• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP myśli o biurowcu przy dworcu w Gdańsku

Katarzyna Moritz
17 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo. Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo.

Ponad 40-metrowy biurowiec koło Błędnika, przed dworcem tunele podziemne, a w nich supermarket, odtworzenie dawnego podjazdu cesarskiego i zieleńca zamiast parkingu - PKP w Gdańsku myśli o uatrakcyjnieniu terenów wokół Dworca Głównego. Czy te wizje mają szanse na realizację?



Po tym, jak w marcu zburzono antresolę w holu budynku dworca głównego PKP w Gdańsku, kolej dalej myśli o uatrakcyjnieniu nie tylko zabytku, ale przyległych do niego terenów. Niedawno powstały koncepcje architektoniczne, by na kolejowych terenach, tuż przy wiadukcie Błędnikzobacz na mapie Gdańska, stanął nowoczesny biurowiec, o wysokości ponad 40 metrów.

- Rozważamy koncepcję zagospodarowania tego terenu. Zastanawiamy się nad różnymi funkcjami. Celem jest takie przekształcenie terenów kolejowych, by były one atrakcyjne dla podróżnych i mieszkańców, ale także użyteczne dla kolei z biznesowego punktu widzenia - przyznaje Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny
Departament Eksploatacji Nieruchomości w PKP S.A.

Biurowiec miałby powstać na północ od dworca PKP Gdańsk Główny, w okolicy toru piątego, w miejsce nieczynnych już torów odstawczych, gdzie PKP niegdyś przetrzymywały swoje wagony funkcyjne.

Z kolei przed samym wejściem do zabytkowego budynku dworca kolejarze chcieliby wybudować sieć tuneli, w których byłby m.in. supermarket.

- Zagospodarowanie tych terenów wokół dworca wymaga rozmów z konserwatorem zabytków, od którego decyzji będzie zależało co można, a czego nie można tu zrobić - przyznaje Piekarski.

Pomorski konserwator zabytków ma w tej sprawie decydujący głos, ponieważ cały obszar wokół dworca, nie tylko jego konstrukcja, jest objęty ochroną. Jak więc ocenia pomysły PKP?

Czy przy dworcu powinien powstać wysoki biurowiec?

- Wstępnie mogę powiedzieć, że proponowany biurowiec jest dla mnie zbyt duży i zbyt wysoki. Analizy widokowe, które są zamieszczone w koncepcji, mnie nie przekonują. W tym miejscu może powstać nowy budynek, ale znacznie mniejszy. Nie wiem oczywiście, czy PKP będzie zainteresowana taką inwestycją, choćby ze względów ekonomicznych - podkreśla Dariusz Chmielewski, pomorski konserwator zabytków.

Bardziej wyrozumiały jest natomiast w stosunku do pomysłu budowy tuneli przed budynkiem dworca PKP. Sugeruje, by projektanci pomyśleli o obniżeniu terenu i połączeniu ze znajdującym się po przeciwległej stronie Podwala Grodzkiego budynkiem City Forum. Podoba mu się także idea przywrócenia ruchu na tzw. podjeździe cesarskim, czyli przestrzenią pomiędzy dworcem i dawną przychodnią kolejową.

Minibrowar i sala balowa: zobacz jak może się zmienić dawna przychodnia kolejowa

Oprócz podjazdu mógłby tu powstać, zamiast istniejącego parkingu, niewielki trawnik.

- Jest kilka ciekawych elementów w tej koncepcji, ale czekają nas jeszcze szczegółowe rozmowy. Teren wokół dworca jest bardzo zaniedbany. Szkoda tym bardziej, że dawniej było to reprezentacyjne miejsce - przyznaje konserwator.

Opinie (193) 7 zablokowanych

  • Biurowce.

    Czy ktoś jest w stanie powiedzieć ile w ostatnich latach w Gdańsku pobudowano biurowców.Zakłady pracy ,przemysł jest likwidowany a biurowce są budowane.

    • 0 1

  • Konserwator (1)

    Podsumowując: w kwestii biurowca konserwa jest na nie, bo zaburza "historyczna panoramę", w kwestii kolejnych tuneli dla pieszych nie widzi żadnego problemu. Rozumiem, że w jakiś sposób piesi będą mogli podziwiać panoramę miasta z poziomu tunelu? Może WUOZ wspólnie z miastem planuje obniżyć budynki Głównego Miasta do poziomu tuneli a wszystkie główne drogi wynieść na estakady? Wtedy piesi w tunelach będą mieli świetne widoki a kierowcy na estakadach wręcz fantastyczne! ...ale nie, wróć! przecież estakady zasłonią i zaburzą historyczną panoramę Gdańska! schizofrenia...

    • 1 0

    • Dworzec podmorski w nadmorskim mieście

      WUOZ panuje chyba aby zalewało ciągle dworzec,w końcu to gród Neptuna-króla mórz i oceanów

      • 1 0

  • Zdurnieli do reszty i wydali kasę na plan nie do realizacji.

    Zgłupieli chyba.Jak chcą biurowiec to proszę bardzo Zieleniak czeka na kupca.Konserwator Zabytków nie wyda zgody na budowę w tym miejscu tego koszmarka ze szkła.A jak wyrazi to popełni samobójstwo urzędnicze.

    • 2 0

  • Zróbcie coś z Orunią, Jana z Kolna oraz Zieleniakiem oraz kamieicami w całym mieście (1)

    Bo to wygląda tragicznie brzydko i wstyd że 68 lat po wojnie mamy taką masakrę w mieście!

    • 4 0

    • z kim? z kmieciami? z kietkami? z mietkami?

      • 0 0

  • pięknie (11)

    oby te wizualizacje się urzeczywistniły,

    byłaby szansa na kawałek prawdziwego miasta, bo póki co okolice city forum wyglądają jak w jakimś mieście powiatowym.

    • 132 87

    • oby tylko pracownia FORT nie projektowała (5)

      po wiejskim city forum i bunkrze ECS powinni mieć dożywotni zakaz projektowania w Gdańsku

      • 55 7

      • Akurat ECS mi pasuje. (4)

        • 8 33

        • (2)

          ECS bardzo dobrze wpisuje się w charakterystykę miejsca. Nawiązuje wykorzystanymi materiałami do terenów na których się znajduje. Natomiast to co PKP chce postawić to chyba jakiś żart, ale widzę po opiniach, że Wam się to podoba!? Budynek sam w sobie jest ok, ale miejsce...? Jak to będzie wyglądać obok 100 letniego dworca?!?! Masakra

          • 1 7

          • będzie wyglądać podobnie jak w dziesiątkach miast Europy (1)

            gdzie ze starą zabudową sąsiaduje nowoczesna.

            Miasto to nie skansen.

            Gdyby nie zniszczenia wojenne, na Głównym Mieście też obok siebie stałyby kamienice gotyckie i XIX-wieczne.

            • 5 1

            • A to jest dla Ciebie wyznacznik, dziesiątki miast w Europie...? To ja również mogę powiedzieć Ci, że dziesiątki miast w Europie tak nie robią. Nie chodzi też o to żeby zrobić z Gdańska skansen. Chodzi o to żeby wszystko jakoś było ze sobą zagrane. Oczywiście że jest inna epoka, buduje się nowocześnie, ale można to robić z głową i dobrym smakiem.

              • 2 0

        • zdanie budynia sie nie liczy.

          • 22 4

    • Co jest kurka piękne? Biurowiec???

      ja pierdziele, społeczeństwo debili!!!

      • 6 3

    • nie wiesz co piszesz... projekt wpłynął by bardzo negatywnie na obecną architekturę oraz wizualną strone

      • 6 11

    • a naczelny urbanista miejski, inżynier magister Duch (1)

      nie planuje tam czasem poszerzenia ulicy do 5 pasów i postawienia ekranów akustycznych?

      Przecież musi być przepustowość.

      • 37 4

      • Mam wizje taka, by zlikwidowac kolej w tym miejscu i upchnac Droge Biala (jak duch)

        • 9 1

    • jeszcze po drugiej stronie planowany Tryton

      i w końcu nieco cywilizacji

      • 22 9

  • PAPIER WSZYSTKO PRZYJMIE !!! a bedzie to jak z big boyem he he (1)

    wiele szumu o nic !

    • 3 1

    • Lepszy byłby "Big Budyń"

      • 0 0

  • Prezes PKP zarabia około 60 tys. zl miesiecznie - dzieki zapewne ministrowi infrastruktury niejakiemy Nowakowi vel zegarek (3)

    a kiedy PKP pomysli o czystych pociagach a nie o biurowcu kolo dworca...?

    • 11 1

    • No patrz,a prezesi brytyjskich linii kolejowych zarabiają średnią krajową. (2)

      A nie, czekaj. Zarabiają fhui wykopsane w kosmos premie,pomimo prowadzenia działalności ze stratą. Oczywiście wina Nowaka, pardon, Newmana.

      • 1 3

      • głupiś czy z PO ?! (1)

        • 2 1

        • No tak, bo PiSklak bardziej wierzy w oczywistą oczywistość - niż rzeczywistość

          Przecież to TYLKO w POlsce są deficytowe koleje, przepłaceni prezesi, i wina Tuska.

          • 0 0

  • Wygląda to jak Manhattan (18)

    co najmniej

    Gdańsk będzie jak Manhattan, a Gdynia jak Terespol.
    (oczywiście pomorski)

    • 147 54

    • (1)

      Chyba dawno na Manhattanie nie byłeś

      • 10 2

      • zacznijmy od tego, ze to fikcja. PKP nie ma nawet na remonty pociągów

        czy obniżki cen biletów. A poza tym ten element szklany wystający poza obrys będzie śmiercionośny dla ptaków - ekolodzy powinni się tym zając bo przynajmniej mieli by rację (a rzadko mają)

        • 0 3

    • nie masz pojecia o manhattanie dziecko ! manhattan to milon budynkow ponad 200 metrowych a tu masz troche gufna ! (2)

      zieleniak to syf ! a gdzie sa nowe baseny dla ludzi what ?

      • 0 5

      • (1)

        milon budynkow ponad 200 metrowych....chyba cie ponioslo troche...jest ich ok 60

        • 6 0

        • czyli ciągle więcej niż w całej Polsce

          • 1 0

    • masz coś do Terespola (2)

      • 2 1

      • 500 kilometrów, i Bogu dzięki! (1)

        • 6 0

        • :DDDDD

          • 2 0

    • Mieszczuchy to mają kompleksy ;))))

      • 0 1

    • a na zieleniak kasy nie było

      ha ha i cala przestrzeń poszła sie rąb... . zamiast tego niech postawia zamiast zieleniaka, bo ostatnio był reportaż na Trojmiasto. Może byście coś z tym zrobili drodzy redaktorzy

      • 2 0

    • PKP niech inwestuje w polepszenie swoich usług a nie biurowce buduje, po co im kolejny biurowiec to ja nie wiem..

      • 9 0

    • (4)

      To czemu mieszkasz w Wejherowie ?

      • 30 3

      • Stoi dwóch gości w czarnych płaszczach. (3)

        Po czym poznać który jest z Wejherowa?
        Ten z Wejherowa płaszcz na wsadzony w spodnie...

        • 69 4

        • w co sie bawią dzieci w Wejherowie? (2)

          .
          .
          .
          .
          w miasto :)

          wiem, stare i nie na temat, ale dobre :)

          • 26 6

          • w miasto to akurat bawią się dzieci w Gdyni (1)

            Dzieci w Wejherowie bawią się w liczenie rozbitych wejherowskich szrotów

            • 15 8

            • A ty w rodzine na swoim !

              • 5 1

    • a moze by kupili

      Kilka nowych składów a nie biurowiec budować... Kolejny ZUS ???

      • 17 0

    • PKP nie jest w stanie wyremontować dworców a biurowiec chcą wybudować

      a jak niepełnosprawny na wózku ma wjechać na perony 1i2 ?

      • 26 0

  • Nowy etap strategii zarządzania w PKP

    to marzenie o lepszych czasach, pociągach bez pasażerów i grubszym portfelu dla zarządu i dyrekcji. A reszta niech ma byle jak - jak obecnie.

    • 2 1

  • PKP

    Poczekaj kiedyś przyjedziemy!!!!!!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane