- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (396 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (50 opinii)
- 4 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Orłowo, czyli pole bitwy orłów
To jedna z tych trójmiejskich dzielnic, której genezę nazwy łatwo odgadnąć. Warto jednak pamiętać, że Orłowo nierozerwalnie związane jest z dwiema sąsiednimi dzielnicami - Redłowem i Kolibkami.
Orłowo nie powstałoby, gdyby nie Kolibki. Ich nazwa nawiązuje do wgłębienia terenu, przypominającego swym kształtem kolebkę, kołyskę. W opowieściach mieszkańców wymieniane są trzy symbole tego miejsca: orzeł na kamieniu granicznym, ustawiony z okazji wyżej opisanej bitwy; lipa, nazwana drzewem wolności, zasadzona przez Witolda Kukowskiego oraz kościółek w Kolibkach.
Kukowski został właścicielem Kolibek w 1919 roku, odzyskując je od Niemców, do których teren ten należał po zaborach. Wcześniej ziemie były w rękach znanych rodów szlacheckich. Pierwszy z nich wybudował tutaj dwór jeszcze w XVI wieku (wtedy wieś już istniała), który pełnił funkcję letniej rezydencji gdańskich rodzin patrycjuszowskich i szlacheckich. Często bywał w nim król Jan III Sobieski z żoną Marysieńką.
Witold Kukowski od momentu przejęcia na własność Kolibek czynił starania o nadanie swojej miejscowości charakteru letniska i kąpieliska. Wybudował w tym celu nową stację kolejową, pocztę, kino i posterunek policji. Z ciągnącej się nieopodal ulicy Orłowskiej uczynił nowoczesną arterię, która prowadziła gości nad morze.
Aby kąpielisko mogło powstać, do obszaru dworskiego Kolibek trzeba było przyłączyć część obszaru dworskiego Redłowa. Do tego doszło w 1928 roku, kiedy część Dolnego Redłowa dołączono do Kolibek - z nich wydzielono teren, który otrzymał nazwę Orłowo. W okresie międzywojennym nad brzegiem morza wybudowano ponad 100 łazienek z kabinami, były także wypożyczalnie leżaków, kajaków i koszy plażowych. W 1934 roku zbudowano molo o długości aż 420 metrów (dzisiejsze liczy sobie "zaledwie" 180 metrów).
Z drapieżnymi ptakami jest związana także Góra Orłów, znajdująca się na szczycie Kępy Redłowskiej, na wysokości 90,8 m n.p.m. Ten fragment nieopatrznie nazwano kiedyś płytą, co utrwaliło się na tyle, że do dziś, mówiąc o tej okolicy, używa się nazwy Płyta Redłowska.
Redłowo ma o wiele starszą historię niż Orłowo - pierwsze wzmianki na jego temat pojawiły się już w XIV wieku. Nim ukształtowała się ostateczna nazwa, tutejsza wieś pojawiała się w dokumentach jako Redlov, Radlow czy Radłowo. Wszystkie pochodziły od radła, narzędzia do orania.
Przy pisaniu artykułu korzystałem z książki "Kolibki, Orłowo, Redłowo, Mały Kack" Kazimierza Małkowskiego.
Pod koniec tygodnia przeczytacie w naszym cyklu o pochodzeniu nazwy Ołowianka.
Opinie (95) 8 zablokowanych
-
2010-01-25 08:08
kolejny fajny artykuł w tej konwencji :-) (5)
pozwala odpoczaąć od adamowiczów, szczurków, ecsów, korków etc :-)
- 193 5
-
2010-01-25 08:50
i pełowskiego bagna
:-)))
- 10 6
-
2010-01-25 09:19
typowy koment na wyłapanie maksa pozytywów ;) (3)
- 11 4
-
2010-01-25 09:31
(2)
a tam odrazu maxa...po prostu mi się podoba. Jak chcesz wyścig o dużo pozytywów to popatrz na temat o zakazie palenia :-)
- 4 0
-
2010-01-25 10:57
albo relacji pozytywnych do negatywnych, o! (1)
- 0 0
-
2010-01-25 11:00
Albo załusz se kąto na fotce ;)
- 3 2
-
2010-01-25 08:08
Historia mojego pierwszego miejsca zamieszkania w Trójmieście :)
Mała ciekawostka: zwiedzając Domek Żeromskiego, jeśli się trafi na jednego z członków Towarzystwa Przyjaciół Orłowa, to zawsze zaczyna od legendy o walce orłów, potem opowiada dalsze dzieje, a dopiero wtedy wspomina o Johannie Adlerze.
- 32 2
-
2010-01-25 08:11
Jedna z najpiękniejszych dzielnic Metropolii Trójmiejskiej (5)
- 81 4
-
2010-01-25 09:21
buahhahahaha (3)
- 1 22
-
2010-01-25 09:33
A co w tym zabawnego? (2)
Rozumiem,nieukończona szkoła podstawowa,mieszkanie z widokiem na podwórko ze śmietnikami uczyniło z pana kretyna,który dorwał się do komputera?
- 18 1
-
2010-01-25 13:21
Widok na podworko ze smietnikami jest raczej czesty. Tk to raczej nie zamaksi sie pozytywow ;)
- 1 6
-
2010-01-26 09:48
buhahahaha
internetowy spec psycholog, i jeszcze wie gdzie mieszkam. Z policji jesteś ??
- 1 1
-
2010-01-26 10:50
jedna z najbardziej zadymionych dzielnic Metropolii Trójmiejskiej!
zimą nie można otworzyć okien, gdyż nad całą dzielnicą oraz sąsiadującym Małym Kackiem unoszą się chmury dymu.Mieszkańcy tej 'pięknej' dzielnicy w swoich domach stworzyli spalarnie śmieci!!!!I zatruwają innym życie!!!!!!!!!!!!!!!!!!Straż miejska oraz inne służby mają ten problem w głębokim poważaniu. Ot i tak się żyje w pięknym Orłowie!!!!!!!
- 0 1
-
2010-01-25 08:13
Ciekawy artykuł jak zwykle (2)
Chętnie dowiedziałbym się o Suchaninie w następnym artykule.
- 22 13
-
2010-01-25 14:38
Ciekawsze jest zajęcie tego faceta na fotce, który kucnął za panią. Ciekawe co robi? (1)
- 2 0
-
2010-01-25 20:37
"Ciekawsze jest zajęcie tego faceta na fotce, który kucnął za panią. Ciekawe co robi? "
iPhonem robi zdjęcie, tzw. upskirt :)- 1 0
-
2010-01-25 08:32
(2)
Wczoraj przy molo byłem i ptaki karmiłem
- 25 4
-
2010-01-25 14:36
potwierdzam, ten Pan mnie karmił
- 6 0
-
2010-01-25 20:23
swojego ptaka se pokarm
- 0 0
-
2010-01-25 08:37
"Tak Trzymac" (1)
Fanom Gdyni i Trojmiasta polecam lekture pieknej trzytomowej powiesci "Tak Trzymac" Fleszerowej-Muskat
- 27 1
-
2010-01-25 11:32
popieram
Jestem właśnie w trakcie czytania II tomu. Faktycznie świetna powieść. Ale I tom- genialny. Zwłaszcza dla fascynatów "starej Gdyni".
- 5 0
-
2010-01-25 08:41
Chyba Kazimierza Małkowskiego? (1)
Chyba Kazimierza Małkowskiego?
- 6 4
-
2010-01-26 07:46
a co to ?
- 0 0
-
2010-01-25 08:44
Halo! Bielik nie jest orłem! (11)
Proszę poprawić błędny opis zdjęcia.
- 16 18
-
2010-01-25 09:07
Zdecydownie masz rację. Mało tego bielik to ssak z rodziny skrzelowatych. (4)
- 16 4
-
2010-01-25 09:16
Klawy zart :)]
- 6 2
-
2010-01-25 10:05
sprawdz systematyke, prosze (2)
Tak sie sklada, ze Orlow ma racje: bielik (Haliaeetus albicilla) nalezy do podrodziny orłanów (Haliaeetinae), podczas gdy orly (Aquilinae) sa odrebna podrodzina. Obydwie podrodziny zaliczaja sie do rodziny jastrzebiowatych (Accipitridae).
- 4 2
-
2010-01-25 10:32
W takim razie, naukowcy muszą to zmienić
Oni ustalili zasady klasyfikacji zwierząt. Więc można je odwrócić.
- 2 1
-
2019-07-31 16:44
Czyli Orły to jastrzębie
- 0 0
-
2010-01-25 09:35
Papużki falistej nie przypomina
Więcej podobieństw jest do słowika.
- 9 2
-
2010-01-25 09:59
Racja
- 1 1
-
2010-01-25 10:01
prawda - nie jest orłem (2)
...błędnie uważany za orła, podczas gdy zaliczany bywa do odrębnej podrodziny – orłanów...
źródło: pl.wikipedia.org- 4 2
-
2010-01-25 10:05
(1)
orłanów??
chyba raczej ułanów- 1 2
-
2019-07-31 16:45
Zawsze do czegoś innego niż ktos mówi coś. O!
- 0 0
-
2010-01-25 10:48
Ilość minusów, jakie dostałeś tylko potwierdza procentowy udział kretynów w całym zbiorze czytelników portalu.
- 6 2
-
2010-01-25 08:48
A więc... (12)
" Bielik (Haliaeetus albicilla) – gatunek dużego ptaka drapieżnego z rodziny jastrzębiowatych, zamieszkujący północną, środkową i wschodnią Europę, Islandię, Grenlandię oraz Azję na północ od Himalajów. W Polsce nieliczny ptak lęgowy, głównie na wschodzie i północy kraju (600-700 par) – najliczniej występuje w rejonie Zalewu Szczecińskiego w lasach na wyspie Wolin (Woliński Park Narodowy) i w Puszczy Wkrzańskiej na Równinie Polickiej jak również w Dolinie Baryczy. Błędnie uważany za orła, podczas gdy zaliczany bywa do odrębnej podrodziny – orłanów."
źródło: wikipedia.org- 14 7
-
2010-01-25 09:08
Też mi źródło wiedzy... wikipedia phi (10)
- 8 3
-
2010-01-25 09:23
Bardzo proszę:
http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3877407
http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3917246
Bielik bywa potocznie nazywany Orłem, jednak nim nie jest - w ścisłym tego słowa znaczeniu. Należy do orłanów, to trochę inna rodzina.- 4 0
-
2010-01-25 09:38
Jasne! Nawet jeśli wszyscy edytorzy tego hasła są naukowcami (8)
i tak dostęp mają profani.
- 2 0
-
2010-01-25 09:51
(7)
Wszystkie orły gamoniu są z jastrzębiowatych... do szkoły!!!
- 0 0
-
2010-01-25 09:53
(4)
Orzeł-
Domena eukarioty
Królestwo zwierzęta
Typ strunowce
Podtyp kręgowce
Gromada ptaki
Podgromada Neornithes
Nadrząd neognatyczne
Rząd jastrzębiowe
Rodzina jastrzębiowate
Podrodzina orły
Rodzaj Aquila
Gatunek orzeł przedni- 0 0
-
2010-01-25 09:57
(3)
Historycy do dzis spieraja sie, czy w
godle Polski widnieje sylwetka orla przedniego, czy bielika. Kurcze w godle nie mamy w takim razie orła!!!- 1 0
-
2010-01-25 10:06
Wiele zwierząt w heraldyce nie jest wiernymi kopiami prawdziwych (2)
Ptak w godle USA prawie wcale nie różni się od bielika amerykańskiego. Inne pełniące rolę symbolu państwowego są interpretacją artystów. Ptak na polskim godle wielokrotnie zmieniał kształt od średniowiecza. Spójrz na czarnego ptaka Niemiec: W ogóle nie ma piór, tylko jakieś zasłony.
W Europie Środkowej, orzeł jest niebywale popularnym herbem. Bardziej regionów niż państw. Wielkopolska, Mazowsze, Śląsk, niemieckie kraje związkowe... A Rosja ma dwugłowego! Obejrzyj wszystkie i wskaż tego, który jest najbardziej podobny do prawdziwego ptaka.- 2 0
-
2010-01-25 11:06
polscy naukowcy już prowadzą pracę
nad stworzeniem, dzięki zaawansowanym metodom inżynierii genetycznej, orła który będzie wyglądał jak orzeł z godła.
- 3 2
-
2010-01-25 16:46
Dodaj, że nia orłów, których upierzenie na całym ciele
ma tylko jeden kolor. Jak to bywa na herbach.
- 0 0
-
2010-01-25 09:56
Tego nie neguję, bo podano link do PWN (1)
chodzi mi o autorytet źródła.
- 1 0
-
2010-01-26 15:49
Encyklopedia PWN ma autorytet?
Biorąc pod uwagę jakość haseł, to mogłaby dla mnie nosić tytuł "Encyklopedii tysiąca błędów".
- 0 1
-
2010-01-25 11:56
Bielik
Orzeł czy nie orzeł, jest piekny
- 3 0
-
2010-01-25 08:58
(3)
a ja bym chciała poznać historię nazwy Obłuża bo jest taka dziwna że w sumie nie wiem co mogłaby oznaczać:)
- 17 5
-
2010-01-25 11:35
od oburzonych tym, że przed wojną po stokach tej dzielnicy góvna spływały ze slamsów (1)
- 2 15
-
2010-01-25 14:20
Buahahahahahahhaha, poprostu wymiękłem :D:D:D:D
- 1 6
-
2010-01-25 16:36
bo tam obłudni ludzie mieszkali
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.