• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni krok przed elektryfikacją PKM

MKo
5 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Pomorska Kolej Metropolitalna uzyskała pozwolenie na budowę sieci trakcyjnej. Jeszcze w tym roku PKM chce ogłosić przetarg na elektryfikację linii. Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2021-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi.



Jak często korzystasz z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Pozwolenie na budowę to ostatni krok przed planowanym jeszcze na ten rok ogłoszeniem przetargu na wyłonienie wykonawcy.

- Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na wykonawcę prac, których rozpoczęcie przewidujemy w 2021 r., a zakończenie w 2023 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Poza elektryfikacją samej linii w ramach inwestycji szacowanej na ok. 90 mln zł pojawi się też nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga. Powstanie on między Matarnią a lotniskiem i poprawi skomunikowanie biurowców w okolicy Portu Lotniczego. Elektryfikacja linii wymusi na Urzędzie Marszałkowskim także inwestycje w nowy tabor. Już dziś urzędnicy planują zakupy nowych pociągów.

  • Schemat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z uwzględnieniem nowego przystanku Gdańsk Firoga.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.

- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu czteroczłonowych składów elektrycznych - zapowiedział podczas niedawnej debaty w siedzibie PKM Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP. - Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie, kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie.
Zakup sześciu pociągów hybrydowych i ośmiu elektrycznych kosztować ma 369 mln zł. Ale Urząd Marszałkowski chce kupić jeszcze 30 elektrycznych, czteroczłonowych składów do obsługi ruchu aglomeracyjnego (w tym PKM). Koszt tego projektu to 775 mln zł.

Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie. Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie.
Koszt elektryfikacji i budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga szacowany jest na około 89 mln zł, ale blisko 62 mln zł pokryje dotacja z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Decyzję o dofinansowaniu PKM otrzymała już w marcu 2018 roku, a jej projekt znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W 2019 roku przetarg na projekt tej inwestycji wygrało Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, które za 2,5 mln zł przygotowało całą dokumentację.
MKo

Opinie (185) 2 zablokowane

  • (2)

    No i super.

    To może też dać możliwości jeśli chodzi o połączenia dalej, np. w tej chwili nikt nie będzie jechał z Tczewa czy Elbląga czy Redy czy Wejherowa pociągiem na lotnisko jeśli tylko ma jakiś dostęp do samochodu. Gdyby co któraś PKM nie stawała w Gdańsku/Gdyni, tylko jechała dalej i wracała to perspektywa by się zmieniła.

    • 20 4

    • Pomysł fajny

      Ale ja bym na miejscu włodarzy przekonał IC , PR i innych przewoźników aby co któryś skład, w tym i Pendolino, jeździło przez Rębiechowo. Wtedy taki Malbork czy Tczew mieliby szybki i wygodny dostęp do portu lotniczego, a ilość pociągów na trasie Gdańsk Gł-Gdynia Gł by się znacząco zwiększyła.

      • 1 3

    • Przy takiej liczbie składów to można pomarzyć o jednoczesnym spełnieniu postulatów bezpośredniości i częstotliwości.

      • 1 1

  • Ostatni krok przed ostatnim krokiem przed rozpisaniem przetargu.

    Do samej elektryfikacji to jeszcze lata, jesli w ogole.

    • 8 0

  • Tak trzymać!!! Teraz już nie będzie marudzenia, jak było to przy budowie PKM

    Ach, gdzież ci sceptycy z roku 2012?! Gdzie schowali się krytycy budowy kolei zamiast tramwaju?! Może się teraz odezwą?

    • 8 2

  • Fajnie zelektryfikowac linie gdzie pociagi jezdza sobie raz na godzine... a po 19 z minutami w ogole.. (2)

    • 26 3

    • (1)

      a jednak o 8 rano nosa sie nie dalo onegdaj wcisnac

      • 3 0

      • ale palec...

        i owszem... ;)
        stary kawał...

        • 2 1

  • Mam nadzieję, że zrobią coś z oznakowaniem PKM (2)

    Na rozkładach nigdzie nie ma oznaczenia, że pociąg należy do PKM. Nnie ma peronów oznaczonych jako PKM (w przeciwieństwie do wyraźnie oznakowanych peronów SKM). Pociągi PKM jadące z Gdyni Głównej do np. Matarni odjeżdżają z tego samego peronu co pociągi na Hel. Nawet na samych pociągach nigdzie nie jest napisane, że to PKM!
    Czy zrobienie z PKM drugiej linii SKM i ujednolicenie oznakowania to naprawdę tak trudne przedsięwzięcie?

    • 13 4

    • Każdy pociąg jest wyraźnie oznaczony

      Tylko trzeba chcieć to zobaczyć, a nie narzekać. W każdym rozkładzie jazdy jest wyraźna informacje o tym jaki przewoźnik - SKM czy polregio (PR) obsługuje dane połączenie na linii PKM. Jest to wprost napisane i oznaczone - prościej już nie można...

      • 5 0

    • PKM to zarządca infrastruktury a nie przewoźnik!

      • 7 0

  • (1)

    Dzięki za Karczemki. Widocznie więcej radnych mieszka w domach przed lotniskiem.

    • 36 4

    • tak mieszkają na terenach fabrycznych

      we wsi Firoga

      • 3 0

  • Na stronie departamentu infrastruktury UMWP jest coś takiego

    "...Jest odpowiedzialny za zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości do 18 proc. alkoholu przedsiębiorcom posiadającym siedziby w województwie..."
    kurka - toć tam wszystkie decyzje są na bani podejmowane

    • 4 3

  • (1)

    Nie ma potrzeby wydawać na to pieniędzy moi kochani. Mamy ważniejsze wydatki.

    • 14 83

    • np twoje dzieci

      • 6 2

  • Będą same przetargi i kolejowo-urzędnicze targi (3)

    Potrzebna ta elektryfikacja jak psu kij.
    Za chwilę PLK rozwali na lata linię Gdynia - Kościerzyna. A drut do kijka? Do Rębiechowa i co dalej. Te sześć pociągów Eugeniusza Hybrydowego załatwi sprawę?
    A - załatwi - PESA wyprodukuje na zamówienie...w trybie pilnym
    Fachowcy od kolei w urzędach pomorskich - tylko Marcina VAT brakuje...

    • 11 54

    • Marcin vat nie zaprząta sobie głowy lokalnymi głupotami - w Radomiu nic nie robi i 50 tysi co miesiąc wpada :) (1)

      • 11 0

      • zupełnie jak Ryszard

        z "izby zadumy" - a raczej drzemki.

        • 0 0

    • raczej bardziej brakuje czołowego fachowca z tej dziedziny

      lansjera Ryszarda "Beckhama"...

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane