• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino będzie jeździć co godzinę z Trójmiasta do Warszawy

Maciej Naskręt
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Wizualizacja Pociągu Pendolino z wychylnym pudłem.



Pociąg Pendolino, który ma zapewnić połączenie Trójmiasta z południem kraju, będzie kursować co godzinę. Część pociągów, które przyjadą ze stolicy, nie skończy biegu w Gdyni, lecz pojedzie do Słupska, Koszalina, a nawet Kołobrzegu.



Pociągi Pendolino można oglądać teraz m.in. na brytyjskich torach.

W połowie stycznia informowaliśmy, że pierwsze pociągi Pendolino firmy Alstom dojadą według rozkładu do Trójmiasta w grudniu 2014 r. Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówi 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h. Koszt zamówienia wynosi 400 mln euro. Podróż z Trójmiasta do Warszawy ma trwać 2 godziny i 30 minut. Natomiast do Krakowa i Katowic mamy dojechać w ciągu pięciu godzin.

Część naszych czytelników zastanawiała się, ile dokładnie pociągów pojedzie z Gdańska do stolicy kraju. Postanowiliśmy zapytać o to ministerialnych urzędników.

Czy duża liczba połączeń pociągiem Pendolino to atrakcyjna oferta przewoźnika?

- Docelowo zakładamy, że od rana do wieczora, z Trójmiasta w kierunku Warszawy pojedzie kilkanaście pociągów. Mają one wyruszać na trasę co godzinę. Przejadą one przez stolicę, część z nich dalej pojedzie do Katowic, a pozostałe do Krakowa - mówi Andrzej Massel, podsekretarz stanu, zastępca ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, dotacja do zakupu zmalała więc z 50 proc. do 23 proc. Przewozy mogą być teraz dotowane, ale KE zobowiązuje przewoźnika, by nowe składy obsługiwały też pasażerów z innych aglomeracji - nie tylko Trójmiasta, Krakowa, Warszawy i Katowic.

Ministerialni urzędnicy nie chcieli, by nowe pociągi rozjechały się po całej Polsce - do Poznania, Rzeszowa czy Wrocławia. Znaleźli jednak inne rozwiązanie.

- Nic się nie zmienia, jeśli chodzi o główny korytarz kursowania pociągów z Gdyni do Katowic i Krakowa przez Warszawę. Natomiast zgodziliśmy się z Komisją Europejską na takie rozwiązanie, że ostatnie pociągi w ciągu dnia nie zakończą biegu m.in. w Gdyni, lecz pojadą do Słupska, Koszalina, a może i nawet Kołobrzegu. Chodzi o to, by pociąg nie nocował na stacji w Gdyni, a mógł być jeszcze wykorzystany na dalszym odcinku - mówi Andrzej Masel.

Ministerialni urzędnicy odpierają zarzuty niezależnych ekspertów rynku kolejowego. Ci przekonują, że bilety za przejazd Pendolino będą kosztować grubo ponad 200 zł. Właśnie z droższych biletów miała być pokrywana 27-procentowa strata we wcześniej wspomnianym dofinansowaniu.

- Spodziewam się cen, jakie obecnie są w pociągach lepszej kategorii. Jeżeli będzie to 100-150 zł, to w tej cenie wielu pasażerów jest skłonnych pojechać Pendolino. Być może w godzinach szczytu będą to nieco większe kwoty - mówi zastępca ministra.

Opinie (334) ponad 20 zablokowanych

  • Z tego co sie orientuje nasze padlino nie ma miec wychylnego

    pudla zatem o kant mozna sobie te animacje potluc.
    Czy czas przejazdu bedzie uwzgledniac cotygodniowe potracenie menela?

    • 4 0

  • strus pedzi wiatr

    czemu 200 zl a nie 20-30jak plbus

    • 1 0

  • widze ze władze PKP mają rózówe marzenia ja tez mam marzenie ze jak wygram w lotka to spłace wszystkie swoje kredyty.Ale coz marzenia nic nie kosztują

    • 1 0

  • na naszych torach

    na naszych torach pewnie szybko się roz..e...

    • 3 0

  • też mi szybkość

    nie wiem jak teraz ale kilka lat temu z warszawy do krakowa jechało sie 2,5 h zwykłym expresem. Teraz po zakupie mega drogich składów za nasze pieniądze czas przejazdu ma być taki sam?!

    • 4 1

  • ..U-HA-U-HA....UUU...U-HA-U-HA

    PIERWSZA PADLINE POCIAGNIE TUSK A POPCHA NOWAK ...CIEKAWE CZY WYCISNĄ 2 g 30 MINUT???

    • 2 1

  • Super połączenie,ale

    zobaczymy,jakie faktycznie będą ceny ; powinny być zróżnicowane,zależnie od pory dnia ,dnia tygodnia itp.

    • 1 1

  • hm..

    Teraz podaja ze ma jechac,, nieco'' ponizej 3 godzin....a w 4 zawiezie bus polski no i 35 pln...mapa predkosci pokazuje ze ma jechac 200 na 30 % trasy a 160 na 70% a w realu średni 130 km/h !!!! Czyli tyle samo co zwykły sład w czasach PRL,cóż pasażerowie sie skrzykną i....możę STRAJK WŁOSKI

    • 1 0

  • będzie

    Ile ja już naczytałem się i nasłuchałem co to będzie kiedyś...

    • 2 0

  • Alstom

    To francuski koncern, a nie włoski jak pisze p. redaktor.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane