• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni krok przed elektryfikacją PKM

MKo
5 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Pomorska Kolej Metropolitalna uzyskała pozwolenie na budowę sieci trakcyjnej. Jeszcze w tym roku PKM chce ogłosić przetarg na elektryfikację linii. Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2021-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi.



Jak często korzystasz z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Pozwolenie na budowę to ostatni krok przed planowanym jeszcze na ten rok ogłoszeniem przetargu na wyłonienie wykonawcy.

- Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na wykonawcę prac, których rozpoczęcie przewidujemy w 2021 r., a zakończenie w 2023 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Poza elektryfikacją samej linii w ramach inwestycji szacowanej na ok. 90 mln zł pojawi się też nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga. Powstanie on między Matarnią a lotniskiem i poprawi skomunikowanie biurowców w okolicy Portu Lotniczego. Elektryfikacja linii wymusi na Urzędzie Marszałkowskim także inwestycje w nowy tabor. Już dziś urzędnicy planują zakupy nowych pociągów.

  • Schemat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z uwzględnieniem nowego przystanku Gdańsk Firoga.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.

- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu czteroczłonowych składów elektrycznych - zapowiedział podczas niedawnej debaty w siedzibie PKM Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP. - Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie, kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie.
Zakup sześciu pociągów hybrydowych i ośmiu elektrycznych kosztować ma 369 mln zł. Ale Urząd Marszałkowski chce kupić jeszcze 30 elektrycznych, czteroczłonowych składów do obsługi ruchu aglomeracyjnego (w tym PKM). Koszt tego projektu to 775 mln zł.

Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie. Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie.
Koszt elektryfikacji i budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga szacowany jest na około 89 mln zł, ale blisko 62 mln zł pokryje dotacja z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Decyzję o dofinansowaniu PKM otrzymała już w marcu 2018 roku, a jej projekt znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W 2019 roku przetarg na projekt tej inwestycji wygrało Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, które za 2,5 mln zł przygotowało całą dokumentację.
MKo

Opinie (185) 2 zablokowane

  • PKM to miś !!!

    • 5 4

  • jak będzie PKM na południe Gdańska to będę korzystać.

    • 6 0

  • PKM

    Bardzo potrzebny jest przystanek Gdańsk Zaspa - obok powstają duże osiedla .

    Milan

    • 6 1

  • No tak jedno korpo obok to wybudujemy dla niego przystanek

    A jak Intel przeniesie się do innego kraju to dla kogo będzie ten przystanek? Tam prócz biurowców jest parę domków na krzyż. A bardziej potrzebny przystanek Karczemki/Kokoszki (jak zwal tak zwał) to już nawet w planach nie ma....Przystanek by była jasność na linii PKM, a nie linii objazdowej w stronę Leźna, gdzie będzie parę kursów dziennie i mieszkańcy Kokoszek i tak z niego nic prawie nie będą mieć.

    • 9 3

  • Przekręt 10 lecia.

    Elektryfikacja ma trwać tak długo, że trzeba wydać kolejne miliony na budowę jakiś objazdów. W Polsce wałek za wałkiem.

    • 3 4

  • Ważniejsze SKM

    Może lepiej wydłużyć i wymienić na pojemniejszy tabor SKM? Niektóre kolejki 4 wagonowe są za krótkie a dwie pary drzwi to porażka. Obejrzyjcie sobie film o SKM w Trójmieście z lat 80/90.

    • 3 6

  • rocznie powinno powstawać kilka nowych przystanków. (1)

    zmiana nazwy na Metropolia niczego nie zmieni poza nazwą.

    • 6 6

    • no i pensje

      dla nowej, urzedniczej grzedy.

      • 0 1

  • Gdańsk Główny (1)

    Czemu PKM nie dojeżdża do Gdańska Głównego?? W czym jest problem??

    • 12 5

    • W przepustowosci

      Magistrali.

      • 5 0

  • A gdzie podział się przystanek Zaspa przy największym osiedlu na trasie? (1)

    • 6 4

    • pajace tak wymyśliły że obecnie nie da się

      • 2 1

  • Gdańsk Firoga po jaki ci*l ??

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane