popołudniowych godzinach szczytu jest nieludzki ścisk, nie raz musiałem czekać na następny pociąg, bo czasem są tak pełne, że nie da się wejść

    • 2 0

  • Gdynia XXI w.

    Nijak te zaniedbania z korkami mają się do Europejskich aspiracji włodarzy Gdyni.To pokaz niekompetencji.

    • 4 0

  • Tunel pod torami !!!! I problem z nikna skm na obuze nie jak juz na pogorze dolne dawnym szlakien do kosakowa

    • 3 2

  • Gdynianin (2)

    Wystarczy ze działacze tych opozycyjnych partii będę jeździć komunikacja to korki znikną

    • 1 10

    • Może zacznijmy od Samorządności. Ich jest więcej

      Popierają wszelkie inicjatywy cyklistów, nawet te bez sensu. Niech więc sami przesiądą się na rowery ...

      • 3 0

    • Korki

      Przykład idzie z góry Zabronić urzędnikom radnym samorządnośći i włodarzom tego miasta przjeżdziać do urzędu samochodami

      • 2 0

  • Kierownictwo ZDiZ - do wymiany!

    Kierownictwo ZDiZ to jakaś porażka. Tylko pozorują działania. Nie mają żadnego pomysłu na infrastrukturę drogową. Ich szczytem możliwości było wprowadzenie "strefy" skrzyżowań równorzędnych, co jest ewidentną porażką. Władysława IV normalnie. Świętojańska normalnie. A na Abrahama skrzyżowania równorzędne. Tylko w jakim celu? I strefa "Tempo 30" Przez korki to w większości miasta mamy strefę "Tempo 10". A tam gdzie nie ma korka to tempo 30 jest potrzebne jak ślepemu okulary przeciwsłoneczne i to w nocy. Teoretycznie na odcinku Świętojańskiej (od 10 Lutego do Placu Kaszubskiego) jest strefa Tempo 30 ale nawet komunikacja miejska nawija 60 jeśli nie ma godzin szczytu. Jeszcze raz! ZDiZ do odświeżenia.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane