- 1 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (73 opinie)
- 2 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (55 opinii)
- 3 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (70 opinii)
- 4 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (175 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (146 opinii)
- 6 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (449 opinii)
Peron PKM we Wrzeszczu będzie przypominał peron SKM
Spójne stylistycznie - takie będą trzy perony na stacji we Wrzeszczu. Remontowany niebawem peron dalekobieżny i budowany już peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mają wyglądem przypominać zmodernizowany wcześniej peron SKM. Inwestycja, która pochłonie łącznie ok. 150 mln zł brutto, zakończy się w maju 2015 r.
Mimo, że wszystkie stacje PKM wyróżniają się charakterystyczną, dwuskrzydłową wiatą w ceglanym kolorze, stacja we Wrzeszczu będzie odbiegać od tego schematu.
- To dlatego, że ten peron buduje spółka PKP PLK, także ona go zaprojektowała. Z tego powodu będzie inny niż pozostałe przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM. - My jedynie sporządziliśmy dokumentację techniczną dotyczącą spięcia linii PKP z linią PKM. I to wszystko.
Mimo to nie ma co narzekać, bo dzięki temu wszystkie trzy perony będą wyglądały podobnie. PKP PLK zdecydowało bowiem, że peron PKM i wyremontowany dalekobieżny będą nawiązywać do przebudowanego wcześniej peronu SKM.
- Dwa nowe perony będą bardzo podobne do siebie. Różnica będzie jedynie w ich długości - mówi Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK. - Oczywiście projekt został konsultowany z SKM. Chodziło nam o to, by została zachowana spójność stylistyczna wszystkich peronów na tej stacji. Jeden z nich, który teraz budujemy, jest dedykowany PKM-ce, drugi jest dalekobieżny, choć będzie tak skonstruowany, by przyjmować pociągi wymiennie.
Na jakim etapie jest teraz inwestycja?
- Gotowe jest już nowe przejście podziemne łączące halę dworca z peronem SKM, przebudowa tunelu łączącego Dolny i Górny Wrzeszcz jest na finiszu, trwa budowa peronu, który posłuży m.in. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - dodaje rzecznik. - Przebudowa stacji Gdańsk Wrzeszcz jest ostatnim zadaniem realizowanym przez PKP PLK w Trójmieście związanym z modernizacją magistrali kolejowej łączącej Trójmiasto z Warszawą.
- Budowa zakończy się w październiku tego roku. Następnie do maja 2015 r. wyłączony z użytkowania zostanie peron dalekobieżny - dodaje rzecznik.
W efekcie prowadzonej modernizacji oba perony zostaną podwyższone i wyposażone w nowe elementy tzw. małej architektury, czyli wiaty, ławki oraz oświetlenie. Wizualnie będą dostosowane do infrastruktury PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.
Istotnym udogodnieniem dla pasażerów mają być wyjścia na perony wyposażone w windy. W ramach inwestycji przebudowano przejście podziemne łączące halę dworca z peronem Szybkiej Kolei Miejskiej.
- W jego pierwszej części widać miejsce dla wind prowadzących na nowy peron oraz do hali dworca. Choć tunel jest jeszcze w stanie surowym, pasażerowie mogą nim swobodnie przejść na peron SKM - mówi Dutkiewicz.
Blisko ukończenia jest przebudowa przejścia podziemnego łączącego tzw. Wrzeszcz Dolny z Górnym. Tunel prowadzący od ulicy Dmowskiego do Kilińskiego zostanie wydłużony, aby biegły nad nim nowe tory nr 2 i 4 i nowy peron nr 1.
Kolejarze prowadzą także prace torowe. W obrębie inwestycji na nowe wymieniono ok. 600 metrów torów oraz zainstalowano 17 słupów sieci trakcyjnej. Na całym terenie trwały też prace związane z instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także instalacją urządzeń w nastawni, z której będzie się odbywało sterowanie stacją Wrzeszcz.
Do tego niemal gotowy jest już liczący blisko 230 metrów mur oporowy, który rozpoczyna się w pobliżu dworca i biegnie aż do zabytkowego wiaduktu nad ulicą Wajdeloty. Będzie on stabilizował nowy tor, usytuowany przy peronie wyspowym. Na ukończeniu są także prace przy zabytkowym murze oporowym wzdłuż ulicy Białej. Zachowano i odnowiono betonowe elementy dekoracyjne tej historycznej budowli, a jej kute ogrodzenie poddane będzie gruntownej renowacji.
- każdego dnia na budowie (w branży mostowej) pracuje średnio ok. 50 osób, 2 koparki, 3 samochody wywrotki i 2 dźwigi samojezdne - aby zrealizować dotychczasowe prace ziemne na stacji Gdańsk Wrzeszcz wywieziono łącznie około 500 wywrotek ziemi - zużyto około 940 m sześc. betonu - to jest około 105 pełnych betoniarek
Zobacz jak przygotowywano się do rozbudowy stacji Gdańsk - Wrzeszcz.
Miejsca
Opinie (139) 6 zablokowanych
-
2014-08-23 14:31
Trzeba zmienić numery peronów. (1)
Bo to co jest teraz peronem numer 1, będzie w samym centrum stacji. A to byłoby głupie i mylące.
- 7 1
-
2014-09-05 11:31
Długie te składy PKM będą
- 0 0
-
2014-08-23 14:25
Tymczasem perony PKM w Gdyni będą przypominać (1)
jeden z samochodów Jamesa Bonda: NIEWIDZIALNE!
- 17 1
-
2014-09-05 11:29
Już w tej technologi są budowane...
- 0 0
-
2014-08-23 13:14
Spoko (3)
Czyli lokalna żurlandia będąca stałym elementem wystroju peronu SKM będzie też na peronie PKM, a już myślałem że zabraknie tego podstawowego elementu infrastruktury. ;P
- 24 31
-
2014-08-25 19:47
żurlandia była-jest i będzie,z tym ,że w lepszych warunkach !
- 0 0
-
2014-08-23 13:52
Wszyscy chleją i upodlają się (1)
Niektórzy mogą tylko w weekendy to wtedy udają, że jak zrobią to 'wodą na myszach" to mają prawo czepiać się innych, którzy mogą sobie pozwolić na ławeczkę codziennie.
- 11 7
-
2014-08-23 14:16
Trochę uogólniasz
Nie wszędzie jest jak u ciebie w domu
- 16 1
-
2014-08-25 19:33
Szkoda, że prawie wszystkie czerwone
Mogłyby być różnobarwne.
- 0 0
-
2014-08-25 19:32
A czemu nie zatrzyma się na Zaspie?
Przecież tamtędy jedzie.
- 0 0
-
2014-08-25 07:06
no pięknie
a może wszyscy powinni zostać kierowacami TIRA
- 0 0
-
2014-08-23 13:32
Ile co roku będziemy musieli dopłacać do funkcjonowania PKM? (6)
Za kilka lat oficjalnie się dowiemy że tańsze byłoby zbudowanie tramwaju dwusystemowego.
- 26 60
-
2014-08-25 00:56
tyle ze tramwaj to bybyla inwestycja stricte miejska tylko i wylacznie!!
A jeśli bymudujwmy linie kolejowa to w tym momencie po zakończeniu budowymamy tak naprawdę otwarta drogę na cale Kaszuby i na cale województwo!!
Inna kwestia ze moim zdaniem PKM jest idealnym przykładem na to jak pieniadze unijne powinny byc wykorzystywane! Na inwestycje epokowe i strategiczne.. A nie pudrowanie noska i budowanie basenów, aqaoarkow i finansowanie kursów obsługi firefoxa ;)- 0 0
-
2014-08-23 16:17
Wy urzędnicy mało wiecie,a dużo się udzielacie :) (3)
Do tramwajów jednosystemowych już dziś dopłacamy prawie połowę kosztów działalności. I to my, gdańszczanie, bo ZTM otrzymuje dotację z miasta na poziomie 46,5 proc kosztów. Jakieś ponad 100 baniek rocznie.
A PKM będzie dotowane (jak wszystkie europejskie przewozy regionalne) z budżetu Marszałka Województwa.- 15 1
-
2014-08-23 16:19
(2)
zdecydowanie bardziej bym wolał aby bilety były sprzedawane po faktycznych cenach a miasto zabierało mniej pieniędzy z naszych kieszeni
- 4 13
-
2014-08-24 21:00
A ja bym wolał, żeby kierowcy samochodów płacili też
za odśnieżanie i remontowanie ulic. Tylko, że wtedy ich liczba mocno by chyba spadła, hłe hłe
- 0 1
-
2014-08-24 16:11
Nie wiesz co piszesz
... ale urzędnicy żyją w podobnym rozdarciu - oczekują, że kierowcy porzucą auta i przesiądą się na zbiorkom, który zacznie wręcz przynosić zyski. A tymczasem bez kosztownych inwestycji w tabor (czyli częstsze kursowanie pojazdów) siła przyciągania komunikacji zbiorowej jest żadna, bo nikt przy zdrowych zmysłach (widząc co się dzieje w autobusach i tramwajach w godzinach szczytu) z samochodu nie zrezygnuje
- 3 0
-
2014-08-23 18:19
hanower
mieszkam w hanowerze i tam właśnie tak to funkcjonuje tramwaje na pewnych odcinkach jadą jak pociagi tunelami jest pełna integracja tak rodzajów transportów jak i opłat w ramach stref miasta i dotyczy wszystkich środków transportu. Tutaj w trójmieście będzie tak że ktoś wsiadając w PKM na lotnisku kupi bilet naprzejazd do Gd. Wrzeszcza dalej kupi bilet na SKM np. do Gdyni a tam kolejny na pociąg do Słupska. lub kolejny np. na autobus na Babie Doły. Bałagan
- 26 3
-
2014-08-25 00:44
tunel w ciągu Waryńskiego
A co z tunelem w ciągu ul Waryńskiego? ???
- 0 0
-
2014-08-23 13:36
Dziura (2)
Czyli już zaplanowano dużą lukę pomiędzy peronem, a pociągiem?
- 48 6
-
2014-08-24 17:25
A jak!
Chciałabym poznać nazwisko projektanta
- 2 1
-
2014-08-23 17:21
Taką, żeby zmieściła się 3 galeria
- 22 1
-
2014-08-23 13:04
A gdzie jest zadaszenie ? (6)
- 51 15
-
2014-08-24 17:21
A po co zadaszenie?
Przecież jakiś kretyn, który to zatwierdził nie będzie podróżował koleją.
Zapytaj jeszcze, czy będą jakieś ławki, czy też jakieś modernistyczne goowno, które ma tylko wyglądać, a nie służyć do siadania- 4 1
-
2014-08-24 14:54
Jak się zadasz z odpowiednimi ludźmi to będziesz wtedy miał zadaszenie.
- 3 0
-
2014-08-24 10:45
po co zadaszenie??
niech się leje na NAS oni i tak będą jeździć samochodami
- 5 2
-
2014-08-23 21:01
jak kilka lat temu pokazywali makietę dworca to miał być wogóle przykryty kopułą coś a'la dworzec główny Poznaniu albo Wrocławiu, no ale plany najwidoczniej spaliły na panewce
- 16 0
-
2014-08-23 16:22
nad twoim interesem zapewne ;)
- 5 3
-
2014-08-23 15:17
nie ma i nie będzie ,przecież w polandii nie pada
- 19 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.