• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamera w aucie skontroluje parkujących

Szymon Zięba
9 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • Tak wygląda kontrola strefy płatnego parkowania w Warszawie.
  • Tak wygląda kontrola strefy płatnego parkowania w Warszawie.

Samochód wyjedzie, by skontrolować... zaparkowane auta. Urzędnicy ogłosili właśnie przetarg na dostarczenie i wdrożenie tzw. systemu mobilnej kontroli wnoszenia opłat w Strefie Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania w Gdańsku. Będzie ona uzupełnieniem dotychczasowej pieszej kontroli. Podobne rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje już m.in. w Warszawie.



Strefa płatnego parkowania w Trójmieście:

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - tak wyglądały statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli Strefy Płatnego Parkowania w Warszawie.

Nic więc dziwnego, że rozwiązaniu przyglądali się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. Ostatecznie Gdański Zarząd Dróg i Zieleni poinformował, że miasto również zamierza postawić na mobilną kontrolę SPP.

- Przetarg ma wyłonić wykonawcę, który przygotuje i wydzierżawi urządzenia (kamery i skanery) oraz oprogramowanie do przekazywania zebranych danych (zdjęć tablic rejestracyjnych pojazdów, ich lokalizacji). Gotowy system zostanie udostępniony Gdańskiemu Zarządowi Dróg i Zieleni do użytkowania na 12 miesięcy. Urządzenia zostaną zamontowane na pojeździe GZDiZ, który będzie obsługiwany przez pracowników jednostki - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czytaj więcej:

W Gdyni też będzie e-kontrola stref płatnego parkowania



Jak będzie działać gdański system mobilnej kontroli?



  1. Pojazd, z którego przeprowadzana będzie kontrola, wyposażony zostanie w specjalne kamery oraz skanery.
  2. Przejeżdżając obok miejsc postojowych, znajdujących się w SPP i ŚSPP, system zeskanuje numery rejestracyjne parkujących pojazdów i przekaże je do bazy danych.
  3. Baza przechowuje informacje o pojazdach uprawnionych do parkowania w strefie, a więc z wniesioną opłatą jednorazową lub z kartą opłaty zryczałtowanej. By wyeliminować ewentualną pomyłkę i nie dopuścić do sytuacji, kiedy opłata dodatkowa nałożona zostanie na kierowcę, który dopiero zaparkował i jest w drodze do parkometru, kontrola dokonywana będzie dwukrotnie, w krótkim odstępie czasu.
  4. System komputerowy odnajdzie spośród zeskanowanych numerów rejestracyjnych te pojazdy, za postój których nie zapłacono. Po ustaleniu właściciela pojazdu zostanie wysłane do niego wezwanie do zapłaty opłaty dodatkowej.
  5. Skanery umieszczone na pojeździe wykonującym kontrolę będą w stanie odczytać numery rejestracyjne pojazdów, które zostały zaparkowane prostopadle, równolegle oraz skośnie. Będą rejestrować one wyłącznie tablice rejestracyjne i same pojazdy, a ewentualne zdjęcia przedstawiające wizerunki osób będą zamazane.
  6. Sprzęt służący do mobilnej kontroli będzie działać podczas jazdy samochodu z przepisową prędkością, co nie spowoduje zmniejszenia płynności ruchu.
  7. System funkcjonować ma niezależnie od warunków atmosferycznych, więc także przy padającym deszczu lub śniegu oraz po zapadnięciu zmroku. Ponadto dzięki dokładnym danym lokalizacyjnym system mobilnej kontroli uwzględni tylko pojazdy, które faktycznie zajmują płatne miejsca postojowe.

Jak kontrola strefy parkowania wygląda dziś?



Przypomnijmy: obecnie nadzór nad gdańską Strefą Płatnego Parkowania prowadzony jest przez kontrolerów. Za pomocą specjalnych czytników skanują oni tablice rejestracyjne pojazdów, weryfikując następnie w systemie komputerowym, czy dany pojazd posiada uiszczoną opłatę za postój.

- Kontrola mobilna będzie w stanie znacząco przyspieszyć ten proces i zwiększyć liczbę skontrolowanych pojazdów. Możliwość szybszego sprawdzenia poszczególnych miejsc postojowych w sektorach SPP i ŚSPP przełoży się na zwiększenie obszaru, który będzie kontrolowany. Obecnie piesi kontrolerzy nie są w stanie codziennie zweryfikować wszystkich pojazdów korzystających z ponad 6 tys. płatnych miejsc postojowych na terenie stref. Po uzupełnieniu procesu kontroli o narzędzie mobilne każdy parking będzie mógł zostać skontrolowany co najmniej raz dziennie, co jest kluczowym czynnikiem przy rozwoju obszaru płatnego postoju - wyjaśnia Magdalena Kiljan.

Sprawdzą, gdzie potrzebne są miejsca parkingowe



Zdaniem urzędników zastosowanie mobilnej kontroli w obszarze płatnego postoju to nie tylko metoda sprawdzania wniesienia opłat za parkowanie pojazdu w SPP i ŚSPP.

Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

- To również narzędzie analityczne, dzięki któremu można badać poziom zajętości oraz rotacji na płatnych miejscach postojowych. Zebranie takich danych jest pomocne przy rozwiązaniach potrzeb parkingowych mieszkańców Gdańska w poszczególnych dzielnicach - podsumowuje Magdalena Kiljan.

Na koniec warto przypomnieć, że e-kontrola możliwa jest dzięki obowiązkowi wpisania numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPP. Przed 29 czerwca 2020 r. była to opcja fakultatywna.

Opinie (247) 8 zablokowanych

  • w warszawie niech lepiej on kontroluje czajke!

    • 9 3

  • Lasery rydwany i drony no to doczekalem sie mixu

    • 8 4

  • Wybieracie na radnych gangsterów od dojenia haraczy

    I dziekujecie im za platne parkowanie

    • 9 2

  • Trzeba trolowac ten szit i go spowalniac caly dzien

    Rowerem cargo

    • 2 3

  • (2)

    Ekstra, czas na Gdynię :)

    • 5 3

    • tez szukam lokum w Gdyni (1)

      zarzadzanie Gdanskiem jest na tyle denne , ze w Gdyni jeszcze nie jest najtragiczniej

      • 0 1

      • jeśli nie jesteś kierowcą to może jakoś to będzie

        natomiast jak jesteś to zdecydowanie nie polecam

        • 0 0

  • Znacznie tańsze i wydajniejsze rozwiązanie

    dać np. 5-10% prowizji obecnym kontrolerom od każdego zapłaconego (nie wystawionego) 'mandatu' - jakby mieli po 10-20zł za wezwania to wreszcie zabraliby się do pracy, a nie chowania pod daszkiem, w bramie etc.. - nagle skala dodatkowych opłat skoczyłaby w górę o myślę setki procent.
    Samochód ma swoje wady jednak:
    - nie przeczyta wszystkich tablic - np. w autach zaparkowanych blisko siebie jedno za drugim
    - koszt zakupu i koszt utrzymania systemu jest wysoki na wejściu i spory w ciągłym użytkowaniu
    - pewnie góra 2 auta na całą strefę w takiej Gdyni to ile razy oni 'objadą' ją w ciągu dnia?
    - przy wypadku lub stłuczce system lub jego część leży przed dłuższy czas
    etc..
    Jestem zwolennikiem automatyzacji, ale może warto spróbować obu na raz i zobaczyć który będzie lepszy?

    • 3 2

  • Niech Dulkiewicz lepiej się weźmie za koszenie trawników w mieście i uprzątniecie szyfu na ulicach

    • 11 1

  • To teoria

    Praktyka będzie taka że nr rejestracyjny brudny lub od śniegu i podbite gary przykład z A1 mimo że mam aplikację w śnieżnych lub obłoconejj tablicy nie czyta i trzeba stać do okienka.

    • 2 4

  • Jest taki abonament co daje gwarancje miejsce (2)

    Nazywa się prywatne miejsce parkingowe na własnej działce, czasem można też wynająć.

    • 7 1

    • (1)

      Niestety działki w mieście włodarze sprzedają tylko deweloperą, nikt z mieszkańców nie ma szans na zakup miejsca parkingowego, np. we Wrzeszczu.

      • 1 3

      • Po prostu nie stać ciebie

        • 2 1

  • Drogi gadżet

    Operatorzy stref mogą to robić służbowymi smartfonami. Od mieszania, herbata nie staje się słodsza

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane