• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peron PKM we Wrzeszczu będzie przypominał peron SKM

Marzena Klimowicz-Sikorska
23 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Rozbudowa stacji Wrzeszcz. Na pierwszym planie powstający peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i pociągów dalekobieżnych. Za nim widać obecny peron dla pociągów dalekobieżnych. W głębi widać zmodernizowany peron SKM, połączony kładką z powstającym centrum handlowym Metropolia. Rozbudowa stacji Wrzeszcz. Na pierwszym planie powstający peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i pociągów dalekobieżnych. Za nim widać obecny peron dla pociągów dalekobieżnych. W głębi widać zmodernizowany peron SKM, połączony kładką z powstającym centrum handlowym Metropolia.

Spójne stylistycznie - takie będą trzy perony na stacji we Wrzeszczu. Remontowany niebawem peron dalekobieżny i budowany już peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mają wyglądem przypominać zmodernizowany wcześniej peron SKM. Inwestycja, która pochłonie łącznie ok. 150 mln zł brutto, zakończy się w maju 2015 r.



W lutym tego roku ruszyła finansowana przez PKP PLK modernizacja stacji we Wrzeszczu. Od podstaw powstaje tu peron dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a istniejący peron dalekobieżny zostanie przebudowany.

Mimo, że wszystkie stacje PKM wyróżniają się charakterystyczną, dwuskrzydłową wiatą w ceglanym kolorze, stacja we Wrzeszczu będzie odbiegać od tego schematu.

- To dlatego, że ten peron buduje spółka PKP PLK, także ona go zaprojektowała. Z tego powodu będzie inny niż pozostałe przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM. - My jedynie sporządziliśmy dokumentację techniczną dotyczącą spięcia linii PKP z linią PKM. I to wszystko.

Mimo to nie ma co narzekać, bo dzięki temu wszystkie trzy perony będą wyglądały podobnie. PKP PLK zdecydowało bowiem, że peron PKM i wyremontowany dalekobieżny będą nawiązywać do przebudowanego wcześniej peronu SKM.

- Dwa nowe perony będą bardzo podobne do siebie. Różnica będzie jedynie w ich długości - mówi Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK. - Oczywiście projekt został konsultowany z SKM. Chodziło nam o to, by została zachowana spójność stylistyczna wszystkich peronów na tej stacji. Jeden z nich, który teraz budujemy, jest dedykowany PKM-ce, drugi jest dalekobieżny, choć będzie tak skonstruowany, by przyjmować pociągi wymiennie.

Na jakim etapie jest teraz inwestycja?

- Gotowe jest już nowe przejście podziemne łączące halę dworca z peronem SKM, przebudowa tunelu łączącego Dolny i Górny Wrzeszcz jest na finiszu, trwa budowa peronu, który posłuży m.in. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - dodaje rzecznik. - Przebudowa stacji Gdańsk Wrzeszcz jest ostatnim zadaniem realizowanym przez PKP PLK w Trójmieście związanym z modernizacją magistrali kolejowej łączącej Trójmiasto z Warszawą.

Jak oceniasz inwestycje kolejowe w Trójmieście?

Nowy peron wyspowy faktycznie nabiera kształtów. Na odcinku 300 metrów zbudowano już ścianki peronowe typu "L".

- Budowa zakończy się w październiku tego roku. Następnie do maja 2015 r. wyłączony z użytkowania zostanie peron dalekobieżny - dodaje rzecznik.

W efekcie prowadzonej modernizacji oba perony zostaną podwyższone i wyposażone w nowe elementy tzw. małej architektury, czyli wiaty, ławki oraz oświetlenie. Wizualnie będą dostosowane do infrastruktury PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Istotnym udogodnieniem dla pasażerów mają być wyjścia na perony wyposażone w windy. W ramach inwestycji przebudowano przejście podziemne łączące halę dworca z peronem Szybkiej Kolei Miejskiej.

- W jego pierwszej części widać miejsce dla wind prowadzących na nowy peron oraz do hali dworca. Choć tunel jest jeszcze w stanie surowym, pasażerowie mogą nim swobodnie przejść na peron SKM - mówi Dutkiewicz.

Blisko ukończenia jest przebudowa przejścia podziemnego łączącego tzw. Wrzeszcz Dolny z Górnym. Tunel prowadzący od ulicy Dmowskiego do Kilińskiego zostanie wydłużony, aby biegły nad nim nowe tory nr 2 i 4 i nowy peron nr 1.

Kolejarze prowadzą także prace torowe. W obrębie inwestycji na nowe wymieniono ok. 600 metrów torów oraz zainstalowano 17 słupów sieci trakcyjnej. Na całym terenie trwały też prace związane z instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także instalacją urządzeń w nastawni, z której będzie się odbywało sterowanie stacją Wrzeszcz.

Do tego niemal gotowy jest już liczący blisko 230 metrów mur oporowy, który rozpoczyna się w pobliżu dworca i biegnie aż do zabytkowego wiaduktu nad ulicą Wajdeloty. Będzie on stabilizował nowy tor, usytuowany przy peronie wyspowym. Na ukończeniu są także prace przy zabytkowym murze oporowym wzdłuż ulicy Białej. Zachowano i odnowiono betonowe elementy dekoracyjne tej historycznej budowli, a jej kute ogrodzenie poddane będzie gruntownej renowacji.

Modernizacja stacji Gdańsk Wrzeszcz w liczbach:

- każdego dnia na budowie (w branży mostowej) pracuje średnio ok. 50 osób, 2 koparki, 3 samochody wywrotki i 2 dźwigi samojezdne - aby zrealizować dotychczasowe prace ziemne na stacji Gdańsk Wrzeszcz wywieziono łącznie około 500 wywrotek ziemi - zużyto około 940 m sześc. betonu - to jest około 105 pełnych betoniarek


Zobacz jak przygotowywano się do rozbudowy stacji Gdańsk - Wrzeszcz.

Miejsca

Opinie (139) 6 zablokowanych

  • widać w Gdańsku PKP, PLK, PK ,... (2)

    robią b.dużo w Sopocie zrobili także a w Gdyni nic. Wybory się zbliżają jeśli gdynianie nie pokażą gdzie jest miejsce dla PO to dalej będzie tylko gorzej . Należy od-spawać tę formacje od foteli w województwie i państwie, bo nie wierzę, aby któryś z radnych dostał się do samorządu gminno-miejskiego?

    • 3 4

    • A dworzec Gdynia Gł (1)

      To chyba krasnoludki wyremontowały.

      • 3 3

      • byłeś i widziałeś jak oni wyremontowali perony ?

        To wstyd i hańba. Dobrze, że Szczurek nie pozwolił aby zniszczyli bryłę samego dworca oraz jego pomieszczeń (co pozwoliło na odnowienie ze specjalnych unijnych środków) i wpisał go do obiektów chronionych, bo byłoby to samo.

        • 2 1

  • Woda

    A woda jak stała w przejściu podziemnym tak po każdym deszczu stoi !!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 0

  • Jak już wydawać publiczne pieniądze, to właśnie (11)

    na komunikację miejską i infrastrukturę. Za 500 mln zł otrzymamy linię kolei, która skomunikuje południowy i zachodni Gdańsk z resztą miasta. A wyobraźcie sobie co by było, gdyby kasę wyrzuconą w błoto (PGE Arena, ECS) przeznaczyć na transport publiczny i drogi...

    • 126 33

    • Kazio (1)

      nie dość że mały to jeszcze głupi..

      • 0 5

      • Jutro w samo południe, za garażami.

        Zmierzmy się na argumenty.

        ~Duży Kazio

        • 2 0

    • PGE Arena (1)

      Potrzebna była dla ME 2012. Same mistrzostwa zainicjowały te wszystkie drogowe zmiany w Trójmieście. Najgorsi sceptycy muszą przyznać ze tak dużych zmian drogowych w całej historii miasta nie było. Stadiony zaś powoli zaczynają na siebie zarabiać.

      • 8 4

      • Potrzeba było stadionu, żeby wybudować drogę...

        czy nie widzisz, że coś tu nie gra? Gmina jest zobowiązana ustawowo do dbania o infrastrukturę. Podatki płacimy niemałe, ale dopiero Euro 2012 było wystarczającym bodźcem, by wybudować w Gdańsku parę bardzo potrzebnych ulic. Ale motywatorem tych działań nie było dobro gdańszxzan, tylko zagranicznyhch turystów, bo przecież trzeba się było pokazać.

        • 4 0

    • gdyby kasę przeznaczyć na transport publiczny i drogi... (6)

      to Gdańsk byłby miastem przelotowym - bo ileż razy można robić sobie słit focie z Neptunem czy żurawiem?
      miasto musi żyć, musi się rozwijać - sama infrastruktura to za mało
      odnośnie przytoczonych budowli: czy potrzebna nam była PGE Arena? może tak, może nie - nie umiem odnieść się do tego, jeśli zaś chodzi o ECS - jak najbardziej jestem ZA - bo tu jest właśnie najbardziej odpowiednie miejsce na tego typu muzeum /tak samo popieram budowę muzeum IIwś, choć powoli mam dość martyrologii/

      • 29 16

      • Ale kto broni miastu się rozwijać? (2)

        Jeśli jest chętny inwestor na wyłożenie kasy na atrakcje typu ECS, to w czym problem?

        • 9 7

        • Jest problem (1)

          W tym problem, że prywatne przedsięwzięcia tego typu prezentują żenujący poziom: AdolfHitlerDisneyland w Mamerkach czy w Kętrzynie... Prywatnemu inwestorowi zależy na czerpaniu kasy, a nie zrobieniu czegoś porządnie.

          • 3 1

          • A państwowe/gminne to wyższy poziom? xD

            Że niby szpitale, koleje i autostrady są wysokiej jakości? Śmiechłem. Przecież żeby czerpać zyski, przedsiębiorca musi zadbać o wysoki poziom usług. Bo niby czym innym ma przyciągnąc klienta? To wlaśnie państwu/gminom nie zależy na jakości, bo kase otrzymują z podatków, które płacimy przymusowo wszyscy.

            • 6 0

      • nie wytłumaczysz tego komus kto do szczęscia potrzebuje tylko parkingu pod domem i biedronki (2)

        • 30 10

        • parking i zbiorkom za pieniądze z podatków (1)

          atrakcje turystyczne za pieniądze prywatnych inwestorów. czy teraz rozumiesz przekaz z pierwszego komentarza?

          • 6 10

          • ... wliczonych tylko i wyłącznie w cenę paliwa.

            • 0 0

  • brak inegracji (1)

    dlaczego nie zbudowano rozjazdów integrujących SKM i PKM dało by to jeden system i integrację komunkacji aglomeracji trójmiejskiej zamiast tego buduje się kolejną kolej działająca jako trzecią obok PKP i SKM. Pewnie kolejne inne bilety... to jest kolejny idiotyzm, może tym sie zająć a nie bzdurami w stylu jakie kwiatki będą tam rosły

    • 11 0

    • Najważniejsze by SBcka Renoma była zdolna wykupić SKM po cenie złomu a gdyby był wspólny bilet , nowe składy lub zintegrowanie spółek to by nie było tła do korupcji która ma obecnie miejsce ?

      • 2 0

  • ? (1)

    na tej linii bedzie pendolino jezdzil?

    • 4 0

    • tylko na odcinku od Wrzeszcza do Gdańska i Rębiechowa do Gdyni i tylko latem...

      • 1 0

  • PKM Zaspa (1)

    Mieszkańcy Zaspy domagają się przystanku PKM Zaspa inaczej korzystanie z PKM dla mieszkańców Zaspy straci jakikolwiek sens.

    • 8 6

    • najsmutniejsze że urzędniczyny negują logiczne podjecie do PKM i negują fakt potrzeby budowy PKM Zaspa oddając negatywne głosy....ciekawe czy to więcej niż jedna osoba głosuje negatywnie ?

      • 1 0

  • "To dlatego, że ten peron buduje spółka PKP PLK, także ona go zaprojektowała. Z tego powodu będzie inny niż pozostałe przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej"... no to kompletnie bzdurny sposób rozumowania. Czyżby osoby odpowiedzialne za tego typu inwestycje nie miały świadomości, że zagospodarowanie (budowy, przebudowy, remonty) pewnych obszarów wymaga spójności stylistycznej? i współpracy już na etapie wykonywania projektów. Z wypowiedzi wynika, że jakby ktoś inny budował ten peron to byłoby przyzwolenie na realizację projektu kompletnie nie współgrającego z pozostałymi peronami i wykonanie tzw. "kaszany w przestrzeni publicznej" (co zresztą często się zdarza).

    • 3 0

  • (6)

    Czyli będzie przerwa między peronem a składem czy nie?

    • 40 8

    • skoro coś jest

      na łuku to nie ma opcji aby nie było tej przerwy.

      • 0 0

    • (1)

      Przerwa między peronem, a składem to znak rozpoznawczy, więc musi być!

      • 23 3

      • To właśnie ta słynna czarna dziura.

        • 7 1

    • mosty..

      jedynie mosty moga nas uratować przed tym kanionem miedzy peronem a pociagiem. Najlepiej jak beda zwodzone, tak jak my pasażerowie.

      • 8 1

    • To że jest za duża przerwa miedzy składem a peronem wynika tylko z tego,że budują za wąskie pociągi

      • 17 4

    • Ileż można zadawać to samo nuuudne pytanie? Ludziom zdecydowanie brakuje kreatywności...

      • 2 14

  • wow...ale zaskoczenie.. myślałem że będzie zupełnie inny, a tu znowu tory i ławeczki... ech... (3)

    • 68 20

    • będzie taki sam (1)

      rok po oddaniu ktoś dojdzie do wniosku, że jednak można przysunąć tory bliżej krawędzi peronu

      • 9 0

      • szpara bedzie tak duża

        że wszyscy będą w nią wpadali !!! łącznie z de.bilem który to wymyślił

        • 1 1

    • nie nie nie,nie rozumiecie przekazu. Ten peron zbudują w takiej technologii,że od samego początku będzie zaszczany i pomalowany przez graficiarzy.

      • 17 5

  • (4)

    150 milionów to bedzie kosztować??? To ładnie sir ktoś obłowi. W Gdyni za 100 milionów Szczurek wybudował terminal lotniczy i poprawił całą infrastrukturę na lotnisku. Ale coż widać jak rządzi PO to nawet remont peronu skm-ki może kosztować wiecej niż lotnisko.

    • 8 6

    • Remont peronu,budowa nowego,przebudowa torowiska,automatyki,budowa nastawni,czytajcie ze zrozumieniem... (2)

      • 1 4

      • (1)

        Czytam ze zrozumieniem, powiedziałem ogólnie że peron. Ale dalej twierdzę że 150 mln to lekkie przegięcie. No ale spoko ECS kosztowac bedzie prawie 500 milionów, to przystanek Skm za 150 to cena promocyjna;-)

        • 6 3

        • mogłes startowac w przetargu za nizsza kwote i bys wygrał

          nie znam sie, ale jestem ekspertem społecznym.

          • 1 3

    • wypij coś na kaca bo cię męczy ...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane