• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie nad morzem: negocjacje z dzierżawcami wszystkich parkingów

Maciej Korolczuk
14 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Miasto negocjuje z dzierżawcami parkingów przy plażach, by zmienili zasady poboru opłat za parkowanie. Prawdopodobnie chodzi o zrezygnowanie z opłat za parkowanie nocą. - Działamy zgodnie z prawem, zależy nam na dobrej współpracy z kierowcami - przekonują przedstawiciele firmy Wiparking, która dzierżawi parkingi w Brzeźnie i która jako pierwsza zgodziła się na zmianę zasad poboru opłat na al. Hallera.



Jakie zmiany powinny zostać jeszcze wprowadzone na parkingach przy plażach?

Przypomnijmy. Od 1 lipca darmowe dotąd parkingi w pasie nadmorskim w Gdańsku od Sobieszewa przez Stogi, Brzeźno, Zaspę, Przymorze, aż do Jelitkowa (w sumie 13 parkingów) są płatne. Miasto wydzierżawiło je kilku prywatnym firmom, tłumacząc ten fakt koniecznością uporządkowania dzikich parkingów, zastawionych wjazdów na prywatne posesje czy rozjeżdżanych trawników. Na tej operacji miasto zarobiło ok. 580 tys. zł - to koszt całkowitej opłaty od operatorów parkingów, którzy uiścili ją z góry. Pilotażowy program spotkał się jednak z ogromną falą krytyki mieszkańców i kierowców. Szczególnie w Brzeźnie, gdzie miasto oddało firmie Wiparking pas drogowy wzdłuż al. Hallera, na której parkowali dotąd mieszkańcy okolicznych bloków.

Przedstawiciele firmy Wiparking unikali dotąd mediów i spotkań z dziennikarzami. Jeśli zgadzali się rozmawiać, to tylko telefonicznie, w dodatku zastrzegając anonimowość. W środę zgodzili się jednak na rozmowę przed kamerami.

- Chcemy uspokoić sytuację na parkingach przy plażach i wokół naszej firmy. Zależy nam na dobrej współpracy z mieszkańcami - mówi Mateusz Wiltos, współwłaściciel firmy Wiparking.
Miasto rozmawia ze wszystkimi dzierżawcami

Od środy na dzierżawionym przez jego firmę parkingu w ciągu al. Hallera zniesiono nocne opłaty, a na pozostałych parkingach prowadzonych przez Wiparking (Sobieszewo, Brzeźno - przy "budach", Czarny Dwór i Dąbrowszczaków) zmniejszono opłaty za wystawiane mandaty.

Opłaty za parkowanie nocą zniesiono tylko na Hallera, bo tam najgłośniej i najmocniej protestowali mieszkańcy. Na pozostałych parkingach, które miasto wydzierżawiło prywatnym najemcom, np. w Jelitkowie, Sobieszewie, czy na Przymorzu, trzeba płacić przez całą dobę. Przynajmniej na razie. Jak mówi nam dyrektor ZDiZ Mieczysław Kotłowski, urzędnicy prowadzą rozmowy także z dzierżawcami pozostałych parkingów w pasie nadmorskim. Szczegółów jednak nie podaje (cała rozmowa poniżej).

  • Od środy na parkingu przy Hallera trzeba płacić już tylko między godz. 9 a 18.
  • Od środy na parkingu przy Hallera trzeba płacić już tylko między godz. 9 a 18.

Umowy nie zerwą

Szef Wiparkingu Mateusz Wiltos twierdzi, że na dalsze zmiany, czy nawet zerwanie umowy z miastem, o co dopominają się kierowcy, nie ma szans, bo wiązałoby się to dla jego firmy ze znacznymi stratami finansowymi.

- Przed uruchomieniem parkingów ponieśliśmy znaczne koszty - mówi Wiltos. - To m.in. zatrudnienie i przeszkolenie pracowników, serwis parkomatów. Razem z opłatą dla miasta, którą wnieśliśmy z góry na początku lipca, wydaliśmy w sumie ok. 300 tys. zł. Dlatego nie możemy sobie pozwolić na rozwiązanie umowy z miastem.
Okazuje się, że miasto nie wpisało do umów z dzierżawcami parkingów maksymalnej kwoty, jaką trzeba zapłacić za brak opłaty parkingowej (znalazł się tam jedynie zapis, że godzina postoju nie może kosztować więcej niż 3 zł). Dlatego też dzierżawcy ustalili opłatę na 90 zł, gdy zapłacimy w ciągu czterech dni roboczych, lub 300 zł, gdy po tym terminie. Dopiero po krytyce w mediach tę drugą kwotę obniżono do 180 zł.

Na nowocześniejsze urządzenia zabrakło czasu

Przedstawiciele Wiparking odnieśli się też do zarzutów dotyczących ustawienia na parkingach przestarzałych, a przez to niedziałających i awaryjnych parkomatów.

- Mamy w sumie 30 urządzeń, które stale poddawane są obserwacji i kontroli przez naszych pracowników. Nie mogliśmy zapewnić urządzeń, które wydawałyby resztę czy umożliwiały płatności kartą, bo od czasu ogłoszenia przetargu do jego rozstrzygnięcia i rozpoczęcia działalności było za mało czasu. Firma, która dostarcza nam urządzenia, nie była w stanie zrealizować tego zamówienia w tak krótkim czasie - tłumaczy Wiltos i apeluje, by pod podanym numerem telefonu (516 043 417) nie zgłaszać reklamacji i odwołań. Jak mówi, można to zrobić na stronie Wiparking.
Znaki podobne do tych, które stoją przy ul. Lawendowej pojawią się w ciągu najbliższych kilku dni. Koszty jednak poniesie miasto, a nie dzierżawcy. Znaki podobne do tych, które stoją przy ul. Lawendowej pojawią się w ciągu najbliższych kilku dni. Koszty jednak poniesie miasto, a nie dzierżawcy.
Dla kierowców marchewka...

Urzędnicy miejscy zapowiedzieli we wtorek, że w ciągu najbliższych dni parkingi zostaną dodatkowo oznakowane, by kierowcy nie mieli już trudności z rozpoznaniem, czy auto parkują na parkingu miejskim w strefie płatnego parkowania czy na postoju wydzierżawionym prywatnym operatorom. Za te znaki zapłacą nie dzierżawcy, lecz miasto. Jak usłyszeliśmy to rekompensata dla dzierżawcy za zniesienie opłat nocnych na al. Hallera.

...oraz kij

Żeby jednak nie było tak dobrze, ustępstwa w Brzeźnie zostały okupione obostrzeniami w Jelitkowie. Jak informują nasi czytelnicy, znaki zakazu zatrzymywania i dodatkowe słupki wygrodzeniowe stanęły w ostatnich dniach w rejonach wydzierżawionych parkingów m.in. przy ul. Jelitkowskiej i Nadmorskiej.

- Od soboty na większości ulic i chodnikach w Jelitkowie pojawiły się znaki zakazu zatrzymywania. Od wielu lat, w okresie letnim, można było tam parkować. Widocznie w ostatnich dniach frekwencja na płatnych parkingach była za mała i komuś bardzo zależało na jej zwiększeniu - napisał do nas pan Jan.
Zapytaliśmy o to urzędników. Odpowiedź dyrektora Kotłowskiego zamieszczamy w poniższej rozmowie.

Sprawa u prawników, w sobotę protest mieszkańców

Zmiany, jakie obowiązują w Brzeźnie od środy, zostały odebrane z ulgą, ale nie rozstrzygają sprawy. Radni dzielnicy zasięgnęli opinii prawnej ws. płatnych miejsc parkingowych wzdłuż al. Hallera. W dokumencie sporządzonym przez mec. Kacpra Płażyńskiego, czytamy, że umowa miasta z dzierżawcami jest nieważna.

  • Opinia prawna w sprawie funkcjonowania stref parkowania w Gdańsku.


Wkrótce problemem ma się też zająć Komisja Rewizyjna Rady Miasta Gdańska, a na sobotę zapowiedziano protest mieszkańców, który ma być sprzeciwem wobec działań ZDiZ i firmy Wiparking. Zgromadzenie rozpocznie się o godz. 12 w rejonie skrzyżowania al. Hallera z ul. Dworską.

Mieczysław Kotłowski Mieczysław Kotłowski
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni: Za wcześnie na wnioski

Dlaczego opłaty nocne zostały zniesione tylko na ul. Hallera? Co z pozostałymi parkingami?

- Jesteśmy w trakcie rozmów z wszystkimi pozostałymi dzierżawcami parkingów.

Czy kierowcy ukarani dotąd mandatem mogą odwołać się od kary i otrzymają zwrot swoich pieniędzy?

- To pytanie do dzierżawcy parkingów. Naszym zdaniem jest to jednak mało prawdopodobne - to analogia do wprowadzanych zmian w organizacji ruchu - mandaty wystawione przed zmianami w organizacji ruchu są prawomocne po tych zmianach, bo przecież prawo nie działa wstecz.

Dlaczego drogowcy dostawili w pasie nadmorskim w ostatnim czasie wiele znaków zakazujących zatrzymywanie? Kierowcy twierdzą, że to napędzanie klientów na płatne miejsca na parkingach dzierżawionych od miasta.

- Ideą prowadzenia płatnych miejsc parkingowych było porządkowanie sytuacji na drogach. Z naszego doświadczenia wynika, iż kierowcy mają tendencję do 'uciekania' poza płatne strefy we wszelkie możliwe miejsca powodując w ten sposób sytuacje niebezpieczne i bałagan na drogach. Ma to bardzo często miejsce w Strefie Płatnego Parkowania i jej okolicach.

Czy w związku z wycofaniem się z poboru opłat między 18 a 9 rano, miasto odda dzierżawcom część otrzymanej kwoty (580 tys. zł) z tytułu dzierżawy? Jeśli nie, to co miasto oferuje dzierżawcom w zamian?

- Nie będzie zwrotu otrzymanej kwoty za wydzierżawione grunty. Wysokość kwoty czynszu nie była uzależniona od godzin poboru opłat.

Co miało większy wpływ na wycofanie się z opłat i zmniejszenie kar? Niezadowolenie mieszkańców, presja mediów, zmiana interpretacji przepisów prawa (art. 13 i 22. ustawy o drogach publicznych)? A może jeszcze co innego?

- Podstawa prawna wydzierżawienia parkingów była od początku taka sama, nie zmieniła się. Parkingi nadmorskie oddane zostały najemcom w dzierżawę w oparciu o art. 22 ustawy o drogach publicznych. Mówi on, iż: zarząd drogi, który sprawuje nieodpłatny trwały zarząd gruntami w pasie drogowym może oddawać te grunty w najem, dzierżawę albo je użyczać, w drodze umowy, na cele związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a także na cele związane z potrzebami obsługi użytkowników ruchu. W każdym z omawianych przypadków przynajmniej jedna z tych przesłanek zachodzi. Program porządkowania parkingów nadmorskich jest programem pilotażowym - cały czas przypatrujemy się sytuacji, na bieżąco rozmawiamy z dzierżawcami i Strażą Miejską, analizujemy, wyciągamy wnioski. Stąd zmiany.

Kto był pomysłodawcą tego programu i jego założeń?

- Pilotażowy program porządkowania parkowania w strefach nadmorskich jest elementem szeroko pojętej polityki parkingowej miasta Gdańska.

Czy zmiany po zaledwie 11 dniach i ogromnej fali krytyki oznaczają, że pilotażowy program nie sprawdził się w tej formule i nie będzie kontynuowany w przyszłości?

- Za wcześnie na wnioski. Analizujemy, obserwujemy sytuację, decydować będziemy po zakończeniu tegorocznego programu.

Opinie (280) 5 zablokowanych

  • Ja to widze tak w sobote protest na Hallera i blokada parkingu..w nastepna sobote protest przed urzedem miejskim..Strajk (2)

    Trzeba tez temu Kotowskiemu wreczyc petycje jedna w sprawie zerwania ,wymowienia warunkow kontraktu.z tymi ajentami parkingow .druga u BUDYNIA NA BIURKU W SPRAWIE DYMISJII KOTLOWSKIEGO I GRZELCZAKA.

    • 12 2

    • na kopach tą bandę wyprowadzić

      • 6 0

    • A ja to widzę tak ładujemy parkometry do samochodów i zawozimy pod gabinet Adamowicza i tego Kołka z ZDiZ po równo. Jak jakiś zostanie do vipierparkingu

      • 1 1

  • ta akcja wygląda na jakieś zbiorowe harakiri popaprańców (1)

    chamstwo, głupota i pazerność doprowadziła ich do obłędu

    • 14 1

    • Do następnych wyborów PO w ogóle zniknie.

      • 1 0

  • To sie w pale nie miesci jaka burta ,chamstwo i arogancja przemawia ...

    Ze co ze wy poprawiacie sytuacje na drodze??Czym tym ,ze wprowadzacie oplaty i nabijacie kolega kieszenie naszymi pieniedzmi?/?> Kotlowski miej honor czlowieku i podaj sie do dymisjii...

    • 12 0

  • Ile tam jeszcze do cieplej urzedniczej emerytyrki?....

    Pewnie mozna nas ogabiac w razie wpadki pojdzie sie na emeryturke i kaska poleci ....a moze i juz poleciala pod stoliczkiem?

    • 7 0

  • Gdzie jest kurde CBA?? (1)

    • 5 1

    • Należy ich zawiadomić, tak sam jak NIK. Moim zdaniem sprawa otrze się nawet o prokuraturę. Zaapelujmy do władz centralnych o interwencję, bo na naszej prowincji samo bezprawie i cwaniactwo. NA POMOC!

      • 2 0

  • Czy wiadomo na jaki okres czasu jest podpisana ta umowa dzierżawy? (2)

    Mam nadzieję, że maksymalnie na rok i nie zostanie już przedłużona. Ktoś powinien beknąć za ten szwindel z płatnymi parkingami w pasie nadmorskim.
    Te ustępstwa ze strony Wiparkingu to jakaś kpina, nic nie zmieniają dla kogoś kto chce pojechać w normalnych godzinach odpocząć na plaży. Gdyby została obniżona stawka za godzinę, wprowadzona możliwość opłaty kartą oraz bezpłatne parkowanie w weekendy to jeszcze rozumiem.
    Dla mnie to jest niezrozumiałe, co roku latem często jeździłem na różne plaże w Gdańsku, nigdy nie było problemu z znalezieniem darmowego miejsca parkingowego , więc skąd ten argument konieczności wymuszenia rotacji samochodów na parkingach?
    No nic, pozostaje wszelkimi sposobami unikać parkowania w tych miejscach, żeby Wiparking poszedł z torbami.

    • 12 0

    • Jak na rok to i tak o dwa za długo. Ten szwindel powinien być zamknięty natychmiast.

      • 4 0

    • Przecież to oczywiste, że ten argument to zwykła ściema, chodzi o to aby firmy parkingowe zarobiły. Powinny się tym zająć odpowiednie instytucje, jak NIK i CBA. Strefa płatnego parkowania, na której zarabia miasto - OK, jak najbardziej . Wydzierżawienie publicznych, utrzymywanych z podatków terenów jakimś firemkom - NIGDY. Dodam, że w ramach tej strefy płatnego parkowania powinny zostać obniżone opłaty miesięczne za parkowanie w całym mieście - obecnie taki abonament kosztuje 500 zł miesięcznie, a więc zbyt drogo dla przeciętnego kierowcy. Po obniżeniu go np. do 100 zł miesięcznie miasto będzie miało stały napływ gotówki - 100 zł to mniej, niż jedno parkowanie Benzyny 95 "do pełna" (60-litrowy bak), a w całym mieście będzie spokój. Pozytywnie oceniam natomiast obniżkę za parkowanie we własnej strefie (strefie miejsca zamieszkania) do 120zł rocznie.

      Oprócz tego - z tego co wiem, wśród polityków koalicji rządowej pojawił się już wcześniej pomysł przyspieszonych wyborów samorządowych - może należałoby do nich o to zaapelować? Wydają się sprzyjać tej idei, czemu więc nie zrobić w Gdańsku pilotażowej akcji "Nowy samorząd 2016"?

      • 2 0

  • Janusz biznesu zwanego Wiparking podaje numer telefonu pod którym de facto nic nie można załatwić, a z reklamacjami odsyła na stronę "firmy". To co się otwiera pod podanym linkiem uwłacza godności klientów, zawiera mnóstwo bzdur i odnośników do wypocin ZDiZ ale reklamacji dalej nie ma jak tam złożyć. Kpina, w pale mi się nie mieści że Gdańsk w ogóle dopuścił do przetargu taką amatorszczyznę.
    Dostępny na stronie regulamin parkingu na Czarnym Dworze wymaga włożenia za przednią szybę pojazdu wykupionego biletu, jego brak skutkuje włożeniem przez parkingowego za wycieraczkę wezwania do zapłaty karnej. Imbecylowi który te wypociny stworzył nie przyszło do łba, że latem wielu ludzi porusza się motocyklami - w tym ja. Niech mi wskaże w mym kucyku szybę za którą mam włożyć wykupiony bilet i wycieraczkę pod którą znajdę wezwanie do zapłaty. Kozy kuźwa wypasać a nie zarządzać parkingami!

    • 9 0

  • Ż E N A D A......MIASTO PO RAZ KOLEJNY SIĘ SKOMPROMITOWAŁO

    KONIEC Adamowicza i jego kapciowego Piotra Grzelaka JEST BLISKI

    • 7 0

  • Gdańskiem rządza pazerne hieny.

    Rzygać się chce i wyprowadzić.

    • 8 0

  • Chcę wydzierżawić parking koło UM

    i pobierać opłaty od urzędasów przyjeżdżających do pracy samochodami i zostawiającymi je na darmowym parkingu, kiedy w około same strefy płatnego parkowania. Jak ma się szambo w koło siebie to się zaczyna od jego sprzątania panie adamowicz, dla kolesi darmowy parking a mieszkańców chamie ścigasz za parkowanie. A i jeszcze pytanie, jak tam wykorzystanie zakupionych rowerów służbowych dla urzedników? Mam nadzieje że samochody już polikwidowane i przejazdy tramwajami się skończyły od kiedy kupiono najdroższe rowery świata dla urzędników, co?

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane