• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pas startowy w Rębiechowie czasowo skrócony o kilometr

Maciej Naskręt
20 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Trwa formowanie podbudowy przyszłego pasa startowego.
  • Prace ziemne na pasie startowym, a w tle terminal lotniska.
  • Tuż za parawanami znajduje się czynny odcinek pasa startowego.
  • W rejonie remontowanej części pasa znajduje się wiele maszyn budowlanych.
  • Formowanie podbudowy pod nowy pas startowy.
  • Prace są wykonywane z zegarmistrzowską precyzją.
  • Nadmieńmy, że warstwa ścieralna nawierzchni pasa startowego jest dwukrotnie grubsza od warstwy, która układana jest na drogi dla samochodów.

Nie samoloty, a ciężki sprzęt budowlany korzysta teraz z ok. kilometrowego odcinka pasa startowego lotniska w Rębiechowie od strony Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Nawierzchnia została tam całkowicie rozebrana.



Jak znosisz podróże lotnicze?

Na lotnisku w Rębiechowie trwa przebudowa systemu, który ułatwia pilotom lądowanie po zmroku i w trudnych warunkach atmosferycznych. To tzw. ILS, czyli Instrument Landing System. Od wielu lat działa on na lotnisku w Gdańsku, ale od kilku miesięcy, kosztem 59,2 mln zł, jest rozbudowywany do wyższej, drugiej kategorii. Wymaga to prac budowlanych na całym pasie startowym.

Czytaj też: Na lotnisku w Rębiechowie samoloty wylądują w gęstej mgle

Ponieważ przebudowa systemu ILS wymagała rozprucia części pasa w celu montażu w nim dodatkowego oświetlenia, postanowiono dodatkowo w ramach przedsięwzięcia poprawić geometrię pasa startowego, czyli wyrównać niewielką górkę, jaka jest na nim od strony Obwodnicy Trójmiasta.

Prace spowodowane są zmianą norm dotyczących polskich lotnisk, które muszą zostać wprowadzone do 2018 r. Podstawowym zaleceniem jest, by nachylenie podłużne, czyli różnica między najniższą a najwyższą wysokością wzdłuż osi drogi startowej, nie przekraczało 1-2 proc. w zależności od kategorii pasa.

Podobne prace będzie trzeba przeprowadzić także na innych lotniskach w Polsce. Szacuje się, że Łódź wyda na to 44 mln zł, a Szczecin - 38 mln zł. Największe koszty, szacowane na 190 mln zł, ma ponieść Kraków.

- W związku z tym, że prace toczą się na części pasa od strony Obwodnicy Trójmiasta, nieczynny jest obecny system ILS. Na szczęście pogoda sprzyja zarówno pracom budowlańców, jak i pilotów lądujących na naszym lotnisku - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Prace na obecnym odcinku pasa startowego powinny potrwać do maja tego roku, a wtedy wykonawcy pozostanie do realizacji środkowy, 800-metrowy odcinek pasa. Wtedy roboty będą prowadzone w nocy.

Całość prac powinna zakończyć się w czerwcu tego roku. Co ważne, w dniach 13-15 czerwca, kiedy to prace będą toczyć się właśnie na środkowej części pasa startowego, ruch na lotnisku będzie trzeba wstrzymać. Nie da się wykonać zaplanowanych prac utrzymując jednocześnie ruch.

Zakres prac budowlanych na lotnisku w Gdańsku. Obecnie trwają roboty na trzecim odcinku. Zakres prac budowlanych na lotnisku w Gdańsku. Obecnie trwają roboty na trzecim odcinku.


Po uruchomieniu rozbudowanego systemu ILS na lotnisku w Gdańsku, umożliwi on pilotom precyzyjne podejście do lądowania według wskazań przyrządów przy wysokości decyzji mniejszej pomiędzy 60 m i 30 m oraz widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m.

Dziś te parametry wynoszą odpowiednio 60 i 550 metrów.
17:22 29 MARCA 15 (aktualizacjaakt. 17:50)

Opóźniony lot z Monachium. Samolot krąży nad lotniskiem (20 opinii)

Nad Trójmiastem krąży samolot Lufthansy z Monachium. Powodem opóźnienia przylotu są niekorzystne warunki atmosferyczne na lotnisku w Rębiechowem.

- Powodem tych zakłóceń jest fakt, że nie działa na lotnisku system ILS. Trwa jego rozbudowa. Pilot samolotu postanowił poczekać na poprawę warunków - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Zatem wszyscy czekamy na decyzję pilota.
Nad Trójmiastem krąży samolot Lufthansy z Monachium. Powodem opóźnienia przylotu są niekorzystne warunki atmosferyczne na lotnisku w Rębiechowem.

- Powodem tych zakłóceń jest fakt, że nie działa na lotnisku system ILS. Trwa jego rozbudowa. Pilot samolotu postanowił poczekać na poprawę warunków - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Zatem wszyscy czekamy na decyzję pilota.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (121) 2 zablokowane

  • Modlin - lotnisko jednego przewoźnika

    Nabiło sobie statystykę, kiedy Ryanair uruchomił krajowe połączenia do Gdańska i Wrocławia i wskoczyło na 6. pozycję w kraju.

    Równanie pasa startowego w Gdańsku to dobra rzecz.
    Kiedyś słyszałem z ust pilota, że owa "górka" od strony obwodnicy potrafi niekorzystnie działać na lądowania - zwłaszcza przy niekorzystnych podmuchach wiatru, powodując wydłużenie dobiegu.
    Tak że Gdańsk upiekł dwie pieczenie przy jednym ogniu - źle?

    I już skończmy z tą paranoją o gdyńskim lądowisku i utopionych przez Szczurka dziesiątek milionów w błocie.

    I dla statystyki za rok 2014

    Warszawa 10,55 mln, spadek o 2 proc.
    Kraków 3, 82 mln, wzrost o 5 proc.
    Gdańsk 3, 25 mln, wzrost o 15 proc.
    Katowice 2,7 mln, wzrost o 6 proc.
    Wrocław 2,08 mln, wzrost o 10 proc.
    Modlin 1,7 mln
    Poznań 1,4 mln, wzrost 6-7 proc.
    Rzeszów 0,6 mln, wzrost 2 proc.
    Bydgoszcz 0,29 mln, spadek o 15 proc.
    Szczecin 0,28 mln, spadek o 15 proc.
    Łódź 0,25 mln, spadek o 30 proc.
    Lublin 0,18 mln, spadek o 1 proc.
    Zielona Góra 0,013 mln

    nie mówiłem że za Poznaniem to lokalne lądowiska?

    • 3 0

  • Przestańsmy już świrować z nazwami lotniska (2)

    Jak pamiętam początki budowy lotniska, chyba 1972, to ówczesna Słowackiego była gdzie od okolic ronda de-czegoś-tam wiejską drogą, pół pasa asfaltu, pół kocich łbów.
    Firoga była wioską z paronastoma chałupami i jednym spożywczakiem stojącym w okolicach przejazdu kolejowego.
    Nie wiadomo czemu lokalizacji lotniska nadano nazwę Rębiechowo.
    Może zadecydowały względy propagandowe - to były lata świetności Gierka.
    Może chodziło o awans wsi, w której będzie budowane od podstaw nowoczesne lotnisko.

    Przypominam że lotnisko w planach miało mieć 3 /trzy/ pasy startowe - w tym obecny o długości 3400 m.
    Pozostał jeden 2800 m.
    Ale fakt jest jeden - Rębiechowo to 1. lotnisko dla ruchu cywilnego wybudowane od podstaw.
    Jako licealista oglądałem wtedy 2 maja 1974 otwarcie, kiedy wylądował radziecki Ił-18 z całą czapą partyjną, klapa, rąsia, buźka, order.

    • 5 0

    • po to aby Gdańsk był koło Rębiechowa ;)

      śmieszne jest jak lotnisko powstaje w całości na terenie Gdańska, ale jest koło / nieopodal wioski (nie mam nic do Rębiechowa). No bo od 1.01.1973 tereny te należą do Gdańska.

      No ale może w przeszłości było inaczej? Może terminal jako główny element lotniska znajdował się w Rębiechowie, no nie klapa no bo to Firoga, może tereny większości to Rębiechowo? no też klapa.
      No to jak, jaki był cel nadania nazwy bez żadnego uzasadnienia? chyba tylko aby nie wymieniać nazwy wyklętego przez komunistów zawsze bojowego i krnąbrnego Gdańska :)

      • 2 0

    • Tylko pasa startowego nie potrafili położyć jak należy, a teraz sztucznie napędzane wielkie halo bo górkę trzeba zniwelować.

      • 0 0

  • Maszyny robocze (1)

    Witam.
    Wszystkie maszyny robocze i inżynieryjno-budowlane są płci żeńskiej.
    Koparka, spycharka, ładowarka.
    Spychacz to osoba spychająca pracę na innych.
    Pozdrawiam

    • 3 1

    • żuraw, betonowóz, kafar

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane