• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP planuje wymianę wind w Orłowie

Patryk Szczerba
3 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W Orłowie windy muszą być regularnie naprawiane. Winą za ich stan PKP obarcza pasażerów. W Orłowie windy muszą być regularnie naprawiane. Winą za ich stan PKP obarcza pasażerów.

Cztery windy zamontowane 2,5 roku temu na stacji PKP w Orłowie zobacz na mapie Gdyni wciąż regularnie się psują. Kolejarze odpowiadają, że za awarie odpowiadają pasażerowie, ale równocześnie planują zamontowanie nowych urządzeń.



Czytasz instrukcje obsługi wind?

Windy, a właściwie platformy hydrauliczne poruszające się z prędkością 0,15 m/s, zostały zamontowane w Orłowie w lipcu 2014 roku w ramach modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Gdyni. By je uruchomić, trzeba trzymać przycisk. W środku nie zmieści się rower, a dźwig nie ruszy, jeśli pasażer wejdzie do środka ze zbyt ciężkimi bagażami. Pojawiły się jako jeden elementów inwestycji, w skład której wchodził remont peronu i budowa kładki nad peronami, która połączyła dwie części Orłowa i pozwala na zejście na perony.

Od początku problemy

Urządzenia już po kilkunastu godzinach od uruchomienia wymagały naprawy, która trwała tydzień. Później właściwie nie działały dłużej niż kilka dni. Doszło nawet do tego, że ekipa serwisująca pojawiała się na miejscu codziennie, by sprawdzać działanie wind i na bieżąco je naprawiać.

Sytuację miał poprawić monitoring, mówiło się też o tym, by odpowiedzialność za konserwację i utrzymanie wind przenieść na SKM lub miasto, dzięki czemu możliwa byłaby szybsza reakcja służb technicznych. Żadne z tych zamierzeń nie zostało zrealizowane, windy często pozostają nieczynne, a perony SKM i PLK w Orłowie stały się symbolem niedostępności dla niepełnosprawnych pasażerów i osób z wózkami pokazywanym jako przykład marnotrawienia pieniędzy przez kolej.

Radni dzielnicy punktują

Inwestycję nieustająco krytykują radni dzielnicy.

- Osoby niepełnosprawne mają trudności z wejściem do tych urządzeń, ponieważ są one wyposażone w drzwi uchylane a nie rozsuwane. Jedna z platform jest w taki sposób zamontowana, że po zjechaniu lub wjechaniu, drzwi są za plecami. Pytanie do projektanta tego obiektu, nadzoru wykonawcy i nadzoru inwestora: w jaki sposób samotna osoba będąca na wózku ma otworzyć te drzwi, które ma za plecami - irytuje się Henryk Wiszniowski, radny dzielnicy Orłowo.
Uwagi dotyczą nie tylko zepsutych wind. Podważany jest sens modernizacji w przyjętym kształcie.

- Z uwagi na wadliwe wykonanie zamocowania schodów, liczne schody były odcinane i ponownie dospawywane do konstrukcji. Zakończenie poręczy przy schodach nie jest obłe, na schodach brak zjazdu dla prowadzenia roweru. Natomiast na peronie PKP PLK zostały zamontowane 22 ławki. Nie wiem w jakim celu, skoro nie zatrzymują się tam pociągi dalekobieżne - dodaje.
PLK: to wina pasażerów

Od przedstawicieli Polskich Linii Kolejowych usłyszeliśmy, że awarie wind to przede wszystkim... wina pasażerów.

- Najczęstszą przyczyną zatrzymania platform zainstalowanych jest wciśnięty przycisk awaryjny "Stop". Platformy wizualnie przypominają windy, dlatego podróżni mogą mieć wrażenie, że obsługa urządzeń jest taka sama. Tymczasem w tym przypadku polega ona na przytrzymywaniu przycisku przez cały czas jazdy - odpowiada Joanna Kubiak z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych.
Na 2018 roku zaplanowano modernizację części stacji w Orłowie należącej do SKM. Na terenie PLK prace były prowadzone kilka lat temu. Na 2018 roku zaplanowano modernizację części stacji w Orłowie należącej do SKM. Na terenie PLK prace były prowadzone kilka lat temu.
Dodaje przy okazji, że windy są pod stałym nadzorem. Konserwatorzy naprawiają urządzenia nawet kilka razy dziennie.

- Awaria jest usuwana kilka razy dziennie przez konserwatorów, bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów przez PLK. Do tej pory przeprowadziliśmy 41 inwentaryzacji urządzeń. Łączny koszt utrzymania wind to ponad 42 tys. zł netto - dodaje.
Wymiana urządzeń w planach

Mimo wypowiedzi kolejarzy świadczących o tym, że rzekomo sytuacja jest pod kontrolą, jak udało się nam dowiedzieć, planowana jest wymiana wind na większe i w pełni zautomatyzowane. Zapowiedzi pojawiły się przy okazji informacji o pracach remontowych Szybkiej Kolei Miejskiej. Prace te w Orłowie rozpoczną się według harmonogramu w przyszłym roku.

- Planujemy zastąpić obecne platformy windami. Nie wybrano jeszcze jednak konkretnego typu urządzeń - lakonicznie informują pracownicy PLK.

Opinie (69) 1 zablokowana

  • Te windy ciągle się zacinają

    Nie jeden raz byłam świadkiem jak w windzie zablokowała się kobieta z dziećmi lub dzieckiem, pamiętam przypadek , gdy na zewnątrz było ponad 30 stopni.To jest tragedia z tymi windami. Jak mają sobie radzić matki z dziećmi o niepełnosprawnych i rowerzysta CH już nie wspomnę.

    • 5 0

  • Odpowiadam panu Henrykowi Wiszniowskiemu (4)

    Młoda osoba na wózku poradzi sobie z drzwiami ,nie z takimi trudnosciami sobie radzę ale kto takie windy wogóle podpisem przyklepał ??!one były nie czynne od samego poczatku!

    • 24 2

    • Ciekawostka.

      Bo wiele osób takich jak Ty, skarżyło się na dawne, podobne drzwi łączące Gdynię Główną z tunelem na perony i Działki Leśne. Aż zmieniono je na automatyczne.

      • 2 0

    • To super, a co z osobą starą na wózku?? (2)

      • 3 1

      • (1)

        To nie jest kraj dla starych ludzi.

        • 6 0

        • starzy mieli być ścięci przez młodych i silnych

          wyznawców półksiężyca, ale nie wyszło, sierotki biedne...

          • 3 0

  • Droga Redacjo! Poprawcie mnie jeśli się mylę.

    Ale o ile pamiętam, to PKP PLK jest właścicielem tylko windy na peronie dalekobieżnym. Na peronie SKM właścicielem jest SKM. A pozostałych miasto Gdynia.

    Chyba to czytałem u Was dawno temu. Sprawdźcie.

    • 0 5

  • Ludziska psują i dewastują wspólne mienie, brak poczucia wspólnoty (3)

    Normalnie dziki kraj jak mawiał o Polsce Mirek Drzewko minister sportu PO od Donka.

    Za mało skuteczny wymiar sprawiedliwości, po wyeliminowaniu kilku wandali reszta nabrałaby szacunku do wspólnego majątku.

    • 11 14

    • posadźmy drzewo w miejscu windy - będzie można wchodzić po gałęziach

      odpowiedzmy logicznie na wycinanie drzew!

      • 1 0

    • Chyba nie zrozumiałeś/aś felietonu. (1)

      • 2 2

      • A ty najwyraźniej nie wiesz, co to felieton.

        Radzę poczytać o gatunkach w dziennikarstwie, a potem wypowiadać się na ich temat.

        • 2 1

  • (1)

    Kolejna nieprzemyślana inwestycja pkp, ale do tego typu zachowwań na kolei zdążyliśmy się przyzwyczaić. Jak grzanie na maxa przy temperaturze 15 stopni na zewnątrz, no i nie grzanie wogóle jak jest na minusie...

    • 31 3

    • bo kasa gdzieś musi się zgadzać

      • 3 0

  • ni to co tam się tak psuje? czy na naciśnięcie stop zawiesza windę i trzeba robić reset?! (1)

    Tego, kto to zatwierdził, odebrał wsadzic di więzienia. I niech zfinansuje wymianę i przebudowę tego czegoś na windy.

    • 47 1

    • dziwi brak odpowiedzialności, a może od początku tak miało być

      bo trudno to zrozumieć inaczej

      • 2 0

  • To jest właśnie jedna z tych typowo polskich słomianych inwestycji za wielkie pieniądze

    I co ? Oczywiście nie ma Komu powiadomić izby kontroli finansowych ? Skarbówka i prokurator juz powinni tam być.
    Jeśli dla Was PKP wydane 42 tysiące złotych na serwis to mało, to podzielcie się ze mną takimi pieniędzmi, chętnie je przytulę i dużo mądrzej wykorzystam

    • 4 0

  • Zaspa czeka na windy !!!! (1)

    Temat dotyczy Orłowa, a ja po sąsiedzku trochę o Zaspie. Moi drodzy kolejarze, kiedy w końcu zlitujecie się nad mieszkańcami Zaspy! Osiedle nie ma dostępu dla niepełnosprawnych, matek z wózkami, cyklistów z rowerami i innych potrzebujących do peronu SKM - na nic prośby i błagania, nawet zamówiona msza nie pomogła, może ofiara z pasażera który spadnie po schodach, na peron i prosto pod koła pociągu coś zmieni. Pozdrowienia

    • 12 0

    • w istocie.

      Cykliści to istoty potrzebujące

      • 0 2

  • Konserwacja kilka razy dziennie. (2)

    Może konserwatorzy się wypowiedzą - w czym rzeczywiście leży problem?

    • 4 3

    • (1)

      Przyczyną może być wilgoć, temperatura, złe wyregulowanie kontaktów obwodu bezpieczeństwa. Przyczyny mogą być na prawdę różne. Czêsto też przyciski są podpalane zapalniczkami przez wandali :)

      • 1 0

      • To temu farelka jest w środku każdej windy,cały czas sie zastanawiałem po co tam jest

        • 1 0

  • kpina (1)

    wracałem kiedyś z ponad 110km wyprawy rowerowej z sakwami, zmęczony dość. a tu: zakaz wprowadzania rowerów;

    • 9 0

    • Weź przestań na 110 km bierzesz sakwy ,namiot i śpiwór też

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane