• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM-ka już na torach. Linia imponuje, ale są kłopoty z rozkładem i biletami

Maciej Korolczuk, Maciej Naskręt
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

We wtorek rano ruszyły pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sprawdziliśmy, jak funkcjonuje kolej, która ma zrewolucjonizować podróżowanie po Trójmieście.



Czy podróżowałeś już linią PKM?

Pierwszy rozkładowy pociąg PKM wyjechał o godz. 3:40 z Gdańska Głównego. Trzy minuty później wyruszył skład z Gdyni Głównej. Pierwsze kilkanaście kursów przewiozło niewielu pasażerów. Być może wynika to z faktu, że wciąż wiele osób nie wie gdzie, jak i za ile kupić bilety na nową linię.

Zobacz także: Rozkład jazdy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na stronie komunikacja.trojmiasto.pl

- Bilety na przejazdy PKM można kupić w każdej stacjonarnej kasie na linii SKM - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM, przewoźnika PKM. - Ponadto bilety są też do kupienia u kierownika pociągu PKM bez dodatkowej opłaty oraz w kilkudziesięciu automatach biletowych ZTM znajdujących się na terenie Gdańska i automatach stojących na peronach SKM.
Kiedy automaty biletowe pojawią się na peronach PKM?

- Do grudnia ustawimy automaty na sześciu najważniejszych stacjach PKM - wyjaśnia Marcin Głuszek.

Film dzięki uprzejmości spółki PKM S.A.


Dlaczego dopiero wtedy?

- Bo dopiero przed dwoma miesiącami rozstrzygnięty został przetarg na operatora linii, którym zostaliśmy. W tak krótkim czasie nie byliśmy w stanie kupić i ustawić automatów. Poza tym warto dodać, że w warunkach przetargu nie było zapisu, który wymagałby od operatora ustawienia biletomatów. To nasza inicjatywa, bardzo kosztowna, bo każde takie urządzenie to koszt ok. 100 tys. zł.
Oprócz biletomatów SKM uruchomi też trzy nowe kasy. 1 października otwarta zostanie kasa w Kartuzach, a od połowy grudnia w Somoninie i Kościerzynie.

Najwcześniej od środy bilety na przejazdy Pomorską Koleją Metropolitalną będzie można kupić także w aplikacji mobilnej Skycash. Do tej pory oferta obejmowała tylko bilety autobusowe, tramwajowe, trolejbusowe, kolejowe i na SKM. Od środy pasażerowie bilety jednorazowe (na konkretny odcinek), miejskie (na całe miasto - 3,5 zł) i trójmiejskie (na całą trasę - 6 zł) będą mogli kupować także za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

- Wystąpiły jakieś problemy techniczne po stronie programistów aplikacji. Najpóźniej w ciągu kilku dni bilety będzie można kupić także tam - zapewnia Marcin Głuszek.
Przebieg linii PKM. Przebieg linii PKM.
Na stronach internetowych o rozkładzie PKM ani słowa

Wciąż wiele do nadrobienia mają administratorzy stron internetowych, na których powinien znaleźć się rozkład PKM. Zwraca na to uwagę jeden z naszych czytelników, pan Marcin.

- Proszę spróbować postawić się w roli zagranicznego turysty, który nie zna ani topografii miasta, ani specyfiki transportu publicznego. Proszę z takiej perspektywy zaplanować podróż z lotniska do hotelu w centrum Gdańska - proponuje nasz czytelnik.
- Na stronie Zarządu Transportu Miejskiego brakuje informacji na temat PKM. Wszystkie schematy, rozkłady i wyszukiwarki pokazują tylko połączenia autobusowe i tramwajowe - podkreśla pan Marcin i dodaje: - Powiedzmy, że czytałem trochę o Gdańsku i wiem, że PKM istnieje. Wchodzę więc na ich stronę i jeśli potrafię przebrnąć przez barierę językową - strona jest tylko w języku polskim - znajdę tam tylko rozkład jazdy. Nie ma żadnych informacji o biletach. Jest za to informacja, że linię obsługuje SKM. Tu już jest lepiej, bo strona ma wersję angielsko- i niemieckojęzyczną.

Pan Marcin odwiedził też witrynę miasta gdansk.pl, ale i tam się rozczarował.

- W wersji angielskojęzycznej wyszukiwarka nie działa, a w dziale "how to get to..." znajdziemy między innymi informację o tym, że do Gdańska można się dostać samolotem, a dalej shuttle busem do miasta. O PKM ponownie ani słowa. W polskiej wersji strony, w zakładce "komunikacja" znajdziemy informacje o połączeniach autobusowych, tramwajowych, liniach nocnych, SKM, tramwaju wodnym, a nawet o komunikacji w Pruszczu Gdańskim, ale na temat PKM znowu ani słowa.
Pociągów PKM nie widać też na interaktywnej mapie Polskich Linii Kolejowych, na której podróżni mogą w rzeczywistym czasie podglądać bieżący ruch pociągów w całym kraju.

- Na stronie prezentowane są pociągi jadące po liniach zarządzanych przez PLK. Istnieje techniczna możliwość prezentowania jadących pociągów na liniach, które nie są w zarządzie PLK. Jeżeli będzie zainteresowanie ze strony PKM jesteśmy otwarci do współpracy - wyjaśnia Karol Jakubowski, naczelnik Wydziału Komunikacji i Promocji w Regionach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • Częściowo zapełniony parking Park&Ride przy stacji PKM Brętowo.
  • Pusty parking Bike&Ride.
  • Rozkład jazdy, punkt informacyjny i komuniaktor SOS to standard na peronach. Wśród nich brakuje jednak biletomatów.
Zachęcająca infrastruktura, ale małe obłożenie

We wtorek rano wybraliśmy się na pierwszy przejazd PKM-ką. Nie mamy uwag do funkcjonowania przystankowej infrastruktury. Działają bez zarzutu windy na peronach, umieszczone zostały papierowe i elektroniczne rozkłady jazdy, funkcjonują też zapowiedzi pociągów.

Wyjątkiem była awaria jednej z tablic na przystanku PKM Brętowo, która zatrzymała się na godz. 8:34.

Mimo przyjaznej infrastruktury linia PKM pierwszego dnia nie przyciągnęła tłumów. Pociągami jeździło po kilka, kilkanaście osób. O powtórzeniu frekwencji z dnia inauguracyjnego przewoźnik i zarządca linii na razie mogą pomarzyć. Parkingi Park&Ride i Bike&Ride stoją puste. Może lepiej będzie w kolejnych dniach.

Zadowalająco działa Wi-Fi na przystankach. Prędkość łącza jest na tyle duża, że można swobodnie pobrać film z Internetu.

  • Tablica odjazdów w Brętowie, która uległa awarii.
  • Wynik testu Wi-Fi na przystanku PKM Brętowo.
Kolejka po bilety w pociągu i kilkuminutowe opóźnienia

W pociągach PKM wita nas przyjemny chłód. Klimatyzacja działała właściwie. Z racji tego, że na przystanku nie można kupić biletu, trzeba ustawić się w kolejce do kierownika pociągu. Sprzedaż odbywałaby się sprawniej, gdyby kierownik nie musiał co jakiś czas wysiadać ze składu, by ogłaszać odjazd.

W kolejce po bilet stanęliśmy w Brętowie, a udało nam się go kupić dopiero przed stacją końcową w Osowie. Z tego powodu kilku osobom udało się pojechać na gapę. Strach pomyśleć co by było, gdyby w pociągu podróżowało więcej osób.

Jak z rozkładem?

Nie wszystkie pociągi dojeżdżają do Osowy, centrum Gdańska i Gdyni. W sumie z Wrzeszcza na lotnisko w Rębiechowie kursują 72 pary pociągów. Tylko część z nich jedzie dalej do Osowy. Powód? Nie ma tam dla nich wystarczająco wiele miejsca.

Wszystko przez to, że cały czas prowadzone są prace budowlane na linii kolejowej 201 między Osową a Gdynią Wielki Kack. Z powodu przebudowy torów i braku krawędzi peronowych stacja nie może przyjąć w ciągu dnia aż 72 par pociągów. Tym bardziej, że ze stacji korzystają też pociągi jeżdżące do i z Kościerzyny.

W rozkładzie obowiązującym od 1 do 30 września tylko jeden pociąg odjeżdża z Gdańska Głównego i to jeszcze w nocy - o godz. 3:40. Skład kończy bieg na lotnisku o godz. 4:10. Nie ma też żadnego pociągu z portu lotniczego do centrum Gdańska. Natomiast tylko cztery pierwsze składy o poranku wyjadą na linię PKM z Gdyni Głównej (3:43, 3:58, 4:26, 4:38).

Pobierz rozkład pociągów PKM (PDF) na okres od 1 do 30 września.

Opinie (498) 4 zablokowane

  • jak pisalem lata temu, ze to PKM bedzie wozic powietrze, to mnie minusowaliscie (1)

    wielka podnieta jakas kolejka, z czym do ludzi w ogole?

    • 17 8

    • ale w planach chyba była bardziej rozwinięta sieć niż kawałek Gdanska...

      niestety te plany gdzieś się chyba rozmyły, bo na razie ta kolej nie jest nawet "Trojmiejska/Metropolitalna", nie mówiąc już wogóle o "Pomorskiej"... i taki jest efekt, ze wozi powietrze

      • 4 0

  • Ja chciałabym się tylko dowiedzieć, kiedy PKM będzie w końcu jeździła przez Gdynię? (3)

    Pamiętam, jak kilka lat temu była mowa o 2015/2016 roku. Czy jest jakiś oficjalny nowy termin? Żadnego stanowiska nie mogę znaleźć w sieci. Czy mam już się na dobre pożegnać z myślą o kursach Osowa- Wlk. Kack - Śródmieście - Obłuże?

    • 23 2

    • tak wygladają właśnie artykuły na tym portalu (1)

      kompletny brak profesjonalizmu, tylko klepanie propagandowych formułek lub przepisywanie informacji od zarządzających

      czytam wpisy i nie wierzę - brak informacji, nikt nic nie wie, nie sprzedają biletów, nie potrafia wskazac peronu, brak informacji o peronach, kierunkach... itd itp

      • 4 1

      • to prawda

        Prawdziwe dziennikarstwo upadło, szczególnie w internetach. Teraz uprawia się dziennikarstwo oficjalnych komunikatów prasowych (czyli "kopiuj-wklej" stanowisk władzy). Dociekliwy, myślący dziennikarz to gatunek wymarły.

        • 2 0

    • Szczurolandii nie zależy specjalnie

      O ile PLK robi swoje, czyli remontuje LK 201 Osowa - Gdynia, o tyle szczurza kamaryla robi to, co zawsze, czyli nic. Nawet Rivierę zniechęcili skutecznie, choć ci już gotowi byli wybawić operatywne gdyńskie władze z kłopotu i postawić im przystanek.

      • 2 2

  • zmieńmy nazwę przystanku autobusowego "Trawki" na "Niedźwiednik PKM" (3)

    tak jak przy wszystkich innych stacjach - może to pomoże w orientacji części potencjalnych pasażerów

    • 260 13

    • zostaw trawkę w spokoju (1)

      • 27 10

      • niech sie zieleni

        • 7 1

    • a wiecie dlaczego blondynki wkładają trawkę do kontaktów?

      aby mieć kontakt z naturą ;)

      • 19 2

  • Problemów nie ma, pasażerów też (3)

    Przyszło paru miłośników kolei, kilku ciekawskich i tyle. Regularnych pasażerów prawie nie ma. Wybudowali linie kolejową przez pola i lasy. Linia sprytnie omija wszystkie dzielnice i osiedla mieszkalne. Ale dla chcącego nic trudnego. Trzeba zabrać kalosze, latarkę i można gnać 2 km przez pola i błota poligonu do "najbliższego" przystanku.

    • 23 8

    • To jest regionalna linia kolejowa a nie tramwaj.

      • 3 1

    • "Linia sprytnie omija wszystkie dzielnice i osiedla mieszkalne." :D bravo!

      • 4 3

    • Wszak była to linia budowana w zamierzchłym przedwojniu, nikt wtedy nie myślał, że będzie osiedle mieszkaniowe na Kiełpinku. Na dodatek z własnym przystankiem PKM! ;)

      • 6 0

  • Osowa (5)

    Przecież mieszkańcy Osowy nie są zadowoleni. Mój syn dojeżdza do szkoły autobusem 210- jeden bezpośredni publiczny środek lokomocji do Gdanska. Mieszkam niedaleko Selegrosa. Czy opłaca się korzystać z kolejki - absolutnie nie. Do kolejki na piechotę kilka km lub autobusem później kolejką do Wrzeszcza a nastepnie znowu przesiadka na kolejną kolejkę lub tramwaj do Gdanska Głównego. Czasowo chyba dwukrotnie dłużej, koszt dwukrotny, trzema środkami komunikacji - czy to jest poprawa?
    Niech każdy sam sobie na to odpowie.

    • 53 5

    • wydłużą kursy do Gdańska i będzie git (1)

      poza tym z czym porównujesz - ze Spacerową?

      • 4 2

      • 210

        210 nie jeździ Spacerową

        • 1 2

    • (1)

      To kup se dom w mieście a nie na wiosce a potem płacz może waćpannie Pkm pod sam dom puścić :-)

      • 8 25

      • Jak puściłbyś pod dom to narzekaliby że hałas pod oknami.

        • 3 6

    • Popieram w 100%

      • 15 1

  • Peron (1)

    Tragedia, zero czytelnej informacji we Wrzeszczu co do peronu z ktorego kolejka ma jechac, kolejka stala 10 min zamknieta na peronie z ludzmi w srodku a mimo wolnych miejsc nie otworzono drzwi aby zabrac nowych pasazerow; byl to kurs 18.50

    • 10 0

    • ale wiesz, że drzwi mają taki zielony przycisk i m,zona je sobie samemu otworzyć?
      To nie kibel EN57...

      • 2 2

  • (5)

    Dojeżdzam do pracy z Gdańska Wrzeszcza do Osowy, na piechotę od przystanku PKM Osowa do obwodnicy gdzie jest moja firma mam około 3-4 km, czyli 20-30 minut. Koszt paliwa za dojazdy do pracy, to około 150 pln, czas przejazdu autem 20 minut, koleją wraz z dojściem to 1 h. Nie kalkuluje się.

    • 38 3

    • (2)

      Możesz dojeżdżać na stację rowerem, transport łączony jest dużo wydajniejszy.
      ja tak robię, po co chodzić piechotą :)

      • 5 7

      • (1)

        Myślę że w grudniu lub w styczniu będzie to mało wygodne :(

        • 8 2

        • chodzenie piechotą będzie wtedy jeszcze mniej wygodne.
          Rower na krótki dystans jest lepszy przez cały rok.
          Nie mam problemów, żeby dojechać na przystanek rowerem nawet w styczniu.

          • 3 0

    • to szybciej całą trase pokonasz rowerem

      to szybciej całą trase pokonasz rowerem

      • 5 2

    • cieszymy sie wspolnie

      • 2 0

  • (5)

    niech jak najszybciej zacznie jeździć po całym regionie, w przeciwnym razie ten projekt zakończy się porażką

    • 173 13

    • (1)

      Racja. Niemcy 100 lat temu wybudowali linię kolejową Łeba - Lębork - Sierakowice - Kartuzy - Żukowo - Gdańsk.

      Do Kartuz kolej już wróciła, czas na kolejne odcinki na zachód. Aktualnie samorządy, PKP i województwo zamówiły studium, które określi czy opłaca się wskrzesić całą linię. Czekam na dzień gdy wsiądę do PKM Morena i dojadę na otwarte morze w Łebie. Wspierajmy wszyscy ten projekt aby kiedyś do tego doszło.

      • 25 1

      • Bardzo chętnie skorzystam z takiej linii, mam już dość samochodu wieczne koszty naprawy a jeszcze na koniec przyjdą i Ci go spalą!

        • 4 2

    • a tramwaj na morenie - juz stluczka :) (1)

      • 8 6

      • a głupiemu radość

        • 11 2

    • Albo niech zmienią nazwę z "metropolitalnej" na "międzydzielnicową"

      • 7 3

  • Jak trafić na właściwy peron (1)

    Podchodzę do przystanku Strzyża chcąc jechać w stronę Osowy. Stoję przed wejściem na perony w niedowierzaniu, że nie ma żadnej tabliczki pozwalającej na dole zorientować się, który z peronów to peron 1 a który to peron 2. Trzeba wejść (wjechać na górę) aby się przekonać, który z peronów to ten dla nas właściwy... Drobnostka, ale uciążliwa...

    • 18 0

    • diabel tkwi w szczegółach...

      • 4 0

  • Skandal (1)

    JAKI OPERATOR TAKI POCZĄTEK - jaki to operator i jego śmierdzące kolejki, to widać gołym okiem na liniach SKM. Nie mogę wyjść z podziwu jak można schrzanić tak pięknie zapowiadającą się inwestycję, jak można takiej prostej rzeczy (jak dostępność biletów) nie móc zorganizować.Jak tak będzie dalej to na liniach PKM będzie tak jak na SKM.

    • 24 2

    • jak twierdzi Szydło mozna - wszystko można

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane