• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesą lub Bombardierem na Morenę

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dwukierunkowy Bombardier wyprodukowany w 2008 r. dla Berlina. Dwukierunkowy Bombardier wyprodukowany w 2008 r. dla Berlina.

Po nowo budowanej trasie tramwajowej na Morenę pojedziemy tramwajami wyprodukowanymi przez Pesę lub Bombardiera. Tylko tych dwóch producentów ubiegało się o dopuszczenie do przetargu na pięć nowych, dwukierunkowych pojazdów dla Gdańska.



W marcu Warszawa podpisała umowę na 45 tramwajów Pesa Jazz Duo, dwukierunkowców, których dostawa rozpocznie się w 2014 r. W marcu Warszawa podpisała umowę na 45 tramwajów Pesa Jazz Duo, dwukierunkowców, których dostawa rozpocznie się w 2014 r.
Pięć tramwajów będzie całkowicie nowych i przystosowanych do dwukierunkowej jazdy, podobnie jak 46 poruszających się już po Gdańsku Dortmundów. Dwukierunkowość, czyli drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na początku i końcu pojazdu, jest niezbędna w przypadku nowej linii na osiedle Morena. Na jej zakończeniu nie przewidziano bowiem zwykłej pętli, a jedynie torowisko z rozjazdami.

- W postępowaniu zostały złożone dwa wnioski o dopuszczenie do przetargu. Obaj wykonawcy spełniają stawiane warunki i zostali zakwalifikowani do dalszego udziału w przetargu - informuje Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zaproszenie do dalszego postępowania przetargowego złożyły firmy Pesa z Bydgoszczy oraz Bombardier Transportation Polska. Produkty obu firm są doskonale znane gdańszczanom. Obecnie wozi ich 35 Pes 120NaG Swing oraz trzy Bombardiery NGT6. Pesy kupiono dla obsługi m.in. nowej trasy wzdłuż al. Havla, zaś Bombardiery kilka lat wcześniej z myślą o powstającej wówczas trasie na Chełm.

Pięć nowych tramwajów, których producenta poznamy 29 kwietnia br., będzie wyposażonych w monitoring oraz klimatyzację w części pasażerskiej i kabinach motorniczego. Maksymalna długość pojazdu może wynieść 32,5 m, a pojazdem podróżować jednocześnie ma co najmniej 250 osób, z czego 28 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być też przystosowane do pokonywania spadków do 6 proc., a więc bez problemu radzić sobie z trasami na Górny Taras.

Zobacz też: Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Wciąż nie wiadomo czy uda się zakupić od niemieckiego miasta Kassel 16 tramwajów typu N8C, czyli identycznych jak te, które sprowadzono do Gdańska z Dortmundu. Gdańsk nadal jest zainteresowany ich kupnem, ale niemiecki przewoźnik nie spieszy się z ich sprzedażą. Kassel jest w trakcie wymiany taborowej, zastępując N8C dwukierunkowymi Bombardierami. Dopiero wówczas być może dojdzie do sprzedaży używanego taboru do Polski. O niemieckie tramwaje zabiegają Gdańsk oraz Gorzów Wielkopolski.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • Morena to najpiękniejsza dzielnica Gdańska. (25)

    Piękne widoczki, lekkie górki i wspaniali ludzie.

    • 139 297

    • (1)

      Ta wspaniali ludzie same staruchy marudzące jacyś nawiedzeni .

      • 20 19

      • ............

        A ty debilu będziesz wiecznie młody;);). Za niedługo i ty zostaniesz "staruchem", a młodzi będą z ciebie drwić, więc zastanów się za nim coś przygłupie napiszasz.

        • 0 0

    • (1)

      mieszkam i mam jej dosyć, zwłaszcza dróg!!!
      Ale wiadomo, że zaczną je remontować razem z budową linii tramwajowej.
      Co do tramwajów powinny być Solarisy

      • 6 4

      • A może Ikarusy, albo "ogórki"?

        • 2 0

    • x

      hmmm.. Morena moim zdaniem to raczej przykład, jak z ładnego terenu zrobiono straszną dzielnicę. Bloczury-molochy, brudno, mało ładnej zieleni, fatalne drogi, droga społdzielnia.

      • 1 0

    • Morena to najpiękniejsza dzielnica Gdańska

      dziurawe drogi i blokowiska z plyty

      • 2 0

    • morena

      i wieje

      • 0 0

    • zadupie

      • 1 1

    • o tak a jaka patologia tam mieszka:(

      szczególnie na piecewskiej

      • 7 1

    • No i wspaniała kwadratowa architektura :)

      • 2 1

    • Może i pięknne, ale drogi za to najbardziej dziurawe w całym Gdańsku (1)

      • 139 4

      • to prawda, drogi są makabryczne a miasto ma to w d*pie, niedługo w okolicy maja będziemy zbierać podpisy pod zbiorowym pozwem przeciwko magistratowi i zarządowi dróg i zieleni za zaniedbania mające wpływ na bezpieczeństwo

        • 14 0

    • robert (barani łbie) nie dzielnica tylko osiedle

      • 1 0

    • A (1)

      Tak szczególnie piękne nawierzchnie dróg,łup,d*p,tup,stuk.

      • 43 1

      • ... tusk

        • 1 7

    • (1)

      piękne bloczki ,piękne :))

      • 50 12

      • co za komuna

        ehhhh

        • 4 2

    • (2)

      morena to nie dzielnica Gdańska tylko nazwa spółdzielni mieszkaniowej.Nazwa tej dzielnicy to Piecki

      • 35 7

      • a może Migowo? :) (1)

        • 22 2

        • oj tam oj tam

          pierdu, pierdu. Są bunkry ... bunkrów nie ma ale i tak jest zarąbiście.ssssssss$$$$$

          • 7 3

    • zgadzam się w pełni,że jest piękna
      !

      • 10 9

    • Piękne widoczki i niezłe foczki!

      • 22 7

    • Hałas ze szok!!

      i samoloty nisko latajace które podchodzą do lądowania ha ha ha ha

      • 32 20

    • Chyba jednak Niedżwiednik!

      • 17 31

    • Nawet nie sypialnia-wypizdowo..

      • 44 49

  • Pesa to dobry produkt i dajemy prac Polakom.

    • 0 1

  • "Morena to najpiękniejsza dzielnica Gdańska"

    Tak i dziura na dziurze jak się samochodem jedzie :D

    • 0 0

  • Tylko Pesa! Kupujmy polskie! (12)

    Precz z volksdeutschowskim nastawieniem Gdańska!

    • 170 124

    • Serce mówi Pesa, rozum Bombardier (4)

      80% części w Pesie pochodzi z Niemiec
      Wystarczy poczytać o tramwaju lub popatrzeć na części w nim np. na gumowych przedłużeniach :)

      • 15 7

      • HAHAHA podaj link lub rzeczowy artykuł gdzie te farmazony przeczytałes. (3)

        • 5 2

        • Proszę

          -----
          Tu masz przyklad chociażby silnika w Pesie.
          Od razu powiem też , że hamulce sa Knorr-Bremse a gumowe przedłużenia marki Vossloh ( jest to widoczne w tramwaju)
          Wystarczy trochę poczytać :)

          • 0 1

        • Proszę

          • 0 1

        • haha farmazony.... gosciu ma racje. Jedyne co prawdziwie polskie to siedzenia i drzwi kabiny za 10tys zl :). no i rurki pewnie tez.

          • 7 4

    • Tylko Pesa! Kupujmy polskie!

      Asior napisał,ze chce polskie Pesy ?? A co w tych tramwająch jest polskiego???Blacha i szyby,oraz wyświetlacze.I to wszystko reszta,czyli wózki ,pantograf,cale oprzyżądowanie na dachu,jednym słowem większość jest z.............. ;)

      • 2 6

    • Bombardier to nie jest niemiecka firma, ale to prawda złomu u nich używanego NIE należy kupowac bo to irracjonalne. (1)

      • 8 9

      • to jak kupowanie ciuchów w TaniArmani

        • 3 0

    • I tak malo co pozostalo polskiego... (1)

      Hasło PO sprzedać wszystko co polskie....
      Dobrze że jeszcze mamy polską rafinerię gdańską....

      • 7 8

      • i co: trollujesz z zaświatów?

        • 2 1

    • To nieprawda, Pesa nie jest polska, przecież w Polsce nie ma żadnego przemysłu, bo Unia i kolonia i wynarodowienie i Tusk i Putin i wogóle.

      • 15 31

    • Głupiś boś biedny a biednyś boś głupi...

      • 20 31

  • Bombardiery! (2)

    Ci co mówią że Pesa lepsza to chyba nie jechali Bombardierami, ja miałam okazję nimi podróżować właśnie w Berlinie i na pewno jest znacznie większy komfort jak w tutejszych znanych nam Pesach :) większa przestrzeń dla stojących, lepiej rozlokowane siedzienia, ludzie nad sobą nawzajem "nie wiszą" nie ma ścisku..w pesie krzywe podłogi, wąsko, siedzenia krzywo usadowione, ścisk.. co w godzinach południowych stanowi dramat.

    pozdrawiam :)

    • 3 0

    • bombardier :) (1)

      Boże, to Ty musiałeś do Berlina jeździć by przejechać się Bombardierem?
      Ja w Gdańsku jeździłem Bombardierem, faktem jest że jest fajnie i przyjemne ale brzydkie bo mega kanciaste:P
      Przynajmniej te dwa co jeżdżą po Gdańskich torach :P

      • 0 0

      • Musiałaś :) nie jechałam do Berlina specjalnie po to żeby się nim przejechać, tylko byłam w celu wycieczki i m.in to był mój środek transportu. Hm..mieszkam w Gdańsku i prawdą jest, że nie nie jeżdżę za często tramwajami bo nie mam potrzeby..ale na tyle co jeździłam jeszcze nie trafiłam na Bombardiera, więc możesz mi powiedzieć na jakiej trasie one jeżdżą? :D

        • 0 0

  • Wytłumaczcie mi, ale bez sugestii o korupcji (tak, mi też się nasunęły) dlaczego tam MUSZĄ być tramwaje dwustronne?

    Taki tramwaj musi mieć nie tylko dwie kanciapy motorniczego, wyłączone z przestrzeni pasażerskiej i wyposażone w elektronikę itd, ale też dwa razy więcej drzwi (na obie strony) i dwa razy więcej możliwości awarii. Każdy z tych tramwajów będzie niemal dwa razy droższy i bardziej awaryjny. A pętla była by tylko jedna, bez licznych skomplikowanych urządzeń...
    Pętli ani dwóch par torów nie da się wtłoczyć w gęstą zabudowę starego miasta i to jedyny znany mi sens tego rozwiązania. Takie były prapoczątki, w tramwaju konnym przeprzęgano kunia na drugi koniec, a tor był wtedy jeden, bo szyny były cenne.

    o so chozi? (i jak się załapać na tę kasę?)

    • 3 0

  • :)

    no tak a do końca życia KONSTALEM na Przeróbkę i Stogi.

    • 2 0

  • można by zmienić Piecki-Migowo na Morenę

    • 0 1

  • Tylko Polska PESA ! (3)

    Tylko PESA Polski producent i jeżdżąc nimi nie narzekam
    i mogę tylko pochwalić, NIE potrzeba nam kanadyjskich tramwajów !

    • 10 11

    • Bombardiery są produkowane w Polsce

      ale tak czy inaczej Pesa jest moim zdaniem lepsza. Ciekawsze, nowocześniejsze wnętrze no i wolał bym aby tabor w Gdańsku to nie był przegląd światowego przemysłu w tej dziedzinie tylko skończona ilość modeli. Utrzymanie takiego parku maszyn w którym każdy tramwaj jest inny też ma chyba wpływ na jakość komunikacji.

      • 2 1

    • wozisz tyłek jako pasażer to co wiesz o Pesie ?

      • 1 2

    • kanadyjskich tramwajow z krakowa ....

      • 5 1

  • Moren jest tak piękna

    że zapiera dech, zwłaszcza jak wieje w twarz.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane