• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking pod placem Dworcowym zamknięty, bo miasto nie znalazło jeszcze operatora

Piotr Weltrowski
21 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Wjazd na parking - ponad dwa i pół miesiąca po otwarciu placu po remoncie - wciąż jest ogrodzony.
  • Wjazd na parking - ponad dwa i pół miesiąca po otwarciu placu po remoncie - wciąż jest ogrodzony.

Choć plac Dworcowy w Gdyni otwarto po remoncie pod koniec maja, a wybudowany pod nim parking podziemny został ostatecznie odebrany w połowie czerwca, to wciąż nie można tam zaparkować auta. Okazuje się, że urzędnicy wciąż szukają firmy, która zajmie się obsługą parkingu.



Zdarza ci się dojeżdżać autem pod peron i przesiadać się na SKM?

Przebudowa węzła Chylonia, czyli m.in. rewitalizacja placu Dworcowego oraz budowa parkingu podziemnego pod nim, była jedną z najbardziej kontrowersyjnych inwestycji prowadzonych w ostatnich latach w Gdyni. Przy czym kontrowersyjne nie były same cele inwestycji, a jej realizacja. Rozpoczęte na przełomie 2019 i 2020 r. prace zakończyć miały się jesienią 2021 r.

I choć od tego czasu na placu nie było już robotników, to plac i parking stały zamknięte i ogrodzone aż do końca maja tego roku.

Dlaczego? Na początku roku okazało się, że "przeciągające się procedury odbiorowe" wynikały z wątpliwości straży pożarnej co do prawidłowego nachylenia wjazdu na parking podziemny.

Początkowo strażacy zastosowali inną interpretację przepisów niż projektanci parkingu i... nie wydali zgody na jego użytkowanie. Dopiero komendant główny straży pożarnej po raz kolejny przeanalizował wszystkie dokumenty i wydał zgodę na dopuszczenie obiektu do użytkowania. Całe zamieszanie przełożyło się jednak na ponad półroczne opóźnienie.

Na parking nie można się też dostać od strony peronu SKM. Na parking nie można się też dostać od strony peronu SKM.
A w zasadzie znacznie dłuższe - przynajmniej w kwestii tego, co pod ziemią - bo choć sam plac jest od 30 maja dostępny dla pieszych, samochodów oraz pojazdów komunikacji miejskiej, to parking wciąż straszy tabliczkami "zakaz wstępu" i ogrodzeniem uniemożliwiającym wjazd do środka.

Miasto szuka operatora parkingu



Zapytaliśmy urzędników o powód tego - kolejnego już - opóźnienia. Okazuje się, że problemem nie jest stan inwestycji, bo sam końcowy odbiór parkingu nastąpił dwa tygodnie po odbiorze placu, ale fakt, iż miastu nie udało się jeszcze znaleźć firmy, która będzie parking obsługiwać.

- Końcowy odbiór inwestycji nastąpił w połowie czerwca. Prace zostały zakończone, a aktualnie trwają procedury związane z możliwością eksploatacji parkingu, chodzi m.in. o wyłonienie firm obsługujących parking i system parkingowy. Warto zaznaczyć, że obecnie cała infrastruktura, poza parkingiem podziemnym, działa i jest eksploatowana. Uruchomiona została winda, toalety publiczne, dostępny jest już również parking naziemny, ciągi piesze, pętla autobusowa - mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Tak wygląda sam parking


Czym będzie się zajmować firma, której aktualnie szukają urzędnicy? Zakres jej obowiązków będzie obejmował m.in. sprzątanie parkingu, jego ochronę, ale też obsługę serwisową systemów, takich jak choćby wentylacja.

Parking będzie płatny



Warto tu też przypomnieć, że pierwotnie parking pod pl. Dworcowym miał być bezpłatny. Kiedy jednak oddano plac do użytku, okazało się, że urzędnicy zmienili zdanie i za parkowanie pobierane będą opłaty. Ich zdaniem sprawi to, że miejsc nie będą zajmować mieszkańcy kilku sąsiednich ulic i pozwoli znaleźć miejsce tym, którzy traktować będą go jako parking w formule park & ride.

Na razie urzędnicy nie podają jeszcze cen za parkowanie, wciąż też nie ma ostatecznego terminu otwarcia parkingu.

- Parking podziemny zostanie oddany do użytku w najbliższym czasie. Wtedy przedstawimy zasady parkowania - mówi Felon.

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • Niekompetencja jak zawsze we wszystkich inwestycjach

    Pieniądze wyrzucone w błoto , inwestycje w naszym mieście są robione pod publikę bez porozumienia z mieszkańcami, którzy płacą podatki i lepiej wiedzą co jest priorytetem .
    numerem jeden to powinien być tunel na północnej,a nie parking !!!! który nie ma uzasadnienia w ogólnej rzeczywistości.

    • 7 0

  • Kto w Gdyni mieszka, w cyrku się nie śmieje

    • 5 0

  • Złe decyzje (3)

    Zabili życie w Chyloni po likwidacji rynku i przebudowie placu przed dworcem, do tego mistrzostwo świata - ścieżka na wąskiej Kartuskiej, i to jest horor. Wymyślili to ludzdzie gdzie więcej fakultetów równa się z gorszym myśleniem.

    • 15 0

    • Zabili świętojańską

      I to samo czeka Starowiejską.

      • 4 1

    • Ten rynek przynosił więcej korzyści (1)

      Mieszkańcom jak parking.
      Ale ttoś musiał zarobić na tej budowie.

      • 2 0

      • Więcej korzyści to mało powiedziane. Tam tętniło życie. Teraz tętni echo. Po prostu zaorali tę dzielnicę. Tak samo zniszczyli Meksyk. Ludzie chcieli tylko utwardzonej drogi (zwykłe płyty byłyby ok) i żeby autobus zajeżdżał pod tunel. A oni najpierw naściemniali o rewitalizacji, potem pokazali projekt "klimatycznego centrum" Meksyku (za który ktoś zgarnął nagrodę zresztą), a na koniec wjechali i zalali wszystko betonem.

        Orientuje się ktoś może co stało się z takim starszym panem, który mieszkał na działce tuż przy Hutniczej? Vis a vis sklepu Kasia mniej więcej. Miał tam piękne drzewa owocowe. Wszystko zniszczone. Co się z nim stało? Bo miał kondycję, więc nie uwierzę, że tak sobie umarł.

        • 0 0

  • Może przed inwestycją

    Warto sprawdzić czy ktoś jest zainteresowany naszym genialnym pomysłem? Niestety urzędnicy i władze żyją w innym świecie i kontakt ze światem realnym bywa rozczarowaniem

    • 5 0

  • Parkingi przy stacjach i przystankach kolejowych

    powinny być budowane poza miastami, tak aby przechwytywać ruch który w innym przypadku do nich by wjeżdżał. Jeśli ktoś mieszka w mieście, to powinien do przystanku kolejowego dojechać rowerem, hulajnogą albo zbiorkomem, a nie dowozić d... samochodem.
    I proszę nie bredzić o inwalidach - ci niech jadą spod domu do samego celu samochodem, jeśli mogą, bo dla nich być może nie ma alternatywy.

    • 2 4

  • Gdynia.mojemiasto.żal.pl (1)

    Bo łapówka była za niska

    • 6 0

    • Idealne

      • 1 0

  • Tutaj to

    Bareja miał by niezłe pole do popisu.

    • 4 0

  • Mam pytanie

    Dlaczego nie zaprojektowano rownolegle do parkingu ciągu pieszo-rowerowego. Obecnie żeby przedostać się na drugą syronę torow trzeba rower ciągnąć po schodach lub jechać ul. Pucką gdzie szlaban jest przez większość dnia zamknięty.

    • 4 0

  • Kto zapłacił za budowę i rozbiórkę infoboxu? (2)

    Mieszkańcy!

    • 4 0

    • (1)

      Kto zarobił na rozbiorce Infoboxu? - jedynym beneficjentem jest AB, ktory po rewelacyjnej dla niego zamianie dzialki bezwartosciowej/ teren zielony/ zamienil na dzialke budowlana / cene rozliczenia w metrach 1do 1/ i nastepnie srzedal tę działkę innemu podmiotowi nie bawiac sie z budowe, bo juz swoje i tak zarobi

      • 1 0

      • Otóż to. I gdzie jest CBA?

        • 0 0

  • W Gdyni czy w Chylonii? (1)

    • 1 0

    • W Chyloni jak już

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane