• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Otwarto Trasę W-Z. Skanska kończy budowę przed czasem

Maciej Naskręt
30 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry

Otwarcie Trasy W-Z w Kiełpinie.


Pięć miesięcy przed czasem zakończyła się budowa trasy W-Z, która scala dwiema jezdniami centrum z górnym tarasem Gdańska. Nowa droga czeka teraz na lepsze połączanie z obwodnicą. Do maja 2012 r. ma być oddany Węzeł Karczemki.



Pierwsi kierowcy na nowym odcinku trasy W-Z zostali poczęstowani... wuzetką. Pierwsi kierowcy na nowym odcinku trasy W-Z zostali poczęstowani... wuzetką.
Przebieg Trasy W-Z w Gdańsku. Przebieg Trasy W-Z w Gdańsku.
Wykonawca - firma Skanska - otworzył właśnie budowaną od lipca 2010 r. ponad dwukilomterową drogę od al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja kosztowała 89,5 mln zł. 85 proc. tej kwoty odda miastu Unia Europejska. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Gdy 17 miesięcy temu rozpoczynano budowę, jej kierownik z firmy Skanska, Grzegorz Dąbrowski, zapewniał nas, że jeśli pogoda nie popsuje szyków budowlańcom, to trasą W-Z pojedziemy wcześniej, niż zapisano w kontrakcie. Słowa dotrzymał. Termin oddania drogi zapisano na maj 2012, podczas gdy kierowcy już wyjechali na nowy odcinek wuzetki.

Teraz Trasa W-Z łączy dwiema jezdniami wschodnie dzielnice Gdańska (Rudniki, Przeróbkę, Stogi, Dolne Miasto) z Obwodnicą Trójmiasta. W sumie liczy nieco ponad 12 km.

Żeby jednak korzystać z niej w pełni płynnie, musimy jeszcze poczekać do maja, gdy zakończy się przebudowa Węzła Karczemki, który ma odbierać ruch pojazdów z Trasy W-Z i wyprowadzać go na obwodnicę lub drogę krajową nr 7 w kierunku Żukowa.

- Przyspieszenie w budowie na niektórych częściach Węzła Karczemki wynosi od 3 do 6 miesięcy, co zostało wykonane dzięki bardzo dużemu zaangażowaniu wykonawcy [firmy Budimex przyp. red.] i sprzyjającym warunkom atmosferycznym - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który jest inwestorem rozbudowy Węzła Karczemki.

- Jeśli pogoda dopisze, to za miesiąc można się spodziewać kolejnych ułatwień w przejeździe na węźle Karczemki, ponieważ będzie dokończony fragment łącznicy w relacji z Gdyni do centrum Gdańska - dodaje Michalski.

Pół wieku budowy Trasy W-Z

1984 r. Budowa Trasy W-Z między centrum, a Chełmem. 1984 r. Budowa Trasy W-Z między centrum, a Chełmem.
Pierwszy odcinek Trasy W-Z w Gdańsku powstawał jeszcze w latach 50. W 1959 r. oddano do ruchu ul. Podwale Przedmiejskie (ówcześnie al. Leningradzka) na odcinku od ul. Chmielnej do wysokości ul. Okopowej. Przez dwadzieścia lat nie rozbudowywano tej trasy.

Kolejne prace zaczęły się w 1980 r. i trwały osiem lat na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Sikorskiego na Chełmie wraz z węzłem . Zbudowano wtedy dwujezdniowy odcinek drogi o przekroju trzech pasów wiodący m.in w wykopie. Wybudowano dwie kładki dla pieszych, Wiadukt Pohulanka, a także Węzeł Chełm.

W 1995 r. wydłużono ul. Podwale Przedmiejskie do wysokości Bramy Żuławskiej, by pojazdy zmierzające od strony Warszawy omijały Główne Miasto, Wyspę Spichrzów, a także Długie Ogrody. Rok później przystąpiono do połączenie al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką, co zakończono po dwóch latach.

21 grudnia 2007 r. został oddany do użytku odcinek o długości 3,5 km od skrzyżowania z ul. Jabłoniową do skrzyżowania z ul. Kartuską. Nieco ponad pięć lat później możemy cieszyć się z gotowej Trasy W-Z do wysokości Obwodnicy Trójmiasta.

Przejedź się nowym odcinkiem Trasy W-Z. Sprawdź jak wygląda organizacja ruchu na nowym odcinku drogi.



Budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z w liczbach:

- długość 2,2 km
- wykopy: 200 tys. m sześc.
- nasypy: 160 tys. m sześc.
- wymiany gruntu: 33 tys. m sześc.
- kanalizacja deszczowa: 13 130 m kanałów oraz 1 118 szt. studni
- powierzchnia podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni: 130 000 m kw.
- warstwy ulepszonego podłoża z gruntu stabilizowanego cementem: 120 000 m kw.
- podbudowa z kruszywa łamanego: 97 000 m kw.
- warstwy nawierzchni mineralno - asfaltowych: 27 000 ton
- powierzchnia terenów zielonych: 140 000m kw.
- oznakowanie poziome: 8 700 m kw. linii i znaków
- 3 nowe skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
- oświetlenie drogowe: 440 szt. amp
- ekrany akustyczne: 5 590 m
- krawężniki: 14 000m
- chodniki: 16 000 m kw.


Organizacja ruchu po otwarciu Trasy W-Z. Organizacja ruchu po otwarciu Trasy W-Z.
Ruch na Węźle Karczemki.

O godz. 8 nastąpiła zmiana w organizacji ruchu na Węźle Karczemki.

Wykonawca przywrócił ruch dla jadących Obwodnicą Trójmiasta z Łodzi do Żukowa. Ponadto kierowcy jadący z Łodzi do centrum Gdańska wjeżdżają w Trasę W-Z już bezpośrednio.

Ruch z Gdańska do Żukowa i z Żukowa do Gdańska prowadzony jest na wprost po wiadukcie nad Obwodnicą Trójmiasta częściowo docelowymi jezdniami trasy W-Z, przy czym wciąż funkcjonuje tu zwężenie, bo na jednym z wiaduktów trwają jeszcze prace remontowe.


Zmiany w komunikacji miejskiej.

Schemat kursowania komunikacji miejskiej po otwarciu Trasy W-Z w Kiełpinu. Schemat kursowania komunikacji miejskiej po otwarciu Trasy W-Z w Kiełpinu.
Od 30 grudnia od ok. godz. 9:30 nastąpią zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych 167, 168, 367, 525 i N3, dla których zostaną zmienione trasy i rozkłady jazdy. Celem polepszenia obsługi komunikacyjnej dla mieszkańców z rejonu ul. Szczęśliwej, zostanie zmodyfikowana trasa linii 167, tak aby autobusy tej linii również obsługiwały osiedle "Wiszące Ogrody".

167 i 367:


W kierunku Bysewa
autobusy tych linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - Szczęśliwa - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Bysewo.

W kierunku Centrum będzie obowiązywać trasa: Bysewo - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - Szczęśliwa - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna

168:

W kierunku Kiełpina Grn. autobusy tej linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Kiełpino Grn.

W kierunku centrum będzie obowiązywać trasa: Kiełpino Grn - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna

525:

W kierunku Bysewa autobusy tej linii pojadą trasą: Jana z Kolna - ... - "stara" Kartuska - Rondo Gronostajowa - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Bysewo.

W kierunku centrum będzie obowiązywać trasa: Bysewo - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Jana z Kolna.

N3:

W kierunku Wrzeszcza PKP autobusy linii nocnej N3 pojadą trasą: Dworzec Główny - ... - "stara" Kartuska - Rondo Gronostajowa - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Armii Krajowej - Węzeł Karczemki - ... - Wrzeszcz PKP.

W kierunku Dworca Głównego będzie obowiązywać trasa: Wrzeszcz PKP - ... - Węzeł Karczemki - Armii Krajowej - Nowa Myśliwska - Kartuska Północna - zawracanie na rondzie przy ul. Szczęśliwej - Kartuska Północna - Nowa Myśliwska - "stara" Kartuska - Rondo Jacka Kuronia - "stara" Kartuska - ... - Dworzec Główny.

Przebieg Trasy W-Z wraz z Węzłem Karczemki.

Miejsca

Opinie (273) 3 zablokowane

  • aż się prosi o schowanie łostowickiej pod armii krajowe i wtedy to ma sens, bo i armii krajowej i łostowicka - havla bezkolizyjne a tak... i tak i tak stoimy.

    • 2 1

  • Skrzyżowanie Okopowa/Podwale (1)

    Jedyne w świecie trójpoziomowe skrzyżowanie kolizyjne.

    • 2 1

    • zbudowali tak jeszcze za komuny, a kolizyjne bo nie było miejsca - takie było wtedy tłumaczenie

      • 0 0

  • (4)

    Świetna fotografia Kosycarza z 1984r.

    • 68 4

    • szkoda, że synalek tylko na tatuśku jedzie

      jak mu nie wstyd, na nazwisku ojca żerować ?

      • 4 3

    • Swieta racja (1)

      Uwielbiam taki reportaz na foto b/w. Takie fotki maja nie tylko klimat, ale w pelni oddaja przekaz... Teraz jak ogladam te kolorowe, wyprane w PS zdjecia, to nie wiem, czy mam podziwiac ostrosc, kolory, efekty specjalne, czy moze jednak zastanowic sie co autor chcial mi przekazac

      • 21 0

      • Nie tylko b/w się liczy - chodzi mi o samo świetne ujęcie. Widać budowę wiaduktu (gdzie podziwia to jakiś dzieciak z dziadkiem), widać robotników (którzy wyglądają jak by byli na robotach społecznych), zero ciężkiego sprzętu, a w tle "nowoczesny" Gdańsk. Naprawdę dużo jest na tym zdjęciu (a to że nie jest kolorowe dodaje tylko klimatu).

        • 13 0

    • tata ogarniał technicznie i kadrowo, synek powinien zmienic fach, bo mu wybitnie nie wychodzi

      zwykly gniociarz

      • 9 9

  • NARZEKAJĄCYM DZIĘKUJEMY!!!! (5)

    Tylko się cieszyć!!!!

    • 159 10

    • A jechałeś WZ-tką w stronę obwodnicy po 14-tej?

      Byś się zdziwił :)

      • 1 0

    • (1)

      kolejny urzędnik zaczął pracowity dzień... pisz bo nie będzie trzynastki

      • 12 29

      • widzisz stary jaką mamy demokrację i jaką wolność slowa...prawda i sprawiedliwość jest zawsze po ich stronie

        • 2 5

    • zgadzam się

      • 4 7

    • Należy przyznać, że ofensywa UM dzisiejszego poranka jest imponująca :) Z takim pozbawionym refleksji huraoptymizmem na wyrost to by ich wszystkich do USA wpuścili bez wizy, normalnie. Panowie, suszymy ząbki, książę Budyń premią dzieli!

      • 10 20

  • No i Super !!! (15)

    Powinno być lepiej.

    • 244 3

    • Hahahahaha!!!! Akurat

      Też byłem pełen optymizmu. Na nieszczęście wracałem po 16-tej w stronę Żukowa. Korek od ostatniego zjazdu z WZ, przed Auchanem aż do zwężenia nad obwodnicą. Dramat

      • 0 1

    • (2)

      napewno będzie lepiej :)

      Brawo

      • 18 4

      • powinno być lepiej.... OZNAKOWANE!

        sztwa mać

        • 2 3

      • kiedyś

        • 6 11

    • No dobrze, a gdzie zaczety 20 la temu wiadukt na wysokosci Lostowickiej??? KIEDY??????

      • 4 2

    • (5)

      powinno to być 20 lat temu a nie teraz

      • 7 40

      • (1)

        Ryzykując nadwyrężenie mojego imydżu zgorzkniałego, małostkowego narzekacza pozwolę sobie zauważyć że - z dwojga złego - lepiej późno niż wcale :) Co nie zmienia faktu, że cały węzeł wygląda jak schizoidalny koszmar trzech nienawidzących się i starających się za wszelką cenę wzajemnie odciąć się od swoich koncepcji, głęboko peerelowskich rzeźbiarzy w żelbecie i stalowych rurach, z nutką miłośnictwa wzorków z tłuczonych butelek zatapianych w świeżych betonowych ścianach (ha ha, gryf i lew z kostki brukowej - proszę mi przypomnieć, w którym wieku my żyjemy?) - a dlaczego jest błędnie zaprojektowane to wszystko również w sferze czysto praktycznej - o tym, nie wątpię, przekonam się kiedy będę miał okazję się tamtędy przejechać :)

        • 7 24

        • ale to dotyczy W-Z, a nie węzła Karczemki

          Te rzeźby, że tak powiem są na węźle i jego jeszcze nie otwarto, więc musisz jeszcze poczekać. Co do projektu jest on bardzo dobry i rozwiąże sporo problemów tej części miasta. Jedno tylko boli, że korki w samym centrum do momentu oddania POG będą teraz dramatyczne :(. Jak do tego dodamy jeszcze, że zwiększy się ruch na Łostowickiej, to to będziemy wyczekiwać końca budowy słowackiego. Jedyne dobre, że dzięki temu ruch na Świętokrzyskiej zmniejszy się.

          • 8 1

      • Chyba 50 lat temu.... (1)

        Gdańsk pobił nawet niechlubny rekord gdyńskiej estakady.

        • 4 7

        • z jedną małą różnicą

          Prawdziwy start budowy drogi 1980, bo tamta pierwsza służyła do zupełnie czegoś innego. Po drugie ta droga była rozbudowywana wraz z rozwojem tamtej części miasta. Gdy zaczynano budować w okolicy były tylko pola. Budowano tyle drogi ile było potrzeba, aby ułatwić dojazd przyrastającym osiedlą. Ja tą drogę uznałbym za bardzo dobry i planowy rozwój. Od dziecka mieszkałem na Chełmie i obserwowałem jak droga się wydłuża aby połączyć nowo powstające osiedla.

          • 9 4

      • powinno być za Krzyżaków a nie teraz

        • 43 6

    • A Armii Krajowej pożal się boże,dziury,koleiny,masakra (1)

      • 2 7

      • taczki z gnojem nie popsuje

        • 7 1

    • Perspektywicznie......

      W związku z otwarciem tej trasy powinny odkorkować się zjazdy z obwodnicy na Szadółkach i w Kowalach, a zjazd z Al A.K do AL Havla powinien odciązyć Świętokrzyską i ułatwić dojazd na Górną Orunie.

      • 4 0

    • dokładnie. trochę optymizmu wszystkim sie przyda

      • 9 3

  • Budynia zatrzymała Policja (1)

    To budyń jest policjantem ?

    • 2 5

    • tak marzy mu się emeryturka państwowa po 15 latach pracy.

      • 2 0

  • brawo (3)

    córce dam na pierwsze Skanska

    • 17 2

    • (2)

      a na drugie Adamowicz ;)

      • 6 3

      • (1)

        na trzecie Tonia iTesia

        • 1 1

        • a na czwarte Korupcja

          • 0 1

  • Idioci

    Tylko idioci mogli wymyslec takie trasy dla autobusow. Mialo byc lepiej a zrobili tak, ze autobus bedzie pokonywal ten sam odcinek 3 krotnie. Teraz dopiero bedzie "szybciutko" dojezdzac sie do Gdańska z Kokoszek. Naprawde szkoda gadac. Niedlugo o 5 trzeba bedzie wyjezdzac z Kokoszek np, autobusem 367,aby sobie wycieczke zrobic - pokrecic sie po Kielpinie, a potem pokrecic sie koło Auchan objechac ze trzy ronda i oczekac na kilku swiatlach, Tragedia

    • 4 3

  • Niby fajnie że budują. (4)

    Ale WZ-tka kończy się skrzyzowaniem z 3-go maja. Już widzę te korki od Chełmu do Centrum. Tak czy inaczej trzeba bezie rano odstać godzinkę

    • 16 5

    • ja nie jeżdże poniżej Chełmu

      • 0 0

    • (2)

      A najgorsze jest to że Adamowicze nie mają nawet pomysłu na rozwiązanie tego problemu i w przyszłości.

      • 0 3

      • Mają (1)

        Proponuje zerknąć na przebudowę związaną z inwestycjami na terenie Gildii. Oraz budową POG. może to wpełni korków nie wyeliminuje, ale je napewno zmniejszy.

        • 2 1

        • To co tam proponują na pewno korków nie zmniejszy, tylko one przez tą budowlę właśnie znacznie się spotęgują.

          • 0 4

  • Gda (1)

    Budyn rzadzi juz tyle lat,a ta trasa powinna juz powstac kilka lat temu>Teraz na euro pozostala by kosmetyka patologicznych dzielnic.A tak poza trasa i stadionem dalej nedza i syf

    • 2 8

    • co ty bredzisz, chyba jesteś z Gdyni lub z okolicznych wiosek. Gdańsk jest super

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane