• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pas startowy w Rębiechowie czasowo skrócony o kilometr

Maciej Naskręt
20 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Trwa formowanie podbudowy przyszłego pasa startowego.
  • Prace ziemne na pasie startowym, a w tle terminal lotniska.
  • Tuż za parawanami znajduje się czynny odcinek pasa startowego.
  • W rejonie remontowanej części pasa znajduje się wiele maszyn budowlanych.
  • Formowanie podbudowy pod nowy pas startowy.
  • Prace są wykonywane z zegarmistrzowską precyzją.
  • Nadmieńmy, że warstwa ścieralna nawierzchni pasa startowego jest dwukrotnie grubsza od warstwy, która układana jest na drogi dla samochodów.

Nie samoloty, a ciężki sprzęt budowlany korzysta teraz z ok. kilometrowego odcinka pasa startowego lotniska w Rębiechowie od strony Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Nawierzchnia została tam całkowicie rozebrana.



Jak znosisz podróże lotnicze?

Na lotnisku w Rębiechowie trwa przebudowa systemu, który ułatwia pilotom lądowanie po zmroku i w trudnych warunkach atmosferycznych. To tzw. ILS, czyli Instrument Landing System. Od wielu lat działa on na lotnisku w Gdańsku, ale od kilku miesięcy, kosztem 59,2 mln zł, jest rozbudowywany do wyższej, drugiej kategorii. Wymaga to prac budowlanych na całym pasie startowym.

Czytaj też: Na lotnisku w Rębiechowie samoloty wylądują w gęstej mgle

Ponieważ przebudowa systemu ILS wymagała rozprucia części pasa w celu montażu w nim dodatkowego oświetlenia, postanowiono dodatkowo w ramach przedsięwzięcia poprawić geometrię pasa startowego, czyli wyrównać niewielką górkę, jaka jest na nim od strony Obwodnicy Trójmiasta.

Prace spowodowane są zmianą norm dotyczących polskich lotnisk, które muszą zostać wprowadzone do 2018 r. Podstawowym zaleceniem jest, by nachylenie podłużne, czyli różnica między najniższą a najwyższą wysokością wzdłuż osi drogi startowej, nie przekraczało 1-2 proc. w zależności od kategorii pasa.

Podobne prace będzie trzeba przeprowadzić także na innych lotniskach w Polsce. Szacuje się, że Łódź wyda na to 44 mln zł, a Szczecin - 38 mln zł. Największe koszty, szacowane na 190 mln zł, ma ponieść Kraków.

- W związku z tym, że prace toczą się na części pasa od strony Obwodnicy Trójmiasta, nieczynny jest obecny system ILS. Na szczęście pogoda sprzyja zarówno pracom budowlańców, jak i pilotów lądujących na naszym lotnisku - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Prace na obecnym odcinku pasa startowego powinny potrwać do maja tego roku, a wtedy wykonawcy pozostanie do realizacji środkowy, 800-metrowy odcinek pasa. Wtedy roboty będą prowadzone w nocy.

Całość prac powinna zakończyć się w czerwcu tego roku. Co ważne, w dniach 13-15 czerwca, kiedy to prace będą toczyć się właśnie na środkowej części pasa startowego, ruch na lotnisku będzie trzeba wstrzymać. Nie da się wykonać zaplanowanych prac utrzymując jednocześnie ruch.

Zakres prac budowlanych na lotnisku w Gdańsku. Obecnie trwają roboty na trzecim odcinku. Zakres prac budowlanych na lotnisku w Gdańsku. Obecnie trwają roboty na trzecim odcinku.


Po uruchomieniu rozbudowanego systemu ILS na lotnisku w Gdańsku, umożliwi on pilotom precyzyjne podejście do lądowania według wskazań przyrządów przy wysokości decyzji mniejszej pomiędzy 60 m i 30 m oraz widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m.

Dziś te parametry wynoszą odpowiednio 60 i 550 metrów.
17:22 29 MARCA 15 (aktualizacjaakt. 17:50)

Opóźniony lot z Monachium. Samolot krąży nad lotniskiem (20 opinii)

Nad Trójmiastem krąży samolot Lufthansy z Monachium. Powodem opóźnienia przylotu są niekorzystne warunki atmosferyczne na lotnisku w Rębiechowem.

- Powodem tych zakłóceń jest fakt, że nie działa na lotnisku system ILS. Trwa jego rozbudowa. Pilot samolotu postanowił poczekać na poprawę warunków - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Zatem wszyscy czekamy na decyzję pilota.
Nad Trójmiastem krąży samolot Lufthansy z Monachium. Powodem opóźnienia przylotu są niekorzystne warunki atmosferyczne na lotnisku w Rębiechowem.

- Powodem tych zakłóceń jest fakt, że nie działa na lotnisku system ILS. Trwa jego rozbudowa. Pilot samolotu postanowił poczekać na poprawę warunków - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Zatem wszyscy czekamy na decyzję pilota.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (121) 2 zablokowane

  • Naskręt dyletant atakuje (3)

    1. Lotnisko jest w Gdańsku, ale u niego w Rębiechowie
    2. Wyrównanie pasa jest wymagane przez państwo do końca 2017 i musi być wykonane, więc nie jest to czynność dodatkowa.

    • 4 1

    • Zabłysnąłeś... (2)

      Gdańskie lotnisko od zarania dziejów przedstawia się jako Gdańsk-Rębiechowo (podobnie jak Poznań-Ławica, Kraków-Balice, Katowice-Pyrzowice itd.), nie rozumiem po co to czepianie się nazwy... Kiedyś tak zdecydowano i już, pozamiatane. Trzeba jakoś z tym żyć...

      Co do równania pasa to jest to czynność dodatkowa o tyle, że gdyby nie chęć podwyższenia kategorii ILSa, to lotnisko mogłoby spokojnie nie robić nic - bo po pierwsze te 'europejskie normy' mają postać ZALECEŃ, a nie WYMOGÓW, a po drugie - zostawiona jest furtka, która umożliwia niektórym lotniskom funkcjonowanie bez dostosowywania się do nowych norm.

      Co więcej, gdański port lotniczy całkiem dobrze się do operacji przygotował, lotnisko w Poznaniu wykonując analogiczne prace wstrzyma operacje lotnicze na kilka tygodni!

      • 2 2

      • Tylko po co masz błędnie żyć?

        Nie, Gdańskie lotnisko tak się nie przedstawia.

        Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (oczywiście l :)) jakbyś nie wiedział.

        Od zarania dziejów czyli od 1974 roku, a jak już na siłę chcesz dodawać nazwę mniejszej jednostki terytorialnej to powinno być Port lotniczy Gdańsk Firoga :)

        • 1 2

      • Ty również zabłysnąłeś

        To, że nie zawieszono operacji to znaczy dobre przygotowanie? Hmmm, chyba nie bardzo. Może Poznań wykona prace solidniej i o szerszym zakresie? A co do wymogów UE to jest prawo a nie zalecenia. Kolejny prawnik z Księżyca? Zasada jest prosta: nie chcesz robić - wypisz się, czy z UE czy też z ICAO. Wtedy samoloty przylecą napewno. Poza tym te wg ciebie zalecenia to minimalne parametry bezpieczeństwa. Na szczęście jedno lotnisko nie ma nic do gadania.

        • 0 0

  • Zmodernizować lotnisko w Rębiechowie!

    Musi być jak Hameryce.

    • 0 3

  • Dość dawno nie korzystałem z lotniska ,czy rękawy i rozbudowa "starego " terminala jest już gotowa ?

    • 0 1

  • Ankiety red. Naskręta jak zwykle nie ma temat

    Pytanie powinno brzmieć: czy boisz się lądować na lotniskach bez środkowej części pasa

    • 4 0

  • Czyli gdyby "Napoleon" Szczur nie podążał za swoją megalomanią (1)

    to za kasę, którą wtopił w niepotrzebny terminal w Kosakowie byłby ILS 2 w Gdańsku za darmo A jeszcze lepiej - Gdańsk wydaje na ILS - ma lotnisko odporne na mgły, zaś Szczur zamiast budować Kosakowo i iść w poprzek Metropolii mógłby za tę kasę dobudować w Gdyni kawał PKMki z korzyścią dla wszystkich! Ale jak zwykle, mądry Polak po szkodzie.

    • 7 2

    • Ciekawe stwierdzenie "lotnisko odporne na mgły", tylko co to takiego? Kto wam nagadał tych bzdur, że po wprowadzenie ILS CAT II nie będzie żadnych problemów z lądowaniem z powodu mgieł?

      • 0 0

  • Hmm

    Zastanawia mnie tylko jak bedą lądować samoloty jak będzie realizowany punkt drugi :)

    • 1 0

  • gdansk the best

    A teraz Wojewoda powinien udać się do Szczura po zwrot pieniędzy za lotnisko Babich Dołach...

    • 1 3

  • Znany pas.

    Czy to ten pas na którym Budyń w pocie czoła ciągnął samolot Amber Gold?Pisali że bieedak z wysiłku popuścił.

    • 3 3

  • 24h

    Prace będą prowadzone w nocy przecież już 24 na dobę robią 7 dni w tygodniu!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Jak czytam większość wypowiedzi

    utwierdzam się w przekonaniu, ze Polska jest krajem debili.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane