• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia jednak bez Nowego Traktu?

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Miejscy urbaniści chcą, by prowadzący do centrum miasta Trakt Św. Wojciecha posiadał po dwa pasy w każdym kierunku. Miejscy urbaniści chcą, by prowadzący do centrum miasta Trakt Św. Wojciecha posiadał po dwa pasy w każdym kierunku.

Ważą się losy Nowego Traktu Św. Wojciecha, czyli drogi wzdłuż torów kolejowych od Obwodnicy Południowej Gdańska zobacz na mapie Gdańska do ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska. Prezydent miasta polecił urbanistom zrewidować plany i wykorzystać w maksymalnym stopniu istniejący przebiegu Traktu.



Nowy Trakt ma przebiegać wzdłuż torów kolejowych. Nowy Trakt ma przebiegać wzdłuż torów kolejowych.

Czym skutkować będzie budowa Nowego Traktu Św. Wojciecha?

Nowy Trakt Św. Wojciecha ma być, zdaniem miejskich urbanistów, panaceum na przeciążenie istniejącej ulicy, a ponadto stanowić element szerokiej czteropasmowej arterii prowadzącej z Południowej Obwodnicy i Pruszcza Gdańskiego prosto do centrum miasta. Dodatkowo wzdłuż niej planuje się lokalizacje obiektów produkcyjno-usługowych. Szacunkowy koszt realizacji całej drogi wyniósłby ok. 62 mln zł.

Okazuje się, że ta wizja może jednak nie doczekać się realizacji.

- 4 lutego prezydent Paweł Adamowicz, po zapoznaniu się z uwagami mieszkańców Oruni zgłoszonymi podczas spotkania z planistami, polecił opracowanie koncepcji wykorzystującej w maksymalnym stopniu istniejący przebieg Traktu św. Wojciecha oraz bezkolizyjnego połączenia dwóch części Oruni rozdzielonej linią kolejową - informuje Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Urzędnicy jednak podkreślają, że niekoniecznie oznacza to rezygnację z nowej drogi. Nie jest to również równoznaczne z pomysłem podtrzymania i modernizacji na formę bezkolizyjną przejazdu przez tory kolejowe w rejonie ul. Gościnnej, co w dalszym stopniu kumulować będzie ruch aut w centralnej części dzielnicy i w obrębie kościoła pw. św. Jana Bosko.

Czytaj też: Historia kościoła przy ul. Gościnnej w Gdańsku

- Odpowiedź na to, czy zmieniona zostanie lokalizacja pokonania torowiska kolejowego, będzie możliwa dopiero po opracowaniu przez Biuro Rozwoju Gdańska nowej koncepcji drogowej - tłumaczy Dobrowolska.

Pewne jest natomiast, że nadal będzie forsowany jednolity pod względem funkcji fragment południowej Oruni, bowiem taki zapis znajduje się w nadrzędnym dokumencie planistycznym, czyli studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska.

Nowy projekt układu drogowego Oruni ma być przedstawiony mieszkańcom już w marcu br.
Zagrywka polityczna czy świeże spojrzenie na planowanie przestrzenne?
Skierowanie do ponownego opracowania projektu planu zagospodarowania dla Oruni budzi natychmiastowe skojarzenie z równie kontrowersyjnym dokumentem dla Brzeźna. Takie działanie bez wątpienia nosi znamiona przedwyborczej kampanii politycznej prezydenta, który dopiero teraz zaczął słuchać mieszkańców Gdańska, podczas gdy przez całą kadencję nie przejmował się protestami dot. sfery planowania, dopuszczając m.in. do możliwej rozbudowy Galerii Bałtyckiej i powstania kolejnego molocha handlowego przy dworcu we Wrzeszczu lub przy kreowaniu zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

Nie ukrywam, że jestem niezmiernie ciekaw, jak z tej sytuacji wybrnie Biuro Rozwoju Gdańska - instytucja zdominowana przez fanatyków motoryzacji i ciągłego "udrażniania" miasta, po to, by potem walczyć z problemem nadmiaru aut i brakiem miejsc parkingowych. Czy BRG skaże swoimi wizjami Orunię na dalszą degradację czy może dostrzeże ogromny potencjał sąsiadującej linii kolejowej, która mogłaby przenieść ruch przy dojazdach z Pruszcza Gdańskiego? Nie należy wykluczać też przedstawienia koncepcji, która z góry jest nierealna i nieakceptowalna - po to, by dalej promować pomysł Nowego Traktu Św. Wojciecha.

Miejsca

Opinie (127) 3 zablokowane

  • problemem jest nie przebieg traktu od Pruszcza do Gościnnej tylko od Sandomierskiej do Okopowej (6)

    zwłaszcza przez bezsensowne cykle świateł Zaroślak-Toruńska-Okopowa
    chyba w urzędzie nie bardzo to rozumieją...

    • 136 3

    • Wielokrotnie kiedy sygnalizacja nie działa przy Toruńskiej - NIE MA KORKÓW

      Co dziwne nie ma ich także na Toruńskiej i nie ma ich na lewoskręcie w Toruńską.
      Całość regulują światła przy Zaroślaku.

      • 1 0

    • (1)

      ale urzędasy jak kończą pracę to mają wydłużony cykl zielony
      a odnośnie odcinka od Sandomierskiej to w 100% się zgadzam - tu zaczyna się korek a nie wcześniej i jeszcze ostatnio tak "zmodernizowali" sygnalizację na skrzyżowaniu z Sandomierską, że z góry z nowych dzielnic cykl zielony jest skrócony o połowę, a co!!! - ktoś miał znowu wizję i zrealizował, a że nie sprawdził jak wygląda ruch na tym skrzyżowaniu to po co - to przecież takie polskie...

      • 16 1

      • tristar

        rzadzi ;)

        • 4 0

    • powinni wyremontować sandomierską i zrobić tam dojazd do dolnego miasta (1)

      tam jest masa urzędów i firm i ci ludzie mogli by pojechać sandomierską co byłoby korzystne dla wszystkich. Codziennie dojeżdżam z pruszcza do pracy i 1/3 samochodów skręca w okopową albo toruńską więc mogłoby tam być o tą 1/3 samochodów mniej.

      • 13 0

      • Taki jest plan,ale to chwile zajmie (konieczna budowa Nowej 3 Maja, Nowej Chmielnej i Nowej Równej)

        • 3 0

    • oni tam w urzędzie nie są od rozumienia, tylko od realizowania procedur. To bardzo skutecznie zabija jakiekolwiek myślenie.

      • 10 3

  • A teraz ile jest pasów?

    Kolejna bezsensowna inwestycja.Nie wpuszczac TIRów do miasta i nie będzie problemu.Wystarczy wyremontować nawierzchnie i jest oki

    • 0 0

  • orun (1)

    a gdzie te czasy jak sie jezdzilo po wegiel w konie i piwko sie pilo na beczkach w adri to by czasy nie robcie nic w oruni

    • 1 0

    • W Adrii był wtedy schabowy z kapustę w menu

      • 0 0

  • obwodnica LA ma 18 pasow i 42 km ale jaki polak to zrozumie ? (2)

    • 3 5

    • a i tak potrafi się zakorkować

      ale jaki "polak" to zrozumie?

      • 3 1

    • co ty porównujesz !

      • 1 0

  • Drogi (1)

    Gdańsk i dzielnice Gdańska powinny mieć więcej dróg i to wielopasmowych, wynika to ze względów bezpieczeństwa mieszkańców. Podczas jakiegoś zagrożenia ludność mogłaby się szybciej ewakuować. Powinien o to zabiegać Wydział Zarządzania Kryzysowego Urzędu Wojewódzkiego.

    • 8 5

    • ewakuację mieszkańców to się przeprowadza środkami transportu zajmującymi jak najmniej miejsca na drodze

      samochody mają tę wadę, że zatkają każdą drogę jeżeli jest ich odpowiednia ilość

      • 2 1

  • Trakt.

    Z Oruni do Pruszcza jednym pasem.
    To jest 21 wiek życzę powodzenia na przyszłość.
    A tak swoją drogą najlepiej z Oruni zrobić skansen.
    Pawełek penie wybory się zbliżają stałeś się jakoś bardziej aktywny.
    Jestem pod wrażeniem.

    • 1 2

  • trakt to wstyd (7)

    Jeden z glownych wjazdow do jednego z większych miast a wygląda jak drozka do wsi. Dwupasmowa droga z mnóstwem świateł i setka dziur. Tak wygląda dziś trakt. No ale nie wydziwiajmy centrum solidarności i muzeum 2 wś jest ważniejsze niż jakąś tam droga.

    • 182 11

    • jeszcze Bursztynowy Nocnik i Reaktor Atomowy ( w budowie)

      • 0 0

    • dróżka do wsi?

      Wybacz, ale we wsi mam ulice kryte asfaltem, o którym na Oruni można pomarzyć, a dojazd do wsi lepszy niż większość ulic w Gdańsku. A to tylko zwykłe zadupie na Żuławach...

      • 4 0

    • Ten trakt pamieta chyba czasy II Wojny Światowej - wszędzie są kratery po minach. (2)

      • 16 1

      • W tamtych czasach Trakt był węższy i brukowany.

        • 4 0

      • A skąd wiesz że Pou to ziemniaczek ? Przecież wygląda jak kupa ;)

        • 6 0

    • I dlatego lekarstwem na tą chorobę jest wariant B.

      • 1 0

    • A komu te centrum solidarności jest potrzebne?

      Małomiejską i Świętokrzyską by zrobili.

      • 9 1

  • przejazd

    To co powinni zrobić w pierwszej kolejności to przejazd dla samochodów tak, żeby nie musiały stać przed szlabanami. To jest po prostu kpina, żeby nie można było poruszać się po dzielnicy tylko dlatego, że biegną przez nią tory kolejowe. Pomyślał jeden z drugim o tym jak mają się dostać do pożaru strażacy albo lekarze do pacjenta, który znajduje się po drugiej stronie torów? To jest nie do pomyślenia.

    • 4 1

  • droga droga a dzieci z oruni !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    drogi zawsze beda budowac i i tak to zrobia napewno ale dzieci na oruni dolnej nie maja pozadnego placu zabaw i boiska ogólnodostępnego jest tylko plac i boisko kolo szkoly 16 ale sa godziny w ktorych mozna wejsc tylko ;( zrobcie cos z tym a nie potem opinie ze orunia najgorsza dzielnica bo co te dzieci maja robic

    • 2 0

  • Zamiast (1)

    Zamiast wytyczać nowe drogi z przecudnymi ekranami, trzeba wymienić jedynie nawierzchnie, lepeij oświetlić, porobić prawoskręty, lewoskręty, poprzesuwać przejścia dla pieszych, poprawić sygnalizację, zwęzić niepotrzebne chodniki i będzie dobrze. Jak znam życie, ten nowy odcinek będzie kosztować 100 mln za kilometr. Więc chyba lepiej na coś innego tą forsę przesunąć??

    • 70 15

    • A moze poszerzyc chodniki, wybudowac tory, drogi rowerowe, zwezic drogi i przestac gonic jak te chomiki w klatce za glupia przepustowoscia!

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane