• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paraliżu można było uniknąć. Zamknięcie ul. Nowiny planowano w ferie

Maciej Korolczuk
21 lutego 2024, godz. 14:00 
Opinie (266)
Od kilku dni tak wygląda każdy poranek i popołudnie na wjeździe i wyjeździe z południowych dzielnic Gdańska. Od kilku dni tak wygląda każdy poranek i popołudnie na wjeździe i wyjeździe z południowych dzielnic Gdańska.

Dlaczego te prace nie były prowadzone w czasie zimowych ferii? - dopytują poirytowani kierowcy, którzy po zamknięciu ul. NowinyMapka codziennie tkwią w długich korkach na południu Gdańska. Jak się okazało, początkowy harmonogram prac zakładał zamknięcie drogi właśnie w czasie wolnym od zajęć w szkołach, ale został dwukrotnie przełożony.



Co należy zrobić, by podobnych sytuacji uniknąć w przyszłości?

Gehenna kierowców na południu Gdańska trwa od pierwszego dnia zamknięcia niepozornej, ale - jak się okazało - kluczowej ulicy na wyjeździe z południa Gdańska.

Ulica Nowiny to w zasadzie bajpas Traktu św. Wojciecha, przebiegający wzdłuż Kanału Raduni i łączący ul. Starogardzką z Raduńską i Małomiejską. Każdego dnia z tego krótkiego odcinka korzystają tysiące kierowców z Oruni, Borkowa a nawet Kowal.

Od poniedziałku, 12 lutego, gdy ulica została zamknięta, by na wysokości parku Oruńskiego mogło powstać wyniesione przejście dla pieszych, wjazdy i wyjazdy z południa Gdańska utonęły w korkach.

Paraliż południa Gdańska (58 opinii)

Kampinoska stoi od wysokości pętli.
Kampinoska stoi od wysokości pętli.

I niemal od pierwszego dnia wielu kierowców zachodzi w głowę, dlaczego te prace i związane z nimi utrudnienia nie mogły odbywać się w czasie niedawno zakończonych ferii zimowych, gdy na drogach jest pusto, tylko tuż po nich?

- To wbrew wszelkim regułom i logice. Zamknięcie ulicy ma trwać 4 tygodnie. Zamiast wykorzystać ferie i połowę tych prac przeprowadzić w czasie, gdy ruch na drogach jest minimalny, miasto zostaje sparaliżowane tuż po nich. To niedorzeczne i na wielu poziomach szkodliwe. Kompletnie tego nie rozumiem - mówi nam pan Wojciech z południa Gdańska, który korzysta z ul. Nowiny w drodze do i z pracy.
07:27 14 LUTEGO (aktualizacjaakt. 07:47)

Nowiny stoi (59 opinii)

Nowiny, od Kampinowskiej do Starogardzkiej, stoi!!!
Nowiny, od Kampinowskiej do Starogardzkiej, stoi!!!

Prace miały rozpocząć się podczas ferii



O wyjaśnienia poprosiliśmy urzędników z gdańskiego magistratu. Jak mówi Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu, ulicę na czas robót trzeba było zamknąć całkowicie, a nie np. tylko połówkowo, ze względu na obiektywne czynniki.

- Tymczasowa organizacja ruchu na ul. Nowiny wynikała z technologii wykonania uspokojenia ruchu w postaci progu płytowego na wysokości wyjścia z budowanego parkingu. Z uwagi na istniejącą szerokość 5,75 m konstrukcja zaprojektowanego wyniesienia (płytki chodnikowe i kostka kamienna na podbudowie stabilizowanej cementem) i technologia wykonania uniemożliwiają wykonanie tego wyniesienia "połówkami" - tłumaczy Lewandowska. - Jak informował nas projektant, prowadzenie ruchu po wykonanej części wyniesienia będzie powodowało rozjeżdżanie krawędzi przy osi wcześniej wykonanej połówki.
Jednocześnie przyznaje, że pierwotna tymczasowa organizacja ruchu zakładała, by prace odbyły się w czasie zimowych ferii. I na to została wydana zgoda. Później jednak termin był co najmniej dwukrotnie przekładany i ostatecznie prace ruszyły 12 lutego, a więc w najgorszym możliwym momencie, bo na początku tygodnia i pierwszego dnia po dwutygodniowej zimowej przerwie na naukę.

- Integralnym elementem każdego projektu Tymczasowej Organizacji Ruchu jest harmonogram prac oraz termin ich wprowadzania. W przypadku ul. Nowiny wskazany termin realizacji zakładał okres poza czasem nauki szkolnej tzn. w ferie zimowe. Niestety realizacja nie nastąpiła w tym terminie - dodaje.
07:11 13 LUTEGO (aktualizacjaakt. 09:47)

Południe w korkach (102 opinie)

Niepołomicka, Kampinoska, Przebiśniegowa w korkach. Nowiny - droga zamknięta. Całe południe chce dojechać do pracy Świętokrzyską i Starogardzką - jedna wielka masakra
Niepołomicka, Kampinoska, Przebiśniegowa w korkach. Nowiny - droga zamknięta. Całe południe chce dojechać do pracy Świętokrzyską i Starogardzką - jedna wielka masakra

Ustawiono i poprawiono znaki



Urzędnicy widząc, jakie kłopoty mieszkańcom i kierowcom sprawia zamknięcie ulicy przy parku Oruńskim, podjęli działania, by zminimalizować utrudnienia. W okolicy remontu stanęły tablice zmiennej treści, a dla poprawy czytelności przestawiono niektóre znaki.

- Zminimalizowało to sytuacje wjeżdżania na zamknięty odcinek ul. Nowiny i zawracania w kierunku ul. Starogardzkiej. Poleciliśmy też wykonawcy wprowadzenie korekty w oznakowaniu na skrzyżowaniu Trakt św. Wojciecha - Starogardzka, która w założeniu ma ułatwienie decyzji kierowcom wyjeżdżającym z ul. Starogardzkiej na ul. Trakt św. Wojciecha. Ponadto zleciliśmy udrożnienie ul. Nowiny w obszarze skrzyżowania z ul. Kampinoską i Starogardzką poprzez wyeliminowanie parkujących pojazdów, co utrudnia ruch autobusów - wylicza Lewandowska.
Jak słyszymy, przypadek ul. Nowiny przelał czarę goryczy i w przyszłości procedury i nadzór nad tego typu inwestycjami mają zostać uszczelnione i zaostrzone. Przydać się mają doświadczenia z innych miast.

Zdaniem naszych czytelników urzędnicy powinni też przyjrzeć się deklarowanym i nadmiernie wydłużanym terminom realizacji prac.

- Czy na budowę jednego przejścia potrzeba aż czterech tygodni utrudnień? - zachodzą w głowę kierowcy.
Przejazd ul. Nowiny ma zostać przywrócony za ok. trzy tygodnie.

Miejsca

Opinie (266) 6 zablokowanych

  • Najlepsze są te teksty urzędnicze np. "uspokojenie ruchu", czyt. spowolnienie do granic absurdu.

    • 16 0

  • Maćkowy z resztą Gdańska łączy Trakt, Niepołomicka i obwodnica

    Czy w UM są jacyś normalni czy same niedorozwoje ?
    Przez ostatnie 10 lat poza rondem Niepołomicka/Starogardzka nic się nie zmieniło, a osiedli pobudowali (bloków) dziesiątki.
    Kampinoska to jak rajd terenowy a i tak dochodzi do Niepołomickiej , a cały ruch zbiera się przy małym budyneczku sprzed 100 lat i światłach z zielona strzałką w prawo .
    KUR...A czy ktoś w UM wogóle rusza tym ł...em , czy tylko bierze pieniądze i do domu !!?

    • 42 1

  • a Trakt miał kiedyś 2 pasy

    nowiny to była droga dojazdowa do domów a nie arteria. No ale po co komu 2 pasy. spowolnienie korków to główna zasada pierdziszewa.

    • 26 1

  • Głosujcie dalej na Dulkiewicz oderwaną od rzeczywistości, a będziecie mogli dalej "miło" spędzać wolny czas w korkach

    za równo w komunikacji jak i w autach, na południowych dzielnicach to bez znaczenia, tam wszystko stanęło.

    • 30 0

  • Wkurza mnie ten remont (1)

    jakby wyniesione przejście coś zmieniło. Nic nie zmieni, a parking i tak będzie za mały zważywszy na jego popularność. Jak dla mnie było ok. Kameralnie, spokojnie i bez tłumów. I szkoda, że tak nie pozostanie. Jak już wydaje się, że jest lekko lepiej, to się zaczyna kolejny remont, który niczego nie zmienia. Na południu korki są w każdą stronę i powoli staje się to nie do zniesienia.

    • 28 2

    • Kameralnie i spokojnie to tu było 10 lat temu

      Teraz w dni wolne od pracy przy parku po obu stronach Nowin stały auta tak ustawione, że uniemożliwiały przejazd autobusu!

      • 5 0

  • Deklarowana dlugosc prac 3 tygodnie

    Wiec i tak wszystko by bylo zle czyli tak jak zawsze w DRMG. Serdecznosci

    • 8 1

  • To jest Gdańsk

    Mała Sycylia, stan umysłu.

    • 20 3

  • (1)

    Widziały gały gdzie mieszkania kupowały. Zamiast się cieszyć, że są remonty to tylko narzekają. Remontów by nie było to też by narzekali.

    • 5 35

    • Odezwał się lokalny mądrala.

      • 3 2

  • (1)

    Czyli jakieś śmieszne ograniczenie niby projektowo konstrukcyjne (nie da się połówkowe zrobić wyniesienia) spowodowało tysiące godzin dziennie (!) straty mieszkańców. Beznadziejny projekt, nie uwzględniono możliwości poniesienia tak dotkliwych strat.

    • 8 2

    • Bo mieszkańcy mogą tracić czas i pieniądze.

      A miasto musi robić po taniości.

      I efekty widać.

      • 2 0

  • 20 lat temu trzeba było zaplanowac i zbudować łącznice miedzyosiedlowe (1)

    bezkolizyjne. Tak jak to wszystkie ogarnięte miasta robią. Albo połączyć sprawną komunikacją ale nie po tych ścieżkach osiedlowych które kiedyś miedzami były. Banda niedorozwojów siedzi na stołkach i radośnie od 20 lat pierdzi.

    • 28 0

    • wystarczy poszukać starych projektów dróg międzyosiedlowych na Chełmie, na Orunii Górnej, a następnie porównać z tym

      co jest teraz. Po co budować drogi, jak można rezerwę sprzedać deweloperem

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane