- 1 73 loty Jacka Karnowskiego w pół roku (800 opinii)
- 2 Mandat za parkowanie pod szkołą. Dlaczego? (172 opinie)
- 3 Urządzał działkę kradzionym towarem wartym 13 tys. zł (74 opinie)
- 4 Pożar w spalarni Port Service. Jakie straty? (65 opinii)
- 5 Zmiany w ruchu na północy Gdyni (19 opinii)
- 6 Pasaż Podwale, nie City Forum. Nowy wygląd (184 opinie)
Osiem herbów w hali dworca Gdańsk Główny
Osiem herbów pomorskich miast: cztery po lewej i cztery po prawej stronie, górują nad głowami podróżnych w hali dworca Gdańsk Główny. Ta przestrzeń - po generalnym remoncie, o efekcie którego pisaliśmy w ubiegłym tygodniu, zyskała nowe oblicze. Herby są tylko jedną z nowości, choć były już tu prezentowane przed laty.
W latach 60. XX wieku cały oryginalny wystrój hali został zlikwidowany zgodnie z modernistyczną wizją ówczesnych architektów. Zerwano z wszelką dekoracją, którą uznano za zbędną. Dworzec, oprócz kamiennych okładzin, nie zachował z poprzedniego wystroju nic.
Oceniamy dworzec Gdańsk Główny: nowocześnie i ładnie, ale pusto, betonowo i z kuriozalną windą
Remont dworca okazją do przywrócenia dawnego wyglądu
Renowacja dworca Gdańsk Główny PKP, która pochłonęła ok. 120 mln zł, dała zielone światło do przywrócenia historycznego wyglądu obiektu - zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzach.
Jeśli chodzi o halę główną, to udało się odnaleźć rysunki powykonawcze z 1908 roku - co prawda w skali 1:100, ale misternie wykonane, oraz fotografie wnętrza hali z tego okresu. To była nieoceniona pomoc dla konserwatorów.
- Na podstawie tych materiałów mogliśmy przystąpić do restauracji elementów, które się nie zachowały. To są zupełnie nowe elementy. Mamy w tej hali również element tzw. kreacji konserwatorskiej, czyli stworzenia elementów według autorskich wizji artystycznych pasujących do całości. Są one skomponowane z tymi historycznymi, ale nie są oparte na przekazach historycznych, bo ich po prostu nie było - wyjaśnia historyk, dr Michał Jarczyński.
Nowe witryny i kartusze herbowe pomorskich miast
Kreacją są m.in. drewniane witryny znajdujące się po lewej i prawej stronie dworcowej hali. Oryginalnie wyglądały inaczej. Pierwotnie kasy były w okienkach witryn, dziś witryny są cofnięte do podcieni.
- Witryny zostały stworzone na wzór historyczny, ale jest to nowy projekt. Niektóre przejścia - np. do pasażu wschodniego, pierwotnie pozbawione było wszelkiej stolarki, teraz dla dopełnienia kompozycji ta stolarka została dodana - dodaje dr Jarczyński.
Planujesz podróż pociągiem? Sprawdź rozkład jazdy PKP
Na podstawie archiwalnych fotografii udało się odtworzyć kartusze herbowe i fryz arkadowy. Podobny zabieg udał się z niszami pomiędzy herbami, które również zostały wiernie odtworzone na podstawie fotografii.
- To była mrówcza praca ponieważ fotografia przedstawiała obiekt w skrócie perspektywicznym plus rysunki projektowe w skali 1 do 100, więc niezbyt dokładne, po wnikliwej analizie pozwoliły odtworzyć nam te elementy w sposób maksymalnie zbliżony do oryginału - zaznacza historyk.
Osiem pomorskich miast, trzy dodane
Na kartuszach herbowych zaprezentowano herby miast, które łączyły linie kolejowe będące w obrębie Dyrekcji Kolejowej w Gdańsku.
Na ścianie północnej (po prawej stronie od wejścia głównego) znajdują się herby miast stworzone na podstawie oryginalnych fotografii: Chojnic, Tczewa, Słupska i Kościerzyny.
Na ścianie południowej udało się bezspornie zidentyfikować tylko herb Kwidzyna. Pozostałe trzy herby przedstawiono na podstawie analizy i wizji projektanta. Dodane zostały herby: Gdańska, Lęborka i Szczecinka. W tych miastach znajdowały się oddziały eksploatacyjne Dyrekcji Kolejowej w Gdańsku
Ściany, kolory i witraże
Odtworzono też boniowanie ścian, czyli poziome podziały imitujące ciosy kamienne. Kamienne cokoły pilastrów są oryginalne, co udało się potwierdzić na podstawie dokumentów.
Na podstawie fotografii odtworzono żyrandole, podobnie malaturę wnętrza z barwnymi opaskami.
Witraże stworzono na podstawie analogii do historycznych fotografii, choć jest to po części kreacja konserwatorska. Za projekt witraży odpowiada franciszkanin o. Tomasz Jank.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-08-09 09:58
A funkcjonalność? (3)
Wspaniałe, że za pieniądze podatników bawiono się przez 4 lata w renowacje zamykając dworzec jednego z największych miast Polski
Tylko co z funkcjonalnością tego budynku. Nadal mało miejsca jest dla podróżnych.- 25 46
-
2023-10-28 15:30
O jakiej funkcjonalności piszesz ?
Nie zmieściłeś się w drzwiach ?
,,Bawiono się w renowację,, kalafiorze ? Z gołego peronu Ci jeździć.- 0 0
-
2023-08-09 16:17
wiesz jak go budowano to podjezdzaly dilizanse to co sie dziwisz jak co tydzien (1)
trojmiasto seruje wypociny epizodu niemieckiego selektywnie omijajac wszystko co przyniosly upiorne czasy hitlerowcow. Z sentymentu zostawic ta fasade i zrobic cos z Londynskiego dworca jak Padington gdzie masz autobusy, metro, pociagi i taksowki doslownie skumulowane w jednym poteznym obiekcie pod hala. Jak mozna bylo zajmowac sie kolorem scian,
trojmiasto seruje wypociny epizodu niemieckiego selektywnie omijajac wszystko co przyniosly upiorne czasy hitlerowcow. Z sentymentu zostawic ta fasade i zrobic cos z Londynskiego dworca jak Padington gdzie masz autobusy, metro, pociagi i taksowki doslownie skumulowane w jednym poteznym obiekcie pod hala. Jak mozna bylo zajmowac sie kolorem scian, kredensami i rameczkami przechodzi najbardzie racjonalne podejscie - istna niekompetencja w pastelowym kolorze. Ten dworzec jest niefuncjonalny i nie o to chodzilo w 4 letnim remoncie aby nastepne 20 lat sie z tym meczyc.
- 0 5
-
2023-08-10 18:37
dlaczego mieszasz w to trójmiasto ?
Remont robiło i finansowało PKP czyli spółka państwowa ogólnopolska. Żadne samorządy z trójmiasta nie miały z tym nic wspólnego.
- 2 0
-
2023-08-09 18:54
Byłem na dworcu we wtorek przy okazji wyjazdu na urlop . Ot jak dworzec skromnie ale czysto. Gorzej z pociągami , toalety brudne ( w wagonie którym jechałem zamknięta na głucho) wagony stare i cuchnące i co najgorsze pociąg którym wracałem miał 4h 40 minut spóźnienia . Tak więc dworzec mamy porządny ale co z tego skoro reszta leży.
- 10 2
-
2023-08-09 11:59
(6)
Na plus można ocenić fakt że włodarze miasta na wpadli na umieszczenie napisu Banhoff analogicznie jak postanowiono przy okazji renowacji poczty
- 28 26
-
2023-12-04 10:02
Banhoff
W Wolnym Mieście Gdańsk w latach 30 80% mieszkańców stanowili Niemcy, 20% Polacy ,Żydzi i inne mniejszości.
- 0 0
-
2023-08-11 00:51
(1)
Popieram.Ten niemiecki napis na b poczcie to jakaś kpina.
- 3 0
-
2023-12-02 13:21
Nie kpina,
ale historia. Lepiej nie zawracać Wisły kijem ani szczać pod wiatr.
- 0 1
-
2023-08-09 19:44
(1)
Na poczcie napisano "Banhoff"? Rzeczywiście, bez sensu.
- 4 0
-
2023-12-02 13:19
Na budynku poczty
zachowano napis "postamt". Zresztą nie tylko u nas: w Petersburgu poczta główna nosi nazwę "gławnyj posztamt".
- 0 0
-
2023-08-09 12:59
Bo na szczęście inwestorem jest PKP
- 10 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.