• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe może powstać do 2029 roku. Koszt - 1,8 mld zł

Michał Brancewicz
30 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (338)
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty. W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty.

Gdańsk dokłada 28 mln zł do PKM Południe. Dzięki temu przyspieszą prace nad stworzeniem projektu linii kolejowej biegnącej przez miasto. Pierwszy etap trasy od SKM ŚródmieścieMapka do węzła w KowalachMapka będzie miał szansę powstać do 2029 roku.



Co sądzisz o PKM Południe?

W czwartek gdańscy radni przegłosowali uchwałę o zabezpieczeniu w Wieloletniej Prognozie Finansowej 28 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe. Za było 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, przeciwko 12 radnych PiS.

Środki będą rozbite na cztery lata: w 2023 roku - 3 mln zł, w 2024 - 11 mln zł, w 2025 - 7 mln zł i w 2026 - 7 mln zł.

Chodzi o projekt, a potem budowę 7,5-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i Łostowice do węzła przesiadkowego w Kowalach.

Środki posłużą do objęcia przez miasto akcji w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., która ma zrealizować projekt. Całkowity koszt prac dokumentacyjnych PKM szacuje na ok. 50 mln zł.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

Projekt w ciągu 3-4 lat, potem 2-3 lata budowy



Dzięki tym zabiegom wzrośnie szansa, by już w przyszłym roku rozpocząć aplikację o środki unijne.

- Z naszych analiz wynika, że jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt do 2029 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM. - Dlatego podejmujemy trud, by do 2025-2026 roku mieć gotowe projekty wraz z pozwoleniami na budowę.
Według szacunków sama budowa potrwa kolejne 2-3 lata. Koszt szacowany według obecnie obowiązujących stawek to ok. 1,8 mld zł.



Korzyści z PKM Południe



Dzięki PKM Południe dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.).

  • Z symulacji wynika, że 8 pociągów będzie w stanie przewieźć tylu pasażerów, co ponad 5 tys. aut.
  • Porównanie czasów przejazdu pociągów z poszczególnych przystanków PKM Południe z autami i komunikacją miejską.
Z analiz transportowych wykonanych na potrzeby projektu wynika, że przy zachowaniu obecnego taktu pociągów trójmiejskiej SKM co 7,5 min., tylko na odcinku do planowanego przystanku Łostowice-Świętokrzyska z nowych połączeń korzystać będzie 28 tys. pasażerów na dobę, a do przystanku Wielkopolska 18 tysięcy.

W przyszłości dalsza rozbudowa linii



Projekt PKM Południe przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej o długości 7,5 km z sześcioma przystankami. W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.

Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami. Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami.
Projekt przewiduje także możliwość późniejszego połączenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 Pruszcz Gdański - Stara Piła (należącą do PKP PLK).

Opinie (338) 5 zablokowanych

  • świetna wiadomość, a radni pis w tym radny z mojego okręgu orunia górna pan majewski byli przeciwko!! jpd!!!

    • 11 7

  • miedzy projektem , kalkulacja a realizacja ceny zmienia sie o 100% (1)

    i dalej bedziemy w afryce

    • 14 3

    • Przestań jojczyć i weź się lepiej do roboty!

      • 2 3

  • 1 (słownie: jeden) kilometr N. Świętokrzyskiej planują zbudować w 3-4 lata

    A 7,5 km PKMki, z tunelami, wykopami, estakadami, przystankami - też w 3-4 lata! XDDD
    Ja im wierzę ;}

    • 21 2

  • (1)

    Co z koleją do Straszyna?

    Dworzec jest, zarośnięte tory są. Pociągów brak.

    • 11 3

    • Zapytaj panią wójt Kołodziejczak

      Najpierw zaczęła projekt wspólnie z Kolbudami, a potem zrezygnowała.

      • 0 1

  • Głosowanie radnych (2)

    Dlaczego radni PIS byli przeciwko. Partia jako całość ewidentnie jest przeciwko Gdańskowi . Ale lokalni działacze chyba powinni dbać o rozwój tarnsportu publicznego w swim mieście .

    • 16 7

    • radni pis nie są przeciwko ale są za tym żeby mieć miejsca na listach w następnych wyborach także tak...

      • 9 1

    • Lokalni działacze PiS to piąta kolumna Moskwy w tym kraju!

      • 6 3

  • jak sprzedawali działki deweloperom (1)

    to trzeba było wtedy dogadać, dopłacić i kopać metro pod blokowiskami. Za jedną robotą po kawałku.

    • 19 2

    • No to jest komentarz dnia

      Chyba że tam zaszyta jest taka baaaardzo delikatna ironia

      • 4 0

  • (1)

    wiarygodnosc wladz gdanska to niestety 0. Pamietam jak oglaszano inwesrtycje rowerowe w 2018, rekordowy budżet o wartosci 60mln zl.... po 5 latach nic z tego nie powstalo, NIC! Artykuł tylko znikną z trojmiasto i nie musisz sie obawiac ze ktos o to zapyta !

    • 21 2

    • Pamiętam to :)

      • 4 1

  • "może powstać do 2029 roku. Koszt - 1,8 mld zł"

    To koszt na dzień dzisiejszy.

    Wczoraj był artykuł o tym jak gość zaczął budować dom w 2020 roku. Fajny kosztorys miał zrobiony w 2020. Wszystko spięte na ostatni guzik.

    Jeszcze nie zbudował. Ceny wszystkiego tak podskoczyły, że dziś mu brakuje ponad 100 tysięcy złotych.

    • 12 1

  • A rozbudowa skrzyżowania AK/Havla/Łostowicka? (1)

    • 4 5

    • Chodzi o wiadukty nad AK? Już dawno powiedzieli, ze nie zrobią. Bo nie.

      • 8 1

  • Uwierzę, jak zobaczę

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane