• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w Gdyni. Kierowcy mylą strefy, urzędnicy proszą o koncentrację

Patryk Szczerba
27 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
  • Płatne parkowanie w Gdyni to cztery strefy i parkingi pozastrefowe. Na zdjęciu parking na Kieleckiej, który jest zaliczony do strefy.
  • Przy bulwarze z kolei parking działa jako pozastrefowy, więc opłaty są inne.
  • Na miejscu parkomaty są oznaczone jako czerwone. Jest też osobny regulamin na wjeździe.
  • Na miejscu parkomaty są oznaczone jako czerwone. Jest też osobny regulamin na wjeździe.

Od kilkunastu dni w Strefie Płatnego Parkowania w Gdyni nie można płacić poprzez aplikację City Park App. Urzędnicy tłumaczą to problemami technicznymi i zachęcają do korzystania z innych aplikacji. Kierowcy za to regularnie proszą o to, by strefy były lepiej oznakowane. Zdarzają się bowiem mandaty za to, że ktoś co prawda opłacił parkowanie, ale w strefie oznaczonej innym kolorem.




Czy miewasz wątpliwości, jaką opłatę uiścić za postój auta?

Przypomnijmy:
  1. Od 1 lipca obowiązują nowe strefy parkowania w Gdyni.
  2. Podwyższono ceny za parkowanie w Śródmieściu.
  3. Płacić trzeba również na dziewięciu parkingach poza strefą śródmiejską.
  4. Opłaty od lipca wprowadziła też Galeria Klif.
  5. Nieco ponad 4 mln zł wpływów z opłat od kierowców i 500 tys. zł z kar za nieopłacone parkowanie - to bilans pierwszych dwóch miesięcy działania strefy
  6. Ok. 500 tys. zł to zysk wakacyjny z dziewięciu uruchomionych parkingów poza-strefowych, którymi miasto dzieli się z wybranym w przetargu operatorem parkomatów.

Płatne parkowanie w Gdyni: strefy, ceny, opłaty, abonamenty, opinie, komentarze

Kierowcy narzekają na organizację płatnego parkowania



Za kilka dni minie czwarty miesiąc od uruchomienia strefy płatnego parkowania. Cały czas słychać pretensje wielu mieszkańców dotyczące wysokości opłat. Pojawiają się też jednak inne. Wielu kierowców narzeka na organizację stref płatnego parkowania.

Przypomnijmy, że Gdynia jest obecnie podzielona na cztery strefy:
  • strefa śródmiejska (niebieska),
  • strefa A na Wzgórzu św. Maksymiliana (pomarańczowa),
  • strefa B na Działkach Leśnych (żółta)
  • strefa C w Orłowie (zielona).

Do tego trzeba jeszcze płacić na dziewięciu parkingach pozastrefowych.

Kierowcy zwracają uwagę na dane, jakie pojawiają się w aplikacjach, dzięki którymi można płacić za postój. Okazuje się, że część zmotoryzowanych wnosi opłaty za inną strefę niż ta, w której się znajduje. Tak ma podpowiadać aplikacja, z której korzystają. Niejasne bywa przypisanie kolorów do nazw stref oznaczonych literami.

Jedna z aplikacji wyłączona



Zarzuty mogły nie być bezpodstawne. Od 1 października nie można płacić za parkowanie w Gdyni w aplikacji City Park PPP. Oficjalnie urzędnicy tłumaczą, że chodzi o problemy techniczne.

- Aplikacja CPA nie funkcjonuje, ponieważ jej właściciel nie zintegrował jej z naszym systemem. W efekcie kontroler nie był w stanie sprawdzić, czy opłata została wniesiona. Warto jednak zauważyć, że w Gdyni działają trzy aplikacje parkingowe: Skycash, Mobilet oraz FlowbirdAPP - wylicza Karol Kozak, kierownik Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni.

Zapłacisz więcej? I tak dostaniesz mandat



Wśród problemów miały pojawiać się problemy z organizacją stref. Zdaniem urzędników problem nie jest duży, a parkowanie według innej stawki niż obowiązująca w strefie, nie jest częste.

- Pomiędzy lipcem, a wrześniem tego roku na prawie 12 tys. wystawionych zawiadomień było 250 takich przypadków - informuje Karol Kozak.
Przy okazji przypomina, że wezwanie do zapłaty dodatkowej pojawia się, nawet jeśli opłata uiszczana przez kierowcę jest wyższa od nominalnej, obowiązującej w strefie.

- Opłata podstawowa musi być wniesiona na daną strefę, a bilet parkingowy obowiązuje tylko w jej granicach. Strefy są wyraźnie oznakowane, a w aplikacjach funkcjonują jasne i czytelne komunikaty. Przepisy stanowią, iż w przypadku braku opłaty (a tu mamy z tym do czynienia) wystawiane jest zawiadomienie. System sprawdzający funkcjonuje tak, iż kontroler patrolując daną strefę widzi tylko i wyłącznie opłaty wniesione i obowiązujące w danej strefie. W związku z czym, jeśli opłata została wniesiona w innej strefie, to jest ona niewidoczna dla kontrolera - wskazuje.
Informuje, że od lipca do końca września pojawiło się w tej sprawie ok. 250 odwołań.

Reklamacje na parkingach pozastrefowych do prywatnego operatora



Wśród nich jest pan Patryk. Gdy pewnego dnia we wrześniu zaparkował samochód na parkingu przy bulwarze, aplikacja podpowiedziała mu opłatę jak za strefę śródmiejską. Skutkowało to wezwaniem do wniesienia opłaty dodatkowej, czyli mandatem. Reklamację na początku skierował do firmy obsługującej parking.

Warto bowiem wiedzieć, że dziewięć parkingów pozastrefowych w Gdyni obsługuje prywatny operator - wybrana w przetargu firma Indigo Polska, która zyskami dzieli się z miastem.

- Dokładnie przeanalizowaliśmy kwestie księgowe i operacyjne. Zlecenie obsługi i windykacji parkingów pozastrefowych zewnętrznemu operatorowi jest dla nas optymalnym rozwiązaniem - przekonywał w maju Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
W odpowiedzi na reklamację nasz czytelnik otrzymał informację o odmowie uznania reklamacji z wyróżnieniem, że bilet wykupiony w Strefie Płatnego Parkowania jest nieważny na terenie miejskich parkingów.

  • Według urzędników oznaczenia stref są wystarczające.
  • Według urzędników oznaczenia stref są wystarczające.

Lepsze oznakowanie? Urzędnicy: jest bardzo dobrze



- Postój pojazdu miał miejsce na stanowisku postojowym oznakowanym znakiem pionowym oraz poziomym. Przy wjeździe na Parking (za skrzyżowaniem) po prawej stronie, znajduje się znak kończący Strefę. Na wjeździe na Parking Miejski widnieje oznaczenie Parkingu Miejskiego (czerwonego) oraz Regulamin Parkingu, na którym zawarta jest informacja, w jakich godzinach oraz dniach należy uiścić opłatę postojową. Na Parkingu Miejskim ww. znajdują się również dwa oznakowane parkomaty (kolor czerwony), na których również widnieje informacja o godzinach i dniach obowiązujących opłat - czytamy w piśmie od firmy Indigo Polska.
Pan Patryk przekonuje, że pomyłka była niezamierzona, a opłaty podpowiedziała mu aplikacja.

- Co ciekawe, mandat został wystawiony przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, więc skierowałem się tam po wyjaśnienia, ale niezbyt chciano ze mną rozmawiać i przyjmować wyjaśnienia. Na razie nie opłaciłem mandatu, będę próbował dalej coś z tym zrobić. Uważam, że strefy i pozostałe parkingi nie są prawidłowo oznakowane, więc takich pomyłek jak moja może być dalej sporo - wyjaśnia.
Urzędnicy jednak w kwestii oznaczeń stref nie mają sobie zbyt wiele do zarzucenia.

- Strefy są bardzo dobrze oznakowane, a poza oznakowaniem tekstowym funkcjonuje w Gdyni oznakowanie wizualne - tzn. każda strefa posiada odmienny, unikalny kolor identyfikacyjny, który pojawia się nie tylko na parkomacie, ale też pod znakiem wjazdowym (D44) do danej strefy. Rozumiemy, że Śródmiejska strefa płatnego parkowania, oraz strefy A/B/C wymagają od osób parkujących na ich obszarze pewnego skupienia i koncentracji przy wyborze odpowiedniej opcji w aplikacji, dlatego nieustannie zbieramy informację od kierowców i na bieżąco uwagi przekazujemy do operatorów aplikacji celem wdrażania nowych udogodnień - kończy Karol Kozak.

Miejsca

Opinie (564) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Wirtualny świat ZDiZ

    Zdaniem ZDiZ wszystko było Ok, trzeba było tylko przestrzegać oznaczeń. Ta instytucja a zwłaszcza jej kierownictwo jest do natychmiastowego zreformowania. Nikt im nie każe me uznawać odwołań oszukanych kierowców, ale oni wolą nękać tych którym mieli służyć. Jak jest jakiś durny przepis który powoduje napięcia społeczne to wykonawca ( tutaj ZDIZ) pierwszy powinien reagować w UMGdynia. Ale oni wolą utrzymywać ten nienormalny stan, żeby nacieszyć się władzą. Zarząd ZDiZ do wymiany!

    • 0 0

  • Oznakowana stref w Gdyni są tak wykonane ,żeby celowo wprowadzić kierowców w błąd.

    Czyli jest to świadome oszustwo na niekorzyść kierowców.

    • 0 0

  • Kolory

    Mieszkam w Brazyli. Tam malowane są progi od chodnika aby nikt sie nie pomylil jaka to strefa.

    • 1 0

  • Udało się komuś skutecznie odwołać za pomylenie strefy?

    Witajcie. Opłaciłem parkowanie Skajkeszem, ale przez pomyłkę wybrałem strefę śródmiejską zamiast strefy A, w której parkowałem. Dowalili mi standardowo 150zł, odwołałem się, ale odrzucili. Ja rozumiem, że to moja pomyłka, ale szlag mnie trafia, bo primo - zapłaciłem należną kwotę (a nawet wyższą, bo za "droższą" strefę), secundo - od zawsze płacę jak Pan Bóg (Pan Prezydent) przykazał, choćbym się nawet tylko na minutę miał zatrzymać. I stąd moje pytanie - czy jest tu ktoś, komu w takiej sytuacji udało się skutecznie odwołać, i kto zechciałby się podzielić wiedzą, jak to zrobić? Pozdrawiam.

    • 0 0

  • Jednak pomogło!

    Może moja opinia spowodowala, że zaszły zmiany w Skycash'u. Już pojawiają się 4 strefy parkowania , a nie 3 jak poprzednio.
    Trzeba drążyć i wymagać. To ONI są dla nas. Nie " nos dla tabakiery"

    • 1 0

  • Aga

    Jakie wyraźne oznakowanie? Ktoś powinien za to odpowiedzieć, bo zrobili sobie maszynkę do zarabiania pieniędzy na mandatach, bo na drogich parkingach im nie wystarcza najwyraźniej. Jest mapa, na której zaznaczona jest strefa śródmiejska na niebiesko i wydaje się ok jestem w śródmieściu w tej strefie, sprawdzam parkometr niebieski uiszczam wiec opłatę w aplikacji za niebieską ( najdroższą) wracam do auta a tam mandat, obok mnie samochody również mają mandaty, ale tylko te które były oznaczone, że zapłaciły aplikacją , wszyscy kierowcy zrozumieli ze są w Śródmieściu w strefie niebieskiej, ale okazuje się że chociaż na mapie tak jest to oznaczone, to są pojedyncze ulice wyrzucone ze Śródmieścia jak np. ulica Waszyngtona . Czlowiek chce uczciwie zapłacić , robi to a mam wrażenie, że jest to specjalnie tak zrobione, żeby ludzie mylili i można było zarabiać na mandatach i to prywatna firma , to jakiś cyrk. Czlowiek placi najwyższą stawkę i nic z tego. 1 listopada wysłali gościa zeby mandaty pozbierać , a ludzie mimo ze zapłacili za parkowanie, to mandaty otrzymali. Dziwne tylko ze wszyscy zrozumieli ze są w strefie niebieskiej, chyba tak ktos chciał .

    • 1 0

  • Najgorzej z parkingami pozastrefowymi (2)

    Świetnie,że dla Pana Lucyka zlecenie obsługi firmie Indigo Polska jest optymalne. Dla mieszkańców Gdyni (nie wspomnę o turystach) parkowanie na pozastrefowych - czerwonych bywa wyzwaniem. Nie wystarczy wybrać strefę czerwona, ale nadto ulicę do której dany parking przypisano. Przy czym ani przy wjeździe do strefy czerwonej, ani na parkometrze nie ma oznaczenia! Jest tylko czerwony pasek...dla ludzi nieznających ulic w mieście pozostaje strzelać, który to parking....w ogóle poruszanie się po Gdyni autem stało się uciążliwe. Rozglądam się wciąż za kolorem parkometru,...klikam, przeklikuję, totalny bezsens...

    • 6 0

    • Aga

      Dokładnie, to jakaś masakra

      • 0 0

    • Ta firma jest powiazana z klubami sportowymi

      • 1 0

  • Czy urzędnik z definicji musi być głupi?

    A więc wg urzadu miejskiego w Gdyni, zrobienie dwóch osobnych systemów - Strefy Parkowania i Parkingi Miejskie oraz do tego oznaczenie wszystkich parkingów miejskich jednym kolorem (czerwonym) pomimo tego że obowiązują w nich różne okresy płatności (na części poniedziałek - piątek, na części poniedziałek - niedziela) jest jasne i czytelne oraz nie powoduje zamieszania..... Tak, na pewno

    • 0 0

  • Co się udało dobrze zorganizować w Gdyni?? ..... ...
    .... Dogodny transport do Gdańska:):)

    • 0 0

  • Zdzierstwo

    Parking płatny przez 7 dni w tygodniu do 20 to przegięcie. Opodatkowanie za niedzielny spacer niech sobie opłaca Szczurek i jego ekipa. Burdel ze strefami to osobna bajka i jest absolutnie celowy, bo na tym się doskonale zarabia. Kiedyś fatalnie parkowało się w Sopocie, teraz Sopot znormalniał. Gdynia zaczyna być problematyczna w wielu obszarach, i wniosek niestety zaczyna być jeden: dożywocie u władzy mieszkańcom przestaje służyć.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane